kombinera ljud ifrån två olika källor.

Permalänk
Medlem

kombinera ljud ifrån två olika källor.

Tjena, tänkte kolla ifall någon här har någon idé på en fiffig/billig lösning för att kombinera ljud ifrån 2 spelkonsoler.

sitter med en PS3 och en PS4 på mitt skrivbord, använder just nu ljudet ifrån PS3an rakt in i min "Audio IN" på PCn och spelar på så sätt upp ljudet i högtalarna när jag spelar på min PC monitor.

Nu är det så att jag vill spela på PS3 och PS4 på monitorn och kunna höra ljudet i högtalarn ifrån datorn.

Har en hdmi switch som sköter video delen.

PS4 stöder utöver HDMI endast Optiskt ljud, så frågan är: Kan jag ta det Optiska ljudet och få det till min "Audio IN (3,5mm)" på samma sladd som ps3an är kopplad, då problemet är att jag endast har en "Audio IN" ingång.

så kort men gott:
Har endast 1 "audio in" på datorn.
ps3 sitter däri nu.
ps4 har optiskt ljud och vill gärna åka in på samma "audio in" jack.

finns det en switch som kan åstadkomma detta då jag ej har ett behov av att höra båda signalerna samtidigt?

tack på förhand

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det för skärm? Är högtalarna integrerade med skärmen eller är de separata?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

I detta fall så är skärmen ej relevant för den önskade lösningen.

Har två stycken skärmar kopplade till mitt R9 290X i datorn.

Jag vill att ljudet skall färdas till datorns Audio IN och sedan via Listen på det jacket spelas upp i mina högtalare som är kopplade i datorns Audio Out.

Permalänk
Medlem

egentligen så är det ett litet simpelt problem men kan inte hitta det jag behöver.

förstår att jag kan ta Toslink kabeln till en DAC som konverterar signalen till analogt 3.5mm.

problemet uppstår när jag då har 2 st 3.5mm sladdar som båda vill sitta i min dators Audio Input jack.

finns det någon variant av switch som kan intelligent swappa till att låta den aktiva 3.5mm sladden färdas vidare till jacket?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pigge88:

I detta fall så är skärmen ej relevant för den önskade lösningen.

Har två stycken skärmar kopplade till mitt R9 290X i datorn.

Jag vill att ljudet skall färdas till datorns Audio IN och sedan via Listen på det jacket spelas upp i mina högtalare som är kopplade i datorns Audio Out.

Varför jag frågar är för att om enda syftet är att spela upp ljudet i högtalarna så förstår jag inte varför du drar det genom datorn. Du försämrar bara ljudet genom att göra så.

Jag skulle ha kopplat de tre enheterna, dator, ps3 och ps4 via någon form av växel där du kan välja vilket ljud du vill höra. Utgången från växeln kopplar du till högtalarna. Det finns enkla splitters för 3,5mm plugg, men jag rekommenderar dem inte, för att de kommer att försämra ditt ljud. Som jag förstår det måste du dessutom ha någon omvandlare för att få ut analogt ljud från din ps4.

Edit: Typ en sån här växlare:
http://www.kungstv.se/kablar-adaptrar/bildljud-fordelareswitc...

Eller en typ som tar 3.5mm pluggar.
http://www.dx.com/p/line5-a985-3-5mm-headphone-output-switche...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Den största anledningen är för att jag vill kunna använda datorn samtidigt som jag använder spelkonsollerna, har 2-3 skärmar igång och använder en till spelkonsollen, på detta sättet kan jag kolla på en film/lyssna på musik samtidigt som jag spelar på konsollen. men om det finns en vettigare lösning så är jag öppen för förslag.

finns det möjligtvis en mottagare som kan ta emot alla 3 signaler 2st 3,5mm (PC, PS3) och 1st Optisk (PS4) och sedan via en 3.5mm kabel
spela upp alla samtidigt direkt i mina högtalare (som endast har ett 3.5mm jack).

Permalänk
Medlem

kan datorn ta HDMI som audio in?
Du skulle väl kunna koppla in en reciver mellan dator och konsoller. både PS4 och PS3 som input ochs en en output till datorn/skärm. Ännu bättre dator blir också input till recivern och output blir till skärm högtalare... Inte billigaste lösningen kanske... men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CTH:

kan datorn ta HDMI som audio in?
Du skulle väl kunna koppla in en reciver mellan dator och konsoller. både PS4 och PS3 som input ochs en en output till datorn/skärm. Ännu bättre dator blir också input till recivern och output blir till skärm högtalare... Inte billigaste lösningen kanske... men bra.

Datorn kan ej ta HDMI in så vitt jag vet, endast ut.

finns det simpla receivers som kan ta optisk och analog signal och spela upp båda på samma output?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Skulle kanske räcka med Ljudkortet och köra "3.5mm in" ifrån PS3 och "Optical in" ifrån PS4.

sedan köra "3.5mm ut" ifrån kortet till högtalarna och på så sätt höra PC/PS3/PS4 samtidigt ur högtalarna?

är detta möjligt med denna lösning?

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

dom enda av den varianten jag kan hitta i sverige är i 600+ kronor klassen, då blir ljudkortet en billigare lösning, men jag gillar idén.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigge88:

Skulle kanske räcka med Ljudkortet och köra "3.5mm in" ifrån PS3 och "Optical in" ifrån PS4.

sedan köra "3.5mm ut" ifrån kortet till högtalarna och på så sätt höra PC/PS3/PS4 samtidigt ur högtalarna?

är detta möjligt med denna lösning?

Skulle kunna vara möjligt, jag vet inte vad Soundblaster erbjuder i input/output mixing.

Permalänk
Medlem

mrqaffe's rekommendation ledde mig till att kolla jag lite mer nu och hittade denna http://www.amazon.co.uk/ViewHD-Audio-Extractor-Decoder-Model-...
jag har just nu en HDMI switch som swappar emellan 3 st HDMI sladdar till den monitorn jag använder för att spela på / sekundär pc skärm.

Skulle jag kunna sätta denna lilla låda efter switchen (emellan HDMI switch och monitor) och extrahera ljudet ifrån PS3 och PS4 signalen som kommer färdas där, och sedan dra det ljudet till min pc Audio In?

det vart lite mycket nu så bifogar en rough ritning på vad jag tänkt med detta:

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pigge88:

mrqaffe's rekommendation ledde mig till att kolla jag lite mer nu och hittade denna http://www.amazon.co.uk/ViewHD-Audio-Extractor-Decoder-Model-...
jag har just nu en HDMI switch som swappar emellan 3 st HDMI sladdar till den monitorn jag använder för att spela på / sekundär pc skärm.

Skulle jag kunna sätta denna lilla låda efter switchen (emellan HDMI switch och monitor) och extrahera ljudet ifrån PS3 och PS4 signalen som kommer färdas där, och sedan dra det ljudet till min pc Audio In?

det vart lite mycket nu så bifogar en rough ritning på vad jag tänkt med detta:

http://oi58.tinypic.com/v8elqu.jpg

Ljudet borde fungera som du ritat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.