Totalt okunnig när det gäller ljud! Men vill köpa ett "Hifi" system!

Permalänk
Medlem

Totalt okunnig när det gäller ljud! Men vill köpa ett "Hifi" system!

Hej, i nuläget har jag ingenting. Verken högtalare eller förstärkare, jag har kollat runt lite och läst recensioner men är riktigt osäker gällande produktval, vilka högtalare som passar ihop med vad osv osv. Kan länka några högtalare jag har kollat på i första hand.

OBS! Intresserad av 2.1 Ljud i första hand.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1073516

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2249511 - De lovade mig 1 par för 10.000, om det nu är värt det.

Min prisklass för allt är 5.000-15.000

Kom gärna med nya förslag och rätta min okunnighet era ljudgurus!

Mvh
Uthary

Permalänk
Medlem

De har lovat dig ett par för 10000, när bästa pris är 6495 från Elgiganten? Rekommenderar dig att du går till en "riktig" ljudbutik och förklarar vad du behöver, vad du lyssnar på, hur ditt rum ser ut etc. Hifi-klubben finns i de flesta större städer, men bor du i Stockholm finns det en uppsjö av butiker du kan gå till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

De har lovat dig ett par för 10000, när bästa pris är 6495 från Elgiganten? Rekommenderar dig att du går till en "riktig" ljudbutik och förklarar vad du behöver, vad du lyssnar på, hur ditt rum ser ut etc. Hifi-klubben finns i de flesta större städer, men bor du i Stockholm finns det en uppsjö av butiker du kan gå till.

Dom kostar 6495:-/st på Elgiganten. För övrigt håller jag med dig att gå till en riktig ljudbutik som kan hjälpa till.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

Håller med oatp1b1. Gå till en ljudbutik och be dem om hjälp direkt där.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Dom kostar 6495:-/st på Elgiganten. För övrigt håller jag med dig att gå till en riktig ljudbutik som kan hjälpa till.

Hehe, läste lite snabbt där visst..

Permalänk
Medlem

Jag förstår vad ni menar och det kommer jag att göra i allra högsta grad men innan jag gör det så vill jag gärna ha lite idér på vilka högtalare som via "text" verkar passa mina endamål. Jag kollade vidare lite nu och såg att man kunde få till 3 till högtalare för att få ett 5.0 system genom att lägga till yttligare 2.5 tusen.

Det verkar intressant, såklart ska jag lyssna på dem innan jag inhandlar någonting överhuvudtaget. Men har ni några tips på vilken typ av förstärkare I vilket klass som skulle kunna driva dessa högtalare. Så att det även finns styrka att driva en eventuell SUB i framtiden.

https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalarpaket/hembiobu...

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uthary:

Jag förstår vad ni menar och det kommer jag att göra i allra högsta grad men innan jag gör det så vill jag gärna ha lite idér på vilka högtalare som via "text" verkar passa mina endamål. Jag kollade vidare lite nu och såg att man kunde få till 3 till högtalare för att få ett 5.0 system genom att lägga till yttligare 2.5 tusen.

Det verkar intressant, såklart ska jag lyssna på dem innan jag inhandlar någonting överhuvudtaget. Men har ni några tips på vilken typ av förstärkare I vilket klass som skulle kunna driva dessa högtalare. Så att det även finns styrka att driva en eventuell SUB i framtiden.

https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalarpaket/hembiobu...

Tack på förhand!

Den här t.ex.: https://www.hembiobutiken.se/produkter/forstarkare/av-receive...

Hembiobutiken är dock väldigt bra och kan ge bra tips!

EDIT: I princip alla subbasar som du är intresserad av är aktiva och har inbyggd förstärkardel, så man behöver bara sub-out ifrån förstärkaren. Det har i princip alla också.

Permalänk
Avstängd

vad för sorts ljud skall du lyssna på?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uthary:

Jag förstår vad ni menar och det kommer jag att göra i allra högsta grad men innan jag gör det så vill jag gärna ha lite idér på vilka högtalare som via "text" verkar passa mina endamål. Jag kollade vidare lite nu och såg att man kunde få till 3 till högtalare för att få ett 5.0 system genom att lägga till yttligare 2.5 tusen.

Det verkar intressant, såklart ska jag lyssna på dem innan jag inhandlar någonting överhuvudtaget. Men har ni några tips på vilken typ av förstärkare I vilket klass som skulle kunna driva dessa högtalare. Så att det även finns styrka att driva en eventuell SUB i framtiden.

https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalarpaket/hembiobu...

Tack på förhand!

Finns "aktiva" subs som har egen strömförsörjning också.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

vad för sorts ljud skall du lyssna på?

Film samt diverse musik, bred smak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uthary:

Film samt diverse musik, bred smak.

Så här ser min setup ut, jag gjorde som du och läste mig till på nätet vad folk rekommenderade, recensioner osv. Sen lade jag en beställning på allting och hoppades på det bästa.

Kan säga att jag blev grymt nöjd, och så här i efterhand har jag varit inne i diverse ljudbutiker och lyssnat på andra system, men jag tycker att mitt system låter minst lika bra som deras, i många fall betydligt dyrare system.

Iallafall, så här ser det ut:
Receiver: Yamaha RX-V773
Frontar: XTZ 95.24 (på stativ XTZ Floorstand 99)
Center: XTZ 95.33
Sub: XTZ 99 W12.16
Surround: Proson Conquest 5010 MK2 (från mitt gamla ljudsystem, duger gott som surroundljud)

Det här är då installerat i mitt ganska lilla vardagsrum på 3x4 meter, och totalkostnaden var lite drygt 15.000 kr för ca 2 år sen, tror det är ungefär samma idag. Det är väl förstärkaren man kan snåla in på eller kosta på lite mer.

Men som sagt, det bästa är ju om man åker och lyssnar själv, för ljud är så oerhört individuellt vad man tycker låter bra.

Lade till Prisjakts länkar
Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

Har du inte budget för 2 subbar så nöj dig med ingen och lägg pengarna på bättre frontar istället.

Permalänk
Medlem

Hur stort är rummet?

Kan du tänka dig begagnat?