Högupplöst ljud via USB

Permalänk
Medlem

Högupplöst ljud via USB

Jag har ett alt. på min sony xperia z2 som heter "Högupplöst ljud via USB".
Menas det att jag kan spela upp 24/96 (eller 192?) flac-filer och dessutom koppla förbi telefonens/androids ljudhantering, för att få ut en orörd signal via usb-utgången?

Permalänk
Medlem

Glömde tillägga...
om jag använder en amp + dac också?

Permalänk
Medlem

Oj jag vet inte men hur som så låter det ju som awesome funktion!

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Rekordmedlem

Senare versioner av Android har stöd för att mata ut ljud till en usbdac via en USB OTG kabel men det är ju inte att koppla förbi Androids ljudhantering, det är för att kunna ansluta en bättre dac än den inbyggda i telefonen.

dumt stavfel
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

okej, android kommer trixa till ljudet på ett sätt som de tror att vill ha det, fastän att man kopplar på en dac + amp efter?
Går det att komma runt på något sätt? typ root eller någon speciell uppspelare (poweramp kanske)?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lambroo:

okej, android kommer trixa till ljudet på ett sätt som de tror att vill ha det, fastän att man kopplar på en dac + amp efter?
Går det att komma runt på något sätt? typ root eller någon speciell uppspelare (poweramp kanske)?

Det sker inte nån speciell processning av utsignalen om du inte väljer det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hemma använder jag JRiver Media Center och där väljer man wasapi, för att få bitperfekt från datorn->dac->förstärkare->högtalarna. Tror du att det kommer det bli motsvarande för min xperia z2 (eller någon annan relativt ny android telefon för den delen) när jag använder funktionen "Högupplöst ljud via USB"?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lambroo:

Hemma använder jag JRiver Media Center och där väljer man wasapi, för att få bitperfekt från datorn->dac->förstärkare->högtalarna. Tror du att det kommer det bli motsvarande för min xperia z2 (eller någon annan relativt ny android telefon för den delen) när jag använder funktionen "Högupplöst ljud via USB"?

Android i sig är inget hinder för "bitperfekt utmatning"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Okej, jag har kollat runt lite men hittar inget vettigt kring detta...
android(micro-usb) & (mini-usb)odac+o2-amp & audiotechnica m50. Hur ska jag göra för att få bit-perfect ut till dacen? (dac+amp har jag ej ännu) Är det olika beroende på vilken telefontillverkare som det handlar om?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lambroo:

Okej, jag har kollat runt lite men hittar inget vettigt kring detta...
android(micro-usb) & (mini-usb)odac+o2-amp & audiotechnica m50. Hur ska jag göra för att få bit-perfect ut till dacen? (dac+amp har jag ej ännu) Är det olika beroende på vilken telefontillverkare som det handlar om?

Du behöver en usb otg kabel och jag tror det är Android 4 och högre som har stöd för usbdacar, du kan ju dessutom behöva strömförsörjning och likande eftersom telefonen inte är särskilt lämpad att strömförsörja externa enheter.

Dacen måste dessutom stödja usb audio, dvs inte kräva drivrutiner, om den kräver drivers så får du kolla om den har nått för android osv...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hej, sitter själv på en Z2 och har testat USB DAC till, väldigt simplet och enkelt - förutom att sladdarna sitter p åsidan av telefonen och bildar ett fint ormbo...

Ljudmässigt så var jag inte så imponerad, men det är med MP3 - med FLAC blev det trevligare så har du högupplöst musik så kan du få ut något av detta. Som mrqaffe redan nämnt: du behöver en usb oth kabel. Sätt telefonen på att stödja USB audio out så kan vilken spelare som helst använda sig av detta.

Nämnvärt är att jag fick bättre ljud när jag spelade via PowerAmp än via Z2:ans Walkman app - den skillnaden var nästan större än att koppla ihop flac och dac kan jag ju nämna...

Permalänk
Medlem

ok, tack för era svar.
Att det blir olika resultat beroende på vilken spelare/app som man använder är precis det jag inte vill ha. Det tyder på att i alla fall en men förmodligen båda processar/tweekar ljudet, som de tror att vi vill ha det och inte som de är inspelat. (förmodligen som ett V.)

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har inte upplevt några påtagliga skillnader mellan olika spelare när man inte valt att själv påverka ljudet, det kanske är så hos Sonys walkmanapp men den är inget jag använt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har inte upplevt några påtagliga skillnader mellan olika spelare när man inte valt att själv påverka ljudet, det kanske är så hos Sonys walkmanapp men den är inget jag använt.

På Samsung S2 som var min tidigare telefon och även på SONY Z2 (min nuvarande) har jag med platt EQ och samma inställningar med effekter på eller av av medföljande ljudförstärkningar upplevt ganska stora skillnader i ljudet mellan framförallt PowerAmp och stock-spelare. Även Winamp för Android gav ett annat ljud än de övriga två. Jag gillade Winamp mycket men PowerAmp är den spelare som jag trivs bäst med och är den som ger i mitt tycke det bästa ljudet. Sedan har den väldigt många bra inställnigar för att tweaka så att man får de effekter man vill ha och förvalda inställningar kan kopplas till headset, högtalare BluTooth etc..

Permalänk
Medlem

En följdfråga...
Om man skaffar en windowsplatta (typ microsoft lamina T-701, på mediamarkt) kan man då köra jriver media center på den? Jag tänkte att den skulle fungera som en PC och då kunna få ut bit-perfect ut från usb till dac. Tänker jag galet?
(Användningsområde är ffa musik men även surf.)