Permalänk
Medlem

Inget ljud!

Model Name: Edge 15.4 Inch Super Notebook
Coreâ„¢2 Extreme Dual Core X9100 (3.06GHz/1066MHz/
4096MB Ultra Speed DDR3 1333MHz Extreme Performanc
128GB MLC Solid State Performance Drive 150MB/s Re
15.4" HD WSXGA+ 1680x1050 Crystal-View X-treme Bri
nVIDIA Geforce 9800M GTS 512MB DDR3 EXTREME GPU
8 Channel Advanced SRS WOW Surround Sound System

Jag har inget ljud sedan jag installerade om min dator för en tid sedan. Jag vet att jag behöver drivrutiner (åtminstone hoppas jag att det är det som är problemet...) men jag vet inte vilka det är jag behöver. Jag har inga skivor då de helt enkelt är borta.

Jag har:
1) Kollat på datortillverkarens hemsida (pcmicroworks.com)
2) Mailat densamma
3) Laddat ner Uniblue DriverScanner 2009
4) Laddat ner Lavalys EVEREST Home Edition (se nedan)

Moderkorts ID MVINA001.86C.0000.D.0812121053
Moderkortsnamn Okänd

Under Multimedia -> ljud finns ingenting.

Så jag känner mig en smula hjälplös. Någon som har en idé om vad man kan hitta på? Känner inte för att öppna upp datorn då den är bärbar..?!

Permalänk
Medlem

Varför skriver du om datorn i första person? Ser lite kul ut när du skriver att du behöver drivrutiner och inte datorn

Hursomhelst, står det något i enhetshanteraren/device manager ? Troligen sitter det ett realtek-chip. www.realtek.com

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Haha, kanske lite önsketänkande om att det finns drivrutiner till mig också, känner mig helt körd atm. =(

Står något var? Är hundra frågetecken/utropstecken under "Other devices" men vet inte riktigt var jag ska kolla. Kanske är ett realtek-chip men kan väl inte bara ladda ner något random? =p

Permalänk
Hedersmedlem

varje frågetecken och utropstecken är någonting på din dator som inte funkar pga att du saknar eller använder fel drivrutin. Även om du får igång ljudet kommer troligtvis fler saker strula du får se till att du får en driver cd för din laptop av tillverkaren eller om man kan ta ner det via deras hemsida.

Hade det varit en enskild driver som strulat så kan man naturligtvis köra unidrivern från företaget som byggt komponenten så som Zpiritual beskriver Men om jag förstår dig rätt så saknar du garanterat även drivers för tex usb-styrenhet, chipset, lan etc

Edit// är det exakt denna datorn http://www.pcmicroworks.com/edge.htm i så fal är det en rebrandad clevo kan gå att hitta drivers den vägen också i så fall. Detta bör du enbart göra ifall du inte får något vettigt ur dem du köpt datorn av (vilket du borde få av alla någorlunda seriösa företag)

I så fall kan du testa http://www.clevo.com.tw/en/e-services/Download.asp den som är grunden för din oem är M86xTU series men som sagt se det som en sista utväg försök gå på microworks först. lycka till

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Hehe, 10st "jag" i första tråden

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Jävligt vettiga tips måste jag säga. Windows-signaturen var som ljuv musik för mina öron då den promptade omstart. Nåt mer jag behöver installera? Jag har fortfarande inget trådlöst nätverk. Så här ser det ut i enhetshanteraren när jag går in där:

+ Disk drives
+ Display adapters
+ DVD/CD-ROM drives
+ Human Interface Devices
+ IDE ATA/ATAPI controllers
+ IEEE 1394 Bus host controllers
+ Imaging devices
+ Keyboards
+ Mice and other pointing devices
+ Modems
+ Monitors
+ Network adapters
-? Other devices
-?! Audio Device on High Definition Audio Bus
-?! Base System Device
-?! Base System Device
-?! Ethernet Controller
-?! Fingerprint Sensor
-?! Modem Device on High Definition Audio Bus
-?! Network Controller
-?! SM Bus Controller
+ Ports (COM & LPT)
+ Processors
+ Secure Digital host controllers
+ Sound, video and game controllers
+ System devices
+ Universal Serial Bus controllers

Permalänk
Hedersmedlem

Bekräftar vad jag skrev innan läs Edit i förra inlägget ifall du missa den

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Ljudet funkar nu alltså. Tack vare ditt tips Och om du menar att jag bör försöka kontakta leverantören så har jag gjort det men de verkar inte på humör (skickade mail för över en vecka sedan). Så nu behöver jag bara drivisar till det trådlösa nätverkskortet också (iaf som jag märker av, behöver säkert fler egentligen) eftersom jag har installerat för bild och ljud.

Permalänk
Hedersmedlem

vet du vad nätverkkortet heter? Jag kan jaga lite på det också

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Inte direkt. När jag kikar i EVEREST under Nätverk -> PCI / PnP nätverk står det bl.a. "Realtek RTL8168/8111 PCI-E Gigabit Ethernet Adapter". Kan det vara något? Var kan man annars se vilket nätverkskort man har? =O
Behöver jag även drivrutiner till mitt moderkort tror och har du isf någon aning om var jag kan hitta dem? =D

Permalänk
Hedersmedlem

Ok gå till clevo igen http://www.clevo.com.tw/en/e-services/Download.asp välj M86xTU igen sen väljer du others under driver då bör du få upp dessa:

Installera alla som jag röd markerat (bara en för tutchpad ofc) AHCI behöver du inte OBS ta bara toutchpad driver till ditt os jag antar att det är vista du kör.

Om det inte allt skulle funka efter det då så gå tillbaka till sök sidan igen men välj denna gången optional istället för others och testa att köra med dem därifrån för dem som inte funkar. Där finns även dem för din fingerprint läsare etc.

Kör du fast eller är osäker så fråga i tråden eller skicka ett pm till mig.

Lycka till

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Behöver jag inte WLAN settings för att kunna köra trådlöst? De verkar ligga under "Optional". Håller på att ladda ner dem atm så är väl klar om ca 3h då filen var 259 mb.
LAN kunde jag inte installera då filen krävde en cd vilket jag inte hade. Kommer jag kunna köra lan ändå eller är jag körd nu? =D
Är alla dessa drivers bra och bör installeras utan vidare eftertanke? Har ingen koll på vad vissa av dem innebär.