Uppgradera från Bose LifeStyle T20.

Permalänk
Medlem

Uppgradera från Bose LifeStyle T20.

Hej, jag ska sälja mitt bose t20 och tänkte uppgradera då jag ofta läser i forum att bose inte är värt pengarna.

Låt oss säga en budget på ca 10 000, går det att hitta bättre än mitt t20 system för det priset eller vad rekommenderar ni?

Jag använder systemet främst till film men även musik. och jag använder systemet i princip varje dag, så jag har inga problem att lägga 10 000 som sagt.

Rummet jag kommer att ha systemet i är cirka 14m2.

Jag är ute efterkristallklart ljud med en riktigt fin och kraftfull bas

Kan även lägga till att jag redan har en RX v373 yamaha reciever hemma som jag inte använder, om den kanske kan komma till användning

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fc-inter:

Hej, jag ska sälja mitt bose t20 och tänkte uppgradera då jag ofta läser i forum att bose inte är värt pengarna.

Låt oss säga en budget på ca 10 000, går det att hitta bättre än mitt t20 system för det priset eller vad rekommenderar ni?

Jag använder systemet främst till film men även musik. och jag använder systemet i princip varje dag, så jag har inga problem att lägga 10 000 som sagt.

Rummet jag kommer att ha systemet i är cirka 14m2.

Jag är ute efterkristallklart ljud med en riktigt fin och kraftfull bas

Kan även lägga till att jag redan har en RX v373 yamaha reciever hemma som jag inte använder, om den kanske kan komma till användning

Bose brukar man inte förknippa med bra ljud för pengarna.

http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-challenger-m-85-ex-...
http://www.ljudfokus.se/produkt/yamaha-rx-a830-aventage-svart...
Såg att du hade stärkare men kan ju vara bra med nåt bättre,sen kan du köpa till en subwoofer när du får råd.

Permalänk
Medlem

Hej, jag ska sälja mitt bose t20 och tänkte uppgradera då jag ofta läser i forum att bose inte är värt pengarna.

Så länge som du är nöjd kvittar det vad alla andra säger!

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Hej, jag ska sälja mitt bose t20 och tänkte uppgradera då jag ofta läser i forum att bose inte är värt pengarna.

Så länge som du är nöjd kvittar det vad alla andra säger!

TS lär bli nöjdare om han lyssnar på vad andra säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Bose brukar man inte förknippa med bra ljud för pengarna.

http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-challenger-m-85-ex-...
http://www.ljudfokus.se/produkt/yamaha-rx-a830-aventage-svart...
Såg att du hade stärkare men kan ju vara bra med nåt bättre,sen kan du köpa till en subwoofer när du får råd.

vill helst ha en subwooder då bas är viktigt för mig. har hört bra saker om dynavoice när det gäller att få mycket för pengarna.

Skrivet av smygolf:

Hej, jag ska sälja mitt bose t20 och tänkte uppgradera då jag ofta läser i forum att bose inte är värt pengarna.

Så länge som du är nöjd kvittar det vad alla andra säger!

Skrivet av Kilroy:

det där såg väldigt intressant ut! och min gamla receiver borde räcka alltså? vill helst ha med subwoofer som sagt

Skrivet av oyegie:

TS lär bli nöjdare om han lyssnar på vad andra säger.

helt rätt sagt där :), annars skulle jag ju inte be om råd.

Men jag tänkte, att köpa ett begagnat system för 10 000 kr, borde inte det systemet vara super i så fall? eller vad tycker ni

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fc-inter:

Men jag tänkte, att köpa ett begagnat system för 10 000 kr, borde inte det systemet vara super i så fall? eller vad tycker ni

Att köpa begagnat är nästan alltid bättre om man vill få mycket för pengarna.

Och högtalare är ju dessutom någonting som inte direkt blir sämre för att dom är använda, snarare tvärtom.

Jag är själv inte intresserad av att köpa begagnade saker, men det är för att jag är fånig.

För 10.000 tror jag du kan hitta riktigt bra saker!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

TS lär bli nöjdare om han lyssnar på vad andra säger.

Kan bli så, känns dock dumt om han är nöjd men bytar bara för att folk påtalar att Bose är inget att ha.
Men visst ska man få byta som man vill....

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fc-inter:

vill helst ha en subwooder då bas är viktigt för mig. har hört bra saker om dynavoice när det gäller att få mycket för pengarna.

det där såg väldigt intressant ut! och min gamla receiver borde räcka alltså? vill helst ha med subwoofer som sagt

helt rätt sagt där :), annars skulle jag ju inte be om råd.

Men jag tänkte, att köpa ett begagnat system för 10 000 kr, borde inte det systemet vara super i så fall? eller vad tycker ni

Du lär få bas utan sub också så det är inga problem är ju mer om du ska ha riktig avgrundsdjup bas som det behövs.
Jo beg är alltid bra att köpa,ger mycket för pengarna,kanske du ska kika på hifimagasinet,du behöver ju inte köpa ett helt kit av samma märke,dock ska frontar och center vara matchade resten är skitsamma,sen skulle jag byt ut förstärkaren mot nåt kraftfullare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Att köpa begagnat är nästan alltid bättre om man vill få mycket för pengarna.

Och högtalare är ju dessutom någonting som inte direkt blir sämre för att dom är använda, snarare tvärtom.

Jag är själv inte intresserad av att köpa begagnade saker, men det är för att jag är fånig.

För 10.000 tror jag du kan hitta riktigt bra saker!

jo jag förstår, har med svårt med det, men när det gäller högtalare så har jag inget emot det. men om jag skulle sikta in mig på begagnat, vad ska jag leta efter? kan ju lägga ut 10 000. men det enda jag kan är just bose. har ingen erfarenhet

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Du lär få bas utan sub också så det är inga problem är ju mer om du ska ha riktig avgrundsdjup bas som det behövs.

Nu har jag ganska lite erfarenheter men om man främst tittar på film så håller jag sub som viktigt.
Till musik så ligger det däremot väldigt långt ner på min prioriteringslista.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Du lär få bas utan sub också så det är inga problem är ju mer om du ska ha riktig avgrundsdjup bas som det behövs.
Jo beg är alltid bra att köpa,ger mycket för pengarna,kanske du ska kika på hifimagasinet,du behöver ju inte köpa ett helt kit av samma märke,dock ska frontar och center vara matchade resten är skitsamma,sen skulle jag byt ut förstärkaren mot nåt kraftfullare.

jodå har sett de, men bas är väldigt viktigt för mmig. så jag vill ha en sub. aa ska kolla där, men vad ska jag leta efter, märke osv?
De bästa är väl om man väljer allt under samma märke?

Skrivet av Kilroy:

Nu har jag ganska lite erfarenheter men om man främst tittar på film så håller jag sub som viktigt.
Till musik så ligger det däremot väldigt långt ner på min prioriteringslista.

jo precis, till film är det bas som gäller och till musik är det lite lägre bas som man vill ha

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fc-inter:

jo jag förstår, har med svårt med det, men när det gäller högtalare så har jag inget emot det. men om jag skulle sikta in mig på begagnat, vad ska jag leta efter? kan ju lägga ut 10 000. men det enda jag kan är just bose. har ingen erfarenhet

Det är faktiskt inte säkert du får bättre saker för 10000kr än det du redan har bose låter inte skit snarare är det så att de är för högt prissatta för det du får..
Du har ju även ett rätt litet rum så det är viktigt att du tänker till vad du köper är ju inte säkert att stora frontar tex är rätt för dig.
Det finns bara ett sätt och hitta ett bra system åka runt och lyssna låna med hem och se om det passar rummet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fc-inter:

jodå har sett de, men bas är väldigt viktigt för mmig. så jag vill ha en sub. aa ska kolla där, men vad ska jag leta efter, märke osv?
De bästa är väl om man väljer allt under samma märke?

jo precis, till film är det bas som gäller och till musik är det lite lägre bas som man vill ha

Vad menar du med lägre bas?
Nej du behöver inte ha allt av samma märke som sagt frontar och center ska vara matchade resten spelar ingen större roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Det är faktiskt inte säkert du får bättre saker för 10000kr än det du redan har bose låter inte skit snarare är det så att de är för högt prissatta för det du får..
Du har ju även ett rätt litet rum så det är viktigt att du tänker till vad du köper är ju inte säkert att stora frontar tex är rätt för dig.
Det finns bara ett sätt och hitta ett bra system åka runt och lyssna låna med hem och se om det passar rummet..

Jag håller med. vissa har ju sagt tidigare att stora frontar blir overkill i mitt rum då det bara är 14 kvm. jag får nog göra det. men vetefan, det e så svårt att hitta vad man vill ha

Skrivet av oyegie:

Vad menar du med lägre bas?
Nej du behöver inte ha allt av samma märke som sagt frontar och center ska vara matchade resten spelar ingen större roll.

att stark bas är viktigare under filmtittande. okej, bra att veta

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Vad menar du med lägre bas?

Jag tror han menar lägre som i ljudnivå, inte lägre som i frekvenser.

Skrivet av oyegie:

Nej du behöver inte ha allt av samma märke som sagt frontar och center ska vara matchade resten spelar ingen större roll.

Ja, jag tycker man kan snåla in ganska ordentligt på bak-högtalarna och istället lägga mer på frontarna.
Men man vill inte snåla in för mycket så att man får burkigt, tomt och fattigt ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag tror han menar lägre som i ljudnivå, inte lägre som i frekvenser.

Ja, jag tycker man kan snåla in ganska ordentligt på bak-högtalarna och istället lägga mer på frontarna.
Men man vill inte snåla in för mycket så att man får burkigt, tomt och fattigt ljud.

Man bör även köpa flera bak-högtalare,bara två st små satelliter kan bli lite tråkigt surround eller köpa ett par rundspridande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Man bör även köpa flera bak-högtalare,bara två st små satelliter kan bli lite tråkigt surround eller köpa ett par rundspridande.

Hmm, intressant. Det borde jag ju faktiskt ta och göra själv, om jag får plats med fler högtalarkablar under listen...

EDIT: Inte för att jag tror någon bryr sig, men jag får inte plats med fler högtalarkablar under listen, och jag har inte lust att dra sladdarna över golvet eller över dörrkarmen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Man bör även köpa flera bak-högtalare,bara två st små satelliter kan bli lite tråkigt surround eller köpa ett par rundspridande.

Men tack för den! Nu blev jag sugen på 7.1...

Men fan då. Det blev ännu svårare nu

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fc-inter:

Men tack för den! Nu blev jag sugen på 7.1...

Men fan då. Det blev ännu svårare nu

Du bör ha minst 2 subbar,inte för starkare bas utan mer jämn fördelning och det fasar ut rumsresonanser.

Permalänk
Medlem

Sitter på andra parkett och läser tråden med spänd förväntan. Bra 7.2 för 10k det vill jag gärna se.

10k det är kaffepengar när det gäller hemmabio

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Sitter på andra parkett och läser tråden med spänd förväntan. Bra 7.2 för 10k det vill jag gärna se.

Går nog att få om man kikar på beg och inte ska ha det allra värsta men jo 10.000kr är lite pengar för ett 7.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Sitter på andra parkett och läser tråden med spänd förväntan. Bra 7.2 för 10k det vill jag gärna se.

10k det är kaffepengar när det gäller hemmabio

Bara för att:

Sen beror det ju på hur man definierar "bra"

EDIT: Attans, såg nu att hans förstärkare bara var 5.1...
Ska man få med en förstärkare också blir det genast mycket svårare, oavsett hur man definierar "bra".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Bara för att:
http://i.imgur.com/qCPdYqV.png

Sen beror det ju på hur man definierar "bra"

EDIT: Attans, såg nu att hans förstärkare bara var 5.1...
Ska man få med en förstärkare också blir det genast mycket svårare, oavsett hur man definierar "bra".

Går att ha 7.2 med 5.1 receiver också.

Edit: Nej inte Proson rumble,snåla inte med subben,hellre en bra än två dåliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Går att ha 7.2 med 5.1 receiver också.

Edit: Nej inte Proson rumble,snåla inte med subben.

Blir ju inte riktigt 7.2 dock..

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Går att ha 7.2 med 5.1 receiver också.

Hur kopplar man då?

Skrivet av oyegie:

Edit: Nej inte Proson rumble,snåla inte med subben,hellre en bra än två dåliga.

Jag bara provade att sätta ihop ett 7.2 system för under 10.000 kronor, det var inte allvarligt menat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Hur kopplar man då?

Jag bara provade att sätta ihop ett 7.2 system för under 10.000 kronor, det var inte allvarligt menat.

Man får serie/parallellkoppla två st högtalare per kanal.

Permalänk
Medlem

Jo det är ju sant grabbar. 7.1 kanske va att ta i för 10 000 kr. Vi kör på 5.1.
men om man skulle vilja köra på begagnat. Vilka ska man sikta på?

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fc-inter:

Jo det är ju sant grabbar. 7.1 kanske va att ta i för 10 000 kr. Vi kör på 5.1.
men om man skulle vilja köra på begagnat. Vilka ska man sikta på?

Finns massor så det är svårt att säga rak arm,kanske Kef-äggen om man inte vill ha stora golvare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Finns massor så det är svårt att säga rak arm,kanske Kef-äggen om man inte vill ha stora golvare.

ska dom vara bättre än bose?

Annars va detta det sexigaste jag läst http://www.fyndborsen.se/xtz/hogtalarpaket/5.1-95srien-white-...

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800