Ljudkort - värt eller ovärt?

Permalänk
Medlem

Ljudkort - värt eller ovärt?

Hej!

Tänkte eventuellt köpa nytt headset imorgon Sennheiser PC360 G4ME: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=587879
Jag har fått höra att det skulle höja ljudupplevelsen ytterligare om jag köper till ett ljudkort.

Jag har ett rätt så risigt moderkort: http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/137376-asus_p...
Och jag undrar om det är värt att lägga 749:- på ett ljudkort eller är det bara snack?

Har blivit rekommenderad: Creative SoundBlaster Z, http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ljudkort/internt...

Väldigt tacksam för svar

Mvh
z0rks

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av z0rks:

Hej!

Tänkte eventuellt köpa nytt headset imorgon Sennheiser PC360 G4ME: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=587879
Jag har fått höra att det skulle höja ljudupplevelsen ytterligare om jag köper till ett ljudkort.

Jag har ett rätt så risigt moderkort: http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/137376-asus_p...
Och jag undrar om det är värt att lägga 749:- på ett ljudkort eller är det bara snack?

Har blivit rekommenderad: Creative SoundBlaster Z, http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ljudkort/internt...

Väldigt tacksam för svar

Mvh
z0rks

Jag rekommenderar hellre ett Xonar DGX eller DG. Mycket mer prisvärt.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Inaktiv

Njaa..
Förmodligen kommer inte skillnaden vara värt pengarna..

Hade det varit ett par 2000(+)kr hörlurar så hade jag sagt "ja, självklart" men hade samtidigt aldrig rekommenderat ett "gaming-ljudjort".

Permalänk

Ett externt ljudkort är alltid bättre än det interna, det interna på många kort är inte alls väl avskärmat och har riktigt dåligt signal till brus förhållande

plus att kretsen i sig brukar vara dålig!

skulle du haft ett dåligt sibera som jag tyvärr sitter på så gjorde det riktigt stor skillnad på det inbyggda och Asus Xonar DS jag hade innan.

nu sitter jag på ett inbyggt men man märker att det är brusigare och speciellt micrfonen märks något otroligt!

med Xonar kortet kunde jag spela in min musik med microfonen på headsettet och med lite EQ lät rätt bra vilket inte säger lite om hur bra ett ljudkort faktiskt är!

Men Creative hade jag väll inte kört på utan ett Xonar istället, jag själv kommer antagligen göra det samma(mitt xonar passar inte i mitt 2011 moderkort då det inte har några PCI portar)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Ett externt ljudkort är alltid bättre än det interna, det interna på många kort är inte alls väl avskärmat och har riktigt dåligt signal till brus förhållande

plus att kretsen i sig brukar vara dålig!

skulle du haft ett dåligt sibera som jag tyvärr sitter på så gjorde det riktigt stor skillnad på det inbyggda och Asus Xonar DS jag hade innan.

nu sitter jag på ett inbyggt men man märker att det är brusigare och speciellt micrfonen märks något otroligt!

med Xonar kortet kunde jag spela in min musik med microfonen på headsettet och med lite EQ lät rätt bra vilket inte säger lite om hur bra ett ljudkort faktiskt är!

Men Creative hade jag väll inte kört på utan ett Xonar istället, jag själv kommer antagligen göra det samma(mitt xonar passar inte i mitt 2011 moderkort då det inte har några PCI portar)

ja, självklart är externt att föredra, men det kostar ju destomer då. svårt att få tag i ett bra externt för under 1000kr.
jag håller fast vid att det bästa TS kan köpa är ett Xonar DGX.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Jag rekommenderar hellre ett Xonar DGX eller DG. Mycket mer prisvärt.

Skrivet av MrNeikter:

Njaa..
Förmodligen kommer inte skillnaden vara värt pengarna..

Hade det varit ett par 2000(+)kr hörlurar så hade jag sagt "ja, självklart" men hade samtidigt aldrig rekommenderat ett "gaming-ljudjort".

