Ljuddämpa bashögtalare (SD-fötter, Novibra, stenplatta?) på grund av arga grannar

Permalänk
Medlem

Ljuddämpa bashögtalare (SD-fötter, Novibra, stenplatta?) på grund av arga grannar

Vilket är det bästa sättet att ljuddämpa en bashögtalare som står på ett bord så basen inte hörs ner till grannar i ett gammalt trähus? Jag har läst att vibrationsdämpning kan försämra ljudet men det är inte högst upp i prio.

Kombinationer jag sett här i forumet.
Vikt badhandduk - högtalare
SD-fötter - högtalare
SD-fötter - stenplatta - högtalare
SD-fötter - stenplatta - SD-fötter - högtalare

Hjälper verkligen en stenplatta att dämpa basen? Hur ljud en stenplatta basen? Kan tänka mig att SD-sten-SD-högtalare så dom vibrationerna som går ner från första SD tas upp av stenplattan så den vibrerar "bort" vibrationer istället för ner i golvet. Är det så det fungerar i praktiken?

Jag har även stött på något som heter Novibra, gummibitar med ränder.
http://www.svalander.se/shoppen/ljudfoerbattring/vibrationsda...

Går det att kombinera SD-fötter och Novibra?

Kan Novibra under bordsbenen minska vibrationer ytterligare? Kan detta vara en bra kombination som inte förstör ljudet allt för mycket?
Golv - Novibra - Bordsben och bordsskiva - Novibra - SD-fötter - Stenplatta - SD-fötter - Högtalare

Det kan nog vara en bra basdämpande lösning. Finns det bättre lösningar för maximal basdämpning?

Annan produkt jag precis stötte på
http://www.sofsci.com/sv/tassar
http://www.sofsci.com/sv/sofsci-d%C3%A4mpf%C3%B6tter

Någon som har erfarenhet av den? Hur är denna produkt jämfört med SD-fötter?

Hur har ni löst era basproblem i era lägenheter på bästa sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vatten:

Hur har ni löst era basproblem i era lägenheter på bästa sätt?

Flyttat..........

Inflyttningsfest - grannen ringer på - sa upp lägenheten dagen efter.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Bygg ett flytande rum i ett rum,det är den enda lösningen för att isolera basfrekvenser.

Permalänk
Medlem

häng den i taket, hjälper inte så mycket dock då det är just fenomenet "bas" som är problemet.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Basljuden kommer tränga sig igenom väggar mycket lättare än andra ljud av naturliga skäl, så det bästa du kan göra är att vrida ner basen och ha kul ändå.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Inaktiv

Fyra helt meningslösa svar. Även om det är svårt att få bort problemet så kvarstår frågan vad man kan göra för att MINSKA problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Fyra helt meningslösa svar. Även om det är svårt att få bort problemet så kvarstår frågan vad man kan göra för att MINSKA problemet.

Problemet med bas är att det oftast kräver komplicerade lösningar,dämpfötter kan hjälpa en del men tyvärr inte mot den luftburna basen,då behöver man specialbyggda väggar och golv som kan fånga upp basfrekvenserna.

Permalänk
Medlem

Det är väldigt svårt att undvika att basen sprids till grannen, men lite åtgärder gör att man kan spela lite högre med samma grad av störning till dom.

Skrivet av Vatten:

Vilket är det bästa sättet att ljuddämpa en bashögtalare som står på ett bord så basen inte hörs ner till grannar i ett gammalt trähus? Jag har läst att vibrationsdämpning kan försämra ljudet men det är inte högst upp i prio.

Kombinationer jag sett här i forumet.
Vikt badhandduk - högtalare
SD-fötter - högtalare
SD-fötter - stenplatta - högtalare
SD-fötter - stenplatta - SD-fötter - högtalare

Hjälper verkligen en stenplatta att dämpa basen? Hur ljud en stenplatta basen? Kan tänka mig att SD-sten-SD-högtalare så dom vibrationerna som går ner från första SD tas upp av stenplattan så den vibrerar "bort" vibrationer istället för ner i golvet. Är det så det fungerar i praktiken?

Jag har även stött på något som heter Novibra, gummibitar med ränder.
http://www.svalander.se/shoppen/ljudfoerbattring/vibrationsda...

Går det att kombinera SD-fötter och Novibra?

Kan Novibra under bordsbenen minska vibrationer ytterligare? Kan detta vara en bra kombination som inte förstör ljudet allt för mycket?
Golv - Novibra - Bordsben och bordsskiva - Novibra - SD-fötter - Stenplatta - SD-fötter - Högtalare

Det kan nog vara en bra basdämpande lösning. Finns det bättre lösningar för maximal basdämpning?

Annan produkt jag precis stötte på
http://www.sofsci.com/sv/tassar
http://www.sofsci.com/sv/sofsci-d%C3%A4mpf%C3%B6tter

Någon som har erfarenhet av den? Hur är denna produkt jämfört med SD-fötter?

Hur har ni löst era basproblem i era lägenheter på bästa sätt?

Ingen aning om novibra, men ta allt svalander tycker med en nypa (eller ibland skopa) salt. De säljer vissa tveksamma saker till rimliga priser och annat skräp till rena skämtpriser.

Är bordet stabilt ger det oftast mindre skakningar. Prova möbeltassar under det och SD-fötter eller liknande under basen så kommer du en liten bit på rätt väg. Ibland kan annat dämpmaterial rakt under subben också hjälpa.
Väldämpat rum ger också mindre ljud till grannarna så skaffa ryamatta till rummet. Lyssna lite om det är något som hamnar i resonans och fokusera där.

Vad är det för bas? För lätta modeller kan ibland låta fördärvligt när de skakar så ibland hjälper det med en ordentlig tyngd på som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Problemet med bas är att det oftast kräver komplicerade lösningar,dämpfötter kan hjälpa en del men tyvärr inte mot den luftburna basen,då behöver man specialbyggda väggar och golv som kan fånga upp basfrekvenserna.

Ganska ofta är vibrationer i möbler och golv en del av det som sprids till grannarna, och det kan man dämpa.

Permalänk
Medlem

fyra korrekta svar.

är

Skrivet av El_Raspberry:

Fyra helt meningslösa svar. Även om det är svårt att få bort problemet så kvarstår frågan vad man kan göra för att MINSKA problemet.

problemet är att långa våglängder dämpas dåligt av väggar och golv, det är inte stomljud (direkt fortplantning av vibrationer från baselementet) som ställer till det för "Vatten". Bra hörlurar och skippa högtalare gör säkert grannarna gladare men det är kanske inte melodin?
Skippa baslådan och sätta "butt bumpers" i soffan kanske är tillräckligt bra.

Försök vara en god granne så är det mer sannolikt att du får goda grannar.

Jag bor i eget hus, grannarna kan kommentera filmljud ändå...

//K

Visa signatur

Lek

Permalänk
Medlem

Jag har sd fötter - tung shiffer - sd fötter sen högtalare.

Det gav mindre efterbrum i basen dvs klarare och tajtare bas o ljud och kan hjälpa lite i ditt fall. Men du bör komplettera med basfällor i hörnen av rummet så får du bort onödiga förstärkningar av djupbasen och får mycket bättre ljudupplevelse.

Komplettera sen med ljudabsorbenter typ tavlor så har du mycket vunnet men för mycket av sånt gör att du spelar högre för att du har vant dig med okontrollerad basförstärkning som folk tycker är coolt/ballt. Bättre högt ljud än välljud.... Eller?

Jag har lagt ca 6000kr på ljudabsorbenter i mitt bio hemma rum och det har hjälpt enormt mot skak o brum i resterande av mitt hus.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Fyra helt meningslösa svar. Även om det är svårt att få bort problemet så kvarstår frågan vad man kan göra för att MINSKA problemet.

t.ex hänga upp den i taket i elastiska band så det inte blir någon direkt akustisk återkoppling till husets struktur, eller annat lämpligt sätt att isolera lådan.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Avstängd

När jag skruvade på med min sub hördes det i källaren 4 våningar ner av olika anledningar.

Ställde den på stenliknande plattor + ekplattor som vart över vid köksbygge, på spikes fötter. Hälpte väl inte så värst mycket men tog bort en del av fortplantningen i golvet.

Kan tänka mig att marmorplatta eller annat dämpande materia, på en frigolitbit eller så kan fungera relativt bra.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Fyra helt meningslösa svar. Även om det är svårt att få bort problemet så kvarstår frågan vad man kan göra för att MINSKA problemet.

Och här kom det mest meningslösa svaret..... Mycket konstruktivt.

Den enda lösning jag har på problemet om man gillar bas, är att flytta till grannar som inte bryr sig. Totalt meningslöst att att laborera med speciella fötter etc..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

*host* *harkel* Det är jag som är "arga grannen". Jag vill inte bara vara arga grannen som gnäller utan vill också erbjuda en lösning på problemet grannen skapar, så dom kanske kan sänka basen men fortsätta njuta av bas. Basljuden jag hör kommer från en punkt från grannen och där står bashögtalaren. Om jag lyckas få så basens fysiska vibrationer inte går in till mig så har mycket av problemet försvunnit tror jag.

Permalänk
Medlem

Bas är speciellt men ganska enkelt att förutse vad man kan få för problem.
Det kvittar hur högt man spelar det är inte lådan i sig som hörs utan ljudet som fortplantar sig. Att då "arga grannen" kan pinpointa den är inte så konstigt för det låter högst vid källan.

Förutom att skruva ner, testa annan placering, kolla var din rumsresonanser ligger och åtgärda det men helmholtz eller kvartsvågsrör.
Om det är möjligt kolla vilken frekvens som hörs hos grannen.
Vad har du för rumsmått?

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Börja testa med ett par SD-fötter mellan högtalare och bord och se ifall det hjälper?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Som det delvis redan har sagt i den här tråden: att ställa subben på något mjukt material som dämpar vibrationer hjälper till viss del, men det som grannen främst hör är det ljud som färdas i rummet, inte vibrationerna från lådan.

Har man en bra byggd låda, som är stabil och inte vibrerar, då kommer man inte märka mycket skillnad på att ställa den på något mjukt eftersom det inte finns så mycket vibrationer att dämpa. Men då handlar det som sagt om en mycket bra låda, att man inte, trots hög volym, känner några vibrationer när man lägger handen på lådan.

Har man dock en mindre bra låda på sin subb så vibrerar den lite, och då kan det hjälpa att ställa den på något mjukt material, t.ex någon form av pads. (OBS, inte spikes! De för över dessa vibrationer ändå, trots att marknadsföringen säger annat). Men som det då redan sagt och som jag nu komemr att säga: Det som grannen hör mest är inte vibrationerna från din sub, sålänge den inte är riktigt dåligt byggd, utan det är de basfrekvenser som uppstår i rummet som sedan även transporterar sig genom väggar och golv.

Gör ett experiment: Ställ subben direkt på bordet som vanligt o spela något basigt, och gå sedan ut i korridoren eller något annat ställe där du kan höra basen, där den uppfattas som störande. Lägg sedan en kudde mellan bordet och subben, typ en fluffig tjock huvudkudde. Den kommer garanterat isolera vibrationerna mellan subben och bordet. Gå sen ut till samma plats som du sist lyssnade på och se om det blir någon förbättring. Om inte, då är det den luftburna basen som dina grannar hör, inte vibrationerna från via bordet.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!