Studiomonitorer i vardagsrum för "hifi-lyssning"

Permalänk
Medlem

Studiomonitorer i vardagsrum för "hifi-lyssning"

Lite luddig rubrik men jag undrar helt enkelt om jag kommer bli besviken på ljudet ur ett par studiomonitorer om jag tänker använda dom som alldags-högtalare i mitt vardagsrum som är 25m2?

Vad jag förstår så är ljudet mer "ärligt" och man hör lättare dåliga inspelningar etc. ljudkällan kommer då alltså vara spotify från en laptop och även via en enklare mixer. en närfältsmonitor ger bästa ljud på 1-2m, kommer ett otränat öra att höra någon skillnad?

Dessa har jag kollat på:

http://www.thomann.de/dk/yamaha_hs_7_b_stock.htm

http://www.thomann.de/dk/esi_aktiv_08.htm

http://www.thomann.de/dk/prodipe_pro_8_active_studiomonitore....

Permalänk
Skrivet av requiem1:

Lite luddig rubrik men jag undrar helt enkelt om jag kommer bli besviken på ljudet ur ett par studiomonitorer om jag tänker använda dom som alldags-högtalare i mitt vardagsrum som är 25m2?

Du kommer inte automatiskt att bli besviken på återgivningen, men det finns studiomonitorer vars designers säger sig ha offrat en del ljudtrycksförmåga i utbyte mot lägre nedre gränsfrekvens.

Citat:

en närfältsmonitor ger bästa ljud på 1-2m, kommer ett otränat öra att höra någon skillnad?

En närfältsmonitor ger bästa ljud redan på ett lyssningsavstånd på 1-2m. På längre avstånd är både högtalare för närfältsbruk och normala* vardagsrumshögtalare väldigt nära ideala punktformiga ljudkällor, så där finns ingen skillnad.

* Undantaget högtalare där olika register återges med väldigt olika utstrålningskarakteristik, som t ex Martin Logan, där basen är rundstrålande och högre register är dipolstrålande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Du kommer inte automatiskt att bli besviken på återgivningen, men det finns studiomonitorer vars designers säger sig ha offrat en del ljudtrycksförmåga i utbyte mot lägre nedre gränsfrekvens.

En närfältsmonitor ger bästa ljud redan på ett lyssningsavstånd på 1-2m. På längre avstånd är både högtalare för närfältsbruk och normala* vardagsrumshögtalare väldigt nära ideala punktformiga ljudkällor, så där finns ingen skillnad.

* Undantaget högtalare där olika register återges med väldigt olika utstrålningskarakteristik, som t ex Martin Logan, där basen är rundstrålande och högre register är dipolstrålande.

ok. tack för snabbt svar!

Något speciellt jag bör tänka på när det gäller just studiomonitorer? känner mig lite lost bland all specs hos thomann

ännu en kandidat:

M-Audio BX8 D2

Permalänk

Jag tror att det är som vilket annat köp som helst när det gäller högtalare.

En liten låda kommer fortfarande att kunna spela ganska djupt när det gäller en monitor, men den kommer däremot inte spela så högt. En större låda med större element kommer kanske klara både och bättre.

Sedan börjar ju elementen bli större, och då springer väl priset iväg eftersom det kanske krävs lite mer av en 8" för att kunna matcha en diskant än vad det krävs av en 4".

Som sagt, en kompromiss. En liten monitor kommer nog inte spela så högt, men kanske tillräckligt högt.

Dom är ju ofta gjorda för att mixa musik i olika form (no way! ), men det man inte tänker på är att inte alla är gjorda för att mixa hela band i studio. Många gånger används som ju till att skapa musik på dator, och då kanske det är ett stort frekvensomfång som är det viktiga, men ljudnivån kan vara väldigt beskedlig.

Missförstå mig rätt nu, jag menar inte att den ena producenten gillar att spela högre, men om du tänker att i en stor studio eller kanske ett kontrollrum kan det sitta ganska många, och kapaciteten måste vara högre. För den som skapar ljudet själv vid ett skrivbord med en sittplats kanske man kommer lite närmare...

Edit: Kom på det. Dels eftersom du kör från datorn, men även eftersom du tänkt gå via en mixer. Ofta finns det ju en egen utgång för subwoofer på mixern vilket skulle göra att du kunde köra på mindre och smidigare monitorer och en sub till så småning om.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Skrivet av requiem1:

Något speciellt jag bör tänka på när det gäller just studiomonitorer? känner mig lite lost bland all specs hos thomann

Hmm, det enda generella rådet är väl att kolla upp vilka anslutningstyper som blir bäst att använda. Med linjenivå (som ljudkort, CD-spelare och dylikt lämnar ifrån sig) i hemmiljö brukar det inte finnas någon fördel med balanserad överföring, t ex.

I övrigt skiljer sig produkterna åt en hel del; de flesta verkar avsedda att stå en bit från väggar (basreflex riktad bakåt fungerar inte så bra annars), eller mot en helt döddämpad bakvägg. Andra verkar designade för att stå mot bakvägg. Det enda råd jag kan ge är väl att experimentera med placering och akustikbehandling i närheten av högtalarna.

Citat:

ännu en kandidat:

M-Audio BX8 D2

Jag har lyssnat på en av lillebrorsorna till föregångaren (tror jag) till den där. Mycket för pengarna och inga väldigt uppenbara buggar, så om åttatumsvarianten bara är "mer av samma" är det nog ett bra köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Jag tror att det är som vilket annat köp som helst när det gäller högtalare.

En liten låda kommer fortfarande att kunna spela ganska djupt när det gäller en monitor, men den kommer däremot inte spela så högt. En större låda med större element kommer kanske klara både och bättre.

Sedan börjar ju elementen bli större, och då springer väl priset iväg eftersom det kanske krävs lite mer av en 8" för att kunna matcha en diskant än vad det krävs av en 4".

Som sagt, en kompromiss. En liten monitor kommer nog inte spela så högt, men kanske tillräckligt högt.

Dom är ju ofta gjorda för att mixa musik i olika form (no way! ), men det man inte tänker på är att inte alla är gjorda för att mixa hela band i studio. Många gånger används som ju till att skapa musik på dator, och då kanske det är ett stort frekvensomfång som är det viktiga, men ljudnivån kan vara väldigt beskedlig.

Missförstå mig rätt nu, jag menar inte att den ena producenten gillar att spela högre, men om du tänker att i en stor studio eller kanske ett kontrollrum kan det sitta ganska många, och kapaciteten måste vara högre. För den som skapar ljudet själv vid ett skrivbord med en sittplats kanske man kommer lite närmare...

Edit: Kom på det. Dels eftersom du kör från datorn, men även eftersom du tänkt gå via en mixer. Ofta finns det ju en egen utgång för subwoofer på mixern vilket skulle göra att du kunde köra på mindre och smidigare monitorer och en sub till så småning om.

Skrivet av Hieronymus Bosch:

Hmm, det enda generella rådet är väl att kolla upp vilka anslutningstyper som blir bäst att använda. Med linjenivå (som ljudkort, CD-spelare och dylikt lämnar ifrån sig) i hemmiljö brukar det inte finnas någon fördel med balanserad överföring, t ex.

I övrigt skiljer sig produkterna åt en hel del; de flesta verkar avsedda att stå en bit från väggar (basreflex riktad bakåt fungerar inte så bra annars), eller mot en helt döddämpad bakvägg. Andra verkar designade för att stå mot bakvägg. Det enda råd jag kan ge är väl att experimentera med placering och akustikbehandling i närheten av högtalarna.

Jag har lyssnat på en av lillebrorsorna till föregångaren (tror jag) till den där. Mycket för pengarna och inga väldigt uppenbara buggar, så om åttatumsvarianten bara är "mer av samma" är det nog ett bra köp.

tack för svar!

Det lutar starkt åt ett par M-Audio BX8 D2. enligt alla recensioner så är det som sagt mycket för pengarna och ska funka utmärkt även till vanlig hifi-lyssning

de kommer stå på en tv-bänk med utblåset 15cm från väggen. Jag antar att de gör sig bäst på stativ och att min tvbänk kommer göra basen lite bullrigare?

Permalänk
Avstängd

Närfältsmonitorer är till för musikproduktion i små rum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Närfältsmonitorer är till för musikproduktion i små rum.

Om det inte vore för att jag redan nämnt detta i min trådstart så vore ditt inlägg otroligt konstruktivt. Skär det i hjärtat på er studionördar (ej negativt menat) att det börjar bli vanligare att svenssons köper monitorer som är avsedda för "proffs"?

Dessutom så ska BX8orna fungera ypperligt som casual-högtalare i större rum.

Tack iaf för alla svar i tråden.Det blir ett par M-audio BX8. återkommer med rapport, om nu någon i framtiden undrar samma sak och hittar sökfunktionen

fridens

Permalänk
Medlem

Använder du Spotify som källa så kan du inte vara speciellt kräsen på ljudet så lyssna på lite högtalare istället och avgör själv vad du tycker låter bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av requiem1:

Om det inte vore för att jag redan nämnt detta i min trådstart så vore ditt inlägg otroligt konstruktivt. Skär det i hjärtat på er studionördar (ej negativt menat) att det börjar bli vanligare att svenssons köper monitorer som är avsedda för "proffs"?

Dessutom så ska BX8orna fungera ypperligt som casual-högtalare i större rum.

Tack iaf för alla svar i tråden.Det blir ett par M-audio BX8. återkommer med rapport, om nu någon i framtiden undrar samma sak och hittar sökfunktionen

fridens

Jag hoppas du köper dessa, så får du ett par stativ på köpet

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Jag hoppas du köper dessa, så får du ett par stativ på köpet

Hade tänkt det isåfall!

Thomann rekommenderade dock även dessa http://www.thomann.de/se/esi_aktiv_08.htm för lyssning i större rum.

+bra mycket snyggare än DX8orna
+något mindre

-verkar inte vara så omtalade. hittar knappt några recensioner/forum om dessa förutom ESI egna hemsida.

erfarenheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av requiem1:

Om det inte vore för att jag redan nämnt detta i min trådstart så vore ditt inlägg otroligt konstruktivt. Skär det i hjärtat på er studionördar (ej negativt menat) att det börjar bli vanligare att svenssons köper monitorer som är avsedda för "proffs"?

Dessutom så ska BX8orna fungera ypperligt som casual-högtalare i större rum.

Tack iaf för alla svar i tråden.Det blir ett par M-audio BX8. återkommer med rapport, om nu någon i framtiden undrar samma sak och hittar sökfunktionen

fridens

Haha, folk får väl lyssna genom vad de vill? =P

Händer att jag använder mina A7 för allmän vardagslyssning, fungerar hur bra som helst. Har en stereokanal på mixerbordet mer eller mindre dedikerad för vardagslyssning.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av requiem1:

Hade tänkt det isåfall!

Thomann rekommenderade dock även dessa http://www.thomann.de/se/esi_aktiv_08.htm för lyssning i större rum.

+bra mycket snyggare än DX8orna
+något mindre

-verkar inte vara så omtalade. hittar knappt några recensioner/forum om dessa förutom ESI egna hemsida.

erfarenheter?

gör ESI överlag bra grejer?

Permalänk
Medlem

Ett par KRK Rokit, då?

Finns olika storlekar och prissättningar därefter.

Har ett par KRK Rokit RP-10 G3 bredvid mig och de får grannarna under att knacka på(tjocka betonggolv). De är ju rätt stora de högtalarna, men har lillebrorsan(minns inte modellen) på ett annat ställe och de trycker på bra.

KRK Rokit

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |