Bra ljud är subjektivt...

Permalänk
Medlem

Bra ljud är subjektivt...

Jag bryter ur detta ur en annan tråd.

Skrivet av oyegie:

Det är skillnad på bas och bas,det finns mycket bas som en del gillar men som egentligen låter piss och så finns det korrekt återgiven bas som man ska sträva efter men då ska du undvika alla coola PChögtalare med fet bautabaslåda,förstärkare,golv/stativhögtalare och en aktiv subwoofer är det som gäller,men då kostar det en del om man ska ha ett vettigt 5.1 system.

Detta är så trist perspektiv.
Om nu någon annan föredrar det du tycker låter piss, varför kan du inte bara säga att smaken är som baken?
Man gillar olika.
Det låter inte "egentligen piss", det låter piss enligt dig och enligt vissa normer.
Om saker och ting låter "bra" eller "dåligt" är helt subjektivt.

Till storfilmer, actionspel och viss musik föredrar jag något överdriven bas över korrekt återgiven, återhållsam bas.
Till den mesta musiken gör jag det inte.

Men till mycket musik så föredrar jag ofta lite rymligare och fylligare ljud än helt rent och korrekt.
När det kommer till klassisk musik t.ex. så är jag rätt svag för cello, jag gillar det djupa, fylliga ljudet dom ger. Det gör att jag också kanske föredrar högtalare och uppsättningar/inställningar som är starka och bra just där över högtalare som kanske är "bättre" överlag.

Smaken är liksom olika, vissa gillar Cerwin-Vega som fan, men utav det jag har hört så föredrar jag XTZ, även i klassen för halva priset, för det mesta.
Vilket som låter bäst "egentligen" eller vilket ljud man "ska sträva efter" finns inte för personligt bruk.

Om man ska sträva efter "korrekt återgivet ljud" så är det ganska lätt att avgöra vilket som är bättre eller sämre.
Men för personligt bruk är det helt upp till en själv vad man ska sträva efter.

Permalänk
Medlem

Om inte bra = korrekt så försvinner ju i princip möjligheten att diskutera och jämföra. Ska alla få bestämma vad bra är helt subjektivt, så krånglar man ju till diskussioner och konversationer där man försöker dra nytta av varandras erfarenheter något oerhört. Att det sedan är svårt att veta och bedöma vad som är korrekt är en komplikation, men utgångspunkten måste vara att korrekt = bra. Det måste få fungera som en referens.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olegh:

Om inte bra = korrekt så försvinner ju i princip möjligheten att diskutera och jämföra. Ska alla få bestämma vad bra är helt subjektivt, så krånglar man ju till diskussioner och konversationer där man försöker dra nytta av varandras erfarenheter något oerhört. Att det sedan är svårt att veta och bedöma vad som är korrekt är en komplikation, men utgångspunkten måste vara att korrekt = bra. Det måste få fungera som en referens.

Korrekt återgivet ljud är inte subjektivt.
Vad som uppfattas som bra ljud är det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Korrekt återgivet ljud är inte subjektivt.
Vad som uppfattas som bra ljud är det.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är svårt som lyssnare att identifiera korrekt ljudåtergivning utan att mäta. De flesta mäter inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Om inte bra = korrekt så försvinner ju i princip möjligheten att diskutera och jämföra. Ska alla få bestämma vad bra är helt subjektivt, så krånglar man ju till diskussioner och konversationer där man försöker dra nytta av varandras erfarenheter något oerhört. Att det sedan är svårt att veta och bedöma vad som är korrekt är en komplikation, men utgångspunkten måste vara att korrekt = bra. Det måste få fungera som en referens.

Vad som är "bra" är per definition subjektivt.

Sen är det så att korrekt ljudåtergivning är en referens som vi alla får förhålla oss till på olika sätt.
Vissa föredrar ljud som avviker mer ifrån vad som är korrekt, andra mindre.

Vilket som är bra eller dålig är upp till var och en.

Permalänk
Medlem

Det finns ett helt forum för detta: http://www.faktiskt.se

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Vad som är "bra" är per definition subjektivt.

Sen är det så att korrekt ljudåtergivning är en referens som vi alla får förhålla oss till på olika sätt.
Vissa föredrar ljud som avviker mer ifrån vad som är korrekt, andra mindre.

Vilket som är bra eller dålig är upp till var och en.

Så då vill du alltså att man inte ska beskriva ljud med ordet "bra", eftersom det är omöjligt för någon annan att ta till sig den beskrivningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Så då vill du alltså att man inte ska beskriva ljud med ordet "bra", eftersom det är omöjligt för någon annan att ta till sig den beskrivningen?

Nej. Jag har ingen sådan vilja.

Permalänk
Medlem

Ett par högtalare som teoretiskt sett ger perfekt återgivning kommer väl spela låten/ljudet precis så som det är tänkt? (förutsatt att de som producerat skiten inte sitter på logitech 2.1)
Så om man inte gillar ljudet så är det egentligen låten i sig som man inte gillar?
Kan vara helt ute o cyklar.

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Det är väl lite en fråga om hur rättvis man vill vara mot artisten/musikern som har spelat in och mixat sina låtar med ett visst "sound" i åtanke.

Någon som rättvisekänsla känner jag inte alls.
Och på begränsad budget så gäller det alltid att kompromissa och vilka kompromisser man väljer att göra påverkar ljudet olika.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är därför man bör kunna skilja på bra ljud och korrekt återgivning, om musikerna är duktiga så kommer det att låta väldigt bra om det återges korrekt.
Om det är dåliga musiker kan man förvränga återgivningen för att få det att låta bra.

Korrekt återgivnimg är däremot objektivt, men gillar man då inte hur det låter så måste man våga byta ut musikerna

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WijK:

Ett par högtalare som teoretiskt sett ger perfekt återgivning kommer väl spela låten/ljudet precis så som det är tänkt? (förutsatt att de som producerat skiten inte sitter på logitech 2.1)
Så om man inte gillar ljudet så är det egentligen låten i sig som man inte gillar?
Kan vara helt ute o cyklar.

Du får väl åka till inspelningsstudion om du verkligen ska lyssna hur det låter.

Permalänk
Avstängd

Det enda som spelar roll är att man tycker det låter bra, oavsett vad man gjort med ljudsignalen innan musiken når öronen.

Vill man ha en orgie i musikåtergivningsteknik får man ha det hur mycket man vill, om det är vad som krävs...men det går också lika bra att dra upp basen tills grannarna klagar, om det är vad man tycker låter bra.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är därför man bör kunna skilja på bra ljud och korrekt återgivning, om musikerna är duktiga så kommer det att låta väldigt bra om det återges korrekt.
Om det är dåliga musiker kan man förvränga återgivningen för att få det att låta bra.

Korrekt återgivnimg är däremot objektivt, men gillar man då inte hur det låter så måste man våga byta ut musikerna

Om jag hade haft en budget på 5000 kronor så hade jag valt helt olika saker beroende på om det var till

eller

Vad som är "korrekt" och vilka kompromisser som ger "bäst ljud" vid en given prisnivå beror helt på vilken typ av musik och ljud man föredrar.
Tänker jag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Om det är dåliga musiker kan man förvränga återgivningen för att få det att låta bra.

Är väl sällan musikernas eget fel om det är en taskig inspelning.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oyegie:

Du får väl åka till inspelningsstudion om du verkligen ska lyssna hur det låter.

Fast där är ju inspelningen ännu inte slutmixad och mastrad...såatte...

Visa signatur

///M4

Permalänk

En sak som bortses från i diskussionen är mixningen/masteringen, där det kan förekomma att man kompenserar , dvs man gör det inte så linjärt och korrekt som möjligt utan för att det ska låta så bra som möjligt på de flesta anläggningar.
Vad som är korrekt är alltså inte glasklart eftersom det antagligen inte är helt korrekt ljud man stoppar in i sin anläggning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

En sak som bortses från i diskussionen är mixningen/masteringen, där det kan förekomma att man kompenserar , dvs man gör det inte så linjärt och korrekt som möjligt utan för att det ska låta så bra som möjligt på de flesta anläggningar.
Vad som är korrekt är alltså inte glasklart eftersom det antagligen inte är helt korrekt ljud man stoppar in i sin anläggning.

Ja, och framförallt den senaste tiden med detta loudness-war där musiken mixats för att låta så "bra" (i betydelsen mycket) som möjligt i <300-kronors hörlurar och 128kbps MP3-kodning.
Det ska tydligen ha blivit lite bättre på sistone men det spelar som du säger stor roll.

Permalänk
Rekordmedlem

Det som är originalet är ju det som skaparna hör och väljer att släppa ut, oavsett hur det färgas i studion, studion är en del av det och oavsett hur man förvränger något där så är det "rätt" det är ju som att stämma ett instrument, men resultatet som lämnar studion ska återges ofärgat, gillar man inte hur det låter så byt ut de som lämnat ifrån sig en usel produkt.

Att ha neutrala högtalare innebär sällan att man har neutral återgivning för man behöver oftast kompensera för rummet såvida man inte har ett mycket stort och bra rum, men normal rumsakustik gör att en neutral högtalare inte ger ett neutralt ljud till lyssnarens örön, basen är svårast at få bra eftersom våglängderna är så långa att de inte ryms i rummet, det handlar ju om 20 meters våglängd som inte bör stöta på hinder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker det är rätt enkelt. Eftersom det är du som ska lyssna på ljudet så välj det som passar just dig bäst. Man kan få lite vägledning i form av mätningar och recensioner men i slutändan så måste du lyssna för att se om det är rätt ljud för dig.

Permalänk
Medlem

Ett problem med audio är att placeboeffekten är så stark.
Vilket är anledningen att man i medicinska tester alltid vill ha med en "blank", dvs att folk får piller som skall sakna verkan. För de har ändå en medicinsk verkan, eftersom folk tror att de har fått något som hjälper. Och det gäller också i högsta grad fysiska effekter. Så något som är så subjektivt som ren ljudperception är hopplöst påverkat av psyket.
Folk som inte inser det är ett jätteproblem, om man nu inte lever på att sälja prylar till dem.

Kruxet är att placebo ju faktiskt funkar. Min rörförstärkare som står och glöder låter naturligtvis bättre än mina tråkiga transistorsteg. För att inte tala om att jag naturligtvis gillar att dra ner belysningen så att jag ser glöden! Och så ett glas vin....Aaahhh.
Sedan mäter den kass, och jag kan i kontrollerade blindtester inte höra någon skillnad alls mot mina mättekniskt bättre enheter. Problemet är bara att nästan alla audiofiler som skriver på forum stannar vid steg ett. Det vore inte så farligt, om de inte försökte frälsa människor på formen som kanske inte har samma ekonomiska solvens, eller som kanske är olyckligt lättpåverkade. Det är det som jag finner besvärande, och varför jag numera skyr den genomkorrupta audiobranschen annat än som konsument med långa mellanrum. Dess ovilja till objektivitet är beklämmande, i synnerhet då vetandet faktiskt finns där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det som är originalet är ju det som skaparna hör och väljer att släppa ut, oavsett hur det färgas i studion, studion är en del av det och oavsett hur man förvränger något där så är det "rätt" det är ju som att stämma ett instrument, men resultatet som lämnar studion ska återges ofärgat, gillar man inte hur det låter så byt ut de som lämnat ifrån sig en usel produkt.

Det behöver inte vara en "usel produkt" bara för att man själv kanske föredrar lite annan ljudbild än vad det blev till slut.

Varför applicerar du din egen helt personliga åsikt, uppfattning och värdering av ljud som en allmän regel om hur det ska vara?
Jag förstår mig inte på detta.

Och det går inte att återge helt ofärgat, som du säger.
Istället för att sträva efter att komma så nära det som möjligt kanske det är vettigare att sträva efter att det ska låta så bra som möjligt i ens egna öron helt enkelt?

Permalänk
Medlem

Korrekt ljud borde ju egentligen vara det som man hör i verkligheten och inte från en högtalare,men även där kan det låta olika,en akustisk gitarr kan låta oilka beroende på vilken miljö man befinner sig i,man får väl åka till världens tystaste rum eller yttre rymden om det ska låta helt korrekt,ett annat problem är folk hör olika.

Permalänk
Medlem

Min subjektiva åsikt är att det här är dåligt ljud https://www.youtube.com/watch?v=xqNn-e05L_k

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kilroy:

Det behöver inte vara en "usel produkt" bara för att man själv kanske föredrar lite annan ljudbild än vad det blev till slut.

Varför applicerar du din egen helt personliga åsikt, uppfattning och värdering av ljud som en allmän regel om hur det ska vara?
Jag förstår mig inte på detta.

Och det går inte att återge helt ofärgat, som du säger.
Istället för att sträva efter att komma så nära det som möjligt kanske det är vettigare att sträva efter att det ska låta så bra som möjligt i ens egna öron helt enkelt?

Jag har inte sagt nått om att en produkt är usel eller inte, att bedöma återgivningen handlar om att bedöma ett helt system, det går inta att bara titta på en av länkarna, däremot är det bra att veta hur länkarna presterar individuellt för att veta hur man ska förbättra helheten om det är det man är ute efter, att kompensera fel med motfel gör det ofta mycket bökigt att helt eliminera alla fel, det är ju denna "kompensera fel med motfel ideologi" som håller hifibranschen vid liv, de kränger produkter som färgar åt olika håll och vet att så fort man ändrar på nått så startar byteskarusellen om och de får sälja mera jämfört med om det bara hade funnit neutrala delar och man i stället färgat kontrollerat tex med en eq, hade alla dessutom haft bra ljudåtergivning skulle ingen acceptera musik som låter dåligt utan de musikskaparna skulle konkurreras ut i stället för att man göder de som säljer delar som färgar så att det sak låta behagligt.

Det är alltså viktigt att sträva mot korrekt återgivning för att kunna välja bort de som skapar musik som låter dåligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det är alltså viktigt att sträva mot korrekt återgivning för att kunna välja bort de som skapar musik som låter dåligt.

Nej, det är viktigt med så stor musikalisk mångfald som möjligt. Allt annat är sekundärt. Bra ljud är bara en bonus.
Det är musiken som är det viktiga, inte ljudet.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hoski:

Nej, det är viktigt med så stor musikalisk mångfald som möjligt. Allt annat är sekundärt. Bra ljud är bara en bonus.
Det är musiken som är det viktiga, inte ljudet.

Ja musiken är viktigast, men om du då förvränger den så den inte låter på det sätt de som skapade den tänkte sig att den ska låta så blir det ju konstigt.

Småbarn gillar ofta ketchup och jordgubbssylt på maten, men det blir allt rätt trist efter ett tag när man bara känner de smakerna på all mat, det är ungefär lika tråkigt med likformigt färgad musik, färga gärna men inte med inbyggd icke reglerbar färgning, att ha en bashöjning fastbyggd i hårdvaran är inte lika trevligt som att ha möjlighet att stänga av eller lätt ändra färgningen i en eq/dsp om systemet i grunden är ofärgat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Ja musiken är viktigast, men om du då förvränger den så den inte låter på det sätt de som skapade den tänkte sig att den ska låta så blir det ju konstigt.

Nej, det blir det inte. Det är inte ett dugg viktigt att det låter som skaparna tänkte sig, så länge du gillar det du hör.
Normen vid musiklyssning är ju inte ens att ha korrekt återgivning, så att ha det är ju det som per definition är konstigt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Korrekt ljud borde ju egentligen vara det som man hör i verkligheten och inte från en högtalare,men även där kan det låta olika,en akustisk gitarr kan låta oilka beroende på vilken miljö man befinner sig i,man får väl åka till världens tystaste rum eller yttre rymden om det ska låta helt korrekt,ett annat problem är folk hör olika.

I rymden skulle du inte höra några ljud alls.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Nej, det blir det inte. Det är inte ett dugg viktigt att det låter som skaparna tänkte sig, så länge du gillar det du hör.
Normen vid musiklyssning är ju inte ens att ha korrekt återgivning, så att ha det är ju det som per definition är konstigt

Skickades från m.sweclockers.com

Du måste skoja, seriöst?

Visa signatur

Ride more, Work less!