Headset [Uppgradering från Siberia V2, för fps och musik. Budget: 1-1.5K /mod]

Permalänk
Medlem

Headset [Uppgradering från Siberia V2, för fps och musik. Budget: 1-1.5K /mod]

Hej!
Jag har nu tänkt länge att jag ska uppgradera mina siberia v2 till något lite roligare. Kör nu som sagt med siberia v2 samt deras ljudkort som funkar riktigt bra men känner att jag har haft dessa ett bra tag nu och det är dags för en uppfräschning. Har nu tittat lite på Astro A40 lurana som finns men är inte riktigt säker på att det är dessa jag ska ha. Samt om jag behöver bättre ljudkort än vad jag har nu (mitt siberia ljudkort eller i moderkortet). Jag har ingen speciell budget men känner att det inte får bli för högt pris (runt 1000-1500). Jag spelar fps spel samt lyssnar mycket på musik men tänker att prio ett ska vara för fps spel. Så surroundljuds möjligheterna ska vara bra. Tacksam för alla förslag samt resektioner av just era headset är uppskattade.

MVH B0llA

Rubrik förtydligad
Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik ändrad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum, se §3.1. Det går bra att ändra rubriken i efterhand.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Det ligger ett par Astro A40 med amp på Max fps för 1500kr nu är detta värt det?
http://www.maxfps.se/headsets/astro-1/a40-audio-system-71-sva...

Permalänk
Medlem
Skrivet av B0llA:

Det ligger ett par Astro A40 med amp på Max fps för 1500kr nu är detta värt det?
http://www.maxfps.se/headsets/astro-1/a40-audio-system-71-sva...

Verkar vara rätt feta lurar för det priset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas_SyntaX:

Verkar vara rätt feta lurar för det priset

Ja med nu ser jag att det står batteritid. Är dessa trådlösa då?

Permalänk
Medlem

Jag har ett par Steelseries Wireless H ifall du är intresserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickepip:

Jag har ett par Steelseries Wireless H ifall du är intresserad.

Nej tack är mer sugen på ett nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av B0llA:

Nej tack är mer sugen på ett nytt.

A40 är trådad a50 är trådlös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

A40 är trådad a50 är trådlös.

Okej men kan du förklara varför det står batteritid då?

Permalänk
Medlem

Rekommenderar att du skaffar ett ljudkort istället för mixamp, den fungerar skit till pc iaf för mig.

Annars är A40s ett jättebra val!

Ska du använda dem till te.x PS3 eller liknade så fungerar mix amp ypperligt.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaBBarN:

Rekommenderar att du skaffar ett ljudkort istället för mixamp, den fungerar skit till pc iaf för mig.

Annars är A40s ett jättebra val!

Ska du använda dem till te.x PS3 eller liknade så fungerar mix amp ypperligt.

Jag ska endast ha dem till pc. Men jag är helt kass när det gäller val av ljudkort/amp. Vad ska man ha?

Permalänk
Medlem

Sitter och lurar på samma fundering som OP. De som jag just nu funderar på är Astro A40 + mixamp eller Kingston HyperX + ASUS Xonar U7 i headsetväg.

Funderar även på om det är mer värt att skaffa ett par bättre hörlurar från Audiotechnica eller Sennheiser och kombinera det med bordsmikrofon eller liknande.

När man väl är inne och snurrar i ämnet: hur är mixampen egentligen? Är det värt pengarna att kunna ändra på ljudnivån från exempelvis Skype i förhållande till resten, eller är det bättre att offra surroundljudet och para även A40 med xonaren?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Kolla lurarna i swecs julkalendern för idag. De ha varit rysligt poppis.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Kolla lurarna i swecs julkalendern för idag. De ha varit rysligt poppis.

Beställda:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade jag inte redan ägt dom i julkalendern idag så hade jag köpt ett par.

Bra köp!

Permalänk
Medlem

Nu är bara frågan vad man ska använda för ljudkort. Eller ska man körs på modekortet eller siberia soundcard? Någon som har någon bra ide?:)

Permalänk
Medlem

Jag köpte dom också, kommer köra dom direkt från moderkortets krets.
Senare kommer jag köpa en 02-0dac, mest för att jag gillar att man får löda ihop den själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ynkrygg:

Jag köpte dom också, kommer köra dom direkt från moderkortets krets.
Senare kommer jag köpa en 02-0dac, mest för att jag gillar att man får löda ihop den själv.

