Permalänk

Loll-Store Tyskland?

Någon som har erfarenhet av denna affären? De är billigast på prisjakt med god marginal, har fri frakt och skickar till Sverige.

Är inne på att köpa hembiopaket från Bose och de är 1000kr billigare än om jag skulle köpa i Sverige.

MVH

Visa signatur

Exet

ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | CM Hyper EVO 212 | MSI GTX 970 4GB | Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO SSD 250GB | Toshiba HDD 1TB | Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tequila_mejor:

Någon som har erfarenhet av denna affären? De är billigast på prisjakt med god marginal, har fri frakt och skickar till Sverige.

Är inne på att köpa hembiopaket från Bose och de är 1000kr billigare än om jag skulle köpa i Sverige.

MVH

Att bli av med rättigheterna man har som konsument i Sverige (distansköplagen, reklamationsrätt, garantier, etc, etc) är inte värt tusen spänn.

Permalänk
Medlem

Ingen egen erfarenhet av det men affären verkar ha fått bra recension.

https://www.trustedshops.de/bewertung/info_X54B1A76757F2A610F...

Tänk bara på att räkna med risken att få betala tull i priset.

Permalänk
Medlem

du behöver väl inte betala tull inom EU? eller har jag fel där?

Permalänk
Medlem

Du behöver inte betala tull inom EU.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nackskägg:

Att bli av med rättigheterna man har som konsument i Sverige (distansköplagen, reklamationsrätt, garantier, etc, etc) är inte värt tusen spänn.

"Det finns ett EU-direktiv som styr upp detta för medlemsstaterna. Det säger att ångerrätten vid köp är minst 7 dagar och reklamationsrätten är minst 2 år. Men vissa länder kan välja att ha bättre villkor för konsumenten. I Sverige gäller till exempel 14 dagar och 3 år."

http://m3.idg.se/2.1022/1.148296/sa-funkar-garantin-nar-du-ha...

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoloN:

Du behöver inte betala tull inom EU.

Ah my bad.

Men beroende på hur mycket han tänker lägga ut på systemet så kan 1000kr vara ganska lite för fördelen att ha köpt det i sverige.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

"Det finns ett EU-direktiv som styr upp detta för medlemsstaterna. Det säger att ångerrätten vid köp är minst 7 dagar och reklamationsrätten är minst 2 år. Men vissa länder kan välja att ha bättre villkor för konsumenten. I Sverige gäller till exempel 14 dagar och 3 år."

http://m3.idg.se/2.1022/1.148296/sa-funkar-garantin-nar-du-ha...

Ja? Sverige har bättre villkor än Tyskland - därav mitt inlägg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nackskägg:

Ja? Sverige har bättre villkor än Tyskland - därav mitt inlägg.

Nej, så HÄR skrev du

Skrivet av nackskägg:

Att bli av med rättigheterna man har som konsument i Sverige (distansköplagen, reklamationsrätt, garantier, etc, etc) är inte värt tusen spänn.

Dold text

Varpå jag svarade

"Det finns ett EU-direktiv som styr upp detta för medlemsstaterna. Det säger att ångerrätten vid köp är minst 7 dagar och reklamationsrätten är minst 2 år. Men vissa länder kan välja att ha bättre villkor för konsumenten. I Sverige gäller till exempel 14 dagar och 3 år."

http://m3.idg.se/2.1022/1.148296/sa-funkar-garantin-nar-du-ha...

Dold text

Lägg märke till att det står "Men vissa länder kan välja att ha bättre villkor för konsumenten.", men samma rättigheter gäller i ALLA medlemsländer med minst 7 dagars ångerrätt och 2 års reklamation, i Tyskland kan de lika väl ha 14 dagars ångerrätt och 3 års reklamation precis som här, men minst 7 dagars ångerrätt och 2 års reklamation MÅSTE de ha, så jag vet inte vad du menar med att man blir av med något eller du kanske inte vet att Tyskland är ett medlemsland i EU annars har du bara svårt att förstå att du har samma rättigheter där.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Nej, så HÄR skrev du

Dold text

Varpå jag svarade

"Det finns ett EU-direktiv som styr upp detta för medlemsstaterna. Det säger att ångerrätten vid köp är minst 7 dagar och reklamationsrätten är minst 2 år. Men vissa länder kan välja att ha bättre villkor för konsumenten. I Sverige gäller till exempel 14 dagar och 3 år."

http://m3.idg.se/2.1022/1.148296/sa-funkar-garantin-nar-du-ha...

Dold text

Lägg märke till att det står "Men vissa länder kan välja att ha bättre villkor för konsumenten.", men samma rättigheter gäller i ALLA medlemsländer med minst 7 dagars ångerrätt och 2 års reklamation, i Tyskland kan de lika väl ha 14 dagars ångerrätt och 3 års reklamation precis som här, men minst 7 dagars ångerrätt och 2 års reklamation MÅSTE de ha, så jag vet inte vad du menar med att man blir av med något eller du kanske inte vet att Tyskland är ett medlemsland i EU annars har du bara svårt att förstå att du har samma rättigheter där.

Nej.

Du blir av med rättigheterna du har i Sverige och får nöja dig med Tysklands. Det är inte samma villkor där som här, med några undantag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nackskägg:

Nej.

Du blir av med rättigheterna du har i Sverige och får nöja dig med Tysklands. Det är inte samma villkor där som här, med några undantag.

Du begriper inte alls vad jag skriver om vilka regler det är, så jag ger upp.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Du begriper inte alls vad jag skriver om vilka regler det är, så jag ger upp.

Det är du som inte begriper att Tyskland har sämre villkor för konsumenter än vad Sverige har.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Du begriper inte alls vad jag skriver om vilka regler det är, så jag ger upp.

Gör det och läs på:-)
God fortsättning:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonas1972:

Gör det och läs på:-)
God fortsättning:)

Exakt vad ska jag läsa på?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Det är du som inte begriper att Tyskland har sämre villkor för konsumenter än vad Sverige har.

Hur vet du att Tyskland har sämre villkor för konsumenter än sverige?

Jag hittar faktiskt inte vad Tyskland har för villkor gällande garantier osv.

Det är ju samma garantier för en tysk att köpa i Tyskland som det är för en svensk att köpa i Tyskland.

Två år garanti är bra om det "bara" skulle vara det vilket är lag på att det minst ska vara.

Om man exempelvis inte vill ha sin pryl man köpt från internet så är sju dagar tillräckligt med tid att faktiskt inse det. Det kan för övrigt vara mer än sju dagar - har inte riktigt framkommit i min sökning men kanske beror på att jag inte riktigt gått in för det så mycket.

Hur som helst behöver inte Tyskland har sämre garantier än Sverige.

Permalänk
Medlem

I många avseenden är de nya reglerna lika som innan. Till exempel gäller det när ångerfristen börjar löpa och hur du gör för att ångra ditt köp. I andra fall har reglerna ändrats lite.

De nya reglerna

De nya reglerna innebär att du, med vissa undantag, har 14 dagars ångerrätt vid distanshandel. Direktivet innehåller även krav på att säljaren ska ge dig tydlig information om hur du kan ångra ditt köp.

Du har rätt att undersöka varan
För att ta ställning till om du vill ha en vara måste du kunna undersöka den. Men om du ska kunna lämna tillbaka något måste den vara i så kallat väsentligen oförändrat skick. Om du har använt en vara eller hanterat den på ett sätt som inte är nödvändigt för att undersöka den kan säljaren kräva ersättning för varans värdeminskning.

Du är skyldig att betala returfrakten
När du ångrar ett köp ska du inom 14 dagar skicka tillbaka varan till säljaren. Du får då betala returfrakten. Du bestämmer själv hur du skickar tillbaka varan. Men tänk på att du ansvarar för varan tills den når säljaren, alltså även under transporten. Undantaget är om säljaren inte har informerat dig om detta eller om säljaren har åtagit sig att betala returfrakten i samband med köpet.

Vad händer efter att du har ångrat dig?
Näringsidkaren ska, om du utnyttjat din ångerrätt, betala tillbaka vad du har betalat snarast eller senast inom 14 dagar.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Forsgren:

Hur vet du att Tyskland har sämre villkor för konsumenter än sverige?

Jag hittar faktiskt inte vad Tyskland har för villkor gällande garantier osv.

Det är ju samma garantier för en tysk att köpa i Tyskland som det är för en svensk att köpa i Tyskland.

Två år garanti är bra om det "bara" skulle vara det vilket är lag på att det minst ska vara.

Om man exempelvis inte vill ha sin pryl man köpt från internet så är sju dagar tillräckligt med tid att faktiskt inse det. Det kan för övrigt vara mer än sju dagar - har inte riktigt framkommit i min sökning men kanske beror på att jag inte riktigt gått in för det så mycket.

Hur som helst behöver inte Tyskland har sämre garantier än Sverige.

Det var ett jävla tjat om att det kan vara det ena och det andra. Hur vore det om du tog reda på hur det är innan du börjar tjafsa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Det var ett jävla tjat om att det kan vara det ena och det andra. Hur vore det om du tog reda på hur det är innan du börjar tjafsa?

[sarcasm] Men du som då redan har tagit reda på det kan väl upplysa oss andra i sådana fall...? [/sarcasm]
Det var ju du som skrev att det var sämre villkor/reklamationstid etc. i Tyskland, du kan väl bara länka din källa så vi vet.

Lätt att skylla på andra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nesvop:

[sarcasm] Men du som då redan har tagit reda på det kan väl upplysa oss andra i sådana fall...? [/sarcasm]
Det var ju du som skrev att det var sämre villkor/reklamationstid etc. i Tyskland, du kan väl bara länka din källa så vi vet.

Lätt att skylla på andra.

http://ec.europa.eu/consumers/ecc/

Permalänk
Medlem

Tackar :-).

Permalänk
Avstängd


"Directive 1999/44/EC on the sale of consumer goods and associated guarantees has been implemented by Germany. As a result of this legislation, consumers have a right to a minimum guarantee of two years on products. In case of the purchase of used goods the guarantee term can be reduced to one year. This legal guarantee only applies on material defects that already existed when the consumer received the product. Within the first six months any lack of conformity shall be presumed to have existed at the time of delivery, unless proved otherwise. Within this period the consumer is entitled to have the goods brought back into conformity. The consumer is entitled to ask for the goods to be repaired or replaced free of charge.

Also important for consumers is that after this period of six months they are still protected against faulty products. Within two years from delivery of the goods the trader still can be held liable for any lack of conformity. However, it is then up to the consumer to prove that the lack of conformity existed at the time of delivery.

Voluntary guarantees given by a producer do not restrict the statutory rights of consumers."

Vad är egentligen sämre? Det är i stort sett samma som i Sverige

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

"Directive 1999/44/EC on the sale of consumer goods and associated guarantees has been implemented by Germany. As a result of this legislation, consumers have a right to a minimum guarantee of two years on products. In case of the purchase of used goods the guarantee term can be reduced to one year. This legal guarantee only applies on material defects that already existed when the consumer received the product. Within the first six months any lack of conformity shall be presumed to have existed at the time of delivery, unless proved otherwise. Within this period the consumer is entitled to have the goods brought back into conformity. The consumer is entitled to ask for the goods to be repaired or replaced free of charge.

Also important for consumers is that after this period of six months they are still protected against faulty products. Within two years from delivery of the goods the trader still can be held liable for any lack of conformity. However, it is then up to the consumer to prove that the lack of conformity existed at the time of delivery.

Voluntary guarantees given by a producer do not restrict the statutory rights of consumers."

Vad är egentligen sämre? Det är i stort sett samma som i Sverige

Exempelvis så har vi tre års reklamationsrätt istället för två.
Distansköplagen är också bättre för konsumenten än vad EU-direktivet kräver.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nackskägg:

Exempelvis så har vi tre års reklamationsrätt istället för två.
Distansköplagen är också bättre för konsumenten än vad EU-direktivet kräver.

7 dagar för distansköplagen räcker för att du ska veta ifall du vill ha det du köper eller inte, 2 års reklamationsrätt är också bra, Sverige har bara varit mer generösa men 7 dagar och ångerrätt och 2 års reklamation är klubbat enligt EU's derektiv, det jag opponerade mig över var att du skrev (det fetstilta)

Skrivet av nackskägg:

Att bli av med rättigheterna man har som konsument i Sverige (distansköplagen, reklamationsrätt, garantier, etc, etc) är inte värt tusen spänn.

Dold text

Vilket inte alls stämmer att du blir av med.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

7 dagar för distansköplagen räcker för att du ska veta ifall du vill ha det du köper eller inte, 2 års reklamationsrätt är också bra, Sverige har bara varit mer generösa men 7 dagar och ångerrätt och 2 års reklamation är klubbat enligt EU's derektiv, det jag opponerade mig över var att du skrev (det fetstilta)

Dold text

Vilket inte alls stämmer att du blir av med.

Det stämmer alldeles utmärkt;
Du blir av med svenska reglerna och får de tyska. De tyska är stramare än de svenska.

Du blir av med 14 dagars ångerrätt, men får 7.
Du blir av med 3 års reklamationsrätt, men får 2.
Etc.

Förstår du nu?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nackskägg:

Det stämmer alldeles utmärkt;
Du blir av med svenska reglerna och får de tyska. De tyska är stramare än de svenska.

Du blir av med 14 dagars ångerrätt, men får 7.
Du blir av med 3 års reklamationsrätt, men får 2.
Etc.

Förstår du nu?

Och det är konstigt tycker du när du handlar i ett annat land? Men jag ser fortfarande inte problemet då du handlar med samma rättigheter oavsett vilket EU land (inkl. Sverige) du handlar ifrån, du gör bara en höna av en fjäder just nu.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Det var ett jävla tjat om att det kan vara det ena och det andra. Hur vore det om du tog reda på hur det är innan du börjar tjafsa?

Säger du som hävdar att det _ÄR_ sämre i Tyskland. Vilken jävla dubbelmoral här.

Hur kan du påstå att det är sämre om du inte har en aning? Kan du ta reda på lite information innan du skriver nästa gång, tack?

Permalänk
Medlem

Herregud vilket tjööööt!
Börjar (är redan om man tänker efter) off-topic

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Forsgren:

Säger du som hävdar att det _ÄR_ sämre i Tyskland. Vilken jävla dubbelmoral här.

Hur kan du påstå att det är sämre om du inte har en aning? Kan du ta reda på lite information innan du skriver nästa gång, tack?

Snälla, upplys oss om vad som inte är sämre med tysklands villkor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Och det är konstigt tycker du när du handlar i ett annat land? Men jag ser fortfarande inte problemet då du handlar med samma rättigheter oavsett vilket EU land (inkl. Sverige) du handlar ifrån, du gör bara en höna av en fjäder just nu.

Det är ju inte samma rättigheter! Sverige har ju lagt på grejer ovanpå EU-direktivet, som inte alla andra länder har, däribland Tyskland!

Permalänk
Medlem

@nackskägg

Enligt loll-stores hemsida har de 14 dagars ångertid och på BOSE grejorna mellan 2 till 5 års garanti (jämfört med Sveriges lagstadgade reklamationsrätt på 3 år) ingen större skillnad tycker jag faktiskt.

Sen kan man ju diskutera om det är lönt för att tjäna 1000 spänn, för oavsett hur reglerna ser ut brukar det vara enklare om man kan kommunicera med säljaren på sitt modersmål (i mitt fall svenska).