Hej behöver hjälp med USB DAC/AMP till Headset/Högtalare

Permalänk

Hej behöver hjälp med USB DAC/AMP till Headset/Högtalare

Hej jag ska köpa en USB DAC/AMP till min laptop (XMG C404) för att köra med ett par Qpad QH-90 och även ett par Corsair SP2500. Den jag har fastnat för är Xonar U7. Men då den kommer i två olika versioner så är jag lite förvirrad. Den kommer i den vanliga versionen Xonar U7, sen finns det en till som heter Xonar U7 Echelon Edition. Vad jag kan se så är det bara kamouflage utseendet och mjukvaran Sonic Radar som skiljer dessa åt? Stämmer detta? I sådana fall är det väl värt att ta den vanliga eftersom den är mycket stilrenare än den (enligt mig) smaklösa "Gaming" inspirerade Echelon versionen. Eller har ni några andra tips? Kollade först på Fiio E10 men den finns inte i Sverige så det är inget alternativ för mig då jag helst köper ifrån en affär i Sverige.

Länkar DAC/AMP
- http://www.asus.com/se/Sound_Cards/Xonar_U7_Echelon_Edition/
- http://www.asus.com/se/Sound_Cards_and_DigitaltoAnalog_Conver...
- http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1053195

Länk Högtalare/Headset
- http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=804547
- http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1374122

Länk datorn
- http://mysn.eu/se/xmg-c404

All hjälp uppskattas MVH Wictor

Visa signatur

Samsung G7 27 1440p 240Hz, Logitech G PRO X superlight, Logitech Powerplay XL mod, GK68XS Custom, 5900X, PBO Curve Optimizer -12 core 2,3, resten -30. Infinity 2000Mhz, MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X, backplate kylfäns+120mm nuctua, Thermal Grizzly Thermopad + Kryonaut repaste, 993mV, core 2100mhz, mem 22000Mhz, Resizable bar, ASUS ROG Strix X570-E, G.SKILL TRIDENTZ NEO dual rank B-die 1.45v 2x16GB DDR4 CL 16-16-16-36 4000Mhz 1T, Samsung 980 series PRO 1TB x2 raid 0, Samsung 850 Evo 1TB, be quiet Dark Power Pro 12 1500W

Permalänk

Hittade dessa nu också HRT MicroStreamer och Audioquest Dragonfly, vad tror ni?

- http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1579485
- http://www.prisjakt.nu/produkt.php?rec=2399328

Meridian Explorer verkar också väldigt bra.

- http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1660472

Är lite kluven på vilken som ska köpas skulle behöva hjälp med mitt val

Det står nu mellan tre stycken och det är i ordning -
1. Meridian Explorer
2. Audioquest Dragonfly
3. Xonar U7
Tror ni att Meridian Explorer är värd dubbla priset över Audioquest Dragonfly? Eller ska jag helt enkelt ta den smala vägen och satsa på Xonar U7? Det är första gången jag kör på en USB driven DAC men tror att det kommer fungera bra då QH-90 som jag kommer användas oftast tillsammans med den är lättdriven och borde lätt kunna köras av en USB driven DAC.

Det går bra lägga till information i äldre inlägg
Visa signatur

Samsung G7 27 1440p 240Hz, Logitech G PRO X superlight, Logitech Powerplay XL mod, GK68XS Custom, 5900X, PBO Curve Optimizer -12 core 2,3, resten -30. Infinity 2000Mhz, MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X, backplate kylfäns+120mm nuctua, Thermal Grizzly Thermopad + Kryonaut repaste, 993mV, core 2100mhz, mem 22000Mhz, Resizable bar, ASUS ROG Strix X570-E, G.SKILL TRIDENTZ NEO dual rank B-die 1.45v 2x16GB DDR4 CL 16-16-16-36 4000Mhz 1T, Samsung 980 series PRO 1TB x2 raid 0, Samsung 850 Evo 1TB, be quiet Dark Power Pro 12 1500W

Permalänk
Medlem

Det är ju ltie olika saker du radar upp här-

Till att börja med:
Xonar USB är ju en hel liten "gaming" stuido med program för att kunna ställa in ljudet, suround etc samt även ta hand om mic:en.
Detta passar nog om du är ute efter suround ljud med stora möjligheter att pilla med ljudet. Inte kanske det bästa med tanke på hörlurarna som är stereo-hörlurar?

Dock så är det ju bra om du vill ha ett kort som sköter all kommunikation då du kopplar in headsetet till denna dosa och kör på.

Fiio, Meridian, Audioquest och HRT MicroStreamer är mycket riktigt bra grejer. Bra grejer för musik - framförallt - men som med många kvalitetsprylar så blir det bra för det mesta. Om du har intresse för ljud och vill lyssna på musik och inte bara spel är dessa att föredra. Dom är ju dock stereo DAC/förstärkare - inte suround.

Rent spontant skulle jag nog säga att du verkar vara i närheten av Fiio E10 - våga använda Amazon eller liknande. Men om det inte fungerar så handlar det lite mer om vad du vill använda det hela till. Du har inte suround utrustning så det kommer tillbaks på hur mycket du kommunicerar, spelar eller lyssnar på musik/film.

AudioQuest och Meridian har fått grymt bra betyg och är riktigt smidiga lösningar som även är väldigt portabla. Fiio E10 är en omtyckt pryl som funkar bra. HRT Headstreamer är också uppskattad - så vad gäller dem är det nog mest pris som blir den huvudsakliga frågan kontra användning. Ingen av dem är särskilt dåliga saker.

Det största att fundera över är i min mening om du skall ha Asus U7 eller inte. Om inte och du inte vill lägga för mycket pengar men få något bra så skulle jag i första hand rekomendera AudioQuest ellerHRT Headstreamer att börja med. Qh-90 är ju en hyfsad lur som är bra för sitt pris, men det är i min mening en spellur och når inte upp till de mer anpassade musiklurarna i samma prisklass.

Mycket om och men - hoppas dock att du hittar något matnyttigt i ovan

Permalänk
Skrivet av Foolwolf:

Det är ju ltie olika saker du radar upp här-

Till att börja med:
Xonar USB är ju en hel liten "gaming" stuido med program för att kunna ställa in ljudet, suround etc samt även ta hand om mic:en.
Detta passar nog om du är ute efter suround ljud med stora möjligheter att pilla med ljudet. Inte kanske det bästa med tanke på hörlurarna som är stereo-hörlurar?

Dock så är det ju bra om du vill ha ett kort som sköter all kommunikation då du kopplar in headsetet till denna dosa och kör på.

Fiio, Meridian, Audioquest och HRT MicroStreamer är mycket riktigt bra grejer. Bra grejer för musik - framförallt - men som med många kvalitetsprylar så blir det bra för det mesta. Om du har intresse för ljud och vill lyssna på musik och inte bara spel är dessa att föredra. Dom är ju dock stereo DAC/förstärkare - inte suround.

Rent spontant skulle jag nog säga att du verkar vara i närheten av Fiio E10 - våga använda Amazon eller liknande. Men om det inte fungerar så handlar det lite mer om vad du vill använda det hela till. Du har inte suround utrustning så det kommer tillbaks på hur mycket du kommunicerar, spelar eller lyssnar på musik/film.

AudioQuest och Meridian har fått grymt bra betyg och är riktigt smidiga lösningar som även är väldigt portabla. Fiio E10 är en omtyckt pryl som funkar bra. HRT Headstreamer är också uppskattad - så vad gäller dem är det nog mest pris som blir den huvudsakliga frågan kontra användning. Ingen av dem är särskilt dåliga saker.

Det största att fundera över är i min mening om du skall ha Asus U7 eller inte. Om inte och du inte vill lägga för mycket pengar men få något bra så skulle jag i första hand rekomendera AudioQuest ellerHRT Headstreamer att börja med. Qh-90 är ju en hyfsad lur som är bra för sitt pris, men det är i min mening en spellur och når inte upp till de mer anpassade musiklurarna i samma prisklass.

Mycket om och men - hoppas dock att du hittar något matnyttigt i ovan

Grejen är den att jag vill ha bra ljud som är Rent/ofärgat och i början var Xonar U7 nästan den enda USB DAC jag hittade och därför tog jag upp den. Har gjort en lite grundligare koll efter USB DACs idag och har därför hittat en massa fler mer kvalitativa DACs. Vet att QH-90 är "gaming" hörlurar med lite för tungt nedre register men det är inte så farligt och passar bra med de flesta spel och är förvånansvärt bra i musik, jämfört till sitt pris. Valde dom främst framför andra lite dyrare alternativ på grund av sin komfort, kossorna som sitter på muffarna när dom är inkörda är bara för sköna och de är lättviktiga så att de knappt känns att de sitter på. Jag känner inte att alla program i Xonar U7 har någon större betydelse för mig då dessa bara brukar förstöra ljudet mer än vad de hjälper det ("falsk" surround från stereo högtalare har jag aldrig tyckt om då jag inte tycker att det fungerar, vanlig stereo är överlägset enligt mig i spel). Jag kommer att använda den till musik/spel/film och Skype. Micken kommer i spel/Skype fortfarande skötas av mitt interna ljudkort i laptopen. Åter till min förra fråga är Meridian Explorer ett bra alternativ sett till sitt pris och mitt användningsområde? Det verkar vara en fin liten maskin och jag funderar starkt på den, men är den värd sitt pris jämfört med AudioQuest/Headstreamer/Fiio E10?

Tack för svar och hjälpen MVH Wictor

Visa signatur

Samsung G7 27 1440p 240Hz, Logitech G PRO X superlight, Logitech Powerplay XL mod, GK68XS Custom, 5900X, PBO Curve Optimizer -12 core 2,3, resten -30. Infinity 2000Mhz, MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X, backplate kylfäns+120mm nuctua, Thermal Grizzly Thermopad + Kryonaut repaste, 993mV, core 2100mhz, mem 22000Mhz, Resizable bar, ASUS ROG Strix X570-E, G.SKILL TRIDENTZ NEO dual rank B-die 1.45v 2x16GB DDR4 CL 16-16-16-36 4000Mhz 1T, Samsung 980 series PRO 1TB x2 raid 0, Samsung 850 Evo 1TB, be quiet Dark Power Pro 12 1500W

Permalänk
Medlem

Tack för förklaringarna - om du inte tänker köra mick - vill ha dbra ljud som är hyfsat neutralt - vad sägs om denna?
http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=199510

Det är min senaste "leksak" hemma och jag gillar den starkt. Har den i min laptop just nu som portabel stereo. Klarar att driva lurar som Q701 och HifiMann 400i - inte de trögsta men visar ändock på muskler.

Ljudet är rent och har ypperligt stöd. Har även den fördelen att den har inbyggt batteri som gör den dels portabel men även att den kan se till att du slipper brummande mm som kan uppstå om man har otur. (Inte den största fördelen men men..)

Meridian är också en mycket trevlig pryl. Jag valde mellan den och min ADL Stride. ADL Stride:n är jag mycket nöjd med. Fungerar som DAC och AMP i ett och är mest för portabelt ljud. Så är då ADL och Meridian värda nästan dubbelt upp mot AudioQuest mm - det överlåter jag nog mer i detalj till någon som faktiskt äger båda eller testat båda mer. Jag skulle instinktivt säga - nej - inte till QH90, men om du kommer att byta upp dig till nya lurar inom ett tag - möjligt.

Om jag vore som du, skulle jag satsa på något runt 2k som DAC/AMP och spara lite pengar till ett par trevligare lurar. QH90 är bra för pengen, men inte så bra så att Meridian kommer att få dem att bli mer än vad de är.

Permalänk
Hedersmedlem

*Bump raderad*

Observera att vi, av rättviseskäl, inte tillåter s.k. bumpning. Denna gången har jag inte låst tråden, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Citat:

§ 4 Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

iFi Audio nano iDSD verkar vara ett väldigt vettigt alternativ och av den informationen jag såg så verkar den vara den vara ett snäpp över Meridian Explorer, för 1000kr mindre. Aa du har rätt om hörlurarna jag funderar på att skaffa ett par HD650 eller liknade i framtiden, men tänkte börja med att skaffa en USB DAC med starkare AMP då laptopens ljudkort inte ens orkar driva mina QH-90 och det blir ännu värre med SP2500 där ljudet är blir värdelöst jämnfört med att ha den stationära som ljudkälla. Vilken rekommenderar du av ADL Stride och Fi Audio nano iDSD om du räknar bort pris och bara kollar på produkterna. Tack för all hjälp Foolwolf :).

