Lyssna på musik med fel antal kanaler inställt på kortet.

Permalänk
Medlem

Lyssna på musik med fel antal kanaler inställt på kortet.

Jag har ett ljudkort där man väljer antal kanaler man lyssnar på (ett Asus Xonar Essence STX).

När jag sett på film är det oftast inställt på "6 kanaler". Vad innebär det för ljudkvaliten om jag lyssnar på vanlig stereomusik efteråt och glömmer ändra till "2 kanaler". Blir det märkbart sämre på något sätt? (jag hör ingen skillnad men litar inte på mina öron 100%)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimbob:

Jag har ett ljudkort där man väljer antal kanaler man lyssnar på (ett Asus Xonar Essence STX).

När jag sett på film är det oftast inställt på "6 kanaler". Vad innebär det för ljudkvaliten om jag lyssnar på vanlig stereomusik efteråt och glömmer ändra till "2 kanaler". Blir det märkbart sämre på något sätt? (jag hör ingen skillnad men litar inte på mina öron 100%)

Tack för dagens fniss! Frågar du andra om maten du just åt smakade bra också?

Om du inte märker nåt så blir det ju per definition inte märkbart sämre. När det kommer till ditt intryck av ljudet är ju dina öron det enda du kan lita 100% på.

Man skulle ju kunna tänka sig att anläggningen per automatik gör precis samma sak när den upptäcker att det bara finns två kanaler, som den gör när du manuellt ändrar den till att köra med två kanaler.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jag har lite dålig hörsel men men ... Och visst kan det bli sämre men det märker man bara undermedvetet.

Jag tänkte iaf det hade varit intressant att veta om man kan lugnt ha "6 kanaler" påsatt utan problem, det är jobbigt i längden att byta fram och tillbaks.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jimbob:

Jag har lite dålig hörsel men men ... Och visst kan det bli sämre men det märker man bara undermedvetet.

Jag tänkte iaf det hade varit intressant att veta om man kan lugnt ha "6 kanaler" påsatt utan problem, det är jobbigt i längden att byta fram och tillbaks.

Det är ju bara lyssna och avgöra själv. Om du inte hör nån skillnad spelar det ju ingen roll vad du har det inställt på.

Visa signatur

///M4