Swticha mellan högtalare och headset

Permalänk
Hedersmedlem

Swticha mellan högtalare och headset

Jag vet att denna frågan har ställts ett par gånger för ut, men det var ett tag sedan och jag skulle vilja veta om det finns några nya bra tips.

Problemet är det klassiska, jag har högtalare som jag brukar använda till datorn, men när jag spelar och kör Mumble samt sent på kvällen vill jag på smidigast möjliga sätt byta till headset.

Jag vet att det finns en media hub man kan köpa på bland annat Kjell.com och jag har en sådan, men jag tycker att den försämrar ljudet och är dessutom ganska ful på skrivbordet. Finns det någon som har tips på en bättre?
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/horlurar-headset/til...

Finns det andra förslag på lösningar på problemet så är det också välkommet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag vet att denna frågan har ställts ett par gånger för ut, men det var ett tag sedan och jag skulle vilja veta om det finns några nya bra tips.

Problemet är det klassiska, jag har högtalare som jag brukar använda till datorn, men när jag spelar och kör Mumble samt sent på kvällen vill jag på smidigast möjliga sätt byta till headset.

Jag vet att det finns en media hub man kan köpa på bland annat Kjell.com och jag har en sådan, men jag tycker att den försämrar ljudet och är dessutom ganska ful på skrivbordet. Finns det någon som har tips på en bättre?
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/horlurar-headset/til...

Finns det andra förslag på lösningar på problemet så är det också välkommet.

Jag kan i kontrollpanelen till mitt ljudkort switcha mellan RCA och 3.5mm, jag antar att dina högtalare och headset delar på samma ingång och du byter fram och tillbaka fysiskt nu?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wRRM:

Jag kan i kontrollpanelen till mitt ljudkort switcha mellan RCA och 3.5mm, jag antar att dina högtalare och headset delar på samma ingång och du byter fram och tillbaka fysiskt nu?

Jag har just nu kopplat headsetet i front panelen, men även det ger sämre ljud. Dessutom är det flera knapptryckningar för att byta. Men hade det funnits något kortkommando för att växla utgång så hade det kanske varit något att prova, även om jag nog helst vill ha en fysisk knapp. Ska kolla på det. Finns kanske något inbyggt i drivrutinerna.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag har just nu kopplat headsetet i front panelen, men även det ger sämre ljud. Dessutom är det flera knapptryckningar för att byta. Men hade det funnits något kortkommando för att växla utgång så hade det kanske varit något att prova, även om jag nog helst vill ha en fysisk knapp. Ska kolla på det. Finns kanske något inbyggt i drivrutinerna.

Skaffa en y-splitter och sätt båda i samma uttag på baksidan och skifta sen genom att stänga av/slå på högtalarna.

Permalänk
Medlem

Valfritt USB-ljudkort till headsetet/högtalarna?

Sätt USB-kortet som ljudkort för Mumble/Ventrilo, ljud ut till högtalarna via 3.5mm

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk

Tja!

Du skulle kunna köpa denna TROR jag. Båda utgångarna borde funka samtidigt om du kopplar högtalare på telekontakterna och sen headsetet på 3,5mmkontakten. Koppla sen datorn via xlr eller 3,5mm till kontakterna för ingående signal. Så får du en enkel volymkontroll som är smidig och snygg samtidigt. Slipper du justera volymen i windows när volymen brukar behövas ändras beroende på om headset används eller högtalare.

Däremot, maila thomann eller hör med någon på detta forum om båda utgångarna funkar samtidigt om du kopplar in i båda samtidigt!
http://www.thomann.de/se/sm_pro_audio_nano_patch.htm

Permalänk
Medlem

Har egentligen ingen aning, men borde det inte gå att skriva ett bash-script? Hade (också) varit intresserad av en mjukvaru-lösning som bara är ett musklick/tangentklick bort.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Har du flera ljudutgångar på moderkortet kan du ju sätta Lurar/Högtalare där sen skifta i Kontrollpanelen/Ljud/Uppspelning. Körde på det innan jag skaffa ljudkort, nu ändrar ja genom mjukvaran som följde med det.

Visa signatur

Moderkort: Sabertooth P67 | Processor: Intel i7 2600K 4.6 GHz | CPU-kylare: H80i | Grafikkort: EVGA GTX 780 SC 3 GB SLI. | RAM-Minnen: HyperX Blue 16 GB 4X4GB 1600 Mhz | SSD: Samsung 840 EVO 250GB | Nätagg: Corsair TX 750W | Display: AOC 24" G2460PQU 144hz / 3x AOC 24" LED E2461FWH | Mus: Razor Deathadder | Headphones: QPad- QH90 | Keyboard: QPad MK-80 | Chassie: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Johan Holm:

Tja!

Du skulle kunna köpa denna TROR jag. Båda utgångarna borde funka samtidigt om du kopplar högtalare på telekontakterna och sen headsetet på 3,5mmkontakten. Koppla sen datorn via xlr eller 3,5mm till kontakterna för ingående signal. Så får du en enkel volymkontroll som är smidig och snygg samtidigt. Slipper du justera volymen i windows när volymen brukar behövas ändras beroende på om headset används eller högtalare.

Däremot, maila thomann eller hör med någon på detta forum om båda utgångarna funkar samtidigt om du kopplar in i båda samtidigt!
http://www.thomann.de/se/sm_pro_audio_nano_patch.htm

Borde funka bra, tänkte just länka samma enhet, den har dessutom hörlursförstärkare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Borde funka bra, tänkte just länka samma enhet, den har dessutom hörlursförstärkare.

Är det inbyggd hörlursförstärkare i den? Det visste jag inte! Kan inte läsa något om förstärkare i beskrivningen av den hos Thomann. Vart kan jag läsa det?

Permalänk
Medlem

Jag använder programmet Volume2 (http://irzyxa.deviantart.com/art/Volume2-version-1-1-3-247-Re...) för att switcha mellan högtalare och hörlurar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Johan Holm:

Är det inbyggd hörlursförstärkare i den? Det visste jag inte! Kan inte läsa något om förstärkare i beskrivningen av den hos Thomann. Vart kan jag läsa det?

Du länkade tydligen inte samma som jag tänkte på utan den som bara är nivåkontroll och den passar dåligt om man ska koppla in hörlurar och kunna växla.

http://www.thomann.de/se/sm_pro_audio_mpatch_2.htm
Var den jag tänkte på men länkarna förkortades så det såg lika ut ...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har en lösning som funkar för mig, vet ej vad som krävs för att det ska fungera men det är lätt för dig att testa i alla fall.

Sätt headsetet som default playback device i windows.
(högerklicka ljud -> playback devices -> markera headsetet i menyn -> set default)
När du kopplar in ditt headset så kommer ljudet spelas upp i headsettet och när du kopplar ut den så kommer ljudet bytas tillbaka till din sekundära playback. För mig funkar det utan att jag behöver byta manuellt.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du länkade tydligen inte samma som jag tänkte på utan den som bara är nivåkontroll och den passar dåligt om man ska koppla in hörlurar och kunna växla.

http://www.thomann.de/se/sm_pro_audio_mpatch_2.htm
Var den jag tänkte på men länkarna förkortades så det såg lika ut ...

Haha tyckte det lät lite konstigt hur något som saknar kraftkälla kan tillföra kraft till hörlurarna. Däremot krävs väl inte något hörlursförstärkare om hörlurarna inte är tungdrivna vilket OPs kanske inte är? Är ju lite skillnad i pris för att få med förstärkaren som kanske inte tillför mer än vad som redan tillförs av datorn idag?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Johan Holm:

Haha tyckte det lät lite konstigt hur något som saknar kraftkälla kan tillföra kraft till hörlurarna. Däremot krävs väl inte något hörlursförstärkare om hörlurarna inte är tungdrivna vilket OPs kanske inte är? Är ju lite skillnad i pris för att få med förstärkaren som kanske inte tillför mer än vad som redan tillförs av datorn idag?

Den kopplar ihop allt och ger separata nivåkontroller för högtalare och lurar, man slipper hålla på att leta i menyer i datorn eller rycka i kablar för att växla vart ljudet ska höras.
Sedan så är inte alla ljudkort jättebra på att driva lurar heller men det finn ju de som har hörlursförstärkare, men det är ju inte alal som har det än idag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Den kopplar ihop allt och ger separata nivåkontroller för högtalare och lurar, man slipper hålla på att leta i menyer i datorn eller rycka i kablar för att växla vart ljudet ska höras.
Sedan så är inte alla ljudkort jättebra på att driva lurar heller men det finn ju de som har hörlursförstärkare, men det är ju inte alal som har det än idag.

Visst separata nivåkontroller är ju det bästa. Tänkte mest på att OP linkade en produkt från kjell&Co för 149kr och plötsligt rekommenderar du produkter för över 1000kr. Lite därför jag tyckte att en och samma nivåkontroll för både hörlurar och högtalare för 500kr kanske inte är över hans budget vilket 1000kr kanske är.
Men han har ju inte satt något budget eller linkat vilka produkter han använder heller så finns ju inget fel men att rekommendera saker över 5000kr också.

Till OP: Om du har pengarna köp den Mrqaffe rekommenderar, otroligt skönt att ha separata volymkontroller på skrivbordet. Inget mer behöva trycka i Windows/Spotify/Youtube utan enkelt kunna justera på en volymratt på sitt skrivbord.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Du länkade tydligen inte samma som jag tänkte på utan den som bara är nivåkontroll och den passar dåligt om man ska koppla in hörlurar och kunna växla.

http://www.thomann.de/se/sm_pro_audio_mpatch_2.htm
Var den jag tänkte på men länkarna förkortades så det såg lika ut ...

Hur funkar denna till det jag önskar? Tycker det ser ut som att man väljer mellan två inputs. Jag har ju två outputs.

Skrivet av Ocheba:

Jag har en lösning som funkar för mig, vet ej vad som krävs för att det ska fungera men det är lätt för dig att testa i alla fall.

Sätt headsetet som default playback device i windows.
(högerklicka ljud -> playback devices -> markera headsetet i menyn -> set default)
När du kopplar in ditt headset så kommer ljudet spelas upp i headsettet och när du kopplar ut den så kommer ljudet bytas tillbaka till din sekundära playback. För mig funkar det utan att jag behöver byta manuellt.

Ja, detta är ju typ det som jag gör nu och som jag vill undvika. In/utgångar är inte gjorda för att koppla i och ur saker flera gånger om dagen. Håller du på så kommer du att få problem på sikt.

Jag har inget problem med att köpa en pryl för 500-1000kr om den bara löser mitt problem på ett bra sätt. Jag är ju inte nöjd med vad den där mediahubben gör för mig idag. Jag har kollat lite på externt ljudkort också. Hade för mig jag sett någon som inte kostade flera tusen men hade flera utgångar, men kan inte hitta den nu.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av giplet:

Hur funkar denna till det jag önskar? Tycker det ser ut som att man väljer mellan två inputs. Jag har ju två outputs.

Du har väl en utgång (datorn) som du vill ska skicka ljudet till högtalarna eller ett headset ? Du har line in (från datorn) och line ut (till högtalarna) på baksidan och ett hörlursuttag på framsidan, mikrofonen kopplar du direkt till ljudkortet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag är ute efter en liknande produkt, dock har jag redan en mediahub som används för att switcha mellan Högtalare och headset och det fungerar bra.

Det jag undrar är om det inte finns högtalare med en inbyggd mediahub så att man slipper en extra produkt på skrivbordet.

Man tycker att det borde finnas en efterfrågan för en sådan produkt då ett stort antal dator användare sitter med både headset samt datorhögtalare och nog skulle tänka sig att köpa en produkt med möjlighet att direkt på högtalarna switcha mellan de båda. Jag vet ju att det finns högtalare med headset ingång som automatiskt kör med headsetet som primär ljudkälla så fort man pluggar in dem i högtalarna men jag skulle vilja slippa göra detta utan bara använda en enkel knapp för att välja vilken som ska aktiv.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av aileron:

Jag är ute efter en liknande produkt, dock har jag redan en mediahub som används för att switcha mellan Högtalare och headset och det fungerar bra.

Det jag undrar är om det inte finns högtalare med en inbyggd mediahub så att man slipper en extra produkt på skrivbordet.

Man tycker att det borde finnas en efterfrågan för en sådan produkt då ett stort antal dator användare sitter med både headset samt datorhögtalare och nog skulle tänka sig att köpa en produkt med möjlighet att direkt på högtalarna switcha mellan de båda. Jag vet ju att det finns högtalare med headset ingång som automatiskt kör med headsetet som primär ljudkälla så fort man pluggar in dem i högtalarna men jag skulle vilja slippa göra detta utan bara använda en enkel knapp för att välja vilken som ska aktiv.

Jag skulle vilja ha en smidig mjukvarukontroll i win, helst med snabbknappar, jag förstår att vissa kan vilja ha det i högtalaren, men personligen skulle det bli dåligt för mig, men nått annat som vore trevligt vore ju att kunna utnyttja en mobil på ett sätt som inte innebär störande latens, MS är egentligen rätt dåliga på att utnyttja sina telefoner i samband med datorn, de för sitt eget liv snarare än att gå att integrera i datorn, att kunna köra en telefon som display, typ idisplay och att den kan ta hantera kommunikation och ljud/musikuppspelning "sömlöst" hade varit bra argument för att välja en winmobil men där är inte MS med på banan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

HALLÅ! Kolla här!

SoundSwitch blev jag tipsad om här på forumet och det funkar så jävla bra, gratis också! Mjukvara för att switcha mellan de olika ljudenheterna man har inkopplade

Jag trycker bara på ctrl + alt + q för att växla mellan mina ljudenheter. Detta går att ställa in vilka knappar man vill på tangentbordet.

vänsterklick

högerklick

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:
Skrivet av mrqaffe:
Skrivet av aileron:

Kolla min post ovanför denna

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