Haha okej jag köper nog ett istället:) får googla runt lite å hoppas att det finns något bra. Men vad tror du funkar bäst siberia ljudkort eller modekortets?:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av B0llA:

Haha okej jag köper nog ett istället:) får googla runt lite å hoppas att det finns något bra. Men vad tror du funkar bäst siberia ljudkort eller modekortets?:)

Inte en susning

här står en del: http://www.sweclockers.com/forum/77-ljud/1340066-behover-man-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ynkrygg:

Så sammanfattat efter lite lätt läsning att det inte gör någon skillnad knappt. Orkade inte läsa allt. (Sitter på mobilen) men testar min trolige fram. Måste köpa en splitter så jag kan koppla in mitt nya headset. Köper de på jobbet billigt med personalrabatt

Permalänk
Medlem
Skrivet av B0llA:

Så sammanfattat efter lite lätt läsning att det inte gör någon skillnad knappt. Orkade inte läsa allt. (Sitter på mobilen) men testar min trolige fram. Måste köpa en splitter så jag kan koppla in mitt nya headset. Köper de på jobbet billigt med personalrabatt

Sen ska man ju inte underskatt nöjet i att köpa nya dyra leksaker heller..

Permalänk
Skrivet av infigo:

Kolla lurarna i swecs julkalendern för idag. De ha varit rysligt poppis.

Tyvärr är de rysligt dåliga också om man gillar kvalitet och bra ljud. Hyfsat pris i alla fall.. även om de borde kosta närmare 500 spänn med tanke på vad man får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizor:

Tyvärr är de rysligt dåliga också om man gillar kvalitet och bra ljud. Hyfsat pris i alla fall.. även om de borde kosta närmare 500 spänn med tanke på vad man får.

Tvekar att de kan vara så dåligt med tanke på alla ressentioner om dem. Där 90% är riktigt nöjda. Jag går ifrån ett par v2or så tror jag blir nöjd vad som:)

Permalänk
Skrivet av B0llA:

Tvekar att de kan vara så dåligt med tanke på alla ressentioner om dem. Där 90% är riktigt nöjda. Jag går ifrån ett par v2or så tror jag blir nöjd vad som:)

Nu har jag haft två stycken PC360 G4ME och ett antal andra headsets också för den delen. Har även testat Siberia V2 som är ännu sämre när det kommer till själva ljudet.

Lurarna kommer kännas mer premium än Siberia V2 men de är riktigt dåligt byggda om de inte har ändrat något i sin produktion av dem.

Mina vanliga lurar (Creative Aurvana Live!) för 500 kronor låter betydligt bättre och håller betydligt bättre trots betydligt mer ovarsam behandling av lurarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizor:

Nu har jag haft två stycken PC360 G4ME och ett antal andra headsets också för den delen. Har även testat Siberia V2 som är ännu sämre när det kommer till själva ljudet.

Lurarna kommer kännas mer premium än Siberia V2 men de är riktigt dåligt byggda om de inte har ändrat något i sin produktion av dem.

Mina vanliga lurar (Creative Aurvana Live!) för 500 kronor låter betydligt bättre och håller betydligt bättre trots betydligt mer ovarsam behandling av lurarna.

Samt varför köpte du ett par till om de var så dåliga?
Okej. Jag är dock fortfarande positiv med mitt köp. Tror jag kommer bli nöjd iaf. Men jag uppskattar verkligen dina tankar. Har du någon åsikt om ljudkort till lurar?

Permalänk
Skrivet av B0llA:

Samt varför köpte du ett par till om de var så dåliga?
Okej. Jag är dock fortfarande positiv med mitt köp. Tror jag kommer bli nöjd iaf. Men jag uppskattar verkligen dina tankar. Har du någon åsikt om ljudkort till lurar?

Första paret gick sönder, jag fick nya på garantin (andra paret gick också sönder men då gav jag upp allt som kallas för headset). De kommer helt klart vara en uppgradering från Siberia V2 men det är fel att påstå att de är av bra byggkvalité och att de har bra ljud. Ljudet är okej och fungerar, men är ingenting man ska vara nöjd över när det finns mycket bättre att få för en mindre peng.

Jag har kört på Asus Xonar Essence STX ett bra tag nu och är väl det enda jag skulle kunna rekommendera i och med det. Är dock bara värt att skaffa om man lyssnar mycket på musik.
Skillnaden mot integrerat ljudkort på moderkortet var för mig ENORM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizor:

Första paret gick sönder, jag fick nya på garantin (andra paret gick också sönder men då gav jag upp allt som kallas för headset). De kommer helt klart vara en uppgradering från Siberia V2 men det är fel att påstå att de är av bra byggkvalité och att de har bra ljud. Ljudet är okej och fungerar, men är ingenting man ska vara nöjd över när det finns mycket bättre att få för en mindre peng.

Jag har kört på Asus Xonar Essence STX ett bra tag nu och är väl det enda jag skulle kunna rekommendera i och med det. Är dock bara värt att skaffa om man lyssnar mycket på musik.
Skillnaden mot integrerat ljudkort på moderkortet var för mig ENORM.

Jag har nu uppgraderar min dator skärm tangentbord samt mus. Så tänkte att ett nytt headset med ett eventuellt ljudkort skulle vara nästa investering. Som du sa är det ett stort lyft ifrån siberia. I kvalité på själva headsetet så behöver den inte vara så bra för jag har aldrig förstört antingen ett par in ear eller lurar. Jobbar på Kjell & company där vissa "kunder" äter 4 headset i månaden. Vilket jag inte kan förstå hur man lyckas med!?!? Skulle mina nya lurar nu gå sönder så får jag skicka tillbaka dem. Det kommer inte gå att byta ut dem pga utgående. Men får förhoppningsvis pengarna tillbaka isf. Vet inte hur Dustin är att göra med men de är nog lungt.
Sen detta med ljudkort. Är du duktig på detta. Jag kan inte mycket om den saken men känner att 1500kr är lite i övre lagret för mig. Du vet inte något gör max tusenlappen som funkar nästan lika bra iaf?

Permalänk
Skrivet av B0llA:

Jag har nu uppgraderar min dator skärm tangentbord samt mus. Så tänkte att ett nytt headset med ett eventuellt ljudkort skulle vara nästa investering. Som du sa är det ett stort lyft ifrån siberia. I kvalité på själva headsetet så behöver den inte vara så bra för jag har aldrig förstört antingen ett par in ear eller lurar. Jobbar på Kjell & company där vissa "kunder" äter 4 headset i månaden. Vilket jag inte kan förstå hur man lyckas med!?!? Skulle mina nya lurar nu gå sönder så får jag skicka tillbaka dem. Det kommer inte gå att byta ut dem pga utgående. Men får förhoppningsvis pengarna tillbaka isf. Vet inte hur Dustin är att göra med men de är nog lungt.
Sen detta med ljudkort. Är du duktig på detta. Jag kan inte mycket om den saken men känner att 1500kr är lite i övre lagret för mig. Du vet inte något gör max tusenlappen som funkar nästan lika bra iaf?

Lyssnar du mycket på musik så är det en väl värd investering att lägga pengarna på Asus Xonar Essence STX. Jag såg även att det nu finns en Essence STX 2 men vet ingenting om den, tror den är dyrare också så antar att den går bort då.
Billigare har jag ingen jag kan rekommendera eftersom jag inte testat några i nutid, många säger att Asus billigare ljudkort även de är bra men det är ingenting jag personligen kan uttala mig om.
Jag gick från något creative audigy tjafs (som kostade typ 500 - 600 när det köptes en gång i tiden) till asuskortet, behöver jag säga att creativekortet blir tagen bakifrån alla dagar i veckan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizor:

Lyssnar du mycket på musik så är det en väl värd investering att lägga pengarna på Asus Xonar Essence STX. Jag såg även att det nu finns en Essence STX 2 men vet ingenting om den, tror den är dyrare också så antar att den går bort då.
Billigare har jag ingen jag kan rekommendera eftersom jag inte testat några i nutid, många säger att Asus billigare ljudkort även de är bra men det är ingenting jag personligen kan uttala mig om.
Jag gick från något creative audigy tjafs (som kostade typ 500 - 600 när det köptes en gång i tiden) till asuskortet, behöver jag säga att creativekortet blir taget bakifrån alla dagar i veckan?

Haha ne tagen i baken är inte så roligt. :/ jag vill ha ett ljudkort speciellt för död men lyssnar endel på musik med så det hade inte gjort någon om de var lite bättre till det med:)

Permalänk
Skrivet av B0llA:

Haha ne tagen i baken är inte så roligt. :/ jag vill ha ett ljudkort speciellt för död men lyssnar endel på musik med så det hade inte gjort någon om de var lite bättre till det med:)

......... för död?