Visa signatur

Samsung G7 27 1440p 240Hz, Logitech G PRO X superlight, Logitech Powerplay XL mod, GK68XS Custom, 5900X, PBO Curve Optimizer -12 core 2,3, resten -30. Infinity 2000Mhz, MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X, backplate kylfäns+120mm nuctua, Thermal Grizzly Thermopad + Kryonaut repaste, 993mV, core 2100mhz, mem 22000Mhz, Resizable bar, ASUS ROG Strix X570-E, G.SKILL TRIDENTZ NEO dual rank B-die 1.45v 2x16GB DDR4 CL 16-16-16-36 4000Mhz 1T, Samsung 980 series PRO 1TB x2 raid 0, Samsung 850 Evo 1TB, be quiet Dark Power Pro 12 1500W

Permalänk

Jag tror att jag har bestämt mig för vilken DAC jag ska skaffa, det blir nog en IFI Nano IDSD, tack för tipset :-). Jag kommer nog att köpa till ett par bättre hörlurar och ge bort mina QH-90 till farsan då han blir helt utan ljud annars när han lirar sniper elite v3 på min gamla stationära dator+att jag kan snacka Skype med han om han har ett headset. Tror du att IFI Nano IDSD inbyggda hörlursförstärkare på 80 milliwatt klarar av att driva ett par Sennheiser HD650? Annars har du några andra hörlurar som du kan rekommenderar? Några av de du nämnde att du ägde kanske? Hur tror du dom står upp emot HD650?

Visa signatur

Samsung G7 27 1440p 240Hz, Logitech G PRO X superlight, Logitech Powerplay XL mod, GK68XS Custom, 5900X, PBO Curve Optimizer -12 core 2,3, resten -30. Infinity 2000Mhz, MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X, backplate kylfäns+120mm nuctua, Thermal Grizzly Thermopad + Kryonaut repaste, 993mV, core 2100mhz, mem 22000Mhz, Resizable bar, ASUS ROG Strix X570-E, G.SKILL TRIDENTZ NEO dual rank B-die 1.45v 2x16GB DDR4 CL 16-16-16-36 4000Mhz 1T, Samsung 980 series PRO 1TB x2 raid 0, Samsung 850 Evo 1TB, be quiet Dark Power Pro 12 1500W

Permalänk
Medlem

Tror att de skall klara HD650. HD650 eller 600 är jag själv sugen på då jag generellt gillar Sennheisers ljud.
Jag tror du skall hoppa över till den här MEGA-tråden och läsa och fråga om råd när det kommer till hörlurar - det hänger mycket duktigt folk där som gärna delar med sig av sin kunskap!

#14867771

Generellt sätt så gillar jag AKG referenslurar. Oftast ett rent ljud. Kan sakna lite engagemang ibland dock. Sennheiser gör få dåliga saker deras ljud bild är lite mera mörk men brukar ha en bra trevlig bas och bra ljudbild. Sedan har jag börjat gilla Grado ljudet för rock och metall som jag gillar. Mina senaste, Hifimann HE400i får annars mycket speltid just nu. De känns som en bra balanserad lur för det mesta jag lyssnar på just nu.

Permalänk

Det blev en beyerdynamic T90 tillsammans med en iFi Audio nano iDSD. Hoppas att jag blir nöjd med köpet

Visa signatur

Samsung G7 27 1440p 240Hz, Logitech G PRO X superlight, Logitech Powerplay XL mod, GK68XS Custom, 5900X, PBO Curve Optimizer -12 core 2,3, resten -30. Infinity 2000Mhz, MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X, backplate kylfäns+120mm nuctua, Thermal Grizzly Thermopad + Kryonaut repaste, 993mV, core 2100mhz, mem 22000Mhz, Resizable bar, ASUS ROG Strix X570-E, G.SKILL TRIDENTZ NEO dual rank B-die 1.45v 2x16GB DDR4 CL 16-16-16-36 4000Mhz 1T, Samsung 980 series PRO 1TB x2 raid 0, Samsung 850 Evo 1TB, be quiet Dark Power Pro 12 1500W