Flyttat, dags för nytt ljud

Permalänk
Medlem

Flyttat, dags för nytt ljud

Tjenare!

Har flugit ut ur boet och dragit ner till Lund för att studera, efter 6 månader med bara ett gamingheadset och laptophögtalare så har jag abstinens efter ett sjysst hifi-system. Hemma har jag haft ett eget loft i ett hus i trädgården och införskaffade mig därför ett Dynavoice-paket M-65 om jag inte missminner mig. Har drivit dom med en Onkyo TX-SR508. Köpte även till en XTZ w12.16 då jag tyckte att basen inte räckte till. Förstår att det inte är något finspelade system jag har men resonemanget på den tiden var bara att spela högt för en rimlig peng.

Nu har jag dock gått från ett loft i ett villaområde till 19m2 i korridor. Funderar nu på vad jag ska göra. Varken orkar eller vill flytta ner golvhögtalarna över halva sverige, och vet inte om jag vill behålla centern och bakhögtalarna i dynavoice-setet. Så vill gärna ha tips på vad jag har för alternativ.

Borde jag sälja allt och börja om från scratch?
Är det värt att behålla receivern, centern och satelliterna eller kan man få ett mer välljudande system för de pengarna som man hade fått om man sålt allt?
Är det overkill att ta med sig XTZ subben? Bor inte i den lugnaste korridoren, men kommer nog inte kunna blasta på allt för mycket. Gissar att man kommer att kunna få rätt bra ljud med en mindre sub eftersom att rummet är såpass litwet jämfört med hur jag har bott innan.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Kanske borde tillägga att jag letar efter ett 3.1 eller 2.1-system, 5.1 var inte något som imponerade på mig

Permalänk
Medlem

2.1 kommer räcka gott o väl för dig. dock inga tips. basen är ju grym till film men den väger ju också sina kilon. har bara 10"aren o vet att den väger 30kg. inget man släpar på hursom helst i onödan.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Ta med så lite grejor som möjligt. Du ska ju även flytta vidare ngn dag, samt mindre grejor som kan bli snodda/förstörda vid ngn fest.

Permalänk

Är du ute efter tryck så tavlor rör sig eller finlir?

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Subben du har är bland det bästa du har i klassen och lär inte bli sämre så jag hade helt enkelt sparat den för framtiden.

Högtalarna är såpass billiga nya att du antagligen inte får särskilt mycket pengar begagnat, jag hade sparat dom inför framtiden också.

Jag hade köpt något trevligt 2.0 system med aktiva högtalare i lämplig prisklass.
Argon 7460A eller Elac AM180 är 2 högtalare jag tänker på.

Men att låta ett system stå och samla damm kanske man inte vill göra, men så hade jag gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Ta med så lite grejor som möjligt. Du ska ju även flytta vidare ngn dag, samt mindre grejor som kan bli snodda/förstörda vid ngn fest.

Har flyttat runt i andra hand hela hösten, men har ett förstahandskontrakt sen den 1:a december, så behöver inte flytta på ett tag nu. Vill göra rummet lite mer hemtrevligt, för tillfället har jag bara en säng och ett skrivbord med datorn på.

Skrivet av juniorjesper:

Är du ute efter tryck så tavlor rör sig eller finlir?

Är väl ute efter mer finlir nu när man har grannar att tänka på, men vill ju helt klart att det ska märkas när man skruvar upp lite på helgerna eller när man kollar på film eller lirar spel.

Skrivet av Kilroy:

Subben du har är bland det bästa du har i klassen och lär inte bli sämre så jag hade helt enkelt sparat den för framtiden.

Högtalarna är såpass billiga nya att du antagligen inte får särskilt mycket pengar begagnat, jag hade sparat dom inför framtiden också.

Jag hade köpt något trevligt 2.0 system med aktiva högtalare i lämplig prisklass.
Argon 7460A eller Elac AM180 är 2 högtalare jag tänker på.

Men att låta ett system stå och samla damm kanske man inte vill göra, men så hade jag gjort.

Är inte helt fäst vid Dynavoice-högtalarna, och dom kommer ju inte att sluta att minska i pris om man sparar dom, så att få ett litet bidrag till att köpa nya högtalare om man säljer dom är ju något som jag starkt funderar på.

Subben är jag dock kär i, så den är det inte något problem att spara på

Är dock lite "orolig" om jag kommer att nöja mig utan en sub, och hur många källor kan man plugga in i de högtalarna som du rekommenderat?

Permalänk
Medlem

Jag hade behållit subben och köpt ett par Sonus Faber Toy Monitor.
http://www.ljudupplevelser.se/sonus-faber-toy-monitor-p-411-c...

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Jag hade behållit subben och köpt ett par Sonus Faber Toy Monitor.
http://www.ljudupplevelser.se/sonus-faber-toy-monitor-p-411-c...

Kanske lite över min prisklass, men tack ändå