Bose Lifestyle 18 Series III ombyggnation

Permalänk
Medlem

Bose Lifestyle 18 Series III ombyggnation

Hej,

En vän till mig bestämde sig för att skrota detta system då mediaenheten gick sönder. Det gjorde lite ont i mig så jag tog över systemet i hopp om att kunna bygga om det för att fungera direkt ihop med PC / TV.

Någon som vet om detta är möjligt att få ut ett bra resultat ifrån?
BOSE har använt sig av någon special 9-stiftad S-video liknande kontakt mellan den aktiva suben och enheten. Jag har letat runt efter någon adapter till detta utan framgång, varpå man kanske ska byta ut hela ljudkortet i suben?

Är detta ens är möjligt inom rimliga kostnader och mödan värt?

Tack!
/ Robin

Permalänk
Medlem
Skrivet av sejkoo:

Hej,

En vän till mig bestämde sig för att skrota detta system då mediaenheten gick sönder. Det gjorde lite ont i mig så jag tog över systemet i hopp om att kunna bygga om det för att fungera direkt ihop med PC / TV.

Någon som vet om detta är möjligt att få ut ett bra resultat ifrån?
BOSE har använt sig av någon special 9-stiftad S-video liknande kontakt mellan den aktiva suben och enheten. Jag har letat runt efter någon adapter till detta utan framgång, varpå man kanske ska byta ut hela ljudkortet i suben?

Är detta ens är möjligt inom rimliga kostnader och mödan värt?

Tack!
/ Robin

Du kan ju alltid köra alla högtalare via en receiver, du att kabelkontakten var annorlunda på basen, varför inte byta ut den liknande s-video kontakten mot en vanlig RCA som det brukar va på vanliga subwoofer kablar. Testa detta och se om du kommer nån vart

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Ja jag förstår hur du menar. Men jag hade tänkt slippa köpa en receiver eftersom suben är aktiv.

Att byta ut mot eller hitta en adapter låter bra, men var hittar/hur gör jag?
Kontakten heter "9 pin mini din"

Mediaenheten har liksom styrt allt genom denna kabel(t.o.m ström?), som om ljudkortet satt i enheten..

Jag kan bara se två lösningar?
Byta hela ljudkortet till ett nytt med 5 kanaler ut + digital/optisk in.
Eller Hitta en adapter så man med datorn kan styra suben.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sejkoo:

Ja jag förstår hur du menar. Men jag hade tänkt slippa köpa en receiver eftersom suben är aktiv.

Att byta ut mot eller hitta en adapter låter bra, men var hittar/hur gör jag?
Kontakten heter "9 pin mini din"

Mediaenheten har liksom styrt allt genom denna kabel(t.o.m ström?), som om ljudkortet satt i enheten..

Jag kan bara se två lösningar?
Byta hela ljudkortet till ett nytt med 5 kanaler ut + digital/optisk in.
Eller Hitta en adapter så man med datorn kan styra suben.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilket ljudkort e de du menar, jag fattar inte riktigt

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Vilket ljudkort e de du menar, jag fattar inte riktigt

Uttrycker mig kanske fel, men menar själva kretskortet som sitter i basen. Att det i värsta fall måste bytas ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sejkoo:

Uttrycker mig kanske fel, men menar själva kretskortet som sitter i basen. Att det i värsta fall måste bytas ut?

Så du menar att du vill byta kretskortet så att du kan sätta in alla högtalare i själva basen :O, det låter spännande men isåfall hur hade du tänkt med ljud kontroll m.m

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Rekordmedlem

Det blir nog svårt att styra förstärkaren på nått enkelt sätt men länken mellan lådorna är nog "Bose link"
http://www.myuremote.com/Bose_Link.pdf

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Är huvudenheten helt död eller får den inte igång subben med förstärkaren? Är vanligt att det blir glapp i kabeln och får den inte en slutning i remotepower on så går aldrig subben med förstärkaren igång.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Så du menar att du vill byta kretskortet så att du kan sätta in alla högtalare i själva basen :O, det låter spännande men isåfall hur hade du tänkt med ljud kontroll m.m

Ja jag vet det låter kanske långsökt, tankarna gick mot att hitta något standard kort med "vanliga kontakter" (läs optisk/digital ingång) för att kunna ansluta till datorn som sedan då styr volym osv.

Skrivet av mrqaffe:

Det blir nog svårt att styra förstärkaren på nått enkelt sätt men länken mellan lådorna är nog "Bose link"
http://www.myuremote.com/Bose_Link.pdf

Okej bra guide! Om jag köper en reciever som Jeffan föreslog. Vet du hur man kan omvandla den bose link till vanlig lågnivåkabel för att få suben o fungera?

Skrivet av DasBoot_swe:

Är huvudenheten helt död eller får den inte igång subben med förstärkaren? Är vanligt att det blir glapp i kabeln och får den inte en slutning i remotepower on så går aldrig subben med förstärkaren igång.

Låter rimligt för det är precis som du säger, remote i kabeln som styr ström..
I det här fallet brann mediaenheten upp. Har tittat på eBay men det blir dyrt plus frakt från staterna:/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sejkoo:

Ja jag vet det låter kanske långsökt, tankarna gick mot att hitta något standard kort med "vanliga kontakter" (läs optisk/digital ingång) för att kunna ansluta till datorn som sedan då styr volym osv.

Okej bra guide! Om jag köper en reciever som Jeffan föreslog. Vet du hur man kan omvandla den bose link till vanlig lågnivåkabel för att få suben o fungera?

Låter rimligt för det är precis som du säger, remote i kabeln som styr ström..
I det här fallet brann mediaenheten upp. Har tittat på eBay men det blir dyrt plus frakt från staterna:/

Har inte hållit på med Bose och kommer troligen aldrig att göra det, lifestyleproidukter är inget för mig men det finns ju en turn on signal som ska ha 10V, det är den som startar apparaterna, du får söka vidare på hur det funkar eller så får du helt enkelt byta ut hela elektronikpaketet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har inte hållit på med Bose och kommer troligen aldrig att göra det, lifestyleproidukter är inget för mig men det finns ju en turn on signal som ska ha 10V, det är den som startar apparaterna, du får söka vidare på hur det funkar eller så får du helt enkelt byta ut hela elektronikpaketet.

Okej, tack för att du tog dig tid. Denna typ av anläggning är egentligen inte min grej heller men känns fel att skrota..
Jag ska försöka läsa mig lite klokare!

Permalänk
Medlem

Du kan ochså göra så att du använder bara satelliterna till nån förstärkare och köper till nån random sub och sen så kan du göra om den gamla bose basen till en passiv bas så kan du ha den i bilen eller nåt

Detta var bara en ide jag kom på, men du bestämmer

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Du kan ochså göra så att du använder bara satelliterna till nån förstärkare och köper till nån random sub och sen så kan du göra om den gamla bose basen till en passiv bas så kan du ha den i bilen eller nåt

Detta var bara en ide jag kom på, men du bestämmer

Jag köpte mig en stärkare igår, kunde inte hålla mig. Blev en marantz sr6004..:)
Så nu blir det o läsa runt lite och se om basen kan komma till nytta.
Tack för tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sejkoo:

Jag köpte mig en stärkare igår, kunde inte hålla mig. Blev en marantz sr6004..:)
Så nu blir det o läsa runt lite och se om basen kan komma till nytta.
Tack för tips!

Va bra, du får gärna posta om hur det gick blev nyfiken :). Hoppas det lät bra

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /