Ljudkort till M-Audio AV40 Mk2 högtalare

Permalänk
Medlem

Ljudkort till M-Audio AV40 Mk2 högtalare

Har en polare vars högtalare gick nyligen sönder, så han tänkte skaffa nya (som nämnt i titeln hade han valt M-Audio AV40 Mk2).
Vad för ljudkort passar till det? Han har för närvarande bara det inbyggda på sitt moderkort som inte är av någon större kvalité, så mer eller mindre vad som skulle väl bli en förbättring visserligen. Han kör även på ett par Siberia V2 lurar när vi sitter på Skype och snackar.

Har sneglat lite på Creative Sound Blaster Z, men har även hört att Asus DG/DGX/DX är bra ljudkort för en lite billigare peng. Men är det någon egentligen skillnad på deras kvalité på något vis? Tänker byggkvalité, hållbarhet, ljudkvalité osv... dvs helheten då.

Jag själv sitter med ett Asus Xonar D2X som jag har möjligheten att ändra EQ själv till flera profiler som man kan byta mellan om man kanske kör olika högtalare/hörlurar. Vilket skulle vara ett stort plus om det finns på ljudkortet då.

Sen om det finns idéer om andra kort/synpunkter på dessa så är de välkommna!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kuzul:

Har en polare vars högtalare gick nyligen sönder, så han tänkte skaffa nya (som nämnt i titeln hade han valt M-Audio AV40 Mk2).
Vad för ljudkort passar till det? Han har för närvarande bara det inbyggda på sitt moderkort som inte är av någon större kvalité, så mer eller mindre vad som skulle väl bli en förbättring visserligen. Han kör även på ett par Siberia V2 lurar när vi sitter på Skype och snackar.

Har sneglat lite på Creative Sound Blaster Z, men har även hört att Asus DG/DGX/DX är bra ljudkort för en lite billigare peng. Men är det någon egentligen skillnad på deras kvalité på något vis? Tänker byggkvalité, hållbarhet, ljudkvalité osv... dvs helheten då.

Jag själv sitter med ett Asus Xonar D2X som jag har möjligheten att ändra EQ själv till flera profiler som man kan byta mellan om man kanske kör olika högtalare/hörlurar. Vilket skulle vara ett stort plus om det finns på ljudkortet då.

Sen om det finns idéer om andra kort/synpunkter på dessa så är de välkommna!

Z är ett riktigt trevligt kort med bra drivrutiner och mjukvara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Oftast är det bättre att köpa ett par bättre högtalare i högre prisklass än att köpa ljudkort till ett par halvbra högtalare,blir lite som att sminka en gris,såvida det inte är nåt fel på det inbyggda så kör på det.

Permalänk
Medlem

Dock så verkar ju de högtalarna ha fått ganska bra kritik ändå?

Men vad för andra bra högtalar val finns runt 1000-1500kr?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oyegie:

Oftast är det bättre att köpa ett par bättre högtalare i högre prisklass än att köpa ljudkort till ett par halvbra högtalare,blir lite som att sminka en gris,såvida det inte är nåt fel på det inbyggda så kör på det.

Fast man får ju inte särskilt mycket mer högtalare för de hundralapparna ett schyst ljudkort kostar, så ditt resonemang faller pladask.

Funktionerna för mikrofonen (brusreducering m.m.) på Z-korten är långt överlägsna ett realtek-chip, så det kommer bli ett lyft där också, när TS polare ska snacka i headsetet.

Sen eftersöktes det möjlighet till eq-profiler...också nånting som är överlägset mycket bättre på Z-korten än på realtek - både mjukvaran och kvaliteten på eq:n.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Ska köpas i Uppsala nästa helg så, är ingen panik direkt. Men de ska helst finnas att köpa på Webhallen/NetOnNet/MediaMarkt (eller annan butik i Uppsala).

Men kom gärna med tips på andra högtalare!

Permalänk
Medlem

Glömde en sak,har man en kass akustik dvs mycket hårda och kala ytor lär det knappast låta bättre med ljudkort eller med bättre högtalare.
Eq profiler förstår jag inte mig på,för mig gäller endast en fast tonkurva oavsett musiksmak osv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oyegie:

Glömde en sak,har man en kass akustik dvs mycket hårda och kala ytor lär det knappast låta bättre med ljudkort eller med bättre högtalare.
Eq profiler förstår jag inte mig på,för mig gäller endast en fast tonkurva oavsett musiksmak osv.

En profil för hörlurar, en för högtalare, kanske olika för spel och musik och film...inte särskilt svårbegripligt.
Sen kan man ju utöver de redan 6st profilerna ha olika för olika sorters musik, om man känner för det.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Om du köper högtalare för 1000 kronor och sedan ljudkort för 500 så tycker jag du får mycket mindre ljud än om du köpte högtalare för 1500 och körde på ditt integrerade ljudkort.

M-Audio Studiophile AV 40 MK2 ska vara bra högtalare i prisklassen runt 1000 kronor.
Men med ett ljudkort för 700 hamnar dom nästan i prisklassen runt 2000 kronor och då finns det helt plötsligt mycket bättre alternativ.

Till exempel M-Audio Studiophile BX5 D2.

Så min rekommendation är att köpa typ dom istället och köra på det integrerade ljudkortet.
Eller spara 700 kronor.

Man måste komma ganska högt upp i pris på högtalare innan det lönar sig att lägga några hundra på ljudkort tycker jag.

Permalänk
Rekordmedlem

Vad är det för fel på det inbyggda ljudkortet? uppstår det inga störningar så är det nog bättre att lägga mer pengar på högtalalrna i stället för att lägga det på ett ljudkort när det handlar om den här prisklassen.

EQ profiler för olika musiktyper och högtalare/lurar är ju rent trams, eq måste anpassas för en specifik produkt placerad i ett specifikt rum för att det ska fungera, det finns knappt några "spelljudkort" som ens har en användbar eq, det är ju mest fånerier med totalt oanvändbara förval och kanske en 7 bands tonkontroll snarare än en eq, vill man ha eq så kör Equalizer APO http://sourceforge.net/projects/equalizerapo/ både gratis och bra om man är ute efter nått användbart och inte tramsreglagen som spelljudkorten erbjuder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

EQ profiler för olika musiktyper och högtalare/lurar är ju rent trams, eq måste anpassas för en specifik produkt placerad i ett specifikt rum för att det ska fungera.

Om man upplever förbättting av ljudupplevelsen är det inte trams, oavsett vad nån annan tycker.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Som redan nämnts i tråden så är det riktigt onödigt att köpa ett ljudkort för 700kr till ett par AV40, klart bättre att lägga de 700 kronorna på bättre högtalare istället, t.ex. M-Audio BX5 D2, alternativt spara 700kr.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hoski:

Om man upplever förbättting av ljudupplevelsen är det inte trams, oavsett vad nån annan tycker.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är trams och dumhet att tillverkarna inte levererar ett interface till eqn som gör att man kan ställa in det korrekt på ett bra sätt, MS har ju däremot lagt in en väldigt dåligt marknadsförd funktion för rumskalibrering i win, MS införde en convolver i win 7 men det är ju inget de direkt marknadsför eller förklarar att det finns, det fungerar lite som autokallibreringen på hembiomaskiner och har man inte kunskap eller bättre utrustning så är det ju bättre än inget och oftast bättre än det ljudkortstillverkarna skickar med.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Bästa är väl om han köper ett par högtalare med optisk ingång så han slipper realteks kassa analoga ljud. Nu hjälper inte det för hörlurarna men är alltid något. Inte de bästa hörlurarna iaf fast nog blir ljudet alltid bättre med en redig hörlursförstärkare. Måste man inte upp i ljudkortet ovan Z för att få det?

Hur som så beror det på hur han använder grejerna. Kommer han använda hörlurarna mest skulle kanske en hörlursförstärkare vara ett bradhus köp. Det kan man dock köpa separat på t.ex. ebay. Vill han poppa mycket musik skulle jag satsa hela slanten på ett par bättre aktiva högtalare, helst med digital ingång om det finns för dom pengarna. Annars vänta och köpa ett ljudkort senare.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Man ska dock inte underskatta skillnaden på ett kasst ljudkort och ett bra ljudkort om man måste mata signaler analogt. Realteks kort är verkligen värdelösa på det.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Avstängd
Skrivet av heatm:

Bästa är väl om han köper ett par högtalare med optisk ingång så han slipper realteks kassa analoga ljud. Nu hjälper inte det för hörlurarna men är alltid något. Inte de bästa hörlurarna iaf fast nog blir ljudet alltid bättre med en redig hörlursförstärkare. Måste man inte upp i ljudkortet ovan Z för att få det?

Z är samma kort som Zx, minus volymratten man kan ha på skrivbordet. Båda har lurstärkare.
ZxR, däremot, är ett annat kort som är lite vassare.

Tittar man sammantaget på kombinationen högtalare, hörlurar och funktioner är Z/Zx ett riktigt bra köp om man använder burken till lite av varje och smidigt vill kunna växla mellan lurar och högtalare och ljudprofiler.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Köp bättre högtalare istället om budgeten är liten och kör på det inbyggda, du kommer ändå inte märka skillnad i den prisklassen.
Sen använder du dig av programmet mrqaffe länkade, riktigt bra faktiskt!
Mina 0.02$

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Bästa är väl om han köper ett par högtalare med optisk ingång så han slipper realteks kassa analoga ljud.

Det är inte alltid DACarna i högtalarna är så himla bra eller ens bättre än den som sitter på dom integrerade realtek-kretsarna.

Permalänk
Medlem

Han vill i alla fall ha ett ljudkort då det ändå hjälper lite, samt att det tillåter till lite bättre ljudkvalité om man tar bättre/dyrare högtalare nästa gång det behövs. Ljudkort burkar man ju ändå flytta med vid ett nytt datorbygge oftast.

Han sa att han hade en budget på ca 2000 max.

Permalänk
Medlem

Har egentligen inte så mycket input i frågan mer än att jag kan säga att jag är väldigt nöjd med mitt Soundblaster Z, ett klart lyft gentemot Realtek integrerade på mitt moderkort och inte långt ifrån min HA-Info U2 dac som jag kör till hörlurna vad gäller ljudkvalite.

Drivrutinerna och interface är i mitt tycke dessutom väldigt trevliga och lättjobbade.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av oyegie:

Oftast är det bättre att köpa ett par bättre högtalare i högre prisklass än att köpa ljudkort till ett par halvbra högtalare,blir lite som att sminka en gris,såvida det inte är nåt fel på det inbyggda så kör på det.

Eller, om du faktiskt funderar på det... Det är lättare att börja längst in i kedjan. Det spelar ingen roll hur bra dina högtalare är om du spelar 32kbit-MP3:or. Levererar du skit till högtalarna kommer det låta skit.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk

Jag håller med mrqaffe när det gäller eq. Jag kan till viss del förstå varför man skulle vilja ändra den beroende på vilken musik man lyssnar på, men då handlar det LÅNGT ifrån om att på något sätt förbättra ljudet, utan om att man inte gillar det som producenten eller studioteknikern har spelat in. Om en låt t.ex har väldigt mycket mellanregister i sig och inte är så fyllig, då är det också meningen att det ska låta så. Varför skulle man då vilja ändra på det med en eq? Då är det bättre att byta låt.....

Jag kan dock förstå det när man byter mellan t.ex hörlurar och högtalare för att uppnå en liknande ljudbild. Men även här kan jag tycka det är lite märkligt. Det är klart, har man inte möjlighet att lyssna på högtalaren/hörlurarna innan köp så är man ju ovetande om hur det kommer låta, men om man får möjlighet att lyssna innan köp, är det då inte bättre att välja något som låter bra redan från början än att köpa något som är mindre bra och sedan försöka förbättra det med eq m.m? Men som sagt, det beror ju på om man har möjlighet att lyssna, samt på hur pass mycket pengar man kan lägga ut. Det är t.ex omöjligt att få ett par högtalare för 500kr att låta inte bra som högtalare för 5000kr med hjälp av eq.

Jag ber om ursäkt för offtopic, men jag tycker det är så tråkigt när man ger förslag om saker som inte alls ger en lösning på problemet eller önskemålet.

Till ts: oavsett vad du köper för ljudkort eller högtalare, glöm inte att du behöver någon form av riktig volymkontroll om högtalarna själva inte har det! Att t.ex koppla studiomonitorer direkt in på baksidan av datorn till ett integrerat ljudkort är något jag starkt avråder ifrån, trots att det på sätt och vis fungerar.

Jag vill också påpeka, trots jag vet att många främst inom hifi-världen inte håller med, att det egentligen EGENTLIGEN inte är mellan olika fysiska, alltså själva komponenten, da/ad-omvandlare som kvalitén skiljer. (och vips fick jag 99% av forumet emot mig) Utan det handlar om de kringliggande faktorerna så som de komponenter som sitter runt da-omvandlaren, alltså komponenterna på kretskortet, samt den mjukvara som styr alltihop. Ja, olika omvandlare klarar av att köra i olika bitdjup och samplingsfrekvens vilket kan ha en viss inverkan den delen av ljudkvaliteten, men om man har två olika da-omvandlare som körs i samma bitdjup och samplingsfrekvens så är det ingen skillnad i hur de återger ljudet, såvida de inte är byggda för att på något sätt färga ljudet eller att det till och med skulle vara "fel" på mjukvaran.

Som sagt, nu fick jag nog väldigt många emot mig som tycker annorlunda och tror på annat, som nog även vill svara mig med att jag tänker helt fel. Men jag ville ändå få det sagt då jag anser att det är alldeles för överdrivet att prata om skillnad mellan olika da-omvandlare. Skillnader finns såklart, men då handlar det om hela ljudkomponenten, hela ljudkortet, där det kan finnas skillnader. Med andra ord, ja det skiljer i ljudkvalitet mellan olika ljudkort.

Om man är riktigt nördig och intresserad av hur detta fungerar så finns här en intressant video: http://www.xiph.org/video/vid2.shtml

Jag ber också om ursäkt ifall någon tar illa upp av detta inlägg.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Orsaken till att ha EQ profil är just för att få en liknande ljudbild på både högtalare/hörlurar.
Det är av samma orsak jag själv har användning av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuzul:

Orsaken till att ha EQ profil är just för att få en liknande ljudbild på både högtalare/hörlurar.
Det är av samma orsak jag själv har användning av det.

Fast om du har ett par sketna plastburkar till högtalare och jättedyra audiofillurar så känns det lite meningslöst att få dem att låta lika för de är helt olika.
Sen har vi det är med ordet ljudbild eller soundstage som det heter på engelska,du tänker på ljudkaraktär,ljudbild är nåt helt annat.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av klasvonklas:

massa text

Du har ju helt rätt , det är hela konstruktionen som är viktig och inte bara dacchippet, tex så är ju datorer ett oerhört bra exampel på det, de brukar ju för det mesta ha problem med dålig strömförsörjning och närmast obefintlig skärmning, hur ofta läser man inte trådar om folk som klagar på att det blir ojud och brumslingur när de kopplar in en dator till ljudsystemet, det blir dessutom än värre om man inte har en vettig nivåkontroll utan sänker nivån digitalt i datorn, signal/brusförhållande sjunker ju lika mycket som nivån behöver sänkas och det är ju inte ovanlig att man kan behöva ändra nivån -50dB eller mer och då blir ju datorns störgolv betydligt mer framträdande och hörbart.

Skrivet av Kuzul:

Orsaken till att ha EQ profil är just för att få en liknande ljudbild på både högtalare/hörlurar.
Det är av samma orsak jag själv har användning av det.

Eq profiler är egentligen bra, men däremot är det mest trams pga det sätt det görs i ljudkort, en eq profil har man för att kompensera nått specifik, tex ett visst par högtalare, en specifik hörlur eller en lokal, sedan kombinerar man profilerna, tex högtalare a i lokal b osv... det är ju det seriösa sättet att göra det, men eq profiler som dance, jazz eller rock, vad är det för nytta med det ? det är bara leksaker och trams som inte kompenserar för nått vettigt, såna förval har ju ingen aning om vad för typ av utrustning och akustiska problem som finn, de fungerar ju inte heller bra att använda på en specifik musiktyp, tex att öka basen när man spelar Infected mushrooms tidiga plattor (som är väldigt bra gjorda till skillnad från de senaste) är ju totalt uteslutet även om det är "dance" och varför skulle man villja ha mera diskant på klassiskt och jazz osv ...?

Eq kan vara oerhört bra om man använder den rätt, men spelljudkortens förval och oerhört usla eqinterface gör att deras version av eq i det närmaste är helt oanvändbar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Asus Xonar D1 spöar inbyggda ljudkort med hästlängder i de fall jag testat. Vilket är flertalet Realtek-kretsar, inklusive deras senaste och mest påkostade de kör på highend-moderkort. Då kostar Xonar DX/D1 500kr.

Så min åsikt är att lägga 500kr på ett bättre ljudkort än det integrerade om man kör analogt ska tilläggas. Sen över det kostar det ofta mer än det smakar om man inte har mycket bra utrustning (och källmaterial) för övrigt, IMO. (Vissa ljudkort har inbyggda hörlursförstärkare osv som kan vara trevligt, men tidigare meningen gäller mer explicit ljudkvaliteten.)

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dimman:

Asus Xonar D1 spöar inbyggda ljudkort med hästlängder i de fall jag testat. Vilket är flertalet Realtek-kretsar, inklusive deras senaste och mest påkostade de kör på highend-moderkort. Då kostar Xonar DX/D1 500kr.

Så min åsikt är att lägga 500kr på ett bättre ljudkort än det integrerade om man kör analogt ska tilläggas. Sen över det kostar det ofta mer än det smakar om man inte har mycket bra utrustning (och källmaterial) för övrigt, IMO. (Vissa ljudkort har inbyggda hörlursförstärkare osv som kan vara trevligt, men tidigare meningen gäller mer explicit ljudkvaliteten.)

Kan delvis hålla med, men även billiga ljudkretsar kan prestera bra, problemet är oftast att de finns inuti datorlådan, Behringer uca 202 kostar frän 180 kr, 230 i Sverige och mäter så här:
http://nwavguy.blogspot.se/2011/02/behringer-uca202-review.ht...
Det isolerar däremot inte datorn från ljudsystemet så har man inte korrekt jordning så kan det bli jordslingor men bortsett från det så är det ju närmast exemplariskt uppförande även på ett så pass billigt ljudkort, det har däremot inte nån jättebra hörlursförstärkare utan det är verkligen ett ljudkort och inget annat, men det är väl kanske inte så konstigt med tanke på priset. Kortet går dessutom att modda lite om man kan löda och det är ju inte så dyrt att man behöver vara livrädd att förstöra det heller om det skulle gå åt fanders med moddandet.

Ska man koppla in monitorer så är balanserad utgång en oerhört bra sak, det minskar risken för störningar av alla typer även de från datorn och det kan även ge galvanisk isolation mellan dator och ljudsystem och det löser mycket problem som uppstår när man inte har korrekt jordning, de flesta verkar ju ansluta datorn till ojordade uttag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Asus Xonar D1 spöar inbyggda ljudkort med hästlängder i de fall jag testat. Vilket är flertalet Realtek-kretsar, inklusive deras senaste och mest påkostade de kör på highend-moderkort. Då kostar Xonar DX/D1 500kr.

Med vilka högtalare och hörlurar är det du testat och upplevt så stor skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Med vilka högtalare och hörlurar är det du testat och upplevt så stor skillnad?

Senast testade:
Superlux HD681

Yamaha A-S700
Canton Chrono 509DC

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kan delvis hålla med, men även billiga ljudkretsar kan prestera bra, problemet är oftast att de finns inuti datorlådan, Behringer uca 202 kostar frän 180 kr, 230 i Sverige och mäter så här:
http://nwavguy.blogspot.se/2011/02/behringer-uca202-review.ht...
Det isolerar däremot inte datorn från ljudsystemet så har man inte korrekt jordning så kan det bli jordslingor men bortsett från det så är det ju närmast exemplariskt uppförande även på ett så pass billigt ljudkort, det har däremot inte nån jättebra hörlursförstärkare utan det är verkligen ett ljudkort och inget annat, men det är väl kanske inte så konstigt med tanke på priset. Kortet går dessutom att modda lite om man kan löda och det är ju inte så dyrt att man behöver vara livrädd att förstöra det heller om det skulle gå åt fanders med moddandet.

Ska man koppla in monitorer så är balanserad utgång en oerhört bra sak, det minskar risken för störningar av alla typer även de från datorn och det kan även ge galvanisk isolation mellan dator och ljudsystem och det löser mycket problem som uppstår när man inte har korrekt jordning, de flesta verkar ju ansluta datorn till ojordade uttag.

Absolut att det finns, dock lite mer svårtillgängligt för gemene man kanske? Se bara på mina 180kr's Superlux-hörlurar. Har mycket svårt att tro att något ens kommer i närheten för det priset av det som är lättillgängligt idag via våra "vanliga" affärer.

Ibland blir det lite generella regler och undvikande av undantagen, I know

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux