Static noise mic in.. (ASUS z97 gamer pro) HJÄLP

Permalänk
Medlem

Static noise mic in.. (ASUS z97 gamer pro) HJÄLP

Hej

har ett konstigt irriterande static brus, ungefär som ett fläktbrus ljust som alltid ligger på från mig ( andra hör det på skype exempelvis, eller om jag lyssnar på mic in enheten)

Om jag lyssnar själv eller spelar in så är brus/static fortfarande där även om micen är mute. har ett steelseries v2 headset med mic (separat mic 3,5mm inkoppling) vilket funkat felfritt med en tidigare burk (ASUS p6t deluxe v2)..

realtek HD audio
Audio driver version: 6.0.1.7487
Audio Codec: ALC1150

försökt prova o update audio drivers osv men är ganska vilse hur ja ska bli av med det här. sjukt irriterande

några ideér?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperK:

Hej

har ett konstigt irriterande static brus, ungefär som ett fläktbrus ljust som alltid ligger på från mig ( andra hör det på skype exempelvis, eller om jag lyssnar på mic in enheten)

Om jag lyssnar själv eller spelar in så är brus/static fortfarande där även om micen är mute. har ett steelseries v2 headset med mic (separat mic 3,5mm inkoppling) vilket funkat felfritt med en tidigare burk (ASUS p6t deluxe v2)..

realtek HD audio
Audio driver version: 6.0.1.7487
Audio Codec: ALC1150

försökt prova o update audio drivers osv men är ganska vilse hur ja ska bli av med det här. sjukt irriterande

några ideér?

Kontrollera att datorn är jordad ordentligt (strömkabeln till vägguttaget). Testa och se om det funkar med ett annat vägguttag exempelvis eller om du kör datorn på bara ett vägguttag. Du kan annars testa på en laptop som kör på batteriet...

Det kan vara därifrån. Skulle inte tro att det är fel på headset'et.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Tidigare moderkort funkade felfritt med samma nätagg samma uttag samma mic,

Permalänk

använder inbyggda realtek ljudkortet kan jag tro? deras ljudchipp är inte kända för kvalité direkt och ofta de lider av div läckljud och störningar.

om du kör med frontporten prova att hugga i den på baksidan och se om det hjälper för ibland så är det för att kablarna till frontpanelen plockar upp störningar då denna sällan har någon vidare skärmning.

inte så att du råkat få på mic boost i kontrollpanelen för micen? det brukar ge uphov till massa brus och skitljud

annars så är det bara att byta till annat ljudkort läpligtvis externt för att ta bort de analoga signalerna från insidan av chassit som inte direkt lämpligt för analoga signaler pga alla störningar som en dator produserar som chassit filtrerar bort mot jord.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem

Låter underligt om en mutead ingång ger brus, är du verkligen säker på att det inte är nån annan ingång som är aktiv samtidigt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Låter underligt om en mutead ingång ger brus, är du verkligen säker på att det inte är nån annan ingång som är aktiv samtidigt ?

Jag har samma problem, dock annat moderkort! Mitt beror på mic-boost i windows. Funkade på gamla moderkortet men brusar på nya. Så av med boosten! Funkar inte det så har jag slut på idéer...

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

använder inbyggda realtek ljudkortet kan jag tro? deras ljudchipp är inte kända för kvalité direkt och ofta de lider av div läckljud och störningar.

om du kör med frontporten prova att hugga i den på baksidan och se om det hjälper för ibland så är det för att kablarna till frontpanelen plockar upp störningar då denna sällan har någon vidare skärmning.

inte så att du råkat få på mic boost i kontrollpanelen för micen? det brukar ge uphov till massa brus och skitljud

annars så är det bara att byta till annat ljudkort läpligtvis externt för att ta bort de analoga signalerna från insidan av chassit som inte direkt lämpligt för analoga signaler pga alla störningar som en dator produserar som chassit filtrerar bort mot jord.

Kan bara hålla med ang realteks kvalitet som är så dålig ibland så man nästan kan anse att produkten är defekt.
Köpte av en slump ett moderkort med soundblasterchip oboy vilken skillnad det var. Inga ljudläckage eller statiskt ljud eller problem med micvolym som jag typ alltid haft på mina tidigare realtekkort.
Är sjuk skillnad på ljudet med, grymt mycket bättre med soundblaster, trodde inte det kunde vara sådan skillnad på ljud och ljud.
I fortsättningen kommer jag försöka undvika moderkort med realtek på.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

inga windows inställningar som boost hjälper nämnvärt. bara mic volym 0 tar bort det vinande brusljudet.

Det startar när man kör igång realtek drivers, provat några olika.. (vad är det för skräp ALC1150/SupremeFX ???)
Försökt hitta någon driver nämd för SupremeFX dock men hittar inget. bara olika realtek HD audio

Har även ett litet irriterande ljud på högtalarna som inte heller fanns med tidigare moderkort, provat med oilka högtalare och det finns på samtliga, även vid volym 0 på högtalarna.

ni som nämner jordning kan man sätta fel på GND och PWR från chassit? inga markeringa från mitt fractal R5..

externtljudkort känns onödigt och inget alternativ när mitt förra moderkort var hur bra som helst, hellre ett nytt moderkort om jag inte kan lösa det här.

Permalänk
Skrivet av SuperK:

ALC1150/SupremeFX

Ett Realtek ALC1150 chip altså. därför du bara hittar drivrutiner för Realtek hd audio.

där har du boven alla dagar i veckan om du är helt hundra på att microfonen eller kabeln inte är skadad och ingen "mic boost" är igång.

annat ljudkort eller moderkort är lösningen.

internt ok kort
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1192439

Externt ok ljudkort.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=898480

länkar ett par ok kort om du inte vill slita ut och skicka tillbaks allt igen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Ett Realtek ALC1150 chip altså. därför du bara hittar drivrutiner för Realtek hd audio.

där har du boven alla dagar i veckan om du är helt hundra på att microfonen eller kabeln inte är skadad och ingen "mic boost" är igång.

annat ljudkort eller moderkort är lösningen.

internt ok kort
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1192439

Externt ok ljudkort.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=898480

länkar ett par ok kort om du inte vill slita ut och skicka tillbaks allt igen.

mycket vänligt. Ett sånthära budget kort för 300-500 tordes lösa de elektroniska brus ljudet som utgångarna verkar skapa alltså?

tråkigt att behöva klämma in ett kort under grafikkortet, blir ju mindre plats tänker på luftflöde typ, tänker jag fast är väl bullshit tankar antagligen.

Är ju ganska så pissed på asus som marknadsför moderkortet för att ha bra ljud med häftiga SupremeFX som bara är realtek skräp?
..Pillat o grejat med den här skiten hela dagen. även lite på gammla burken, vilken också har lite static men med soundMAX programvaran går det att fixa helt crisp o klart micljud där endast rösten hörs.. medans realtek programvaran är kass.. vilket får mig att överväga extra ljudkort ändå. =(

har ju verkligen ingen lust att köpa dyrt ljudkort. men några hundra kanske är värt om det verkligen blir bra då.

Mailade ASUS btw och dom trodde att det va ojordad uttag eller gammal PSU, har provat i både orjordad och jordad uttag och min PSU är en corsair AX850.

Permalänk
Skrivet av SuperK:

mycket vänligt. Ett sånthära budget kort för 300-500 tordes lösa de elektroniska brus ljudet som utgångarna verkar skapa alltså?

tråkigt att behöva klämma in ett kort under grafikkortet, blir ju mindre plats tänker på luftflöde typ, tänker jag fast är väl bullshit tankar antagligen.

Är ju ganska så pissed på asus som marknadsför moderkortet för att ha bra ljud med häftiga SupremeFX som bara är realtek skräp?
..Pillat o grejat med den här skiten hela dagen. även lite på gammla burken, vilken också har lite static men med soundMAX programvaran går det att fixa helt crisp o klart micljud där endast rösten hörs.. medans realtek programvaran är kass.. vilket får mig att överväga extra ljudkort ändå. =(

har ju verkligen ingen lust att köpa dyrt ljudkort. men några hundra kanske är värt om det verkligen blir bra då.

Mailade ASUS btw och dom trodde att det va ojordad uttag eller gammal PSU, har provat i både orjordad och jordad uttag och min PSU är en corsair AX850.

99% säkerhet realtek chippet börjar du söka i forumet så hittar du otalet andra som haft liknande problem med sina realtek chip allt från att högtalarutgången tagit över och fångats upp ihop med microfon till som du har brus och störningar.

om du inte vill ha ett kort i burken så är ju alltid ett usb/firewire ljudkort ett alternativ.
fördelen är att de är helt avskiljda från datorn och där med undkommer störningar innifrån datorn samt att du kan flytta med ljudkortet även om du byter dator iom att standarder ändras. dock är väl pci-e ganska långt från utdöende men alltid ett argument.

sen det de kallar för SupremeFX som enligt asus ska vara någon form al störningssköld är oftast bara nått hittepå från tillverkarna för att försöka locka kunder...

detta tar upp mycket av mina argument bla och är helt vad jag bygger mina åsikter ifrån ihop med min utbildning innom elektronik. då den i storta hela iaf enligt mig håller ungefär samma åsikt som mig

men det är ju som sagt fortfarande en högst personlig åsikt som jag tycker brukar stämma ganska bra.
men de tar upp både sk "störnings sköldar" även anledningen till varför externt är att föredra.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Har exakt samma moderkort och hade exakt samma problem! Satt många dagar och försökte. Helt plötsligt en dag så kom det faktiskt upp en ny funktion i realtek programvaran. Att sätta på brusreducering! Allt funkar nu galant förutom när jag stänger av och på headsetet med mickontrollen på sladden. Så börjar det brusa i typ 20 sekunder. Skickade med klagomål till asus när det hände. Dom sa samma sak som till dig..

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Medlem

@Rouge of D
uppskattar verkligen inputen! Lutar väl mot ljudkort ändå

Skrivet av Zyzlite:

Har exakt samma moderkort och hade exakt samma problem! Satt många dagar och försökte. Helt plötsligt en dag så kom det faktiskt upp en ny funktion i realtek programvaran. Att sätta på brusreducering! Allt funkar nu galant förutom när jag stänger av och på headsetet med mickontrollen på sladden. Så börjar det brusa i typ 20 sekunder. Skickade med klagomål till asus när det hände. Dom sa samma sak som till dig..

vilken driver version har du? (Om man öppnar programvaran och kugghjulet>about så får man lite infoz)

har på 6.0.1.7487 en noise reduction option men den gör inte ett skvatt tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperK:

@Rouge of D
uppskattar verkligen inputen! Lutar väl mot ljudkort ändå

vilken driver version har du? (Om man öppnar programvaran och kugghjulet>about så får man lite infoz)

har på 6.0.1.7487 en noise reduction option men den gör inte ett skvatt tyvärr.

Ska kolla så fort jag kommer hem. Man ska även stänga av eller inaktivera vissa grejer i vanliga ljudpanelen

EDIT: 6.0.1.7460 är driverversionen. Du ska även stänga av Stereo Mix på Inspelningsenheter i Windows, du måste även sätta igång eller stänga av Effekter för att brusreduceringen ska fungerna

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Medlem

Bra att du skapar en tråd och ber om råd och sen struntar i att kolla den och svara..

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

Bra att du skapar en tråd och ber om råd och sen struntar i att kolla den och svara..

Va? TS tycker jag har varit aktiv i tråden. Han har ju gjort 4 inlägg förutom startinlägget och återkopplat till det som skrivits?
Det är helg, han kanske är iväg nånstans lr ngt och ej hunnit kolla forumet på nån dag.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Va? TS tycker jag har varit aktiv i tråden. Han har ju gjort 4 inlägg förutom startinlägget och återkopplat till det som skrivits?
Det är helg, han kanske är iväg nånstans lr ngt och ej hunnit kolla forumet på nån dag.

Man kan se när han senast har varit aktiv

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Medlem

TS kanske har ett busy schedule, hmm verkar vara en cool snubbe annars.. snygg också.. anyway..

Funkar ju sådär, inget man kan göra åt statiska bruset från högtalarutgånen vilket är super irriterande, när högtalaren är tyst men påslagen är det ett konstant brus.

har sänkt volymen på mic och noise reduction, så folk i skype och Teamspeak etc kan anmärka på att volymen är lägre än optimalt.. inte hunnit läsa in mig på ljudkort än heller... aldrig mera realtek in mylife.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SuperK:

TS kanske har ett busy schedule, hmm verkar vara en cool snubbe annars.. snygg också.. anyway..

Funkar ju sådär, inget man kan göra åt statiska bruset från högtalarutgånen vilket är super irriterande, när högtalaren är tyst men påslagen är det ett konstant brus.

har sänkt volymen på mic och noise reduction, så folk i skype och Teamspeak etc kan anmärka på att volymen är lägre än optimalt.. inte hunnit läsa in mig på ljudkort än heller... aldrig mera realtek in mylife.

Var uppstår det bruset då ? hur mycket brusar högtalarna i sig, har du lyssnat på deras egenbrus, dvd kortslutit ingången på dem och lyssnat hur mycket elektroniken i dem brusar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Var uppstår det bruset då ? hur mycket brusar högtalarna i sig, har du lyssnat på deras egenbrus, dvd kortslutit ingången på dem och lyssnat hur mycket elektroniken i dem brusar ?

Kortsluta ingången hur? med fingret eller nått? låter en del men hade inte något bakgrundsljud på samma högtalare med den gammla moderkortet.

Permalänk

Några potentiella lösningar:

Koppla INTE micen i fronten, i realteks ljud panel brukar man kunna välja att separera ingångarna gör detta och stäng av uttaget i fronten, alternativt koppla bort den från moderkoret fysiskt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SuperK:

Kortsluta ingången hur? med fingret eller nått? låter en del men hade inte något bakgrundsljud på samma högtalare med den gammla moderkortet.

Beror ju på hur det är kopplat och vad du har för delar, en kabelstump för att jorda är ju enkelt om det är telepluggar, är det rca kan man ofta koppla ihop ena änden på en kabel, hanarna passar ofta i varandra och jorden ligger då mot mittstiftet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har samma problem.. Har ett Asus Z97-A. Testat ryckt ur allt utom mikrofon och headset. (Lyssnar på micen) Rejält statiskt brus, vare sig micen är på eller av (hårdvaruknapp). Testat flera micar och testat fram och bak på datorn, samma jäkla brus.
Har även testat pluggat ur frontpanelen från moderkortet, fortfarande samma resultat. Det verkar helt omöjligt att lösa, såvidare de inte är drivrutinsproblem (vilket jag inte testat installera andra)
Bruset hörs alltid från micvolym 100-1, men 0 då stängs det av.
Fy fasiken. Ingen som vet någon lösning som funkar?

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Jag har också haft grymma problem med realtek-moderkorts ljud. Byggde ihop en ny dator den här veckan, med ett Gigabyte GA-Z97X-UD5H som moderkort. Vilken port jag än använder eller vilka drivers & inställningar jag än gör så är det både "platt" ljud och brus då och då. Lite lätt aggreverande. Eller mycket.

Permalänk

Hade likande problem för länge sedan med brus i hörlurarna. Jag löste det med två åtgärder:

Åtgärd ett:
I bios stängde jag av C1 State (tror det hette så. Det var som sagt väldigt länge sedan). Det är en energi spar funktion som kan bråka och skapa problem med brus. Stänger man av det så drar datorn en smula mer ström i vila men bruset minskade radikalt.

Åtgärd två:
Skruva upp volymen till max på datorn och minska det sedan med volymkontrollen på headsetet. Bruset brukar vara konstant oavsett volymen så om man ökar volymen så är bruset procentuellt mindre.
Låg volym på datorn t.ex. 20dB: Antag att bruset är 10dB => Bruset är 50% av upplevd volym
Hög volym på datorn t.ex 60dB: Bruset är fortfarande 10dB (men bara 17%). Ljudet sänks sedan med volymkontrollen till 20dB och bruset till 3.3dB.

Det är förstås bara på hittade siffror och användningen av decibel är förstås lite fel men det fungerade bra:)

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Medlem

@kdk_warhead: Saken är att det är inputen från alla olika mikrofoner som brusar, inte headsettet eller output i sig. Extrema störningar oavsett mic. Ingen brus på full volym i varken musik, eller när jag inte gör något.

Och den där lösningen med att sänka volymen etc, det hjälper väl bara mig och inte de som lyssnar (som förmodligen kör på max volym på datorn)

Så videoinspelninger eller VOIP program hör alla ett jävla brus... (även om jag mutar min mic via headset/mic)

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti