Vilka ljudkort är det som gäller idag?

Permalänk

Vilka ljudkort är det som gäller idag?

Hej Alla,

Jag har (delvis) läst igenom trådarna här, och många är gamla. Så jag törs dra igång en ny.. tror jag?

Jag har inte haft externt ljudkort på många år. Vilket kanske är konstigt eftersom jag är lite av en ljudofil - vi får se. Jag vill ha bästa tänkbara ljud för det jag använder datorerna till. Och det är där jag behöver din hjälp/erfarenhet.

Jag har två stationära datorer; en "varadgas" för spel och musik, och en HTPC för film.
I min vardagsrigg har jag ett Realtek ALC898 på moderkortet. Jag spelar FPS och musik via mindre högtalare och bra lurar. Behöver jag byta, och isf till vad?

I min HTPC kör jag på Realtek ALC1150 på moderkortet. Ser på film och lyssnar på musik via "seriös" HDMI-receiver och dito 5.1. Vad behöver jag byta till?

Spontant är det Creative som gäller för mig som hemma-användare, men dom har ju en jääävla massa att välja mellan. Sen finns det ju andra märken..?

Vad säger du som hittat det ultimata kortet?

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem

Vet inte vilken prisklass du tänkt dig.
Men detta lär ju knappast göra dig besviken.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Hej Alla,

Jag har (delvis) läst igenom trådarna här, och många är gamla. Så jag törs dra igång en ny.. tror jag?

Jag har inte haft externt ljudkort på många år. Vilket kanske är konstigt eftersom jag är lite av en ljudofil - vi får se. Jag vill ha bästa tänkbara ljud för det jag använder datorerna till. Och det är där jag behöver din hjälp/erfarenhet.

Jag har två stationära datorer; en "varadgas" för spel och musik, och en HTPC för film.
I min vardagsrigg har jag ett Realtek ALC898 på moderkortet. Jag spelar FPS och musik via mindre högtalare och bra lurar. Behöver jag byta, och isf till vad?

En extern kombinerad DAC/amp brukar väl rekommenderas framför interna dedikerade ljudkort. ODAC+O2 är en populär sådan som du kan kolla in.

Dock är det lite synd att du inte specar dina lurar och högtalare i en sån här tråd. Det är typ som att fråga vad man ska köpa för grafikkort utan att nämna någonting om vad man har för dator.

Citat:

I min HTPC kör jag på Realtek ALC1150 på moderkortet. Ser på film och lyssnar på musik via "seriös" HDMI-receiver och dito 5.1. Vad behöver jag byta till?

Du kan lika gärna elda upp pengar om du ska köpa ett ljudkort till din HTPC som är kopplad med HDMI till förstärkaren.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Vilket kort du än väljer är bra mycket bättre än det som sitter på moderkortet

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Vet inte vilken prisklass du tänkt dig.
Men detta lär ju knappast göra dig besviken.
/Lifooz

Det har jag kollat för min vardagsdator.. men det får inte plats, ska strax köra SLI.

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem

Kör du med HDMI, optisk, eller coax-kabel till förstärkaren så är ju den digital signal vilket innebär att det är förstärkaren som gör om ljudet. Om du nu har en seriös förstärkare så räcker det med en kabel. Ett ljudkort kan inte göra en digital signal bättre.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av Alling:

En extern kombinerad DAC/amp brukar väl rekommenderas framför interna dedikerade ljudkort. ODAC+O2 är en populär sådan som du kan kolla in.

Dock är det lite synd att du inte specar dina lurar och högtalare i en sån här tråd. Det är typ som att fråga vad man ska köpa för grafikkort utan att nämna någonting om vad man har för dator.

Du kan lika gärna elda upp pengar om du ska köpa ett ljudkort till din HTPC som är kopplad med HDMI till förstärkaren.

Förlåt. När jag skrev audiofil så överdrev jag.. men iaf.
Min vardagsdator har ett par gamla Creative T10 och som lurar kör jag SteelSeries Siberia v3. Är nöjd som det är. Men kan det bli bättre är jag beredd att betala, iaf nån tusen-lapp.

HTPC:n bryr jag mig mest om när det kommer till ljud. Där kör jag HDMI till en Pioneer-växlare som pumpar ut till Audio Pro. För där är jag inte nöjd alls. Lyssnar jag till IP-radio är det okej, PS4 så är det bra, men inte från HTPC.
Kan det vara så att det är Intels ljudkrets (CPU:n) som levererar ljudet via HDMI, och inte Asus-moderkortets ljudkrets?

Alltså, jag vill inte elda pengar och njuta till värmen, bara njuta till ljudet..!

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Kör du med HDMI, optisk, eller coax-kabel till förstärkaren så är ju den digital signal vilket innebär att det är förstärkaren som gör om ljudet. Om du nu har en seriös förstärkare så räcker det med en kabel. Ett ljudkort kan inte göra en digital signal bättre.

På HTPC:n kör jag HDMI. Jag har inget grafikkort i den, utan kör på Intels inbyggda GPU. Frågan är hur det är med ljudkretsen? Är det då Intels eller Asus (Realtek) krets som "pratar"?

..lätt att ta reda på. Återkommer..

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Hej Alla,

Jag har (delvis) läst igenom trådarna här, och många är gamla. Så jag törs dra igång en ny.. tror jag?

Jag har inte haft externt ljudkort på många år. Vilket kanske är konstigt eftersom jag är lite av en ljudofil - vi får se. Jag vill ha bästa tänkbara ljud för det jag använder datorerna till. Och det är där jag behöver din hjälp/erfarenhet.

Jag har två stationära datorer; en "varadgas" för spel och musik, och en HTPC för film.
I min vardagsrigg har jag ett Realtek ALC898 på moderkortet. Jag spelar FPS och musik via mindre högtalare och bra lurar. Behöver jag byta, och isf till vad?

I min HTPC kör jag på Realtek ALC1150 på moderkortet. Ser på film och lyssnar på musik via "seriös" HDMI-receiver och dito 5.1. Vad behöver jag byta till?

Spontant är det Creative som gäller för mig som hemma-användare, men dom har ju en jääävla massa att välja mellan. Sen finns det ju andra märken..?

Vad säger du som hittat det ultimata kortet?

I spelburken vill du ha ett Sound Blaster Z, Zx eller ZxR (Z och Zx är samma kort, men Zx har en medföljande volymratt. ZxR är aningen vassare och har fler in- och utgångar).
Gör underverk för spelljudet, särskilt om du kör med 5.1-system

Permalänk

Så ett Sound Blaster Z.. nånting till vardagsburken för spel och lättare musik.
Och till HTPC:n ett.. jag vet inte.. Sound Blaster X-Fi Titanium HD för film och "tung" musik?

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Så ett Sound Blaster Z.. nånting till vardagsburken för spel och lättare musik.
Och till HTPC:n ett.. jag vet inte.. Sound Blaster X-Fi Titanium HD för film och "tung" musik?

Lättare musik? Tung musik? Wut?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DaddyCoolSwe:

På HTPC:n kör jag HDMI. Jag har inget grafikkort i den, utan kör på Intels inbyggda GPU. Frågan är hur det är med ljudkretsen? Är det då Intels eller Asus (Realtek) krets som "pratar"?

..lätt att ta reda på. Återkommer..

Det han säger är att HDMI skickar digital signal (alltså direkt och utan någon som helst inblandning av något ljudkort). Det är din förstärkare som gör om den digitala signalen till analogt ljud. Med andra ord är det förstärkaren som spelar roll för hur det låter, datorn bara skickar det som finns i filen utan någon behandling alls.

Du BEHÖVER INTE ett ljudkort i den datorn!!!

Permalänk
Medlem

Hur vill du skicka ljudet till förstärkaren? toslink? ditt headset går det på 3,5mm eller usb? Mitt sbz har fortfarande en massa brus på ljud in. (något som jag ofta har) men sb-elite pro på mic2 hade inte samma problem. DRV är ofta SB största problem.

Berätta hur du vill det ska låta. Bas? Diskant? Fungera med alla spel i 5.1 samtidigt som dina vanliga högtalare har ljud.

Bara som ett exempel. Jag är ingen audiofil, tyvärr.

Edit:
Jag har iofs satt mitt SB-Z att omkåda alt till dts 24/48 till förstärkaren via dts. Blir en hel del ljudföruster och det fungegerar. Har nog pillat på Creativs inställningar lite. De har fortfarande på en massa funktioner man inte vill. Men generelt fungerar det bra. Men ingen kedja är svagare än den svagaste länken. Min jvc kan inte ta emot högre även om jag var ganska säker på att den ska klara 24/96. Kanse inte dts då. Sen får man leva med att man har några dåliga diskater. samt att om man vill ha bra ljud vid låga ljud. (eller höga för den delen) då kostar det. jag har inte pengarna. Tyvär. Det är kul med riktigt bra ljud.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Använder du en HDMI kabel från din HTPC till din Förstärkare/Reciever så är det med andra ord en digital signal och då gör det ingen skillnad överhuvudtaget vad som skickar ut signalen från HTPC'n. Du vinner absolut ingenting i ljudkvalitet på att installera ett dyrt ljudkort i din HTPC.

Permalänk
Rekordmedlem

Ett ljudkort behöver du kanske för spel och definitivt för att få analoga ingångar, för uppspelning av musik är en dac mer prisvärt och för htpc så handlar det oftast bara om att mata ut en bitström som redan finns i filmen och det gör idag grafikkretsarna via hdmi.
Ska du driva hörlurar så bör du kanske kolla på hörlursförstärkare, desto lägre impedans luren har desto viktigare är det för ljudkvaliten, drivsteget ska ha mindre än 1/8 del av lurens impedans som sin utgångsimpedans för att inte hörbart påverka ljudkvaliten och har luren istället hög impedans så behöver de ofta även ha högre spänning annars kan ludnivån bli låg även om det är lätt att driva en lur med hög impedans rent ljudkvalitetsmässigt.

Ett bra externt ljudkort för "musik" är Motu http://www.motu.com/products/motuaudio/ultralite-mk3
Ska du främst bara spela upp ljud i stereo (alltså i princip all musik) så är Odacen (och O2 om du ska driva lurar) mycket prisvärda saker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Förlåt. När jag skrev audiofil så överdrev jag.. men iaf.
Min vardagsdator har ett par gamla Creative T10 och som lurar kör jag SteelSeries Siberia v3. Är nöjd som det är. Men kan det bli bättre är jag beredd att betala, iaf nån tusen-lapp.

Alltså, jag vill inte elda pengar och njuta till värmen, bara njuta till ljudet..!

Oj, du sitter alltså med Siberia v3 och planerar att köpa ett ljudkort. Blås genast av de planerna och köp åtminstone hyfsade lurar först. Du ska nog upp åtminstone över tusenlappen på lurar innan det är någon idé att ens överväga ljudkort/extern DAC.

Här visas det också tydligt varför det är så viktigt att ge specs på all relevant utrustning. Hade du köpt ODAC+O2 till dina Siberia V3 hade jag gråtit.

Skrivet av DaddyCoolSwe:

På HTPC:n kör jag HDMI. Jag har inget grafikkort i den, utan kör på Intels inbyggda GPU. Frågan är hur det är med ljudkretsen? Är det då Intels eller Asus (Realtek) krets som "pratar"?

Som AxMi-24 skriver är det ingen av dem, utan det är förstärkaren som sköter D/A-omvandlingen. Du skickar ju ljudet digitalt, så ingen DAC i datorn är någonsin inblandad. Det finns för övrigt inte ens någon DAC på CPU:n.

Du kan lika gärna köpa ett ljudkort och lägga på golvet bredvid HTPC:n, det blir precis samma sak.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaddyCoolSwe:

På HTPC:n kör jag HDMI. Jag har inget grafikkort i den, utan kör på Intels inbyggda GPU. Frågan är hur det är med ljudkretsen? Är det då Intels eller Asus (Realtek) krets som "pratar"?

..lätt att ta reda på. Återkommer..

Det som avgör är var den digitala signalen blir analog. Om du jämför med exempelvis viskningsleken och ställer hundra personer i rad som ska säga något, så blir det fel för att det förekommer "brus som stör" när den sista ska säga vad den första har sagt. Om man däremot bara ska överlämna ett papper med ett ord på genom hela kedjan personer så kommer det att gå bättre då momentet är mer "digitalt utformat".

Samma sak är det när du spelar upp en CD-skiva. Du vill ha omvandlingen så sent som möjligt för du vill att din förstärkare ska agera musiker, inte att kablarna ska agera ekotunnlar.

Prova att spela in något du säger på en video. Videofilma sedan detta och spela upp och filma det, upprepa några gånger så hör du hur taskigt ljudet är från första gången, ljust för att det omvandlas mellan digital och analogt flera gånger. Skulle inte spela någon roll om du hade samma utrustning som SVT har tillgång till, du skulle bara få några fler gånger och bättre bilder jämfört med en halvdan mobil.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av nackskägg:

Lättare musik? Tung musik? Wut?

Ha ha..! Bra fråga. Lättare musik är väl Spotify, Youtube och spel(FPS). Tyngre är HD-musik, film och konsolspel (Alien, Last of us, mfl)

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk

Tack alla för er input, det var lärorikt.

Summa summarum; HTPC:n med HDMI-koppling till receiver = inget ljudkort. Digitalt är digitalt, är digitalt, är..

Stationära PC:n för spel genom enklare hörlurar, och Spotify genom högtalare:
Externt ljudkort: SB Z
Nya högtalare: Edifier E25 Luna Eclipse
..då kommer jag undan med 2200.- totalt. Finemang!

PS. Är det någon som har koll på SB:s Recon 3D?

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk

Måste bara säga att nu när jag kört med Sounblaster SB Z, vilket trixande det är för att få en bra ljudbild. Programvaran vill ju hålla på och "boosta" en massa saker, ungefär som man satt med skitutrustining.. jobbigt.

Högtalarna var grymma! Jag tror inte det går att uppbringa bättre datorhögtalare som de här, för dryga 1300 spänn.. helt galet!
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2302017

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Skrivet av Alling:

En extern kombinerad DAC/amp brukar väl rekommenderas framför interna dedikerade ljudkort. ODAC+O2 är en populär sådan som du kan kolla in.

Tittade snabbt på O2/ODAC och den verkar ju bra. http://www.jdslabs.com/products/48/o2-odac-combo/

Men om man inte har högtalare för tiotusentals sek måste det väl vara bättre med en reciever? Känns som man får mer för pengarna. http://www.ljudfokus.se/produkt/yamaha-rx-v477-svart-receiver...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Accipiter46:

Tittade snabbt på O2/ODAC och den verkar ju bra. http://www.jdslabs.com/products/48/o2-odac-combo/

Men om man inte har högtalare för tiotusentals sek måste det väl vara bättre med en reciever? Känns som man får mer för pengarna. http://www.ljudfokus.se/produkt/yamaha-rx-v477-svart-receiver...

Du får fler funktioner men får du "rätt" funktioner ? Det är ju rätt olika produkttyper du jämför nu och de har normalt sett ganska olika användningsområden, de ansluts dessutom till olika saker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du får fler funktioner men får du "rätt" funktioner ? Det är ju rätt olika produkttyper du jämför nu och de har normalt sett ganska olika användningsområden, de ansluts dessutom till olika saker.

Ursäkta min okunskap här...

Men recievern jag länkade kan väl också ta emot en digital ljudkälla från datorn och skicka vidare den till hörlurar (eller till högtalare). Kan O2/ODAC göra något mer?

Självklart kan recievern göra en massa andra saker också, till priset att allt är lite sämre.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Accipiter46:

Ursäkta min okunskap här...

Men recievern jag länkade kan väl också ta emot en digital ljudkälla från datorn och skicka vidare den till hörlurar (eller till högtalare). Kan O2/ODAC göra något mer?

Självklart kan recievern göra en massa andra saker också, till priset att allt är lite sämre.

O har usb in och line och hörlur ut, hörlursförstärkaren har dessutom väldigt låg utimpedans, Yamahan har inte usb in, inte lågnivå ut utan bara slutsteg och har med största sannolikhet betydligt högre utgångsimpedans på hörlursuttaget. Yamahan har däremot surround och "finesser"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

O har usb in och line och hörlur ut, hörlursförstärkaren har dessutom väldigt låg utimpedans, Yamahan har inte usb in, inte lågnivå ut utan bara slutsteg och har med största sannolikhet betydligt högre utgångsimpedans på hörlursuttaget. Yamahan har däremot surround och "finesser"

Lågnivå ut låter en använda valfri förstärkare?

Det verkar inte vara någon större skillnad på usb och optisk till exempel. Men både lågnivå och hörlursförstärkaren kan jag förstå att det kan vara värt pengar.

Sitter och funderar på vad jag behöver nämligen. Vill eventuellt byta förstärkare till mina högtalare samtidigt, då är det är lockande att få allt i ett paket.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Accipiter46:

Lågnivå ut låter en använda valfri förstärkare?

Det verkar inte vara någon större skillnad på usb och optisk till exempel. Men både lågnivå och hörlursförstärkaren kan jag förstå att det kan vara värt pengar.

Sitter och funderar på vad jag behöver nämligen. Vill eventuellt byta förstärkare till mina högtalare samtidigt, då är det är lockande att få allt i ett paket.

Du kan ansluta alla som har analogingång vilket är de flesta och vill du ansluta ett par passiva högtalare så är ju receivern intressant även om den inte är lika bra på att hantera hörlurar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kika om din receiver/förstärkare stödjer digital restore. De flesta klarar av detta, och det kan höja den upplevda ljudkvaliten. Ibland ett märkbart resultat, ibland placebo, ibland ingen skillnad.

Om du ska skicka en digital signal och vill få ut så bra ljud som möjligt så försök mata in så mycket data som möjligt i signalen. Det vill säga, spela upp din musik från okomprimerade filer. Vanligast skulle jag gissa på är FLAC istället för MP3. Om du trycker ut MP3/youtube ur ett kompetent ljudsystem kommer det inte låta lika bra som okomprimerad data.

FLAC eller MP3 är ungefär en direktöversättning av Bra eller Anus, för en bra musikupplevelse.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.