Okej förstår!

Skrivet av SwedenVirre:

Ett externt ljudkort är alltid bättre än det interna, det interna på många kort är inte alls väl avskärmat och har riktigt dåligt signal till brus förhållande

plus att kretsen i sig brukar vara dålig!

skulle du haft ett dåligt sibera som jag tyvärr sitter på så gjorde det riktigt stor skillnad på det inbyggda och Asus Xonar DS jag hade innan.

nu sitter jag på ett inbyggt men man märker att det är brusigare och speciellt micrfonen märks något otroligt!

med Xonar kortet kunde jag spela in min musik med microfonen på headsettet och med lite EQ lät rätt bra vilket inte säger lite om hur bra ett ljudkort faktiskt är!

Men Creative hade jag väll inte kört på utan ett Xonar istället, jag själv kommer antagligen göra det samma(mitt xonar passar inte i mitt 2011 moderkort då det inte har några PCI portar)

Ja de verkar ju bli en viss skillnad:)

Skrivet av morxy49:

ja, självklart är externt att föredra, men det kostar ju destomer då. svårt att få tag i ett bra externt för under 1000kr.
jag håller fast vid att det bästa TS kan köpa är ett Xonar DGX.

Så creative e bara o hoppa eller? Verkar ju få rätt positiva reviews osv. men är det ett asus för runt 300 kr? Såg något sånt tidigare

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Jag rekommenderar hellre ett Xonar DGX eller DG. Mycket mer prisvärt.

Dessa kort är suveräna, Till hörlurar är det nog värt men har man en lite rejälare stereoanläggning kommer dess equalizer väl till användning som ökar ljudkvalitèn även när man kör optiskt ut.

http://postimg.org/image/53a3zbejb/

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

ja, självklart är externt att föredra, men det kostar ju destomer då. svårt att få tag i ett bra externt för under 1000kr.
jag håller fast vid att det bästa TS kan köpa är ett Xonar DGX.

Det beror ju på hur man definierar bra, såklart, men det går att få rätt hygglig prestanda för fikapengar.
http://nwavguy.blogspot.se/2011/02/behringer-uca202-review.ht...

Hurvida den är bättre än Xonar DGX kan jag inte uttala mig om, men det är ett externt ljudkort med ganska bra prestanda för nästan inga pengar alls. Enda nackdelen är väl en något hög utgångsimpedans, vilket gör att PC360 möjligen inte är en 100-procentig match.
Asus U3 presterar åxå rätt bra, vill jag minnas. Har lite lägre utgångsimpedans men kostar lite mer.

Kan man tänka sig att bygga själv så kostar en O2/ODAC-kombo inte så förfärlig mycket och är otroligt prisvärd, men det börjar ändå väl närma sig 1000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zax89:

Dessa kort är suveräna, Till hörlurar är det nog värt men har man en lite rejälare stereoanläggning kommer dess equalizer väl till användning som ökar ljudkvalitèn även när man kör optiskt ut.

http://postimg.org/image/53a3zbejb/

Ah okej! Vilket borde jag satsa på då?

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Det beror ju på hur man definierar bra, såklart, men det går att få rätt hygglig prestanda för fikapengar.
http://nwavguy.blogspot.se/2011/02/behringer-uca202-review.ht...

Hurvida den är bättre än Xonar DGX kan jag inte uttala mig om, men det är ett externt ljudkort med ganska bra prestanda för nästan inga pengar alls. Enda nackdelen är väl en något hög utgångsimpedans, vilket gör att PC360 möjligen inte är en 100-procentig match.
Asus U3 presterar åxå rätt bra, vill jag minnas. Har lite lägre utgångsimpedans men kostar lite mer.

Kan man tänka sig att bygga själv så kostar en O2/ODAC-kombo inte så förfärlig mycket och är otroligt prisvärd, men det börjar ändå väl närma sig 1000kr.

Kan inget om sånt här så köper gärna något färdigt som duger till ett bra pris

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem
Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av z0rks:

Kan inget om sånt här så köper gärna något färdigt som duger till ett bra pris

jag säger absolut Xonar DGX. kom bara ihåg att aktivera förstärkaren, vilket du gör här:

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Jag hade helt klart kört på creative kortet..
Dom har blivit mycket bättre på senaste året..Många tror fortfarande att dom är kass vilket inte är fallet längre.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Är det någon som på allvar tror att ett Asus Xonar DG/DGX sammantaget är bättre än ett tre gånger dyrare Creative Sound Blaster Z? Exakt vilka egenskaper är det ni jämför?

Permalänk
Avstängd

Sound Blaster Z, alla dar i veckan.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

jag säger absolut Xonar DGX. kom bara ihåg att aktivera förstärkaren, vilket du gör här:
http://i.imgur.com/kdNaML8.png

Ah okej! Verkar som att ASUS Xonar DG fått bättre recensioner, nyare, samt billigare.

Skrivet av fermia:

Jag hade helt klart kört på creative kortet..
Dom har blivit mycket bättre på senaste året..Många tror fortfarande att dom är kass vilket inte är fallet längre.

Kan du säga varför? Skulle uppskattas

Skrivet av Sveklockarn:

Är det någon som på allvar tror att ett Asus Xonar sammantaget är bättre än ett tre gånger dyrare Creative Sound Blaster Z?

Exakt vilka egenskaper är det ni jämför?

Undrar det jag med då jag ej har koll alls!

Skrivet av hoski:

Sound Blaster Z, alla dar i veckan.

Varför?

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Jag hade helt klart kört på creative kortet..
Dom har blivit mycket bättre på senaste året..Många tror fortfarande att dom är kass vilket inte är fallet längre.

Skrivet av Sveklockarn:

Är det någon som på allvar tror att ett Asus Xonar sammantaget är bättre än ett tre gånger dyrare Creative Sound Blaster Z?

Exakt vilka egenskaper är det ni jämför?

Skrivet av hoski:

Sound Blaster Z, alla dar i veckan.

Jag tycker det är enormt mycket mer prisvärt, det är det som varit min poäng hela tiden.
Xonar DGX har väldigt snarlikt ljud, och kostar bara en bråkdel. dessutom har det en förstärkare.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Jag tycker det är enormt mycket mer prisvärt, det är det som varit min poäng hela tiden.
Xonar DGX har väldigt snarlikt ljud, och kostar bara en bråkdel. dessutom har det en förstärkare.

Okej men vad är egentligen skillnaden på DG och DGX? Inte förstått det helt

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av z0rks:

Okej men vad är egentligen skillnaden på DG och DGX? Inte förstått det helt

PCI på DG, PCIe på DGX.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

PCI på DG, PCIe på DGX.

Är det något som är sämre/bättre när det gäller ljudkort?

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem

Du får en oerhört mycket bättre DAC på ett Sound Blaster Z och en mycket bättre hårdvara och mjukvara i övrigt. Sound Blaster har t.ex. hårdvarustöd för diverse ljudtekniker som hjälpligt emuleras på Asus-korten, och det finns en hel del att hitta på nätet om de problem folk med Xonar-kort drabbas av.

Vilka SB-kort är det som tidigare postare har att jämföra med? Vilka av Creatives kort har varit dåliga under 2000-talet?

Skrivet av z0rks:

Är det något som är sämre/bättre när det gäller ljudkort?

Vilka platser har du på ditt moderkort, och var sitter dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Du får en oerhört mycket bättre DAC på ett Sound Blaster Z och en mycket bättre hårdvara och mjukvara i övrigt. Sound Blaster har t.ex. hårdvarustöd för diverse ljudtekniker som hjälpligt emuleras på Asus-korten, och det finns en hel del att hitta på nätet om de problem folk med Xonar-kort drabbas av.

Vilka SB-kort är det som tidigare postare har att jämföra med? Vilka av Creatives kort har varit dåliga under 2000-talet?

Ah okej låter ju intressant!
Mina huvudmål är: Counter Strike, Bra för musik! Antar att vad jag än väljer så är de 100 gånger bättre än vad som är i mitt nuvarande moderkort men man vill ju köpa något bra när man väl köper

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Du får en oerhört mycket bättre DAC på ett Sound Blaster Z och en mycket bättre hårdvara och mjukvara i övrigt. Sound Blaster har t.ex. hårdvarustöd för diverse ljudtekniker som hjälpligt emuleras på Asus-korten, och det finns en hel del att hitta på nätet om de problem folk med Xonar-kort drabbas av.

Vilka SB-kort är det som tidigare postare har att jämföra med? Vilka av Creatives kort har varit dåliga under 2000-talet?

Vilka platser har du på ditt moderkort, och var sitter dom?

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/137376-asus_p... sådär!

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=93639
Har även ett sådant ljudsystem så antar att det också funkar bättre med ljudkort

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem

Du har två PCIe 1x och tre PCI-platser på ditt moderkort. Med tanke på att de klassiska PCI-platserna är en utdöende standard så skulle jag nog valt ett PCIe-kort, om möjligt. Om du har en CPU-kylare av större modell så kan det hända att det inte går att sätta i den översta PCIe-platsen. Din andra PCIe 1x-plats är tyvärr redan blockerad av ditt grafikkort, men du har ytterligare en PCIe 16x-plats som skulle kunna användas.

Skrivet av z0rks:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=93639
Har även ett sådant ljudsystem så antar att det också funkar bättre med ljudkort

Jag vet inte om man ska säga "funkar bättre". Du kommer få ut en högre analog ljudkvalité med ett bättre ljudkort, oavsett vad du kopplar in till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Du har två PCIe (1x) och tre PCI-platser på ditt moderkort. Med tanke på att de klassiska PCI-platserna är en utdöende standard så skulle jag nog valt ett PCIe-kort, om möjligt. Om du har en CPU-kylare av större modell så kan det hända att det inte går att sätta i den översta PCIe-platsen, och direkt under grafikkortet (om den inte redan är blockerad av ditt grafikkort) är inte heller någon bra placering.

Jag vet inte om man ska säga "funkar bättre". Du kommer få ut en högre analog ljudkvalité med ett bättre ljudkort, oavsett vad du kopplar in till det.

Jag har ett grafikkort sen har jag trådlöst nätverkskort inkopplat vet inte exakt var de sitter då de är min vän som satt ihop allt.
Så vad rekommenderar du

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av z0rks:

Jag har ett grafikkort sen har jag trådlöst nätverkskort inkopplat vet inte exakt var de sitter då de är min vän som satt ihop allt.
Så vad rekommenderar du

att du öppnar upp burken och kollar vad du har för något ledigt.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

att du öppnar upp burken och kollar vad du har för något ledigt.

Ja, och om TS tar en bild blir det ännu lättare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

att du öppnar upp burken och kollar vad du har för något ledigt.

Skrivet av Sveklockarn:

Ja, och om TS tar en bild blir det ännu lättare.

"Grafikkortet tar upp en express x16 och en liten blå x1" "Så du har en x1 ledigt som ljudkortet behöver"
Så sa polaren iallafall!

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av z0rks:

http://images.anandtech.com/reviews/chipsets/intel/Z68/_DSC56...

"Grafikkortet tar upp en express x16 och en liten blå x1" "Så du har en x1 ledigt som ljudkortet behöver"
Så sa polaren iallafall!

okej, ja då kan du ju välja och vraka mellan både PCI och PCIe, i vilket fall jag rekommenderar PCIe då PCI kommer dö ut inom några år.

EDIT: fast om du har en stor CPU-kylare så kan du nog inte klämma in et ljudkort ovanför grafikkortet. ta ett kort istället så vi ser!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |