Permalänk
Medlem

Vilken soundbar/5.1?

Hej tänkte skrota det stora och fula 5.1 systemet o prova en soundbar.
Men frågan är vilken.

Har kollat på Klipsch SB-3 och harman kardon sb26.
Men kan inte riktigt bestämma mig. Finns ju en jungel av soundbars där ute.

Permalänk

Jag har själv en sonos playbar som jag är sjukt nöjd med. Min far har en Harman Kardon Sabre SB 35.
Jag har även installerat Dali kubik one hos en kund. Så alla de tre kan jag varmt rekommendera

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Jag har själv en sonos playbar som jag är sjukt nöjd med. Min far har en Harman Kardon Sabre SB 35.
Jag har även installerat Dali kubik one hos en kund. Så alla de tre kan jag varmt rekommendera

Okej. Är det stor skillnad på 5.1 och soundbar? Är så svårt att bilda en uppfattning i affären.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fördelen med Sonos playbar är att du kan komplettera med deras Sub och två Play:1 som surround-högtalare om plats och budget tillåter, då blir det mer eller mindre ett 5.1-system. Sonos-systemet är för övrigt väldigt trevligt att bygga ut. Har själv en Play:5, en Play:1 och en Connect och tycker det är mycket smidigt. Har även funderat på att skaffa en Playbar, men än så länge har jag lyckats hålla emot.

Inte omöjligt att andra ljudlimpor går att komplettera med sub och/eller surround-högtalare.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Har Sonos playbar. Mycketljudkvalitet och funktionalitet. Men dyr. Rekommenderas!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk

Jag köpte en Samsung HW-H750 och är väldigt nöjd med den, ljudmässigt ska den vara lik Sonos fast den kostar mindre häften av vad den gör med sub till.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Jag köpte en Samsung HW-H750 och är väldigt nöjd med den, ljudmässigt ska den vara lik Sonos fast den kostar mindre häften av vad den gör med sub till.

Hela Sonos upplevelsen är så polerad och smidig att det gör att den extra kostnaden är värd det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av myp:

Okej. Är det stor skillnad på 5.1 och soundbar? Är så svårt att bilda en uppfattning i affären.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har en sån där sb26 du pratade om, låter nog bättre än ett billigt surroundsystem till musik, tv osv. Men till film är surround bättre. Och har man lagt ned lite tid/pengar så är surround alltid bättre. Fördelen är väl plats, utseende och framför allt pengarna. Bara en schysst förstärkare kostar ju lika mycket som hela soundbar-setupen med sub och allt. Sen sub kostar lika mycket den också, och då är det ändå en billig sub isf.

Men om du redan har 5.1-system så tycker jag det är onödigt såvida det inte är riktigt kasst eller du behöver platsen. Riktigt kasst att soundbar-systemet är helt slutet btw.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Jag har en sån där sb26 du pratade om, låter nog bättre än ett billigt surroundsystem till musik, tv osv. Men till film är surround bättre. Och har man lagt ned lite tid/pengar så är surround alltid bättre. Fördelen är väl plats, utseende och framför allt pengarna. Bara en schysst förstärkare kostar ju lika mycket som hela soundbar-setupen med sub och allt. Sen sub kostar lika mycket den också, och då är det ändå en billig sub isf.

Men om du redan har 5.1-system så tycker jag det är onödigt såvida det inte är riktigt kasst eller du behöver platsen. Riktigt kasst att soundbar-systemet är helt slutet btw.

Har en pioneer vsx-923 och en system one 12" sub. Resten av högtalarna är några proson som är 10+år. Har ju platsen men en soundbar är ju så mycket snyggare som du säger. Men det finns så många o välja på samt är svårt att bilda sig en uppfattning av ljudet i affären.

Om tv ljudet är 0 och ett skapligt 5.1 är 10. Vart hamnar en bra soundbar då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har själv H/K SB26 och är riktigt nöjd! Bättre än vad trodde de skulle vara.

Det som är skönt är ju att suben är trådlås så man kan placera den precis vart man vill!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Skrivet av myp:

Har en pioneer vsx-923 och en system one 12" sub. Resten av högtalarna är några proson som är 10+år. Har ju platsen men en soundbar är ju så mycket snyggare som du säger. Men det finns så många o välja på samt är svårt att bilda sig en uppfattning av ljudet i affären.

Om tv ljudet är 0 och ett skapligt 5.1 är 10. Vart hamnar en bra soundbar då?

Skickades från m.sweclockers.com

2? nä men det jag har lyssnat på soundbar hemma hos en och det låter helt okej, men du missar det omslutande ljudet. Har du rejäla golvare som har bra ljud och var dyra vid inköp (ålder spelar liten roll på en högtalare, så länge dom är hela och inte sprängda), så kommer det kanske kännas som nerköp.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Har själv en Yamaha YHT-S401 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1007120. Soundbar inkl. subwoofer där det går att komplettera med fler högtalare om man så önskar. Jag är väldigt nöjd med min iaf, prisvärd helt klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av myp:

Har en pioneer vsx-923 och en system one 12" sub. Resten av högtalarna är några proson som är 10+år. Har ju platsen men en soundbar är ju så mycket snyggare som du säger. Men det finns så många o välja på samt är svårt att bilda sig en uppfattning av ljudet i affären.

Om tv ljudet är 0 och ett skapligt 5.1 är 10. Vart hamnar en bra soundbar då?

Skickades från m.sweclockers.com

Låter mycket bättre än tv'n. Skiter man i att allt ljud kommer från ett håll så är ljudet väldigt bra.

Skrivet av Broken-arrow:

2? nä men det jag har lyssnat på soundbar hemma hos en och det låter helt okej, men du missar det omslutande ljudet. Har du rejäla golvare som har bra ljud och var dyra vid inköp (ålder spelar liten roll på en högtalare, så länge dom är hela och inte sprängda), så kommer det kanske kännas som nerköp.

Precis. Har man små högtalare innan så blir man nog nöjd.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk

En soundbar ersätter inte ett billigt 5.1 system. Det är dock en smidig lösning för att få bättre ljud än tv'ns inbyggda. Jag valde sonos p.g.a. jag har det i flera andra rum och den blir då en smidig del av multizons system i huset. Sen så innehåller den en mediaspelare som klarar de flesta streaming tjänsterna, webbradio och uppspelning från en nas/server. Dvs till skillnad från airplay så är mobilen/surfplattan/datorn bara en fjärrkontroll. Har du en modernare tv så går det ofta att inaktivera tvns högtalare så du enbart kör ljudlimpan. Sonos playbar och dali kubik one klarar att lära sig tvns fjärrkontroll så du slipper extra kontroller på bordet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Yamahas dyrare soundbars kan faktiskt ersätta ett billigt 5.1 system.
Dock gäller det att du har rätt förutsättningar i rummet.
Typ 4 väggar och inte prylar överallt.

Hade för några år sedan en ysp-1100 och blev extremt förvånad över att 5.1 ljudet verkligen fungerade.

Har för mig att det bara är yamahas som du får ut riktig 5.1.

Körde den i mitt gamla spelrum tills det fick avvecklas till förmån för barn=)

Min riktiga anläggning kör jag i vardagsrummet så jag hade att jämföra med.

Permalänk
Skrivet av laledan:

Yamahas dyrare soundbars kan faktiskt ersätta ett billigt 5.1 system.
Dock gäller det att du har rätt förutsättningar i rummet.
Typ 4 väggar och inte prylar överallt.

Hade för några år sedan en ysp-1100 och blev extremt förvånad över att 5.1 ljudet verkligen fungerade.

Har för mig att det bara är yamahas som du får ut riktig 5.1.

Körde den i mitt gamla spelrum tills det fick avvecklas till förmån för barn=)

Min riktiga anläggning kör jag i vardagsrummet så jag hade att jämföra med.

Du kan inte få äkta 5.1 utan riktiga högtalare bak. De kan dock fortfarande ge en omslutande känsla. Men något riktigt 5.1 blir det aldrig. Ljudet kan inte studsa ljudlöst för att sedan börja låta när det studsar mot bakväggen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Känner mig inte så sugen på soundbar längre
Hade vart snyggt men verkar som man byter ner sig för mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av myp:

Tack för alla svar. Känner mig inte så sugen på soundbar längre
Hade vart snyggt men verkar som man byter ner sig för mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns faktist en soundbar där du kan få äkta surround och som ha väldigt bra ljud, har en själv och det är philips 9100 fidelio där plockar du enkelt av högtalarna när du skall se på film o placerar ut dem bakom dig.

Visa signatur

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y

Permalänk
Skrivet av carlosxbox82:

Finns faktist en soundbar där du kan få äkta surround och som ha väldigt bra ljud, har en själv och det är philips 9100 fidelio där plockar du enkelt av högtalarna när du skall se på film o placerar ut dem bakom dig.

Men då blir det som en sonos playbar + play1 eller 3. Dvs du kompletterar med högtalare bakom dig.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Men då blir det som en sonos playbar + play1 eller 3. Dvs du kompletterar med högtalare bakom dig.

Läste att sonos inte klarar dts. Plus att det kostar ganska mkt med ett komplett sonos system :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/yamaha-yas-152/808388

Kan verkligen rekommendera denna Sjukt bra och fylligt ljud för pengarna, används till både musik och film hemma hos mig.

Går att styra den med mobilen också, vilket är riktigt nice.

Permalänk
Skrivet av myp:

Läste att sonos inte klarar dts. Plus att det kostar ganska mkt med ett komplett sonos system :/

Skickades från m.sweclockers.com

Sonos klarar inte dts. Men de flesta tv apparaterna klara inte heller att skicka vidare dts från hdmi ingången till den optiska utgången. Jag har aldrig upplevt det som ett problem och bryr man sig så pass mycket om ljudet så bör man inte kolla på en ljudlimpa. De flesta blurayspelarna och t.ex. xbmx klarar att skicka ut dts som dolby digital i realtid.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Sonos klarar inte dts. Men de flesta tv apparaterna klara inte heller att skicka vidare dts från hdmi ingången till den optiska utgången. Jag har aldrig upplevt det som ett problem och bryr man sig så pass mycket om ljudet så bör man inte kolla på en ljudlimpa. De flesta blurayspelarna och t.ex. xbmx klarar att skicka ut dts som dolby digital i realtid.

Okej. Känns som intresset för soundbar försvann iaf.

Har kollar runt lite på nya högtalare istället. Nån som har erfarenhet av
Dynavoice Definition DF-6 eller Dynavoice Definition DF-8?
Verkar som man får ganska mycket för pengarna.
Håller mig helst under 10k

Permalänk
Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Hyte Y60
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Skrivet av myp:

Okej. Känns som intresset för soundbar försvann iaf.

Har kollar runt lite på nya högtalare istället. Nån som har erfarenhet av
Dynavoice Definition DF-6 eller Dynavoice Definition DF-8?
Verkar som man får ganska mycket för pengarna.
Håller mig helst under 10k

Är det två nya front du vill ha? Skulle säga xtz 95:44 http://www.ljudochbild.se/test/xtz-95-44 (en recession, men är rätt personligt tycke), men dom har verkligen blivit dyra förut kosta dom 5000kr (men är bra ljud enligt mig):)

Dynavoice är okej budgethögtalare, vad gav du för dina golvhögtalare (för risken är att dom du har är bättre än Dynavoice)?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Är det två nya front du vill ha? Skulle säga xtz 95:44 http://www.ljudochbild.se/test/xtz-95-44 (en recession, men är rätt personligt tycke), men dom har verkligen blivit dyra förut kosta dom 5000kr (men är bra ljud enligt mig):)

Dynavoice är okej budgethögtalare, vad gav du för dina golvhögtalare (för risken är att dom du har är bättre än Dynavoice)?

Har en pioneer vsx-923.
Tror jag gav 1000:- st för dom jag har. Proson 8" nått. Sen 1000:- för center surr o sub. Har dock bytt sub till en system one 12". Den va ganska billig oxå.

Det jag har kollat på nu är
http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-definition-df-6-pak...
Eller
http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-definition-df-8-pak...

Permalänk
Skrivet av myp:

Har en pioneer vsx-923.
Tror jag gav 1000:- st för dom jag har. Proson 8" nått. Sen 1000:- för center surr o sub. Har dock bytt sub till en system one 12". Den va ganska billig oxå.

Det jag har kollat på nu är
http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-definition-df-6-pak...
Eller
http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-definition-df-8-pak...

Okej helt paket högtalare under 10K Hur som detta ska vara bättre speciellt om man ska använda det till film framför musik (men båda saker funkar så klart ) http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-magic-f-5-ex-v-3-bl... Finns nyare version också som heter F-6. Vet inte vilken serie som hade lite sämre ljud (var länge sen jag kolla på detta).

I alla fall en bra tråd att kolla i http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=81567 (lång, men finns mycket info att plocka):)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Okej helt paket högtalare under 10K Hur som detta ska vara bättre speciellt om man ska använda det till film framför musik (men båda saker funkar så klart ) http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-magic-f-5-ex-v-3-bl... Finns nyare version också som heter F-6. Vet inte vilken serie som hade lite sämre ljud (var länge sen jag kolla på detta).

I alla fall en bra tråd att kolla i http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=81567 (lång, men finns mycket info att plocka):)

Ja man måste ju sätta gränsen nån stans men vill ha så mkt för pengarna som möjligt.
Men samtidigt inte köpa nått skit för att man är dum snål.
Det jag har idag låter ju inte dåligt men det borde bli betydligt bättre om man köper nytt för 10k
När det gamla kostade 3k för 10 år sen.

Permalänk
Skrivet av myp:

Ja man måste ju sätta gränsen nån stans men vill ha så mkt för pengarna som möjligt.
Men samtidigt inte köpa nått skit för att man är dum snål.
Det jag har idag låter ju inte dåligt men det borde bli betydligt bättre om man köper nytt för 10k
När det gamla kostade 3k för 10 år sen.

jo, självklart. Men egna referens för system under 3k för bara golvare, är att man tappar lite frekvenser (min egen erfarenhet), var på andra högtalare dessa https://www.hifiklubben.se/hogtalare/golvhogtalare/argon-6344..., var inte lika levande musik för dom för 2000kr mer (men är min egna uppfattning). Lyssna i samma butik på både dali golvare för 5kkr och 10kkr skillnaden gjorde det inte värt att betala dubbla priset (var lite skillnad i ljudkaraktären men båda lät lika bra ur ljudkvalité synpunkt).

Men vet inte hur mycket bättre/sämre Dynavoice serier är, än Argon som är hfifklubbens budgetmärke.

I alla fall idag, blir högtalarna billigare än förr, men kvalitén har inte förändras så mycket. Måste lägga ut några tusen för att få vettiga högtalare (men inte lika mycket som förr).

Så det bästa är om man har möjlighet att lyssna på högtalarna.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av carlosxbox82:

Finns faktist en soundbar där du kan få äkta surround och som ha väldigt bra ljud, har en själv och det är philips 9100 fidelio där plockar du enkelt av högtalarna när du skall se på film o placerar ut dem bakom dig.

äkta surround är väll typ det som är på bio? 5.1 är inte riktigt surround.