Brik DAC, installation av drivrutiner.

Permalänk

Brik DAC, installation av drivrutiner.

Ville så gärna köpa en DAC till mn stereo och valde brik från kjell & company mest pga av priset och att den har fått hyfsade recensioner.
Kopplade in den igår men när jag skulle installera drivrutinerna som jag laddade ner från kjell & company så fick jag detta meddelande: "please plug-in usb pnp sound device device!"
Låter som om att det är pc-relaterat snarare än att det har med briken att göra.
Någon som har råkat ut för det och har en lösning???
Kan tillägga att när jag spelar ifrån datorn så kommer inte ljudet till min förstärkare utan direkt ur datorns högtalare :/

Permalänk
Medlem

Har du DACen inkopplad innan du installerar drivrutinerna?

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk

Ja det hade jag. Sen provade jag med att stänga av den och koppla ur den fast med samma resultat. Jag avinstallerade allt som har med usb att göra i device manager och startade om datorn men windows hittade alla (samma) drivrutiner igen.

Permalänk
Hedersmedlem

De flesta USB-drivar brukar vilja installeras innan man kopplar in hårdvaran men det funkar oftast bra ändå efter installation. Att ditt ljud kommer ur datorhögtalarna beror troligast på att du fortfarande har det vanliga ljudkortet aktivt. Gå in i Kontrollpanelen -> Ljud -> Ljudenheter och ändra till USB Audio eller vad DACen kan heta.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

Efter mycket om och men visade det sig att det var usb portarna som bråkade...
Så nu har jag installerat drivrutinerna men...
Det kommer inget ljud till förstärkaren! (Jo då, kablarna sitter som dom ska).
Däremot kan jag behöva lite hjälp med inställningarna i windows videfix.
Där står bla: "Digital audio (s/pdif)", "Speakers usb pnp sound device" och "digital output usb pnp sound device".
Försökte leka med alla tre, man kan ju välja kvalitet på ljudet mm och då slutade spotify funka vilket jag löste.
Det kom ju oxo ett litet ljudprogram med dacen, men där ärjag oxo lost!!!

Permalänk
Hedersmedlem

Hmmm, de där valen i Windows bllir jag inte helt klok på såvida inte du blandat ihop orden en smula. Kan du ta en skärmdump? Alt + PrintScreen-tangenterna och klistra in i Paint. Har du valt USB som ingång på Briken? Finns en omställare på på fronten. Se sid 2 i manualen, 'Choosing source'

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

Vet inte hur jag ska lägga upp bilden, men det står precis så här:

Digital Audio (S/PDIF)
High definition audio device
Ready

Speakers
USB PnP Sound device
Default device (ant. Valt av mig)

Digital Output
USB PnP Sound device
Ready

Jodå, switchen e på usb.

Permalänk
Hedersmedlem

ok, då är jag med, så långt. Har ingen erfarenhet av just denna DACen men jag skulle provat 3e valet som default och gått in på Configure för att få ut testsignal. Möjligen att där är nån inställning i Properties också.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

Ska testa det om jag inte redan har gjort det, börjar känna mig lite förvirrad efter alla tester... är i kontakt oxo med brik audio i usa.

Permalänk

Hur jag än har trollat fram och tillbaka med inställningarna så verkar jag inte få det till att funka.
Som sagt tidigare, rätt så trött nu, blir nya friska tag imorgon.
Funderar på att plocka fram en gammal laptop jag har o prova där, tror inte (vill absolut inte iaf) att det är nåt fel på dacen.

Permalänk
Rekordmedlem

Kan du testa att koppla in dacen på normalt vis i stället för med usb till nån signalkälla för att kolla om den funka, det verkar ju till och med som om din dator normal har digitalutgång.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tyvärr... har ingen digital eller coaxial. Testade med den gamla datorn jag har men med samma resultat. Har nog provat allt snart.
Ska åka iväg o köpa nya rca sladdar och kolla om det kan vara problemet.
Jag hör dacen klicka till när jag gör ändringar så det ger lite hopp.
Killen på brik audio (som tydligen inte är i usa utan snarare i asien någonstans, LOL) har inte varit till mycket hjälp!
Det största problemet är att jag inte bor i sverige, annars hade jag gått in på närmaste kjell & company och försökt få hjälp där, dacen e ju trots allt bara 2 månader gammal och aldrig använd.

PS. Har sett att det finns 3.5/usb mini sladdar, svåra att få tag på, men hittar jag en sån så provar jag det också.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gate7nico:

Har sett att det finns 3.5/usb mini sladdar

Det där lät skumt, exakt vad gör den kabeln, det låter inte som en kabel utan som nått som innehåller elektronik ananrs är det nån mycket konstig specialkabel.

Jag har själv interfaceenheter som ger "usb anslutna digitalutgångar" dvs usb in > galvanisk separation och jittertvätt > coax, toslink och aes/ebu på utgången.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

http://spanish.alibaba.com/product-gs/usb-mini-b-5pin-to-3-5m...

Har ingen aning om vad den gör, men iom att ingången på dacen är av typen usb-mini hade jag tänkt att prova o koppla till laptopens 3.5 utgång.
Det behövdes dock inte då jag hittade felet.
Det va som jag befarade, kablarna...
Köpte ett par billiga philips för typ 30 spänn och det funkade.
Det va alltså inget fel på varken dator eller DAC, däremot så suger ljudet!
Eller rättare sagt, inte ljudet utan att det hörs tickande hela tiden.
Vad kan det vara?
Va på väg till jobbet så jag hann bara testa med spotify och media player medan datorn höll på att ladda ned en massa uppdateringar.
Brik dac ger dig möjlighet att köra på 1V eller 2V, provade båda med samma resultat, tickande....

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gate7nico:

http://spanish.alibaba.com/product-gs/usb-mini-b-5pin-to-3-5m...

Har ingen aning om vad den gör, men iom att ingången på dacen är av typen usb-mini hade jag tänkt att prova o koppla till laptopens 3.5 utgång.
Det behövdes dock inte då jag hittade felet.
Det va som jag befarade, kablarna...
Köpte ett par billiga philips för typ 30 spänn och det funkade.
Det va alltså inget fel på varken dator eller DAC, däremot så suger ljudet!
Eller rättare sagt, inte ljudet utan att det hörs tickande hela tiden.
Vad kan det vara?
Va på väg till jobbet så jag hann bara testa med spotify och media player medan datorn höll på att ladda ned en massa uppdateringar.
Brik dac ger dig möjlighet att köra på 1V eller 2V, provade båda med samma resultat, tickande....

Den kabeln är en specialkabel till en del telefoner, telefonen kopplar om sin usbkontakt så det kommer ut analogljud, det är alltså inte digitalt och det fungerar inte alls på annat än en del telefoner som kan koppla om usbkontakten, en del telefoner kan även köra ut video via usbkontakten, de har helt enkelt inte plats för olika kontakter och då byter man funktion i usbkontakten men det är inga standardkopplingar.

Vad tickar och hur ? Hörs det i högtalarna eller är det mekaniskt, är det periodiskt eller oregelbundet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Där ser man, tur att jag inte köpte den då.

Fick lyssna igen för att avgöra oljudet.
Låter mer som knastrande, nästan som när man körde LP skivor, oregelbundet och ibland lite svagare eller tydligare.

Permalänk

Problemet löst.
Det kom ett litet ljudprogram med dacen där jag valde 44,1 khz istället för 48 som var "defualt" och då försvann knastrandet.

Ni ska ha tusen tack för all hjälp!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gate7nico:

Problemet löst.
Det kom ett litet ljudprogram med dacen där jag valde 44,1 khz istället för 48 som var "defualt" och då försvann knastrandet.

Ni ska ha tusen tack för all hjälp!!!

Förmodligen så är källan inspelad med 44.1khz och dacen var inställd på en frekvens i närheten som 48khz så då blir det lite tokigt,det ska vara exakt samma eller dubbla osv
Om du kan så välj 192khz istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Förmodligen så är källan inspelad med 44.1khz och dacen var inställd på en frekvens i närheten som 48khz så då blir det lite tokigt,det ska vara exakt samma eller dubbla osv

Mja, fast det ska inte orsaka brus och tickande... Ljudet interpoleras eller omsamplas lite annorlunda, vilket kan påverka ljudet lite, men inte så det börjar tokbrusa...
Men nåja, funkar det för att lösa problemet i det här fallet, så funkar det.

Skrivet av oyegie:

Om du kan så välj 192khz istället.

Försök att få 192 att gå jämnt upp i 44,1 om du kan

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Mja, fast det ska inte orsaka brus och tickande... Ljudet interpoleras eller omsamplas lite annorlunda, vilket kan påverka ljudet lite, men inte så det börjar tokbrusa...
Men nåja, funkar det för att lösa problemet i det här fallet, så funkar det.

Försök att få 192 att gå jämnt upp i 44,1 om du kan

Nej det går ju inte men det skall inte ha nån betydelse.

Permalänk

Det lilla programmet ger mig bara dessa två valmöjligheter, 44,1 och 48 :/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gate7nico:

Det lilla programmet ger mig bara dessa två valmöjligheter, 44,1 och 48 :/

Ja det är de samplingsfrekvenserna som de flesta enklare usbenheter är begränsade till, MS gjorde ju av nån underlig anledning 48kHz till den standardfrekvens win använder när de lanserade XP, världen hade varit lite enklare om de valt att använda 44 som cd eller kanske 96 men så blev det inte, därför finns det en massa usbinterface som inte stödjer mer än 48 kHz.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Är det verkligen så? Låter ju helt sjukt!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gate7nico:

Är det verkligen så? Låter ju helt sjukt!

Jo det är bara DAT och Windows som använt 48 Khz i större omfattning, från början var det också ganska svårt att konvertera mellan 44 och 48 kHz sampling så det skapade ju en hel del strul med ljud på XP tiden när det började bli vanligt med htpc och musikuppspelnningsdatorer, dessutom så har det blivit så att många enklare usbljudinterface också bara använder < 48kHz eftersom det länge var det "enda" som win använde, och det var först när Creative släppte sin xfi dsp som det gick att få korrekt hårdvaruomsampling mellan 44 och 48 i datorerna så att det gick att få ut både cd och datorljuden utan större problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Det e ju inte klokt!
För mig som inte e kunnig i ämnet låter det helt idiotiskt, men det kanske finns en logisk förklaring till det :/

Varför är det så att jag får så mycket echo/reverb när jag spelar från dacen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gate7nico:

Det e ju inte klokt!
För mig som inte e kunnig i ämnet låter det helt idiotiskt, men det kanske finns en logisk förklaring till det :/

Varför är det så att jag får så mycket echo/reverb när jag spelar från dacen?

Du har kanske nån hokusokusljudeffekt påslagen.

Permalänk

Tror inte det. Hade den som medföljde dacen men eftersom jag tycker det är värdelöst med förprogrammerade ljud (jazz, rock etc) så har jag den avstängd. Vill ju helst bara ha ren signal från datorn till dacen.
Måste kolla om det kan ligga något annat i bakgrunden men tror inte det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gate7nico:

Varför är det så att jag får så mycket echo/reverb när jag spelar från dacen?

Är det verkligen det du hör och inte nått fasfel ? Hur ser hela ljudsystemet ut ?
En dac kan inte ge eko/reverb eftersom den endast omvandlar så har du såna problem uppstår de nån annanstans.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ljudsystem o ljudsystem.... det består av en 4 år gammal laptop av märket packard bell easynote tj76, dacen brik, yamaha a-s500 och ett par högtalare AR Status S40.
Jag är inte direkt någon ljudexpert, men även min tjej som är musiker reagerade på det.
När jag tex kör på 3,5 uttaget till stärkaren så klipps ljudet omedelbart när jag pausar/stoppar.
Via dacen tar det någon sekund att pausa/stoppa och så sjunker volymen.
Vet inte riktigt om jag blev förstådd...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gate7nico:

Ljudsystem o ljudsystem.... det består av en 4 år gammal laptop av märket packard bell easynote tj76, dacen brik, yamaha a-s500 och ett par högtalare AR Status S40.
Jag är inte direkt någon ljudexpert, men även min tjej som är musiker reagerade på det.
När jag tex kör på 3,5 uttaget till stärkaren så klipps ljudet omedelbart när jag pausar/stoppar.
Via dacen tar det någon sekund att pausa/stoppa och så sjunker volymen.
Vet inte riktigt om jag blev förstådd...

Du menar att den tonar ut musiken i stället för att det stoppar direkt ? Tar det tid innan musiken startar också, buffrar den eller kommer ljudet direkt ?

Hursomhelst så verkar det som den använder C media 108 som usb receiver och du skulle kunna prova en annan driver för den kretsen om du inte vill begränsa dig till den inbyggda windrivern eller en Brikdriver. Prova den här:
http://www.x-drivers.com/catalog/drivers/sound_cards/companie...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.