Måste kabel vara så dyr - 2.5mm???

Permalänk

Måste kabel vara så dyr - 2.5mm???

Mors,

Noob så min kunskapsnivå är låg - hoppas på överseende.

Skall installera takhögtalare (http://www.hifiklubben.se/Products/b-w-ccm684-in-wall-hogtala...) och de på HiFi-klubben rekommenderade följande kabel:

http://www.hifiklubben.se/Products/argon-blue-edition-sc1-hog...

Jag skall drifta det hela med en enklare förstärkare: http://www.hifiklubben.se/Products/denon-ceol-piccolo-natverk...

Min fråga - då jag kommer att behöva riktigt långa längder, 40m, för fyra högtalare om det finns billigare alternativ - detta blir ju svindyrt med kabeln. Vad är det för fördel med dessa kontra att välja några från Kjell eller liknande? Vad händer om jag snålar in på kabeln?

Stort tack!!!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag skulle kört på den här från Kjell http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/hogt... .
Har svårt att tro att man märker någon skillnad även med anläggningar som kostar tiofaldigt mer än din (oavsett vad en del påstår...).

Permalänk
Medlem

Nej, dyr kabel är bullshit.
Här har du kabel som duger mer än väl, för 15 kronor metern:
http://www.fyndborsen.se/bild-ljud/kablar/hogtalarkabel/_1293

Andra alternativ: http://www.fyndborsen.se/bild-ljud/kablar/hogtalarkabel?sort=...

Permalänk
Medlem

Ingen fördel.
Köp en exakt likadant specad kabel från valfri bygg- eller elfirma och njut.
(2,5mm², flerkardels)

Det finns verkligen absolut ingen skillnad.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Permalänk
Medlem

just i detta fallet iom att det är 40m så kanske det kan vara ide att fundera på 2,5 kvadratskabel. men det skulle gissningsvis fungera precis lika bra med 1,5 kvadrat.

hur som, det är ingen mening att köpa dessa på hifiklubben. du kommer märka 0 skillnad mellan de kablarna och "vanliga" elsladdar. Det svåra i detta fallet blir nog att hitta så långa kablar i vanliga butiker. Är det verkligen 40m?
Vanlig installationskabel skulle fungera för dig.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk

Duger fint, välj passande grovlek och längd:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilstereo/Monteringsdetalje...

T.ex. 2st 2,5mm 25m. 50m för 738kr.
Eller 4st 2,5mm 10m. 40m för 596kr.

Edit: Nevermind, det hann komma in bättre tips före. Kjells kabel duger garanterat.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk

Analog kabel, som i detta fall, kan det vara skillnad på. Beror på skärmning för störningar osv. Svårt att föra något argument om någon kan höra någon större skillnad dock.
På en digital signalkabel är det dock ingen skillnad.

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Chef:

Analog kabel, som i detta fall, kan det vara skillnad på. Beror på skärmning för störningar osv. Svårt att föra något argument om någon kan höra någon större skillnad dock.
På en digital signalkabel är det dock ingen skillnad.

*Kabel som används till analoga signaler*
En kopparledare är varken digital eller analog, varesig entådig, fåtrådig eller mångtrådig.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Skrivet av Otur:

just i detta fallet iom att det är 40m så kanske det kan vara ide att fundera på 2,5 kvadratskabel. men det skulle gissningsvis fungera precis lika bra med 1,5 kvadrat.

hur som, det är ingen mening att köpa dessa på hifiklubben. du kommer märka 0 skillnad mellan de kablarna och "vanliga" elsladdar. Det svåra i detta fallet blir nog att hitta så långa kablar i vanliga butiker. Är det verkligen 40m?
Vanlig installationskabel skulle fungera för dig.

Hehe, jag var otydlig. Det kommer vara 4*10 m totalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

"högtalar-kabel" har i regel tunnare kardeler än vanlig elkabel, rent elektriskt spelar det mindre roll, blir dock lite mjukar att jobba med/mindre brottsbenägen, inte för att det är vanligt att böja kablar till dom går av.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

Är "kardeler" som ni refererar till själva den trådtunna ledningen som man sedan tvinnar ihop till en kabel?

Permalänk
Medlem

Har du inget emot lite styvare kabel så ska http://www.clasohlson.com/se/EKK-MMJ-light/Pr490422005 vara bra.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Nej, dyr kabel är bullshit.
[/url]

För finsmakaren så är det skillnad.

Skrivet av AndyRough:

Är "kardeler" som ni refererar till själva den trådtunna ledningen som man sedan tvinnar ihop till en kabel?

"kordeler" som jag kallar det är varje enskiljd ledare inne i plast kappan

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndyRough:

Hehe, jag var otydlig. Det kommer vara 4*10 m totalt.

Då kan du ha 1,5 utan problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

jag kör med elkabel till mina högtalare.
kan garantera att jag inte skulle höra någon skillnad på supra kablage för 500kr/m mot det jag har nu.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Chef:

Analog kabel, som i detta fall, kan det vara skillnad på. Beror på skärmning för störningar osv. Svårt att föra något argument om någon kan höra någon större skillnad dock.
På en digital signalkabel är det dock ingen skillnad.

Vitt jag vet, har ingen högtalarkabel skärmning.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

För finsmakaren så är det skillnad.

MMM för när folk betalar multum för svindyra kablar och annat trams så inbillar man sig antagligen att man hör skillnad, annars hade man ju tagit livet av sig när man insåg att man i princip eldat upp sina surt förvärvade stålar.
Men om du kan plocka fram ett enda rimligt blindtest där "experter" faktiskt lyckas gissa rätt på vilka kablar som använts så läser jag dem gladligen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Vitt jag vet, har ingen högtalarkabel skärmning.

Det finns givetvis att köpa. Men då SNR blir så FENOMENALT hög i en högtalarkabel behövs det absolut inte. Dessutom finns det ingenting i luften som flyger runt på de frekvenserna och interfererar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vitt jag vet, har ingen högtalarkabel skärmning.

Supra LINC med flera har det. Sen ger en bra tvinning på kabeln att den blir mindre känslig för störningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Det finns givetvis att köpa. Men då SNR blir så FENOMENALT hög i en högtalarkabel behövs det absolut inte. Dessutom finns det ingenting i luften som flyger runt på de frekvenserna och interfererar.

Skrivet av Zarper:

Supra LINC med flera har det. Sen ger en bra tvinning på kabeln att den blir mindre känslig för störningar.

Okej då vet man, har tjocka väggar här och bara lite el draget i väggarna så störningar är sällsynt här

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderjo4:

MMM för när folk betalar multum för svindyra kablar och annat trams så inbillar man sig antagligen att man hör skillnad, annars hade man ju tagit livet av sig när man insåg att man i princip eldat upp sina surt förvärvade stålar.
Men om du kan plocka fram ett enda rimligt blindtest där "experter" faktiskt lyckas gissa rätt på vilka kablar som använts så läser jag dem gladligen.

Hur kan du veta detta? har du testat själv?

Har en kille på jobbet som är praktigst tagen galen i högtalare. han har anlägg för flera 100 tusen kr.

Ha sa till mig att han hade jämfört med själv och med sina kompisar skillnaden mellan en kabel för 10000 kr och en för 40000 kr.

Gissa vad han gick med? den billigare kabeln. varför? jo för att den gick ihop med hans system bättre. Han sa det att handlar om matchning i mellan dom olika komponenterna. Han hörde skillnad (om han ljuger, Nää tror inte det), tror inte att han hade tvekat en sekund på att köpa om den dyra kabeln var bättre.

Det är närmare bestämt omöjligt att höra vilken kabel som används eftersom att det finns så många olika ute där. varför du nu drog upp det begriper jag inte helt.

Permalänk
Medlem

Kör du med den billigaste högtalarkabeln du hittar, men tänk på att kabelhöljets kvalité kan skilja sig åt.

Många gillar kablar med transparent hölje, men det är mycket svårare att se eventuella skador i isoleringen på en sån kabel.

Permalänk
Medlem

Det här är nog kabel som är bra nog
JenTech Sky 2.5 24kr/m.
http://www.telemekano.se/tillbehor-och-kringutrustning/1758-j...

Kan hända att den går att få tag på billigare någonstans.
Hade för mig 4.0 varianten som jag har haft, hade något liknande pris... men kan ha fel.

Permalänk
Medlem

HiFi-klubben vill blåsa dig på pengar (såklart), enkelt.

Permalänk
Medlem

Låt ingen annan lura dig, dyrast är bäst.

http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=2707&menu=1

Permalänk
Medlem

Så spännande tråd. Alltid folk som hävdar du hör ingen skillnad och så vidare. Det man hör är "karaktären", olika mängd av registren och sedan skiljer det även i själva kvaliteten. Man behöver inte köpa det dyraste och inte det billigaste utan lägger man sig i mitten hittar man ofta något bra. Sedan till sist får man helt enkelt testa sig fram eftersom vi är alla olika.

Köp exakt vad du vill, bara kom inte sedan och säg att du inte blev nöjd för det var ju dit eget val och ingen annans.

Permalänk
Medlem

Kablars vara eller ikke vara kan man snacka om i oändlighet.
Vissa saker kommer dock inte ifrån, en tunn kabel har mer resistans en än tjockare och det i sin tur kan (Och ofta gör) påverka basen så att den ökar nån db.
Det är inget hokuspokus utan ren fysik.

*edit*
Lade till bild

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Låt ingen annan lura dig, dyrast är bäst.

http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=2707&menu=1

höll på att sätta maten i halsen när jag såg priset...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |