Permalänk
Medlem

Subbas 2000-2500kr

Hej,

Beställde i slutet av december ett par Argon 7640a högtalare som jag är riktigt nöjd med (tack för tipset oyegie). Kunde helt enkelt inte låta bli då HIFI-klubben satt ner dem på kampanj med 800kr De har väldigt fint ljud i mellan och höga registret men även helt ok bas. Det är där mitt intresse av en subbas kommer in då jag personligen känner att jag vill ha ytterligare "djup" i ljudet när jag spelar, lyssnar på musik och ser film.

Så jag vänder mig helt enkelt till sweclockers, vilken subbas skulle ni rekommendera för de användningsområden jag nämnde ovan? Tänkte mig en aktiv 8-10 tums bas i 2000-2500 kronorsklassen som passar bra till Argon 7640A.

Vad bör man föresten främst kolla på när det kommer till högtalare? Frekvensomfång och watt?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fromis:

Hej,

Beställde i slutet av december ett par Argon 7640a högtalare som jag är riktigt nöjd med (tack för tipset oyegie). Kunde helt enkelt inte låta bli då HIFI-klubben satt ner dem på kampanj med 800kr De har väldigt fint ljud i mellan och höga registret men även helt ok bas. Det är där mitt intresse av en subbas kommer in då jag personligen känner att jag vill ha ytterligare "djup" i ljudet när jag spelar, lyssnar på musik och ser film.

Så jag vänder mig helt enkelt till sweclockers, vilken subbas skulle ni rekommendera för de användningsområden jag nämnde ovan? Tänkte mig en aktiv 8-10 tums bas i 2000-2500 kronorsklassen som passar bra till Argon 7640A.

Vad bör man föresten främst kolla på när det kommer till högtalare? Frekvensomfång och watt?

Tack på förhand!

XTZ 99 W8.16, eller XTZ 99 W10.16 om du kan tänka dig höja budgeten lite.

Effekten är absolut någonting man ska kolla på. Det kan man aldrig ha för mycket. Ju mer effekt förstärkaren har desto större chans att den orkar driva elementet och få till den "snärtiga" basen som man är ute efter, och inte någon mullerbas.
Sedan är väl elementstorleken viktig också. Ju större tum desto lägre frekvenser kan man vanligtvis nå. Fast se det mer som en tumregel.
Allt annat är i princip bara lyssna sig fram.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

XTZ 99 W8.16, eller XTZ 99 W10.16 om du kan tänka dig höja budgeten lite.

Effekten är absolut någonting man ska kolla på. Det kan man aldrig ha för mycket. Ju mer effekt förstärkaren har desto större chans att den orkar driva elementet och få till den "snärtiga" basen som man är ute efter, och inte någon mullerbas.
Sedan är väl elementstorleken viktig också. Ju större tum desto lägre frekvenser kan man vanligtvis nå. Fast se det mer som en tumregel.
Allt annat är i princip bara lyssna sig fram.

Dold text

Känner tyvärr att W10.16 ligger lite över min budget. Vet att märket XTZ rekommenderas varmt här på Sweclockers. Är det helt enkelt så att de är överlägsna de flesta andra märken inom ljud eller hur kommer det sig? Bor tyvärr i en ganska liten stad där kvalitativt ljud är en bristvara och kan därför inte lyssna mig fram.

Kollade på den här innan jag skrev tråden men det kanske är svårt att avgöra hur de står sig mot varandra när man inte har möjlighet att lyssna på dom.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=715176

Permalänk
Medlem
Skrivet av fromis:
Dold text

Känner tyvärr att W10.16 ligger lite över min budget. Vet att märket XTZ rekommenderas varmt här på Sweclockers. Är det helt enkelt så att de är överlägsna de flesta andra märken inom ljud eller hur kommer det sig? Bor tyvärr i en ganska liten stad där kvalitativt ljud är en bristvara och kan därför inte lyssna mig fram.

Kollade på den här innan jag skrev tråden men det kanske är svårt att avgöra hur de står sig mot varandra när man inte har möjlighet att lyssna på dom.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=715176

För att XTZ är bra för sitt pris.
Inte funderat på beg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

För att XTZ är bra för sitt pris.
Inte funderat på beg?

Ja det skulle iofs också vara ett alternativ. Men jag vet som sagt inte riktigt vad man ska kolla efter.

Permalänk
Medlem

vill man bara ha lite extra bas till stativare och inte något som ger en käftsmäll varje gång så kan jag rekommendera Mirage MM6 eller MM8 beroende på budget. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=349796 tyvärr ligger dom ju lite över din budget. Men annars är xtz basarna som rekommenderats tidigare riktigt bra för sitt pris

Visa signatur

ASUS z97i-plus wifi | i7-4790k | Phanteks PH-TC14PE | 16gb Corsair Vengeance LP | GTX 1080 | Corsair AX860 | Samsung 850 evo m.2 500gb

Permalänk

Jag har själv lagt XTZ's 8" som botten till mina stativare och dem är jag 100 nöjd med. Fyller sin funktion väldigt bra. Bra ljud till pengar som jag inte då har hittat någon annanstans. Inga dåliga lådor utan resonanser för dessa pengar. Tar dock väldigt lång tid att spelas in, vi pratar 100+ timmar innan dem låter som dem ska.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fromis:

Ja det skulle iofs också vara ett alternativ. Men jag vet som sagt inte riktigt vad man ska kolla efter.

Denna?
/ Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk

Kompromiss mellan ny/begagnad och ditt budgettak?
Demo-ex för 3000
http://www.fyndborsen.se/demo-ex/10.16-high?stat=1

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Verkar prisvärt!

Permalänk
Medlem

XTZ 10.16 är bra och väl värd extra pengen jämfört med 8.16. Har ägt båda själv och 8.16 borde knappt få kallas för baslåda. 10.16 spelar starkare, djupare och tightare. Begagnad brukar finnas för runt 2000kr och dyker upp ganska regelbundet på t.ex blocket och hifimagasinet.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Ett tips är att titta en gång extra på specifikationerna på eventuell subwoofer du har tänkt köpa. T.ex. de JBL, Jamo och Mirage subbarna som länkats här spelar inte speciellt lågt ner i frekvens vilket gör dem inte så lämpade för den riktigt låga mullrande basen i filmer.

Jag personligen skulle inte köpa en sub om den inte iallafall klarar av att spela ner till 25 Hz då jag prioriterar filmer. De lärda tvistar om hur pass långt ner i frekvens man faktiskt behöver gå men de flesta brukar komma överens om att en bas som spelar ner till runt 22-28 Hz är en sweet spot för filmer iallafall. Ju lägre ner antingen desto större bas eller dyrare.

En polare köpte denna Yamaha YST-SW012 och för det priset på 900 kr så är den bra. Inte så kraftfull men klarar av att fylla mindre rum utan problem.

Varför inte matcha de högtalare du har genom att köpa denna Argon sub? Spelar inte så lågt men lär matcha dina högtalare perfekt.

Men som en annan tipsade om så är nog XTZ W10.16 klockren och Fyndbörsens demoex för 2990 kr är väldigt prisvärd.

Permalänk
Medlem

Du kan inte tänka dig att bygga själv? Jag själv är lite sugen på att bygga en sub av http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=354882 och http://www.amazon.co.uk/Stage-Line-32-0790-Digital-Subwoofer/... . Ska tydligen prestera mycket bra för pengarna.

Skrivet av PsyCor:

En polare köpte denna Yamaha YST-SW012 och för det priset på 900 kr så är den bra. Inte så kraftfull men klarar av att fylla mindre rum utan problem.

Spelar den verkligen ner till 28 Hz +- 3 dB? Verkar ju extremt prisvärt i så fall.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Du kan inte tänka dig att bygga själv? Jag själv är lite sugen på att bygga en sub av http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=354882 och http://www.amazon.co.uk/Stage-Line-32-0790-Digital-Subwoofer/... . Ska tydligen prestera mycket bra för pengarna.

Spelar den verkligen ner till 28 Hz +- 3 dB? Verkar ju extremt prisvärt i så fall.

Jo precis, nu har jag inte sett test på den men som du säger, om den verkligen spelar så lågt så är den galet prisvärd.

Har ingen mätutrustning för sådant så har ju bara hört den spelas och när den är inspelad levererar den väldigt bra bas för det låga priset!

Och för det priset kan man ju alltid köpa 2 stycken

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Ett tips är att titta en gång extra på specifikationerna på eventuell subwoofer du har tänkt köpa. T.ex. de JBL, Jamo och Mirage subbarna som länkats här spelar inte speciellt lågt ner i frekvens vilket gör dem inte så lämpade för den riktigt låga mullrande basen i filmer.

Jag personligen skulle inte köpa en sub om den inte iallafall klarar av att spela ner till 25 Hz då jag prioriterar filmer. De lärda tvistar om hur pass långt ner i frekvens man faktiskt behöver gå men de flesta brukar komma överens om att en bas som spelar ner till runt 22-28 Hz är en sweet spot för filmer iallafall. Ju lägre ner antingen desto större bas eller dyrare.

En polare köpte denna Yamaha YST-SW012 och för det priset på 900 kr så är den bra. Inte så kraftfull men klarar av att fylla mindre rum utan problem.

Varför inte matcha de högtalare du har genom att köpa denna Argon sub? Spelar inte så lågt men lär matcha dina högtalare perfekt.

Men som en annan tipsade om så är nog XTZ W10.16 klockren och Fyndbörsens demoex för 2990 kr är väldigt prisvärd.

Nu ska man inte kolla så mycket på specs heller. Mina 4" stativare spelar ner till 25Hz utan problem men inte så att det är märkbart. Alla tillverkare mäter och anger sina specifikationer olika så stirra inte för blint på det. En sub som spelar med bra pondus ner till 33-35Hz kommer vara bättre till film än en skitsub som är speccad till 25Hz.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Nu ska man inte kolla så mycket på specs heller. Mina 4" stativare spelar ner till 25Hz utan problem men inte så att det är märkbart. Alla tillverkare mäter och anger sina specifikationer olika så stirra inte för blint på det. En sub som spelar med bra pondus ner till 33-35Hz kommer vara bättre till film än en skitsub som är speccad till 25Hz.

Självklart så är det så, men en sub som spelar ner på de låga frekvenserna kommer i stort sett alltid vara bättre på basåtergivning jäntemot en stativare som spelar låga frekvenser då sen är fokuserad på just det och är byggd för enbart det.

Och som du säger, en skitsub som spelar lågt kommer vara sämre än en bättre som spelar högre. Men det finns bra kompromisser och att leta efter en vettig prisvärd sub som spelar lågt är bättre än en som inte gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fromis:

Hej,

Beställde i slutet av december ett par Argon 7640a högtalare som jag är riktigt nöjd med (tack för tipset oyegie). Kunde helt enkelt inte låta bli då HIFI-klubben satt ner dem på kampanj med 800kr De har väldigt fint ljud i mellan och höga registret men även helt ok bas. Det är där mitt intresse av en subbas kommer in då jag personligen känner att jag vill ha ytterligare "djup" i ljudet när jag spelar, lyssnar på musik och ser film.

Så jag vänder mig helt enkelt till sweclockers, vilken subbas skulle ni rekommendera för de användningsområden jag nämnde ovan? Tänkte mig en aktiv 8-10 tums bas i 2000-2500 kronorsklassen som passar bra till Argon 7640A.

Vad bör man föresten främst kolla på när det kommer till högtalare? Frekvensomfång och watt?

Tack på förhand!

En bas som är billig, kvalité och mycket bra är XTZ. Denna var jag riktigt nöjd med när jag hade den, 50 timmars inspelnings tid sedan så är den helt perfekt i mina ögon då.

http://www.fyndborsen.se/bild-ljud/hogtalare/subwoofer/XTZ-99...

kolla bara recensioner från prisjakt

Visa signatur

Processor: Intel i5 760 4013.75 Mhz | Nätagg: Cooler master GX-550w | Grafikkort: Evga GTX 760 DCII | Ramminne: 8gb ram(Corsair XMS3 DDR3 1600mhz | SSD Intel 330 series 120gb | Chassi: Cooler Master C, 690 Midi tower | Moderkort: Asus P7P55D-E LX | Kylning Crosair Hydro H-60

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Självklart så är det så, men en sub som spelar ner på de låga frekvenserna kommer i stort sett alltid vara bättre på basåtergivning jäntemot en stativare som spelar låga frekvenser då sen är fokuserad på just det och är byggd för enbart det.

Och som du säger, en skitsub som spelar lågt kommer vara sämre än en bättre som spelar högre. Men det finns bra kompromisser och att leta efter en vettig prisvärd sub som spelar lågt är bättre än en som inte gör det.

Du verkar fast i datorvärlden där det mesta är digitalt, antingen eller, ja eller nej, svart eller vitt. Att säga att bas A är bättre än bas B för det står på prisjakt att bas A spelar ner till 25Hz och B bara till 30Hz är lika dumt som att säga att jag har en 12GHz processor för jag har fyra kärnor i 3GHz.

Kan ta ytterligare en grej. Mina baslådor gjorde jag så att dom hade f-3 vid runt 16Hz. Detta gjorde jag för jag visste att jag aldrig skulle kunna spela svinstarkt så jag gjorde en trade-off där. Kan inte spela speciellt starkt men jag hade ändå märkbar output ända ner till 14-15Hz. Så säg nu att mina basar skulle säljas av t.ex Yamaha eller något annat märke. Då, eftersom det är en sluten låda så skulle dom nog ange f-6 eller till och med f-10 så mina basar skulle vara speccade till typ 12Hz eller till och med 9-10Hz. Detta innebär dock inte att mina basar är hästlängder bättre än t.ex SVS PB13-Ultra för det vet jag att dom definitivt inte är.

När man kollar på specifikationer sådär så måste man kolla hur dom har mätt, alltså i ett rum eller i öppet fält. Har dom angett f-3, f-6, eller f-10. Är det en portad låda så måste man kolla var lådan är avstämd (går att avläsa om man har en graf över impedansen). Man kan stämma av lådan alldeles för låg för att kunna ange att lådan går djupare men samtidigt så tappar man en massa kontroll och nivå över portavstämningen.

Det är sjukt mycket marknadsföringstrick inom ljudbranschen och man måste vara medveten om detta. Är man osäker så är det bäst att faktiskt sätta sig in i hur designar man en bra högtalare. Hur funkar det med portavstämning, skillnad mellan sluten, portad och bandpasslåda osv. Hur en portad låda avslastar elementet kring portens avstämningsfrekvens samt hur elementet ballar ur totalt under avstämningsfrekvensen. Även saker som känslighet,impedans, induktans, effekttålighet samt linjär och mekanisk slaglängd är bra att ha koll på.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Ojdå! Blev väldigt avancerat här såg jag. Har faktiskt ännu svårare att bestämma mig nu om jag ska vara helt ärlig. Tror fortfarande det lutar mot XTZ 99 W8.16 dock.

Permalänk
Medlem

Som Kalium sa så är specs, speciellt på basar, ingenting man kan gå på utan att vara riktigt insatt.

Det jag kan säga är väl att fyndbörsen ofta har demoex till lägre priser, något jag rekommenderar eftersom dom då förhoppningsvis är inspelade. Högtalare ska man inte vara rädd att köpa begagnat så det är väl ett ännu bättre tips men är ju svårare om man bor i en mindre stad då utbudet är lägre och basar inte är något folk gärna postar hur som helst.

En 8-tumlare är i minsta laget för att få ut något riktigt bastryck, men är rummet litet så är det klart den kommer göra skillnad!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Som Kalium sa så är specs, speciellt på basar, ingenting man kan gå på utan att vara riktigt insatt.

Det jag kan säga är väl att fyndbörsen ofta har demoex till lägre priser, något jag rekommenderar eftersom dom då förhoppningsvis är inspelade. Högtalare ska man inte vara rädd att köpa begagnat så det är väl ett ännu bättre tips men är ju svårare om man bor i en mindre stad då utbudet är lägre och basar inte är något folk gärna postar hur som helst.

En 8-tumlare är i minsta laget för att få ut något riktigt bastryck, men är rummet litet så är det klart den kommer göra skillnad!

Dold text

Har för tillfället ett rum på 20 Kvm där jag använder högtalarna, hade tidigare en 6,5 tums bas så med andra ord ingenting alls att jämföra med. Får väl se hur jag gör helt enkelt.

Permalänk
Rekordmedlem

Det har tillverkats en uppsättning 2092or igen, den är prisvärd om man letar billiga basmoduler men den passar inte alla, tex så har den fixerat filter till 80Hz
http://www.thomann.de/se/behringerb2092a_subwoofer.htm

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Man ska inte ta jäveln i båten med fabrikanternas specifikationer på allt. i mitt vardagsrum på 20kvm så används xtz's 8" som gör ett utmärkt jobb. på festvåningen som jag har spelar jag med en B&W 12" som får göra jobbet. Det finns ingen anledning till att använda en 12" av den klassen i ett rum på 20kvm. Det är som att sladda omkring i ett parkeringsgarage med en sportbil. Allt beror på vad du ska ha den till.

På festvåningen är avståndet till bortre vägg mycket längre. Det vistas mycket folk i lokalen och behovet av att spela på med mera tryck blir mer påkomlig.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem

Kollade lite på Argon burkarna och är lite undrande på hur sub-out egentligen fungerar på dessa.
Finns vad jag kan se ingen möjlighet att ställa nått filter så är det ett fast filter på utgången och sitter 6,5" elementen på highpass över den eller hur fungerar det egentligen?

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tha_Car:

Kollade lite på Argon burkarna och är lite undrande på hur sub-out egentligen fungerar på dessa.
Finns vad jag kan se ingen möjlighet att ställa nått filter så är det ett fast filter på utgången och sitter 6,5" elementen på highpass över den eller hur fungerar det egentligen?

Jag har uppfattat det som att det är en mono lineutgång i fullregister och det finns inte heller något högpassfilter till topparna som kan aktiveras så de avlastas inte, vill man göra det riktigt behövs troligen ett separat filter.
Jag har däremot inte sett några mätningar/tester på det men någon som har högtalarna kan ju testa, det är ju egentligen bara att koppla sub out till en av line in i stället för den kanalen och höra hur frekvensomfånget blir, det går ju även att ansluta ett ljudkort och mäta på sub out.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har uppfattat det som att det är en mono lineutgång i fullregister och det finns inte heller något högpassfilter till topparna som kan aktiveras så de avlastas inte, vill man göra det riktigt behövs troligen ett separat filter.
Jag har däremot inte sett några mätningar/tester på det men någon som har högtalarna kan ju testa, det är ju egentligen bara att koppla sub out till en av line in i stället för den kanalen och höra hur frekvensomfånget blir, det går ju även att ansluta ett ljudkort och mäta på sub out.

Ok, ja det verkar ju iaf. inte bättre!

Vill man få till nånting vettigt med en subba får man alltså se till att denna har line out med högpass och köra topparna via denna.
Krävs ju då också en förförstärkare av nått slag.

Hursom, hade jag varit TS så skulle jag tagit tillfället i akt och byggt en subba.
Om det är till datorn hade jag skissat på en låda med samma bredd som datorbordet och med mindre höjd/djup så den även kunde agera fotstöd

Typish

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tha_Car:

Ok, ja det verkar ju iaf. inte bättre!

Vill man få till nånting vettigt med en subba får man alltså se till att denna har line out med högpass och köra topparna via denna.
Krävs ju då också en förförstärkare av nått slag.

Hursom, hade jag varit TS så skulle jag tagit tillfället i akt och byggt en subba.
Om det är till datorn hade jag skissat på en låda med samma bredd som datorbordet och med mindre höjd/djup så den även kunde agera fotstöd

http://www.ladda-upp.se/files/2015/b135634.jpg

Typish

Vill man bygga en diskret bas så kan man som vanligt besöka Ikea för de har flera potentiella kamouflerade subbar, de kallar av nån anledning sina baslådor för pall De kan vara lämpliga att utgå från om man vill bygga nått som inte ska se ut som en baslåda och finishen överlåter man till nån av de kombinationer Ikea redan förvalt, bara att bygga "inuti" utan att vara rädd för att det ser för fult ut om man inte har riktiga maskiner och snickerikunskaper, det enda viktiga är att göra en tät låda, finishen kan man strunta i och det går att hitta 8-12" element som kan funka i de volymer man kan få.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80276684/

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40266682/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Vill man bygga en diskret bas så kan man som vanligt besöka Ikea för de har flera potentiella kamouflerade subbar, de kallar av nån anledning sina baslådor för pall De kan vara lämpliga att utgå från om man vill bygga nått som inte ska se ut som en baslåda och finishen överlåter man till nån av de kombinationer Ikea redan förvalt, bara att bygga "inuti" utan att vara rädd för att det ser för fult ut om man inte har riktiga maskiner och snickerikunskaper, det enda viktiga är att göra en tät låda, finishen kan man strunta i och det går att hitta 8-12" element som kan funka i de volymer man kan få.
http://www.ikea.com/se/sv/images/products/ekenas-fotpall-gra_...

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80276684/
http://www.ikea.com/se/sv/images/products/bosnas-fotpall-med-...

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40266682/

Det här måste jag bara svara på. Du menar på fullaste allvar att någon skulle bygga en subba i en pall från ikea? Är det inte bättre då att köpa en subba och använda som pall? Lådan ska ju vara anpassad för att ge ifrån sig så lite resonans som möjligt. Alltså inget som en pall från ikea är byggt för att klara av. Du får gärna förklara för mig och övriga användare hur du tänkte nu. Eller skojar du bara?

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hårdnackad:

Det här måste jag bara svara på. Du menar på fullaste allvar att någon skulle bygga en subba i en pall från ikea? Är det inte bättre då att köpa en subba och använda som pall? Lådan ska ju vara anpassad för att ge ifrån sig så lite resonans som möjligt. Alltså inget som en pall från ikea är byggt för att klara av. Du får gärna förklara för mig och övriga användare hur du tänkte nu. Eller skojar du bara?

Det finns i princip inga bra basar att köpa utan man är tvungen att bygga själv om det ska bli ljudmässigt bra och att bygga i en pall löser finishproblemen, man bygger alltså en normal låda inuti pallen, man använder bara pallen som hölje så slipper man tänka på finishen på den riktiga lådan för det kan vara svårt att få dem snygga om man inte har bra maskiner.
Man bygger alltså en seriös men "ful" låda på insidan pallen, pallen är alldeles för klen för att fungera som låda ensam men ett budgetbygge kan tex vara att limma/skruva fast 22 mm golvspånskiva på insidan av pallen så att man hamnar kring 30 mm spån i lådan, fördelen är alltså att man får en relativt snygg baslåda utan att man behöver ha tillgång till riktiga maskiner, det duger bra med en fogsvans för att såga till delarna och bara se till att allt håller tätt och att volymen blir den man ska ha, fogsvans är ju en metod som är helt omöjlig att använda om man ska bygga nått som ska se snyggt ut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Äh, fuk it! Det blir 10 tummaren från XTZ, känner att det kommer matcha bättre mot mina satelliter.