Har HD650, precis blivit av med Onkyo förstärkaren.. Tips på ljudkort/dac/amp.

Permalänk
Medlem

Har HD650, precis blivit av med Onkyo förstärkaren.. Tips på ljudkort/dac/amp.

Tjao!

Driver just nu hörlurarna ifrån ljudkortet på Asus P8P67-M (Realtek ALC887).

Ska jag vara ärlig är jag ingen riktig ljudnörd, men anar att jag borde kunna få ut hörbar skillnad med bättre grejjer. Gärna internt i stationära, om den möjligheten finns.

Permalänk
Medlem

Om du skall köra internt finns inte så många alternativ utöver asus xonar essence st(x)

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

hur är det gentemot andra externa alternativ i samma prisklass då?

Permalänk
Medlem

HD650 är ju rätt krävande lurar,behövs dyr lurstärkare och en bra dac för att komma till sin rätt,betyder dock inte att de billiga alternativen är dåliga de funkar bra de också men inte lika påkostade så att säga.
Gillar man och löda finns väl O2/ODAC man kan sätta ihop finns även som färdigbyggt om än lite dyrare,ska vara bra grejer för priset särskilt om man köper byggsats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daizoe:

hur är det gentemot andra externa alternativ i samma prisklass då?

Finns knappt några externa alternativ (dac+förstärkare) värt att nämna i samma prisklass, beroende på hur brett man definerar samma prisklass givetvis. Men vi kan säga att du inte lär höra någon skillnad (till det objektivt bättre dvs neutralt, finns givetvis färgade saker) på något under 3k om det ställs mot xonar st, däremot finns saker som mäter något bättre typ ODAC+O2 men den kombon går på iaf 2k.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Och vart köper man denna odac? Du verkar ju viserligen köra xonar samt hd650?

Permalänk
Medlem
Skrivet av daizoe:

Och vart köper man denna odac? Du verkar ju viserligen köra xonar samt hd650?

http://www.headnhifi.com/o2-odac-combo
Glöm inte kryssa för Weekly Priority Mail om du inte vill ha massa extra avgifter.

Permalänk
Medlem

Finns det ingen variant som dac+ampen är i en och samma låda? förövrigt bör ett denna o2/dac vara bättre än xonar essence osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av daizoe:

Finns det ingen variant som dac+ampen är i en och samma låda? förövrigt bör ett denna o2/dac vara bättre än xonar essence osv

Det är i samma låda.

Permalänk
Medlem

Gain settings?

Permalänk
Medlem
Skrivet av daizoe:

Gain settings?

Ja det finns gain-settings eller vad det nåt annat du undrade?

Permalänk
Medlem

ah, oj, jo funderade mest på om man skulle satsa på standard eller nån icke-standard gain. Läste något att med HD650 är 6.5x helt onödigt.

Permalänk
Medlem

Andra alternativ finns absolut, som Creative Sound Blaster Z, Zx samt ZxR. Sitter själv på ett ZxR och är helnöjd

ZxR är snäppet bättre än Asus Xonar Essence STX, därefter följer Z, Zx samt ZxR.

Just Sound Blaster ZxR vs Xonar Essence STX är det Sound Blasters features som gör att den vinner över den andra - De har i stort sett samma specs med swapbara OPAmps, TI Burr-Brown-kretsar med 124db SnR. Sound Blaster ZxR får övertaget IMO då det medföljer en konsoll (med volymjustering, beam-forming mikrofon samt diverse kontakter) samt är cirka 700:- billigare.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Inaktiv

Jag får hem Essence STX II imorgon från Inet och kan ju skriva en rad om jag hör någon vesäntlig skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av daizoe:

ah, oj, jo funderade mest på om man skulle satsa på standard eller nån icke-standard gain. Läste något att med HD650 är 6.5x helt onödigt.

Ja kör du från ODAC eller annan källa med tilläckligt hög utniva så ska 3x räcka. Se O2:s gaintabell.
http://nwavguy.blogspot.se/2011/09/all-about-gain.html

Beresford Bushmaster MKII DAC ska tydligen vara tunad mot HD650. Kanske kan vara intressant. Aldrig hört så det kan vara skit också.
£130

http://headfonics.com/2014/09/the-bushmaster-mkii-dac-by-bere...
http://www.beresford.me/products/TC-7533.html
http://www.beresford.me/PP/cartlist.html?cat=7

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daizoe:

ah, oj, jo funderade mest på om man skulle satsa på standard eller nån icke-standard gain. Läste något att med HD650 är 6.5x helt onödigt.

Standard gain funkar fint.

Skrivet av XFTality:

Andra alternativ finns absolut, som Creative Sound Blaster Z, Zx samt ZxR. Sitter själv på ett ZxR och är helnöjd

ZxR är snäppet bättre än Asus Xonar Essence STX, därefter följer Z, Zx samt ZxR.

Just Sound Blaster ZxR vs Xonar Essence STX är det Sound Blasters features som gör att den vinner över den andra - De har i stort sett samma specs med swapbara OPAmps, TI Burr-Brown-kretsar med 124db SnR. Sound Blaster ZxR får övertaget IMO då det medföljer en konsoll (med volymjustering, beam-forming mikrofon samt diverse kontakter) samt är cirka 700:- billigare.

Vad jag kan se på prisjakt är ZxR ca 200kr dyrare, kan du länka till var man kan få det för cirka 800kr?

Skrivet av daizoe:

Och vart köper man denna odac? Du verkar ju viserligen köra xonar samt hd650?

Ja jag har både xonar st, odac och en o2. Just nu använder jag o2 och odac på jobbet och kör hd650 genom en stereoreceiver hemma för att det är smidigare än att slå över till hörlursutgången på ljudkortet hela tiden och så är uttaget mer åtkomligt. Hör i stort sett ingen skillnad på mina olika setups med hd650... inbillar mig att det kanske är lite annorlunda via recivern (mot o2 och essence) men inte så pass att jag kan säga vad som låter bäst.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Vad jag kan se på prisjakt är ZxR ca 200kr dyrare, kan du länka till var man kan få det för cirka 800kr?
.

Whoops, visade sig att jag fick upp priset för Xonar Essence STX II 7.1. Helt korrekt så är ZxR 200:- dyrare, men för det får man ett dotterskort samt en konsoll så min åsikt om att ZxR är snäppet bättre återstår!

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Rekordmedlem

Inget hindrar att man bygger in Odac och O2 i datorn om man gör det själv, borde ju inte vara så svårt att montera i en cd plats i fronten om man vill ha det i datorn, nätdelen är nog inte heller omöjlig att ha internt om man är något mer kunnig i byggande så man inte riskerar elsäkerheten, men det är annars inte så svårt att dra ut den och dra kablaget tex genom en "slangöppning"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Lutar mot O2+ODAC eller xonar stx. Men hur fungerar egentligen o2/dacen + hd650 till spel/filmer egentligen? Kopplar man optisk från moderkortet > o2/dacen. Så att allt kommer fungera exakt som nu förutom att ljudet blir bättre till lurarna?

Tänkte börja nostaligibba cs:go lite så blev lite fundersam om o2/dac är enbart för musiklyssning.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av daizoe:

Lutar mot O2+ODAC eller xonar stx. Men hur fungerar egentligen o2/dacen + hd650 till spel/filmer egentligen? Kopplar man optisk från moderkortet > o2/dacen. Så att allt kommer fungera exakt som nu förutom att ljudet blir bättre till lurarna?

Tänkte börja nostaligibba cs:go lite så blev lite fundersam om o2/dac är enbart för musiklyssning.

Odac har bara usbingång, det är en av kompromisserna för att göra den billig utan att påverka ljudkvaliten, du kan ju läsa att om designbesluten på bloggen om du vill veta varför den ser ut som den gör.
En bra lur funkar bra till allt annars är det ingen bra lur, hd650 är bra och spel och film kommer att låta bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Aight, då blir den en o2/odac.. Värt att köra på dyrare "full mod version" http://www.headnhifi.com/amplifiers/O2-ODAC-fully-modded
?

Permalänk
Medlem

beror ju på ifall den har några features du är ute efter. Det är ju samma komponenter.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Såja, beställt. Fåse om man märker någon skillnad