Permalänk
Medlem

Köpråd: Headset

Nu efter många år har mitt kära Creative Tactic3d Sigmagått sönder och jag behöver en värdig ersättare.
Är ingen höjdare på headsets och behöver därför eran hjälp!

Söker ett riktigt bra headset den här gången med utmärkt ljud för spel och en bra mikrofon (inget static noise eller något annat trams när man pratar med grabbarna i Skype)

Budget: 2000kr
Några bra rekommendationer?

Tack på förhand!

Visa signatur

Ryzen 1800x, Sapphire nitro+ radeon rx vega 64, LG 24" 3840x2160@60 Freesync

Permalänk
Medlem

Nu är jag ingen audiofil/ljudexpert, men Sennheisers "G4ME" lurar kan vara värda att kolla på. Tror nuvarande iteration går under "G4ME ZERO" och "G4ME ONE", jag har föregångaren till dem (PC 360) och är väldigt nöjd. Tror jag pungade ut runt 1200:- och de nya varianterna kretsar nog runt 2k strecket. Kika upp några recensioner och avgör själv.

Permalänk
Medlem

Köp Sennheiser HD598 och sätt på en modmic. Perfekt gamingheadset om du vill ha öppna lurar.

Stängda? Köp Qpad QH-90 / HyperX Cloud och var glad över hur mycket pengar du sparat.

Permalänk
Medlem

Tackar så mycket för era rekommendationer. Ska kolla några recensioner och sedan överväga ett köp.

Visa signatur

Ryzen 1800x, Sapphire nitro+ radeon rx vega 64, LG 24" 3840x2160@60 Freesync

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wuzu:

Tackar så mycket för era rekommendationer. Ska kolla några recensioner och sedan överväga ett köp.

Mina Logitech G35 har gått sönder igen för andra gången. Det är Plasten i fästena som har spruckit och gått sönder.

Ska byta in dem mot Kingston HyperX Cloud II på fredag tror jag!

Permalänk
Medlem

Har kollat runt lite på nya headset och fastnat lite för Astro A40.
Är det några ni skulle rekommendera (vet att det är ett av de mest använda inom spelvärlden)?

Hittade ett par från 2a generationen för 1790kr och funderar på om det är värt priset?!
1a generationen finns för 1499kr.

Visa signatur

NZXT H1 | B550-I | Ryzen 7 3700x | TUF 3080 | DDR4 3200MHz | 970 EVO+ 1TB | 860 EVO 2TB | X2HR

Permalänk
Medlem

Det låter som ett riktigt kasst pris köpte mina för en månad sen på cdon för 1399

Visa signatur

“Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today”

-James Dean

Permalänk
Skrivet av Yojimbo:

Har kollat runt lite på nya headset och fastnat lite för Astro A40.
Är det några ni skulle rekommendera (vet att det är ett av de mest använda inom spelvärlden)?

Hittade ett par från 2a generationen för 1790kr och funderar på om det är värt priset?!
1a generationen finns för 1499kr.

Som en f.d ägare av Astro A40 kan jag bara säga att enbart lurarna är det lite klent ljud i, dock väldigt rent. Det är lätt att höra fotsteg etc, men explosioner och musik låter inte bra imo. Däremot så skiner A40 tillsammans med deras MixAMP. En riktigt frän liten grej med schyssta finesser och 4 olika equalizer-lägen. Valde att sälja mina då jag inte spelar mycket längre samt att de inte satt så bra som jag hoppats på mitt huvud.

Köpte ett par QPad QH90 nu när Dustin hade rea förra helgen och jag är positivt överraskad till dom. Väldigt mycket ljud för pengarna. Fick ge ca 500kr för dom.

Kan du få ett par A40 med Mixamp för <2000kr så är det ett bra val. Optimal setup hade varit ett par bra "studio"-hörlurar i stil med ATH-M50 och en extern mic, tex Blue Snowball eller Modmic.

Visa signatur

Main-PC: Bitfenix Phenom Mini | Asus Z170I Pro | Intel I5 6600K | Kingston HyperX 16GB 2133Mhz DDR4 | EVGA GeForce GTX 1070 | Corsair SF450 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yojimbo:

Har kollat runt lite på nya headset och fastnat lite för Astro A40.
Är det några ni skulle rekommendera (vet att det är ett av de mest använda inom spelvärlden)?

Hittade ett par från 2a generationen för 1790kr och funderar på om det är värt priset?!
1a generationen finns för 1499kr.

Alla jag känner som har haft sådanna har varit missnöjda på olika sätt så jag skulle nog inte rekommendera dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roaster:

Det låter som ett riktigt kasst pris köpte mina för en månad sen på cdon för 1399

Du köpte väl ändå bara headsettet då eller?

Skrivet av jwlz:

Som en f.d ägare av Astro A40 kan jag bara säga att enbart lurarna är det lite klent ljud i, dock väldigt rent. Det är lätt att höra fotsteg etc, men explosioner och musik låter inte bra imo. Däremot så skiner A40 tillsammans med deras MixAMP. En riktigt frän liten grej med schyssta finesser och 4 olika equalizer-lägen. Valde att sälja mina då jag inte spelar mycket längre samt att de inte satt så bra som jag hoppats på mitt huvud.

Köpte ett par QPad QH90 nu när Dustin hade rea förra helgen och jag är positivt överraskad till dom. Väldigt mycket ljud för pengarna. Fick ge ca 500kr för dom.

Kan du få ett par A40 med Mixamp för <2000kr så är det ett bra val. Optimal setup hade varit ett par bra "studio"-hörlurar i stil med ATH-M50 och en extern mic, tex Blue Snowball eller Modmic.

Vilken generation hade du då?
Vad jag förstår så finns det tre olika utgåvor med små uppgraderingar för varje utgåva.

Jag har också hört att basen är lite klen i A40 men jag kör just nu med ett par Siberia v2 (tror det var 2an) och det borde väl ändå vara en uppgradering tänker jag.
1790kr är för andra generationen A40 7.1 med en mixamp.

Skrivet av VituraZ:

Alla jag känner som har haft sådanna har varit missnöjda på olika sätt så jag skulle nog inte rekommendera dom.

Vad har dom köpt istället?

Visa signatur

NZXT H1 | B550-I | Ryzen 7 3700x | TUF 3080 | DDR4 3200MHz | 970 EVO+ 1TB | 860 EVO 2TB | X2HR

Permalänk
Skrivet av Yojimbo:

Vilken generation hade du då?
Vad jag förstår så finns det tre olika utgåvor med små uppgraderingar för varje utgåva.

Jag har också hört att basen är lite klen i A40 men jag kör just nu med ett par Siberia v2 (tror det var 2an) och det borde väl ändå vara en uppgradering tänker jag.
1790kr är för andra generationen A40 7.1 med en mixamp.

Jag hade first gen. A40 och vad jag vet så är det inga stora skillnader mellan den äldre och den nyare generationen.

Visa signatur

Main-PC: Bitfenix Phenom Mini | Asus Z170I Pro | Intel I5 6600K | Kingston HyperX 16GB 2133Mhz DDR4 | EVGA GeForce GTX 1070 | Corsair SF450 |

Permalänk
Medlem

Om du skall kolla in headset för framförallt gaming och skype skulle jag ge tipsen ungefär så här:

Gamingheadset
QPad QH8+/9+ seriend - finns öppna och slutna. Mick hyfsad - men många har haft problem med dem. Jag tyckte de var OK - sitter rätt tight och blir varma efter ett tag. Inte riktigt vad jag gillar i positions återgivelse i spelet.
HyperX Cloud - som ovan fast rebrandad och lite tweakad.
Sennheiser G4ME something something - finns ju också som sluten/öppen variant. Rätt dyra. OK ljud och OK mick. Bland gaming headset skulle jag säga att de är bland de bästa men kanske inte riktigt prisvärda....

DIY
AudioTechnia ATH M50 Sluten lur
Beyerdynamic Custom One Pro (sluten med justerbar "ljud" återgivning via ventiler
Sennheiser - 5 seriend primärt öppna lurar med ljud som eller bättre än g4me serien.

Egen micl
AntLion mod mick (klistras fast på hörlur du köper)
Blue bordsmick - usb plug 'n pray och så kör man bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yojimbo:

Vad har dom köpt istället?

En böt till Qpad-QH 90, vilket även jag använder. Dock så duger inte riktigt micken till det han använder den till då han är streamare (genietFAN på twitch), så han kör med Blue Snowball. För mig som bara lirar och snackar med kompisar duger den alldeles utmärkt! Jag är väldigt nöjd och med det priset så är det inget att klaga på.

Permalänk

Kan också rekommendera Qpad-QH90, valde basförstärkning i Windows och vilken skön djupbas det blev <3 precis som jag vill ha det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av jwlz:

Jag hade first gen. A40 och vad jag vet så är det inga stora skillnader mellan den äldre och den nyare generationen.

Ne det verkar mest vara lite bättre material, inget speciellt upgraderat på själva prestandan.
Jag fick dock svar från Astro Gaming på facebook där de skriver såhär:

"Hi Karl, we have made numerous upgrades to the A40 Headset since they launched – including changes to the earpads, microphone, Quick-Disconnect cable system, drivers, and base materials of the headset itself.

It would be difficult to track down announcements of all the changes we have made, as some have been silent upgrades, however here are a couple blog posts centering around the Gen 1 (2013 Edition) and Gen 2 A40.

http://blog.astrogaming.com/?p=2572
http://blog.astrogaming.com/?p=7363

"

Skrivet av Foolwolf:

Om du skall kolla in headset för framförallt gaming och skype skulle jag ge tipsen ungefär så här:

Gamingheadset
QPad QH8+/9+ seriend - finns öppna och slutna. Mick hyfsad - men många har haft problem med dem. Jag tyckte de var OK - sitter rätt tight och blir varma efter ett tag. Inte riktigt vad jag gillar i positions återgivelse i spelet.
HyperX Cloud - som ovan fast rebrandad och lite tweakad.
Sennheiser G4ME something something - finns ju också som sluten/öppen variant. Rätt dyra. OK ljud och OK mick. Bland gaming headset skulle jag säga att de är bland de bästa men kanske inte riktigt prisvärda....

DIY
AudioTechnia ATH M50 Sluten lur
Beyerdynamic Custom One Pro (sluten med justerbar "ljud" återgivning via ventiler
Sennheiser - 5 seriend primärt öppna lurar med ljud som eller bättre än g4me serien.

Egen micl
AntLion mod mick (klistras fast på hörlur du köper)
Blue bordsmick - usb plug 'n pray och så kör man bara.

Mikrofonen är en liten orsak till varför jag vill byta då de jag spelar med ofta klagar på brus.
Det känns lite ändå att om jag köper ett headset och en extern mic så kommer priset ändå gå upp till strax över 1000kr samt att de inte har simulerad 7.1 (förutom HyperX Cloud II)

Jag vet inte riktigt... tror jag är lite design-tönt också och gillar Astros utseende så mycket mer än de andra.

Skrivet av VituraZ:

En böt till Qpad-QH 90, vilket även jag använder. Dock så duger inte riktigt micken till det han använder den till då han är streamare (genietFAN på twitch), så han kör med Blue Snowball. För mig som bara lirar och snackar med kompisar duger den alldeles utmärkt! Jag är väldigt nöjd och med det priset så är det inget att klaga på.

Jag har ju faktiskt en tanke att börja streama också (har en kanal med som inte är så värst aktiv ) så vill ju ha rent ljud i mikrofonen.
Några som jag följer har använt sig av Astro A40 men bytt till A50 nu.

Visa signatur

NZXT H1 | B550-I | Ryzen 7 3700x | TUF 3080 | DDR4 3200MHz | 970 EVO+ 1TB | 860 EVO 2TB | X2HR

Permalänk
Medlem

Rekommenderar starkt Philips Fidelio X1 eller X2 (samma lurar - enda skillnaden är att X2 har utbytbara kåpor). Har X1 själv parat med ett Creative Sound Blaster ZxR och ljudet är GRYMT bra! Väldigt skön och högkvalitativ hörlur som är halvt öppna

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

Snor tråden lite. Någon som provat Asus 7.1 Orion headset?