Permalänk
Medlem

Tjutande TV (CRT)

Hej!

Jag har en 28" "klump-tv" (CRT).. och den börjat ge ifrån sig ett tjutande/pipande ljud.. Den är ca tre månader gammal. Är det normalt?
Tjutet blir inte högre/lägre om jag ändrar volym på tv:n.

Tjutet är inte särskilt högt.. men det tränger in i öronen. Typ som en gammal hårddisk

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

Min 3-4 år gamla 28" Philips CRT har precis fått ett liknande problem, ett högfrekvent pipande vilket är extremt jobbigt.... piper det mer om bilden är väldigt ljus? Så var det för mig, vit bild = gick inte att stå ut, och eftersom en tv-bild har tendensen att ha olika ljusstyrka i olika scener/vinklar så blev det ännu värre när "volymen" på det gick upp o ner så "iiiiiIIIIIIIIiiIIIiiiiiIIIIIii" när man försökte se på TV...

Lyckades aldrig lösa det helt, men jag bytte scart utgång och sänkte ljusstyrkan på TVn och det hjälpte lite allafall, tur att man sällan ser på den TVn annars hade jag inte stått ut

Men normalt skulle jag inte säga att det är, har du garanti kvar så klaga på skiten

Permalänk
Medlem

Det är brukar vara nån eller nåra komponenter som vibrerar i tv`n när det piper så där och tvreparatörer brukar ha en sprej dom sprejar över/på dom komponenterna så slutar det.
Fråga mej inte dock vad komponenterna heter eller kallas

Permalänk
Medlem

Det är spolar som kommer i svängning väl? Och klarlack ska lösa detta problem?

Permalänk
Medlem

klarlack på spolarna som tjuter eller lämna in tvn om man har garnti kvar.

Permalänk
Medlem

ok! Tack.. Då vet jag att det inte är helt "normalt" iallafall. Jag har garanti kvar så får väl ta å lämna in den

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

Någon speciell typ av klarlack och i så fall någon som vet var en vanlig människa kan få tag i dylik vätska.

//Mattias

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_boney
Någon speciell typ av klarlack och i så fall någon som vet var en vanlig människa kan få tag i dylik vätska.

//Mattias

Njae, själva uppgiften lacken har är att hålla lindningarna på spolarna stilla, som ett slags klister så att säga.. Så vilken sort du väljer är nog inte särskilt viktigt i det här fallet. Och jag skulle tro att en färghandel är ett ganska så säkert kort i din jakt. Det är på sprayburk du ska ha förresten..

Permalänk
Medlem

Troligen spolarna på bildröret som vibererar.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Morsans tv låter som en gräshoppa, fruktansvärt irriterande men hon här det inte Var sitter dessa spolar, och hur ser de ut?

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem

bör man våga sig på lackningen i ett pipande dator-nätagg?
något annat 'klister' man kan tänka sig?

objektet i fråga är ett udda 'nästan-atx', så utbyte är inte aktuellt och jag orkar nog inte bygga om ett 'vanligt'...

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Det bör ju vara någon flamskyddad icke ledande lack avsedd för elektronik som bör användas i så fall och inte vilken lack som helst man köper i färghandeln.

Permalänk
Medlem

Nätdelen i min gammla TFT skärm tjuter när den är i standby.

Funderar på att tömma ett par patroner smältlimm på spolarna... nån bra idé?

Permalänk
Medlem

man kan även sätta en lim klick vid dom så att dom sitter stilla helt enkelt, hade en liten tv som pep o hade sig, sen en dag så var jag smidig och föste ned den i backen av misstag. sen dess har den inte pipit igen och fungerat som vanligt. ibland har man tur.

med detta sagt rekomenderar jag dock inte att ni kastar era tv apparater i backen, och skall ni öppna dom och leta efter källan till ljudet så var försiktiga, mkt stark ström därinne!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

nåt spec lack ska väl användas

Permalänk

Det är spolen som sitter längst bak som brukar börja låta. ett tips jag fått är att använda nagellack.

Visa signatur

Denver HIFI-systems for the pro

Permalänk
Medlem

här:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=4794...
rekommenderas någotslags fixeringsmassa istället.

om man ska välja härur:
http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251252
vad väljer man då?

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!