Vilken typ av förstärkare ska jag välja?

Permalänk
Medlem

Vilken typ av förstärkare ska jag välja?

Hej!
Jag vet inte vilken typ av förstärkare jag ska välja eller vilka funktioner jag måste ha.

Jag har inbyggda högtalare i väggarna och just nu ser det ut såhär:
5.1 vid tvn + en högtalare i badrum + en högtalare på terrassen

Det jag vill kunna välja på förstärkaren är antingen bara ljud från 5.1, bara ljud från badrum och terrass eller alla högtalare på en gång.

Just nu är allt inkopplat med en hemmabio reciever. Men "extra" högtalarna är kopplade rakt in tillsammans med centern vilket gör att dom alltid låter och gör att det ekar i lägenheten om man sitter vid tvn..

Lyssnar mkt på musik via en appletv, kollar tv via en tivo.

Budget ca 10000 men gärna så billig som möjligt. Är ingen ljudofil...

Tacksam för produkttips!

/e

Permalänk
Medlem

De flesta nya 7-kanals receivers har Zone 2 med funktionerna du vill ha. Mina tre senaste har haft det i alla fall; Onkyo TX-SR508, Sony STR-DN1040 och Marantz SR5005.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Rekordmedlem

Om alla ska köras från en maskin så behöver du en hembiomaskin med stöd för multirum i 2 extra zoner, däremot brukar man inte kunna få ut ljudet direkt från hdmi till zonerna pga DRM krav men har du analog insignal så kan man styra ljudet i 3 olika rum oberoende.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=40#rparams=m=s184279884

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

De flesta nya 7-kanals receivers har Zone 2 med funktionerna du vill ha. Mina tre senaste har haft det i alla fall; Onkyo TX-SR508, Sony STR-DN1040 och Marantz SR5005.

Tack ska kolla på dem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om alla ska köras från en maskin så behöver du en hembiomaskin med stöd för multirum i 2 extra zoner, däremot brukar man inte kunna få ut ljudet direkt från hdmi till zonerna pga DRM krav men har du analog insignal så kan man styra ljudet i 3 olika rum oberoende.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=40#rparams=m=s184279884

Okey. Det viktigaste för mig är egentligen att musiken kan funka överallt. Och den kör
Jag via en appletv med optisk kabel. Så det skulle inte funka alltså?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kex:

Okey. Det viktigaste för mig är egentligen att musiken kan funka överallt. Och den kör
Jag via en appletv med optisk kabel. Så det skulle inte funka alltså?

Hdmi brukar vara spärrat pga DRM men stereo via toslink kan fungera men kolla manualerna, det enda som garanterat alltid funkar med multirum är analoga ingångar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hdmi brukar vara spärrat pga DRM men stereo via toslink kan fungera men kolla manualerna, det enda som garanterat alltid funkar med multirum är analoga ingångar.

Ok. Yes ska göra det.

Tack för hjälpen!

/e

Permalänk
Medlem

Hej igen,
Jag förstår ändå inte riktigt hur detta funkar. Kollade på Sony STR-DN1040 nu. Den verkar ha de funktioner jag söker, multizon och airplay.

Men när jag läser manualen så står det under multizon:
"Ljudet matas ut i zon 2 med hjälp av mottagaren och en annan förstärkare."

Betyder detta att jag måste ha 2 förstärkare för att få det att funka? Sen är jag inte riktigt med på hur man ska koppla in "extra högtalarna". Finns ju ingen separat utgång på baksidan av förstärkaren som heter typ Zon2?

Tack på förhand!

/e

Permalänk
Medlem
Skrivet av kex:

Hej igen,
Jag förstår ändå inte riktigt hur detta funkar. Kollade på Sony STR-DN1040 nu. Den verkar ha de funktioner jag söker, multizon och airplay.

Men när jag läser manualen så står det under multizon:
"Ljudet matas ut i zon 2 med hjälp av mottagaren och en annan förstärkare."

Betyder detta att jag måste ha 2 förstärkare för att få det att funka? Sen är jag inte riktigt med på hur man ska koppla in "extra högtalarna". Finns ju ingen separat utgång på baksidan av förstärkaren som heter typ Zon2?

Tack på förhand!

/e

Hmm, jag hade för mig att det gick utan extern förstärkare.
Där finns ett par utgångar som är "Amp-assign" där man antingen kan välja att ha dem som t.ex. Bi-amp, Zone2 eller surround, tror jag.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H