Varför är HiFi så dyrt än idag?

Permalänk

Varför är HiFi så dyrt än idag?

Hej

Jag fick en fundering idag; hur det kommer sig att HiFi är så pass dyrt? Tekniken för högtalare, förstärkare, DAC:ar osv är flera decennier gammal och ljudet idag är inte mycket bättre...

Så den enda rimliga anledningen om de inte tar hiskeliga överpriser, är att de använder väldigt dyra komponenter. Vad för typ av komponenter skulle det handla om?

Permalänk
Avstängd

Bra ljud är väldigt beroende av bra komponenter, allt ifrån kablars tjockhet och renhet till hur mycket ström som strömaggregatet kan leverera. Däremot så är det ju faktiskt så att det dåliga ljudet, alltså typ mini-anläggningar från Siba eller så, har blivit väldigt mycket bättre de senaste sådär tjugo åren. Och det är heller inte riktigt samma statuspryl längre, så många som kanske hade haft en värstingstereo på åttiotalet och/eller en hembioanläggning på nittiotalet har nu typ en soundbar med Airplay som sin enda ljudkälla. Det gör ju inte att priserna på fetare saker går ner direkt.

Å andra sidan så är det ju som du säger, HiFi-ljud har egentligen inte blivit så mycket bättre på ganska lång tid. Men det innebär ju ett gyllene tillfälle att införskaffa en begagnad anläggning. Tekniken har gått framåt, digitaliserats osv. men själva ljuddelarna har inte gjort det så en stereoförstärkare från sjuttio- eller åttiotalet ger ju lika bra ljud som en från idag och du får dem mycket billigare. Samma gäller ju till exempel hembioanläggningar, klarar du dig utan HDMI kan du få en som för några år sedan kostade en bra bit över 10 000 för under en tusing liksom.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av FeedHurley:

Hej

Jag fick en fundering idag; hur det kommer sig att HiFi är så pass dyrt? Tekniken för högtalare, förstärkare, DAC:ar osv är flera decennier gammal och ljudet idag är inte mycket bättre...

Så den enda rimliga anledningen om de inte tar hiskeliga överpriser, är att de använder väldigt dyra komponenter. Vad för typ av komponenter skulle det handla om?

Jag är verkligen inte någon expert men vad jag har hört så används det både ädelmetaller och andra komponenter som gör att utrustning blir dyrare. Det finns ju ett gammalt HiFi-talesätt att bra ljud ska väga mycket. Alltså förstärkare och högtalare som väger mycket är bättre.

Sen är det såklart så att man betalar för R&D och märke i väldigt hög utsträckning också, speciellt i premium-segmentet.

Sist, så har ju hela branschen ett intresse i att bibehålla just HiFi-stämpeln så att dom kan fortsätta att ta betalt och det gör man ju gärna genom att hela tiden påtala skillnaden mellan HiFi och LowFi. Vart man nu drar den gränsen?

Det mest fåniga i det hela är ju att ljud är en väldigt subjektiv upplevelse och starkt påverkat av placebo.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Jag läste inte hela tråden, men det kostar att lägga till en massa finesser som också har patent. Tillverkaren kostar på dessa hemmabio prylarna med löjligt mkt patent och licens kostnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Jag läste inte hela tråden, men det kostar att lägga till en massa finesser som också har patent. Tillverkaren kostar på dessa hemmabio prylarna med löjligt mkt patent och licens kostnader.

Nu har inte HiFi och Hemmabio så mycket gemensamt. Hifi är rent ljud, hemma bio är processat ljud.

Permalänk
Medlem

Om man kunde bygga nära "perfekt" ljud på 70-talet så är det väldigt svårt att bygga något med mycket bättre ljud än det, det mänskliga örat är det som sätter gränsen. Jag har t.ex en gammal förstärkare som ger ett väldigt bra ljud men anslutningsmöjligheterna mot moderna apparater lämnar mycket att önska, så det skulle vara den enda anledningen för mig att uppgradera.

Permalänk
Medlem

Alltså, just kablar, digitala chip osv, tror jag spelar några få decimalers roll för kvaliteten.
Viktigaste och svåraste arbetet ligger i högtalar-element som är en precisions uppgift utan like. Ifrån vikten, till hur exakt tjock tråden man spinner spolen med, till hur stark magneten är, hur magnetfältet ser ut, hur mycket motstånd det är de mekaniska delarna så som spindeln och kantlisten, konens styvhet med mera med mera.

Tekniken bakom det är i grunden det samma de senaste 80 åren. Men materialen, sättet, precisionen och metoderna har utvecklats mycket under dessa snart 100 åren. Kollar man bara på själva elementet som kan vara i särklass dyrast så kan man hitta alltid ifrån keramiska element med spole lindad med tråd som är exakt samma tjocklek från första varvet till sista varvet, och det är exakt ett visst antal varv för att få ett så exakt magnetfält som möjligt med magneter av neodynium för att magnetfältet ska vara så stark som möjligt men de har varit tvungna att matcha 6 st magneter för att det ska bli ett så korrekt magnetfält som möjligt... ja det hela är ett vansinnes jobb av abnormal precision. Det är väldigt intressant hur sådana här tillverkas och den besatthet som tillverkarna försitter.

Sen finns det ju sådana exempel där de tillverkat diskanter av diamant för att kunna maximera styvheten och minimera vikten på membranet. Att tillverka diamant är ganska dyrt i sig men det tillverkas fortfarande sådana element i ganska stor skala.
https://www.madisoundspeakerstore.com/diamond-dome-tweeters/

Nu har jag bara kollat på mekaniska bitar, själva elementet av en högtalare, någonting jag vet spelar roll i en hifi anläggning. Det är inte att säga att det spenderas miljoner av kronor på myter, allt ifrån små stenar som lyfter upp kablarna ifrån golvet för att minimera störningar till säckar med vulkaniskt grus som ska rena ljudet när man lägger dem på högtalarna.

Sen kan man kolla på kondensatorer, de spelar roll men spelar de så stor roll att det är värt att gå ifrån 2kr till 10 kr till 540 kr? Se exempel nedan. Jag vet att en kass kondensator förstör helt och hållet delningsfrekvensen i ett delningsfilter och man introducerar massor av THD m.m. Men inte så stor skillnad att det är lönt att priset 54 gånger?! Nja, tror inte det. Det finns en gräns när hörbart går över i mätbart och det är där man ska sluta, men vissa tillverkare nöjer sig inte där och hävdar att med träning kan man höra skillnaden. Jag kan inte bekräfta om det är sant, men jag har byggt flera högtalare och pysslat med detta ganska länge, jag hör ingen skillnad mellan en kondensator i ett delningsfilter för 50 kr och för 500 kr.
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=11596
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=8938
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=8909

Så ja, det har hänt en del på 80 år, framför allt kring material, och det har spelat stor roll för utvecklingen av ljud och hifi, men samtidigt har hifi branschen stigit över sunt förnuft och är ute och balanserar på en vansinnes lina.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Nu har inte HiFi och Hemmabio så mycket gemensamt. Hifi är rent ljud, hemma bio är processat ljud.

Da er vel spørsmålet hva er det som er "rent" lyd og for hvem i så fall? Komprimering av lyd er også blitt bedre gjennom årene og bibeholder ganske mye detaljene og nyansene fra den originale lydkilden. FLAC er jo blitt alt mere populært og komprimerer ikke sønder lyd billedet på samme måte som mp3 bare for å nevne et eksempel på HiFI vs hjemme bio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FeedHurley:

Hej

Jag fick en fundering idag; hur det kommer sig att HiFi är så pass dyrt? Tekniken för högtalare, förstärkare, DAC:ar osv är flera decennier gammal och ljudet idag är inte mycket bättre...

Så den enda rimliga anledningen om de inte tar hiskeliga överpriser, är att de använder väldigt dyra komponenter. Vad för typ av komponenter skulle det handla om?

Enkelt kan man säga att HiFi är dyrt för att det kostar vad folk är villiga att betala, hela processen bygger på att man alltid försöker att hitta på något nytt för att hålla priserna på elektronik uppe. Det är komiskt när man tittar tillbaka på olika konstiga lösningar som skulle ge bättre ljud och därför motivera att priset inte sjönk som tänkt:

  • Technics förförstärkare med batteridrift, för att slippa brusiga nätdelar.

  • Doxa phonoförstärkare med glödlampa + solcell av samma anledning som ovan.

  • Panasonic "walkman" med VMSS, hörlurar med vibrationsmotorer för "riktigt djup bas" (från ett kassettband )

  • SACD eller 192 kHz 24 Bit ljud för hemmalyssning, blindtester visar att det är oskiljbart från 44.1 kHz 16 bitar vid avspelning.

  • Pioneers "legato-link" CD spelare som skulle "återskapa" frekvenser över shannon-nyquist-frekvensen för en ljud-CD för ett "livligare ljud".

Det mesta av dessa "innovationer" är exempel på funktioner som lades till för att skilja sig från mängden och använda patent för att skapa unika funktioner som konkurrenter inte kunde nyttja. Hela poängen med detta är att hålla priserna uppe i takt med att de naturligt sjunker när konkurrensen mellan tillverkare tar fart och produktionsmetoderna förbättras så att effektiviteten i fabriken ökar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FeedHurley:

Hej

Jag fick en fundering idag; hur det kommer sig att HiFi är så pass dyrt? Tekniken för högtalare, förstärkare, DAC:ar osv är flera decennier gammal och ljudet idag är inte mycket bättre...

Så den enda rimliga anledningen om de inte tar hiskeliga överpriser, är att de använder väldigt dyra komponenter. Vad för typ av komponenter skulle det handla om?

HiFi är väldigt dyrt, sannolikt för att marknaden är något begränsad och de vill ha stora marginaler för att överleva. Inte så många riktiga HiFi-produkter som massproduceras och prispressas. Detta märks om inte annat vid stora reor där en TV är sänkt med 10% (marginalen tillåter inte större sänkning utan att affären går back) och HiFi kan vara sänkt 50%. Små volymer med stora marginaler helt enkelt. Visst, komponenter kostar, bra ljuddesign och låddesign kostar men med systemens långa livslängd blir det ingen större omsättning.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Smakar det så kostar det. Det är ju såklart en skillnad på mätbar effekt och hörbar effekt som tidigare skribenter påpekat, och det är väl där man kanske ska sluta själv. Däremot så är det ju stor skillnad på högtalare för 3000kr och ett par för 16000kr det kan man inte förneka, men om man anser att det inte är någon skillnad så rekomenderar jag att man åker till en renomerad HiFi butik och lyssnar på de olika högtalarna - hearing is believing. Så svaret på frågan kanske helt enkelt att det finns idag likt som för 30år sedan kvalitéts skillnader, och en fet förstärkare idag kan man inte resonera ska kosta som en billig bara för att det funnits lika feta förstärkare i 30år. Makes no sense, i så fall borde ju allt bara bli billigare och billigare inte sant.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag är verkligen inte någon expert men vad jag har hört så används det både ädelmetaller och andra komponenter som gör att utrustning blir dyrare. Det finns ju ett gammalt HiFi-talesätt att bra ljud ska väga mycket. Alltså förstärkare och högtalare som väger mycket är bättre.

Sen är det såklart så att man betalar för R&D och märke i väldigt hög utsträckning också, speciellt i premium-segmentet.

Sist, så har ju hela branschen ett intresse i att bibehålla just HiFi-stämpeln så att dom kan fortsätta att ta betalt och det gör man ju gärna genom att hela tiden påtala skillnaden mellan HiFi och LowFi. Vart man nu drar den gränsen?

Det mest fåniga i det hela är ju att ljud är en väldigt subjektiv upplevelse och starkt påverkat av placebo.

På tal om vikten. Är alltid en massa rykten om att de monterar blyplattor eller liknande för att skapa tyngd och kvalitetskänsla.
Öppnade en gång en "high end" pioneer DVD spelare. Stor och tung var den. Inuti var den nästan helt tom. Ett kretskort och en dvd spelare. De kunde lugnt gjort den 1/3 så stor.

Iaf fanns ingen direkt synlig tyngd men botten av spelaren var plan undertill men inuti var den upphöjd över en stor yta helt utan ngn anledning så gissar att i den upphöjningen att där fanns en vikt för annars förstår jag inte hur den kunde väga så mycket som den gjorde.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

Permalänk
Medlem

Säger bara... så länge det finns folk som väljer att spendera en mindre förmögenhet på LP skivor, så kommer HiFi kunna säljas till de priser som de gör.

Du kan köpa en dator, bil eller TV på vilken elektronik/bil (resp) affär som helst idag, men om du verkligen vill ha det bästa du kan få, så kommer du också få betala 30-50k+ för datorn, några Mkr för bilen och typ 100kkr för TVn. Sen att skillnaden mellan dessa och "vanligt folks saker" kanske inte är så mycket är en annan sak. Det är de där sista 1% eller vad det blir, i kvalitet och precision som kostar 90% av priset.

Permalänk
Medlem

Dags att gå över till digitalt överförbart ljud strax.

Permalänk
Skrivet av stimpen:

På tal om vikten. Är alltid en massa rykten om att de monterar blyplattor eller liknande för att skapa tyngd och kvalitetskänsla.
Öppnade en gång en "high end" pioneer DVD spelare. Stor och tung var den. Inuti var den nästan helt tom. Ett kretskort och en dvd spelare. De kunde lugnt gjort den 1/3 så stor.

Iaf fanns ingen direkt synlig tyngd men botten av spelaren var plan undertill men inuti var den upphöjd över en stor yta helt utan ngn anledning så gissar att i den upphöjningen att där fanns en vikt för annars förstår jag inte hur den kunde väga så mycket som den gjorde.

Kan inte ett smack om ljud och råkade bara klampa in här i tråden genom "Nytt i forumet" fönstret, men har inte tom utrymmet att göra med värmeavledningen?
Har själv kikat snabbt i någon , ehm vad de nu kallas "Ljudspelare" där man kopplar in högtalare på baksidan med koppartvinning, och det är samma som du beskrev det.

Permalänk
Avstängd

Tekniken utvecklas ständigt inom högtalare, R&D, kostar mycket pengar.

Kolla in detta: https://www.youtube.com/watch?v=polB2SrE1KI

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Bra ljud är väldigt beroende av bra komponenter, allt ifrån kablars tjockhet och renhet till hur mycket ström som strömaggregatet kan leverera. Däremot så är det ju faktiskt så att det dåliga ljudet, alltså typ mini-anläggningar från Siba eller så, har blivit väldigt mycket bättre de senaste sådär tjugo åren. Och det är heller inte riktigt samma statuspryl längre, så många som kanske hade haft en värstingstereo på åttiotalet och/eller en hembioanläggning på nittiotalet har nu typ en soundbar med Airplay som sin enda ljudkälla. Det gör ju inte att priserna på fetare saker går ner direkt.

Å andra sidan så är det ju som du säger, HiFi-ljud har egentligen inte blivit så mycket bättre på ganska lång tid. Men det innebär ju ett gyllene tillfälle att införskaffa en begagnad anläggning. Tekniken har gått framåt, digitaliserats osv. men själva ljuddelarna har inte gjort det så en stereoförstärkare från sjuttio- eller åttiotalet ger ju lika bra ljud som en från idag och du får dem mycket billigare. Samma gäller ju till exempel hembioanläggningar, klarar du dig utan HDMI kan du få en som för några år sedan kostade en bra bit över 10 000 för under en tusing liksom.

Lägsta gränsen har onekeligen blivit riktigt hög dom senaste åren. Det samma gäller i min mening även TV-aparater och bilar tex.

Permalänk
Medlem

Att det kostar är inte så konstigt, se bara vad komponenterna kostar om du skulle bygga själv.
Sen ska det byggas snyggt och sen ska det designas ett chassi och läggas tid på lyssning.
Om det sen slutligen består av ett enkelt kretskort har liksom inte med saken att göra.
Titta bar på Pass Aleph 3,

På högtalarsidan gäller det mer än någonsin då ett nytt konmatrial kan ta lång tid att få fram.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Märken och små upplagor kostar extremt mycket pengar att göra. Att hålla artiklar vid liv, frakta och skeppa runt omkring, du har patent mm och i slutändan skall du även skruva ihop något nytt som du inte vet om du kommer att få något tillbaka för.

Det och en värld som inte bryr sig så mycket om kvalitet jämfört med kvantitet och lättillgänglighet gör att gruppen för högre HiFi blir mindre. Sedan så gör ju just teknik och stor batcher och riktigt stora marknadsledare att ljudenheter på marknaden har blivit bra mycket bättre också vilket gör att du bara med basic får hyfsat ljud för pengen i dagens läge.

Ädelmetaller går upp i priser då det används i industrin för mycket elektronik och det gör att råvarupriserna går upp och det gör inköpen dyrare och det går i slutändan tillbaks till kund att betala för. mm mm mm...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sork01:

Dags att gå över till digitalt överförbart ljud strax.

Typ som CD och ljudfiler på datorn?

Permalänk
Medlem

Försäljning med låg volym har väldigt höga marginaler för att överleva.

Typisk hi-fi utrustning har en marginal på runt 30% för butiken, högtalare har ofta en marginal på 40% för butiken. Bakom butiken finns det oftast en agent för en region tex norden. och dom har kanske 15-20% marginal på det och sen ska tillverkaren även tjäna pengar.

Tar man då en högtalare som med alla kostnader kostar 2000kr för tillverkaren att tillverka sen lägger 20% vinst på det för tillverkaren så blir det ju förenklat något sånt här:

2000 x20% x20% x40% x25% = 5040kr (Tillverkarens vinst+ Nordisk agent + Butikens marginal + 25% moms) och det skulle jag säga är snällt räknat.

Jämför man detta mot tex TV-apparater så har butiken oftast 10-0% marginal och dom större kedjorna köper direkt från tillverkaren utan mellanhand.

Sen så kan man påstå att man köper Hi-fi för ljudets skull men man betalar ofta ganska mycket enbart för påkostad yttre design. Ska jag köpa nya golvhögtalare så ska dom ju givetvis vara snygga (i mina ögon)

Permalänk
Medlem

Bra komponenter i elektroniken, men det är nog inte det som gör att det kostar som det gör.
Tror på hög R&D och små serier, sånt brukar kosta. Sen är det nog lite av exklusivitet man säljer, ungefär som märkeskläder, man riktar in sig på en viss segment.

Marginaler på riktiga dyra maskiner är inte så hög, ser sällan en ML med 50% rabatt. Däremot vet jag att det är bra marginaler på kablar, vissa över 50% marginal. Ska man köpa sånt ska man pruta hårt. Typ få med högtalarkabel med på köpet när man köper högtalare.

Visa signatur

Tyan 2895 with dual Opteron 252, 74GB raptor, 7800gtx, 2GB ram, powered by Corsair 620
Samsung X11, core2@1,83GHz, 1 GB ram, 7400GO
IBM tänkplatta, core2@2,00GHz, 2GB ram, ATI FireGL5200

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror att priset främst hålls upp pga av att så oerhört få numera bryr sig om kvalitet så att volymerna är för små, det finns en del oerhört prisvärda saker men de säljer ändå inte pga "mode före funktion" och dessutom så finns det en oerhört stor okunskap och skepticism mot vetenskap hos en del användare. En del kan ju tex inte skilja på tekniken och vad man upplever, tex de som hävdar att lp är bättre än cd pga att det låter bättre, att man inte får samma innehåll på skivorna är det inte så många som tänker på och att det är det som gör att det totalt tekniskt överlägsna formatet cd ibland låter sämre än lp.

Tekniskt tvivelaktiga produkter går tyvärr att sälja i stället för att det som är verkligt bra får upp volymerna, dessutom så finns det ju inte ens hifi om man går in till en av kedjorna idag, de kränger numera mest skräp och tv och hifihandlarna håller tyvärr ofta på med sina tillbehör för att de tjänar mer på dem än att sälja bra kvalitet, det är ju så att köper man bra prylar så fungerar de ju en livstid så det driver inte på försäljningen.
Den kommersiella radion innebar även den en stor bromskloss och att ljudkvaliten backade i stort pga "loudnes war" och det gör ju att att många anser att designade skräpprylar är ok och då köper det i stället för att skaffa bra saker, det gör ju att andelen som skaffar bra prylar är lågt och indirekt så påverkar det priserna pga volymerna det också.

Små volymer pga okunskap och "mode" är nog största orsaken till att priserna är höga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FeedHurley:

Hej

Jag fick en fundering idag; hur det kommer sig att HiFi är så pass dyrt? Tekniken för högtalare, förstärkare, DAC:ar osv är flera decennier gammal och ljudet idag är inte mycket bättre...

Så den enda rimliga anledningen om de inte tar hiskeliga överpriser, är att de använder väldigt dyra komponenter. Vad för typ av komponenter skulle det handla om?

För att det utvecklas fortfarande och bättre komponenter kostar även tillverkarna (det korta svaret).

Skrivet av Dinoman:

Jag är verkligen inte någon expert men vad jag har hört så används det både ädelmetaller och andra komponenter som gör att utrustning blir dyrare. Det finns ju ett gammalt HiFi-talesätt att bra ljud ska väga mycket. Alltså förstärkare och högtalare som väger mycket är bättre.

Sen är det såklart så att man betalar för R&D och märke i väldigt hög utsträckning också, speciellt i premium-segmentet.

Sist, så har ju hela branschen ett intresse i att bibehålla just HiFi-stämpeln så att dom kan fortsätta att ta betalt och det gör man ju gärna genom att hela tiden påtala skillnaden mellan HiFi och LowFi. Vart man nu drar den gränsen?

Det mest fåniga i det hela är ju att ljud är en väldigt subjektiv upplevelse och starkt påverkat av placebo.

Så om jag som tillverkare sätter i en massa billiga komponenter i ett chassi och sedan täcker botten med bly så att det blir tyngre så har jag alltså tillverkat ett jätte bra system jag kan sälja dyrt? Det är inte så enkelt och finns inget som säger att det är vikten som bestämmer ifall det är bra. Var har du fått detta nonsens ifrån?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

På tal om vikten. Är alltid en massa rykten om att de monterar blyplattor eller liknande för att skapa tyngd och kvalitetskänsla.
Öppnade en gång en "high end" pioneer DVD spelare. Stor och tung var den. Inuti var den nästan helt tom. Ett kretskort och en dvd spelare. De kunde lugnt gjort den 1/3 så stor.

Iaf fanns ingen direkt synlig tyngd men botten av spelaren var plan undertill men inuti var den upphöjd över en stor yta helt utan ngn anledning så gissar att i den upphöjningen att där fanns en vikt för annars förstår jag inte hur den kunde väga så mycket som den gjorde.

Att storleken är densamma är för att det finns en standard storlek som iallafall jag personligen uppskattar att tillverkarna håller sig till då det ger en homogen känsa i bänken. Att placera en vikt i en cd/dvd spelare är inte något konstigt i sig då en vikt ger chassit extra stabilitet vid stötar och annat. Om spelaren inte väger något så hoppar den lätt av minsta lilla vibration.

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Sen kan man kolla på kondensatorer, de spelar roll men spelar de så stor roll att det är värt att gå ifrån 2kr till 10 kr till 540 kr? Se exempel nedan. Jag vet att en kass kondensator förstör helt och hållet delningsfrekvensen i ett delningsfilter och man introducerar massor av THD m.m. Men inte så stor skillnad att det är lönt att priset 54 gånger?! Nja, tror inte det. Det finns en gräns när hörbart går över i mätbart och det är där man ska sluta, men vissa tillverkare nöjer sig inte där och hävdar att med träning kan man höra skillnaden. Jag kan inte bekräfta om det är sant, men jag har byggt flera högtalare och pysslat med detta ganska länge, jag hör ingen skillnad mellan en kondensator i ett delningsfilter för 50 kr och för 500 kr.

Nu är jag inte så insatt i detta, men kan det vara så att hållbarheten på dom för 10kr är betydligt sämre än på den dyra som kostar 540kr ??
Bara för att ta ett exempel kan hållbarheten (innan den börjar låta sämre) på den för 10kr vara 5år och den för 540kr vara 50år ?
Skulle något sådant kunna vara en möjlighet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror att priset främst hålls upp pga av att så oerhört få numera bryr sig om kvalitet så att volymerna är för små, det finns en del oerhört prisvärda saker men de säljer ändå inte pga "mode före funktion" och dessutom så finns det en oerhört stor okunskap och skepticism mot vetenskap hos en del användare. En del kan ju tex inte skilja på tekniken och vad man upplever, tex de som hävdar att lp är bättre än cd pga att det låter bättre, att man inte får samma innehåll på skivorna är det inte så många som tänker på och att det är det som gör att det totalt tekniskt överlägsna formatet cd ibland låter sämre än lp.

Tekniskt tvivelaktiga produkter går tyvärr att sälja i stället för att det som är verkligt bra får upp volymerna, dessutom så finns det ju inte ens hifi om man går in till en av kedjorna idag, de kränger numera mest skräp och tv och hifihandlarna håller tyvärr ofta på med sina tillbehör för att de tjänar mer på dem än att sälja bra kvalitet, det är ju så att köper man bra prylar så fungerar de ju en livstid så det driver inte på försäljningen.
Den kommersiella radion innebar även den en stor bromskloss och att ljudkvaliten backade i stort pga "loudnes war" och det gör ju att att många anser att designade skräpprylar är ok och då köper det i stället för att skaffa bra saker, det gör ju att andelen som skaffar bra prylar är lågt och indirekt så påverkar det priserna pga volymerna det också.

Små volymer pga okunskap och "mode" är nog största orsaken till att priserna är höga.

Loudness war, ja. Varför var dom tvungna att börja med den skiten? I princip all nyproducerad musik är ju maximerad så att det rinner över toppen...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Så om jag som tillverkare sätter i en massa billiga komponenter i ett chassi och sedan täcker botten med bly så att det blir tyngre så har jag alltså tillverkat ett jätte bra system jag kan sälja dyrt? Det är inte så enkelt och finns inget som säger att det är vikten som bestämmer ifall det är bra. Var har du fått detta nonsens ifrån?

Om du inte visste det så är det en vanlig taktik. Att använda skräp-komponenter och sedan tillsätta onödiga element för att få en känsla av kvalitet. Det är absolut inte "nonsens". Märk väl att ingen säger att det FAKTISKT är vikten som bestämmer, utan endast att konsumenter tolkar vikt som en indikation på kvalitet. Detta gäller inte bara högtalare, utan många andra "premium"-produkter, t.ex har B&O tillsatt vikter i sina fjärrkontroller för att de ska kännas mer robust. Jo, det är faktiskt så enkelt om man vill sälja en produkt till den stora okunniga massan.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av morxy49:

Loudness war, ja. Varför var dom tvungna att börja med den skiten? I princip all nyproducerad musik är ju maximerad så att det rinner över toppen...

Det beror till stor del på de regler som infördes när den kommersiella radion började sprida sig, reglerna för sändarna gör att "hörbarheten" ökar om man komprimerar musiken och har låg crestfaktor, det straffar dynamik och den kommersiella radion är ett oerhört steg bakåt och om man nu dessutom tvingar in DAB så blir det nog ännu sämre för radion, men skadan för ljudkvaliteten är ju redan gjord och musik med mer än 6dB crest är ju ovanligt idag och det är inte bra för utvecklingen och intresset för bra prylar, dessutom så är ju inredningsmodet fruktansvärt begränsande för ljudkvaliten, både akustiskt och för tillverkningsvolymerna på bra delar, man behöver få bättre standarder och ett fåtal bra prylar i stället för en massa skräp, då kan man pressa ner priserna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.