Hur står sig äldre saker mot moderna?

Permalänk

Hur står sig äldre saker mot moderna?

Min far frågade mig i dag om jag ville ta över hans anläggning som han köpte sig under 70talet.
Det hela består av en jvc vr-5525x förstärkare en pioneer vinyl spelare,2 pioneer högtalare storlek "stor" och 2 st JVC högtalare storlek "stor" har för mig att det var en 12" bas i varje för att ni ska få en "uppskattning" om storleken.

Har i dag en Pioneer A-441 som jag har allt inkopplat till.
http://www.hifiengine.com/manual_library/pioneer/a-441.shtml

Är de äldre sakerna bättre så att det skulle vara värt att byta ut det jag har mot min fars saker?
Kan väldigt lite om ljud, även om jag skulle ha databladen framför mig från de båda förstärkarna skulle jag ändå inte kunna urskilja vilken som skulle vara den bättre av de två.

Permalänk
Skrivet av Death On Wings:

Min far frågade mig i dag om jag ville ta över hans anläggning som han köpte sig under 70talet.
Det hela består av en jvc vr-5525x förstärkare en pioneer vinyl spelare,2 pioneer högtalare storlek "stor" och 2 st JVC högtalare storlek "stor" har för mig att det var en 12" bas i varje för att ni ska få en "uppskattning" om storleken.

Har i dag en Pioneer A-441 som jag har allt inkopplat till.
http://www.hifiengine.com/manual_library/pioneer/a-441.shtml

Är de äldre sakerna bättre så att det skulle vara värt att byta ut det jag har mot min fars saker?
Kan väldigt lite om ljud, även om jag skulle ha databladen framför mig från de båda förstärkarna skulle jag ändå inte kunna urskilja vilken som skulle vara den bättre av de två.

Det är bara att lyssna så får du svaret

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem

Generellt sett tycker jag ljudet från nya och gamla förstärkare är ganska likvärdigt, åtminstone om vi snackar kvalitetsprodukter. De nya stärkarna har mest tillfört nya features. Vad det gäller högtalare tycker jag nya i allmänhet låter bättre.

Detta är dock min subjektiva åsikt. Det enda rätta svaret på frågan som sådan är det föregående skribent gav dig.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Fin kvalitet på gamla förstärkare. Tror knappast att dagens kommer att hålla i 30-50 år inte... Högtalare åldras väl på ett annat sätt, gummit/pappret är troligtvis poröst eller sprucket efter massa år.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

Har en gammal Yamaha från 70 talet, stora fina svarvade reglage och säkringar grova som 4tums spik. Jag tycker den låter enormt bra. Jag lyssnar aldrig på 5.1 längre så ja kanske kopplar in den igen för hederligt gött stereo mys. Dock är den så tung, väger nästan som min 42:are.

Permalänk

Jag skulle bytt.. Just 'cause the ''feel''.

Permalänk

Får åka hem till far och hämta hem packetet sen. Tror jag hoppar över högtalarna då dom lär vara rätt spröda.

Permalänk
Skrivet av Bacon-Matte:

Det är bara att lyssna så får du svaret

Jo vist är det så men när sakerna står på vinden sen många år tillbaka så ville jag först ha reda på om det ens var värt att plocka ner sakerna.

Permalänk

Alla korrekt designade förstärkare "låter" likadant - d v s - de "låter" inte alls. Det som kommer in, kommer ut - i princip helt oförändrat. Förutom volymen, naturligtvis.

På 70-talet kunde man inte riiiiktigt det där i bred skala ännu, därför finns det mycket dåliga förstärkare, eller såna med "varmt" ljud från den tiden. Mot slutet av 80-talet (där din Pioneer är i från) hade det blivit så pass allmän kunskap i hur man gör en bra förstärkare, att det i princip inte fanns något dåligt längre - om man bortser från de allra värsta "snik"-modellerna, som led av helt andra anledningar (nedskärningar, etc).

Din JVC där är förmodligen sämre än din nuvarande Pioneer. Det är antagligen en sån med ganska "varmt" ljud. Men: många gillar det. Alla vill inte ha ett helt neutralt ljud. Högtalarna är säkert jätteroliga, men var försiktig - är det äkta "stora" modeller från 70-talet så kan de möjligen vara rätt värdefulla också. Inte ha sönder. Undersök också kantupphängningen på basarna - det kan vara så att de är uttorkade och faller sönder. Då ska du inte spela på högtalarna, eftersom de då riskerar att gå sönder fullständigt (brunnen talspole, t ex).

Permalänk
Medlem

Vad jag lärt mig är att ÄLDRE grejer brukar hålla väldigt mkt bättre. och ang ljudet så är det ju rätt så personligt vad man tycker är bra och inte så det får man lyssna sig fram till vad man tycker är bäst

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Finns flera fantastiskt vackra Pioneer-högtalare från den eran, som säkert låter bra om de är hela. De borde gå lätt att sälja om du hellre vill ha nya. Även trasiga högtalare kan vara värdefulla, så länge kabinettet är helt och fint.

Permalänk
Medlem

Gamla högtalare går alltid att reparera om det skulle behövas,räkna med att en omkantning kostar från några hundralappar per element,är det riktig fina och påkostade gamla godingar kan det vara värt.

Permalänk
Medlem

Älskar min Technicsförstärkare från tidigt 80tal, den sjunger dock på sista versen nu... högtalare är dock en annan historia. 80talshögtalare brukar låta mest bas imo.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Rekordmedlem

Vad det gäller ljudkvalitet har det inte hänt särskilt mycket hos bra delar, däremot har mellanklassprylar blivit bättre och enklare prylar har nog oftast blivit sämre.
När det gäller gamla delar så är skicket väldigt viktigt, har kondensatorerna torkat och hur är kantupphängningens skick på högtalarna ? Har mekaniska reglage/omkopplare oxiderat ?
Har delarna åldrats så kan man renovera, det viktiga är att man inte ska använda dem om de inte är ok, det kan göra att man skadar dem så att det inte går att renovera, tex om man spelar med skadade kantupphängningar eller om förstärkaren uppför sig illa pga torkade kondensatorer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Har fått hem sakerna och spelat lite musik via wimp ocj tycker då det låter bättre än innan

Fick låna några RCA kablar av en kompis som jag nu har lämnat tillbaka. Jag använder nu mina egna tunna 50kr kablar "lakritssnöre" jag tror mig höra en försämring och jag har mer brus nu än innan.

Kan ni tipsa mig vad jag skulle kunna köpa för kablar som inte är allt för dyra men ändå ändå anses vara någorlunda högkvalitativa?

Kan tänka mig ge runt 200-300kr/m kan man få något som är bra för en sådan summa eller måste jag köpa sura kablar för 500-600kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Death On Wings:

Har fått hem sakerna och spelat lite musik via wimp ocj tycker då det låter bättre än innan

Fick låna några RCA kablar av en kompis som jag nu har lämnat tillbaka. Jag använder nu mina egna tunna 50kr kablar "lakritssnöre" jag tror mig höra en försämring och jag har mer brus nu än innan.

Kan ni tipsa mig vad jag skulle kunna köpa för kablar som inte är allt för dyra men ändå ändå anses vara någorlunda högkvalitativa?

Kan tänka mig ge runt 200-300kr/m kan man få något som är bra för en sådan summa eller måste jag köpa sura kablar för 500-600kr?

Bara onödigt att lägga massa pengar på kablar,så länge de kan leda ström så är de bra,du behöver dock inte köpa lakritssnören.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Bara onödigt att lägga massa pengar på kablar,så länge de kan leda ström så är de bra,du behöver dock inte köpa lakritssnören.

Så jag kan köpa i stort sett vad som helst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Death On Wings:

Så jag kan köpa i stort sett vad som helst?

Japp.

Permalänk
Medlem

En bra förstärkare för 20 år sedan är antagligen om skicket är bra en riktigt bra förstärkare även idag. Det är väl designen som oftast inte brukar vara så tilltalande men det är en smaksak. Vissa av dessa kan även vara värda rätt mycket pengar.
Pioneer tex hade tex bättre 2-kanals anläggningar förr än de har idag på marknaden. Anledningen är troligen att försäljningen av 2 kanals hifi är ganska låg.
De satsar mer eller mindre allt krut på hemmabiorecivrar där merparten av försäljningen troligen är prislappen under 5kkr. Deras största maskiner har de mer som reklam för att visa att de är ett märke som kan producerade bra produkter. Lite som bilindustrin. Alla vill ha en tex M5a men 95% nöjer sig med en 520 med lite M styling.