Dyrt eller billigt ljudkort?

Permalänk
Medlem

Dyrt eller billigt ljudkort?

Hej!!!
Jag har en bärbar dator med endast vanlig analog ljudutgång och skulle vilja koppla ihop datorn med mitt hemmabiosystem via optisk kabel, så att jag kan få lite 5.1 ljud. Jag tittar lite på olika externa ljudkort med optisk utgång och undrar om det är någon skillnad på dyrare (typ creative eller annat) eller billigare (typ sådana man hittar på Kjell &Co)? Det är väll ändå bara en digital signal som skall föras över??

Tack för svar!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enarrrg:

Hej!!!
Jag har en bärbar dator med endast vanlig analog ljudutgång och skulle vilja koppla ihop datorn med mitt hemmabiosystem via optisk kabel, så att jag kan få lite 5.1 ljud. Jag tittar lite på olika externa ljudkort med optisk utgång och undrar om det är någon skillnad på dyrare (typ creative eller annat) eller billigare (typ sådana man hittar på Kjell &Co)? Det är väll ändå bara en digital signal som skall föras över??

Tack för svar!!!

Så länge det är en digital signal så ska det inte spela så stor roll,gäller det analogt så är det lite mer petigt.

Permalänk
Medlem

Så länge du använder en optisk eller coaxialkabel så spelar ljudkortet i datorn ingen roll.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Säker på att det inte är en digital utgång inbyggd i samma som din analoga?

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Min åsikt...

Skrivet av Kalium:

Så länge du använder en optisk eller coaxialkabel så spelar ljudkortet i datorn ingen roll.

Gammal tråd, men det kommer bli fler som snubblar över den, som jag gjorde.

Har hållt på mycket med musik och är något av en audiofil, men jag menar dock inte att jag är en expert elle förståsigpåare. (Hatar dåligt ljud bara. Det förstör musiken)

Allt handlar om hur kräsen man är. Men en optisk/digital/analog utgång är endast ett gränssnitt. Det finns "analoga" där ute som jag lyssnat på tex i studio som kör över allt jag någonsin haft i mina datorer, och säkerligen ni med.

Sen spelar kablar och radiostörningar i luften/övriga komponenter också stor roll. Där är ju förvisso det digitala sytemet att föredra.

Men om man inte är kräsen och bara blastar battlefield så kan vilket skit som helst duga.

Men ett tips. Om ni vill ha härligt, krispigt och fylligt ljud utan störningar. Så skit i Creative och alla andra mainstream-märken. Det behöver ändå inte bli dyrt att köpa ett ordentligt ljudkort. M-audio har ju ljudkort som under tusenlappen verkligen levererar allt du kan tänka dig. Och inställningsmöjligheterna är otroliga.

Med andra ord. Det är vanligt att man i pc-sammanhang bortprioriterar ljudkortet. Men efterssom att våra pcn är våra primära underhållningsmaskiner så tycker jag att man än så länge exempelvis kan nöja sig med 8Gb RAM istället för 16, och slå till på ett riktigt gottekort!

Må väl!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Med andra ord. Det är vanligt att man i pc-sammanhang bortprioriterar ljudkortet. Men efterssom att våra pcn är våra primära underhållningsmaskiner så tycker jag att man än så länge exempelvis kan nöja sig med 8Gb RAM istället för 16, och slå till på ett riktigt gottekort!Må väl!

Om man har en hembioreceiver, som man också kopplar ihop med sin bildvisare, med HDMI, så kan man lika gärna skicka iväg ljudet via grafikkortet. Och som du säger, när PCn är vår primära underhållningsmaskin då är den också uppkopplad med HDMI till både receiver och bildvisare.
Och vad skickar då grafikkortet? Jo, den skickar bitström eller LPCM, oförstört material alltså.
Finns inget "gottekort" som kan göra det bättre. Det blir inte bättre med ett ljudkort så länge vi kan använda HDMI. Ljudkort var en stor grej för många år sedan, mest då för att avlasta det inbyggda som fanns på moderkortet. Ska man däremot jobba analogt så kommer vi i ett helt annat läge!

Sen är uppgiften som en högtalarkabel har väldigt enkel, det är fysik och inte mystik. Uppgiften ligger i att transportera en elektrisk signal från en punkt till en annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Om man har en hembioreceiver, som man också kopplar ihop med sin bildvisare, med HDMI, så kan man lika gärna skicka iväg ljudet via grafikkortet. Och som du säger, när PCn är vår primära underhållningsmaskin då är den också uppkopplad med HDMI till både receiver och bildvisare.
Och vad skickar då grafikkortet? Jo, den skickar bitström eller LPCM, oförstört material alltså.
Finns inget "gottekort" som kan göra det bättre. Det blir inte bättre med ett ljudkort så länge vi kan använda HDMI. Ljudkort var en stor grej för många år sedan, mest då för att avlasta det inbyggda som fanns på moderkortet. Ska man däremot jobba analogt så kommer vi i ett helt annat läge!

Sen är uppgiften som en högtalarkabel har väldigt enkel, det är fysik och inte mystik. Uppgiften ligger i att transportera en elektrisk signal från en punkt till en annan.

Varje gång du omvandlar analogt ljud till digitalt förlorar du litegrann, frågan är bara hur mycket. Häng På:

Precis som det finns mindre bra och mer bra grafikkort finns det bättre ljudkort. Hållit på med musikinspelning / mixning på PC väldigt länge. Och här kan jag min sak.

Det handlar bland annat om att en ljudprocessor skall kunna:

* En DSP som kan omvandla signaler snabbt. Ex: spela upp/in 12 musikkällor samtidigt med så lite påverkan på övriga systemet som möjligt.

* Kunna spela upp och in i högre hetrz. Cdskivan är på 44.100 khz. Och vissa sätter ribban där. Det är samma människor som säger att man inte kan höra skilldnaden mellan en Mp3a och en cd låt. Det låter "bra" i både fallen, men om man inte hör skilldnaden i dynamiken så är det inte mitt problem, men jag fattar inte. Ett bra ljudkort kan spela upp och in i 192.000 khz. Om du hör på en låt som är nedmixad i dessa frekvenser "med analoga instrument som källa". Så fattar du vad jag menar. ALLA kan höra den skilldnaden.

* En bra ljudprocessor kan även accelerera andra vanliga processer som den utsätts för. Som realtime effektprocessning (konserthall återskapning och sådant trams).

Har du inte hört hur musikälskare spydde över cdskivan när den kom? De höll med om att ljudet var renare, men "något försvann". Det är dynamiken. Varje gång du konverterar neråt går du miste om denna bit. Kan beskriva det som om det låter tunnare och tunnare. Därför låter en mp3a bra. Men man har sållat bort så mycket.

Sen din kommentar om kablar. Ett enkelt exempel på en skärmad och oskärmad kabel. Om du höjer ett tyst parti i en låt med hörlurar på och inte hör skilldnaden i brus så är du döv.

En digital kabel eliminerar detta, man vad hjälper det när ljudkortets ljuddel är så dåligt konstruerad att du hör störningar från din opåtiska mus i bakrunden?

Du dummar ner en hel branch och grupp människor med din uttalanden.

Jag vet inte vad jag skall skriva mera. Gå in på wikipedia och läs lite, vilket du kanske skulle gjort innan detta inlägg.

Men jag är inte arg, utan tipsar dig om att försöka hitta ett tillfälle att testa. Om du gillar musik dvs. Du behöver inte vara en musikproducent för att känna "magin".

Mitt billiga M-audio-kort 1010-lt, som är ett budgetkort i proffs/entusiastklassen låter krispigare, fylligare, renare ja allt känns bättre än exempelvis ljudkortet i mitt ASUS-moderkort. Det är ingen match. Måste påpeka att det är ett internt pcikort, för att undvika kommentarer om detta. Och jag ÄR faktist opartisk, då jag heldre ville använda det inbyggda av praktiska skäl som kablar och så vidare.

Du har rätt i att digitalt är att föredra. Men det kan ALDRIG bli bättre än ursprungliga kvalitén som kabeln transporterar.

Mao:

Varje steg fram till dina öron räknas. Sen hur mycket folk bryr sig, det är en annan femma.
Jag ville bara dela med mig till trådskaparen i hopp om att han skulle uppleva det jag upplever när jag lyssnar genom bra grejer.

Du behöver inte argumentera emot mig i denna fråga. Men tipsa mig gärna om saker som jag är sämre på. Tex utvecklingen inom Ram-minnen, som jag inte riktigt hunnit hänga med i efterssom att nya snabbheter på DDR3 minnen kommer stup i kvarten. haha. Vilka problem jag hade när jag skulle handla till servern! Men det är en annan tråd.

Läsning om du bryr dig:

http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_signal_processing#Applic...

http://www.overclock.net/t/670100/onboard-vs-dedicated-sound-...

Lite dålig grammatik, och inte så opartiskt. Men författaren förklarar vad jag inte orkar väldigt bra:

http://myaudiobeat.com/acoustic/between-analog-and-digital-au...

Och om du inte håller med mig efter det så vill du bara inte, och det är en annan fråga. Men hindra inte trådförfattaren från att upptäcka nya saker för det.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Och om du inte håller med mig efter det så vill du bara inte, och det är en annan fråga. Men hindra inte trådförfattaren från att upptäcka nya saker för det.

Så om jag inte håller med dig, så vill jag inte? Ok, då sätter du mig lite på pottkanten. Jag hindrar ingen från något, var ser du det? Jag gav, precis som du, en annan infallsvinkel. Jag tror knappast TS ska sitta och mixa analoga grejer.

Jag skrev, klart och tydligt, att vill man jobba med analogt så kommer man i ett helt annat läge!
Du pratar om att man förlorar kvalité varje gång man konverterar från analogt till digitalt. Jaha? Din poäng fattar jag inte? Jag spelar och kollar på film. Vad jag vet så är mina filmer och spel på BD och DVD digital information. Var i kedjan konverteras detta till analogt och sen tillbaka till digitalt igen?(Verkar oerhört dumt) Jag kan ha missat något här...

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Du dummar ner en hel branch och grupp människor med din uttalanden.

WTF? Var fan dummar jag ner en hel bransch någonstans? Du är på Sweclockers ljudavdelning!! Inte på ett forum specifikt för studios och analoga grejer.

Majoriteten här vill ha digitalt och använda sig av HDMI. Det är du som kommer in och snackar gojja om "gottekort". Va fan är ett "gottekort"?

Jag skrev väldigt tydligt att det är skillnad på om vi ska börja arbeta med analoga grejer.

otrevligheter
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Falcon:

WTF? Var fan dummar jag ner en hel bransch någonstans? Du är på Sweclockers ljudavdelning!! Inte på ett forum specifikt för studios och analoga grejer.

Majoriteten här vill ha digitalt och använda sig av HDMI. Det är du som kommer in och snackar gojja om "gottekort". Va fan är ett "gottekort"?

Jag skrev väldigt tydligt att det är skillnad på om vi ska börja arbeta med analoga grejer.

Nu lugnar vi oss lite här, håll diskussionen på en bättre nivå.

*rensat på otrevligheter*

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av Falcon:

WTF? Var fan dummar jag ner en hel bransch någonstans? Du är på Sweclockers ljudavdelning!! Inte på ett forum specifikt för studios och analoga grejer.

Majoriteten här vill ha digitalt och använda sig av HDMI. Det är du som kommer in och snackar gojja om "gottekort". Va fan är ett "gottekort"?

Jag skrev väldigt tydligt att det är skillnad på om vi ska börja arbeta med analoga grejer.

edit;
Moderator hade redan sagt till på skarpen.

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Avstängd

http://www.inet.se/produkt/6304861/creative-sound-blaster-x-f...

Tycker den duger. Jag vet inte hur det låter med såna som kostar 2tusen pluss men.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

WTF? Var fan dummar jag ner en hel bransch någonstans? Du är på Sweclockers ljudavdelning!! Inte på ett forum specifikt för studios och analoga grejer.

Majoriteten här vill ha digitalt och använda sig av HDMI. Det är du som kommer in och snackar gojja om "gottekort". Va fan är ett "gottekort"?

Jag skrev väldigt tydligt att det är skillnad på om vi ska börja arbeta med analoga grejer.

Seriöst? Är DET ditt svar?

Låt folk svara på andras frågor, och lugna ner dig.

Vad ett gottekort är? Ordet är väl slang eller något. Då menar jag ett kort som är sjukt bra på det som det är till för.

Är du majoriteten? Använder alla på Sweclockers HDMI?

Jag menade inte att TS skulle mixa musik. Men det finns flera fördelar med ett bra ljudkort. Kolla länkarna.

Och snälla, inga fler arga inlägg.

Jag ber om ursäkt för att jag sade att du dummar ner en hel branch. Men om ljudkortet inte hade spelat roll, så hade man inte tillverkat fler ljudkort. Och Realtek hade varit ensama i branchen med sina kretsar evsedda för moderkort och dylikt.

Ljudkortet transporterar inte en ljudkälla, det skapar ljudet, utifrån den information som skickas till det. Och det är HÄR jag anser att i alla fall de inbyggda ljudkretsar som jag provat igenom åren inte är så bra. Speciellt inte de som är inbyggda i moderkorten. Måste dock erkänna att jag aldrig köpt ett jättedyrt moderkort.

Ljudkortet i ett ASUS V Formula är säkert bra, och låter så både digitalt och analogt. Men som sagt så har jag inte haft möjlighet att prova.

Det är sant att det är mer petigt med analogt. Jag håller med om det. Men jag ville klargöra vad jag vet om ljudkort för TS och andra som kommer in här.

Jag blir glad om andra kan hjälpa mig, och om jag har fel eller bara okunnig innom ett område, bekräfta detta med fakta och helst på ett så vuxet vis som möjligt.

Och föresten, är inte Sweclockers forum ett forum för folk som vill få ut det mesta möjliga utav sin dator? För mig, och säkert för andra här, är ljudet lika viktigt som grafikkortet.

Men. Beauty is in the eye of the beholder. Och om TS inte hör skillnaden så spelar det ingen roll då, men jag man kan väl inte kallt anta att han/hon ej gör det.

Jag skall förklara hur det du skrev lät i mina öron på ett sätt som du förstår, fast utan "WTF" och f*n.

- Det är ingen skilldnad mellan 800*600 och 1920*1200, så länge man kör med DVI/HDMI till datorskärmen. Så köp vilket grafikkort som helst! Jag är fullt medveten om att DVI är bättre än vga, men det är viktigare att mitt grafikkort kan hantera den info som skickas till det så bra som möjligt.

Geforce GTX 580 & Radeon 7970 = Gottekort

Geforce 520 & radeon 4550 = Inte så "gottekort", men duger säkert utmärkt om man inte spelar och annat krävande.

Försök skriva mer vårdat om du vill ha ett svar igen. Och kanske ett mail, så att vi inte förpestar denna tråden med tråkigheter.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Seriöst? Är DET ditt svar?

Låt folk svara på andras frågor, och lugna ner dig.

Vad ett gottekort är? Ordet är väl slang eller något. Då menar jag ett kort som är sjukt bra på det som det är till för.

Är du majoriteten? Använder alla på Sweclockers HDMI?

Jag menade inte att TS skulle mixa musik. Men det finns flera fördelar med ett bra ljudkort. Kolla länkarna.

Och snälla, inga fler arga inlägg.

Jag ber om ursäkt för att jag sade att du dummar ner en hel branch. Men om ljudkortet inte hade spelat roll, så hade man inte tillverkat fler ljudkort. Och Realtek hade varit ensama i branchen med sina kretsar evsedda för moderkort och dylikt.

Ljudkortet transporterar inte en ljudkälla, det skapar ljudet, utifrån den information som skickas till det. Och det är HÄR jag anser att i alla fall de inbyggda ljudkretsar som jag provat igenom åren inte är så bra. Speciellt inte de som är inbyggda i moderkorten. Måste dock erkänna att jag aldrig köpt ett jättedyrt moderkort.

Ljudkortet i ett ASUS V Formula är säkert bra, och låter så både digitalt och analogt. Men som sagt så har jag inte haft möjlighet att prova.

Det är sant att det är mer petigt med analogt. Jag håller med om det. Men jag ville klargöra vad jag vet om ljudkort för TS och andra som kommer in här.

Jag blir glad om andra kan hjälpa mig, och om jag har fel eller bara okunnig innom ett område, bekräfta detta med fakta och helst på ett så vuxet vis som möjligt.

Och föresten, är inte Sweclockers forum ett forum för folk som vill få ut det mesta möjliga utav sin dator? För mig, och säkert för andra här, är ljudet lika viktigt som grafikkortet.

Men. Beauty is in the eye of the beholder. Och om TS inte hör skillnaden så spelar det ingen roll då, men jag man kan väl inte kallt anta att han/hon ej gör det.

Jag skall förklara hur det du skrev lät i mina öron på ett sätt som du förstår, fast utan "WTF" och f*n.

- Det är ingen skilldnad mellan 800*600 och 1920*1200, så länge man kör med DVI/HDMI till datorskärmen. Så köp vilket grafikkort som helst! Jag är fullt medveten om att DVI är bättre än vga, men det är viktigare att mitt grafikkort kan hantera den info som skickas till det så bra som möjligt.

Geforce GTX 580 & Radeon 7970 = Gottekort

Geforce 520 & radeon 4550 = Inte så "gottekort", men duger säkert utmärkt om man inte spelar och annat krävande.

Försök skriva mer vårdat om du vill ha ett svar igen. Och kanske ett mail, så att vi inte förpestar denna tråden med tråkigheter.

Om det är mitt svar?
Vad var frågan? Du skrev: " Och om du inte håller med mig efter det så vill du bara inte ". Varför skulle jag hålla med om något som är felaktigt?

Men, först och främst, anledningen till att jag skrev wtf var ju för att du hoppade på mig och menade att jag fördummar en hel bransch. Inte konstigt att jag reagerar eller?
Nu bad du om ursäkt, strongt gjort av dig. Och jag godtar ursäkten också. Inga problem. Jag ber också om ursäkt för mina svordomar

Jag skrev en fråga bl.a till dig här ovan, läs gärna inlägg #8 en gång till.
Liknelsen med ett grafikkort och upplösning är tyvärr, enligt mig, riktigt dålig.
Min fråga till dig blir, igen, anser du att ett ljudkort i "gotte" klassen speglar ett bättre ljud om man t.ex lyssnar på FLAC, kollar en BD-film eller rentav spelar? Kontra då att skicka ljudet via HDMI från grafikkortet till en receiver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Om det är mitt svar?
Vad var frågan? Du skrev: " Och om du inte håller med mig efter det så vill du bara inte ". Varför skulle jag hålla med om något som är felaktigt?

Men, först och främst, anledningen till att jag skrev wtf var ju för att du hoppade på mig och menade att jag fördummar en hel bransch. Inte konstigt att jag reagerar eller?
Nu bad du om ursäkt, strongt gjort av dig. Och jag godtar ursäkten också. Inga problem. Jag ber också om ursäkt för mina svordomar

Jag skrev en fråga bl.a till dig här ovan, läs gärna inlägg #8 en gång till.
Liknelsen med ett grafikkort och upplösning är tyvärr, enligt mig, riktigt dålig.
Min fråga till dig blir, igen, anser du att ett ljudkort i "gotte" klassen speglar ett bättre ljud om man t.ex lyssnar på FLAC, kollar en BD-film eller rentav spelar? Kontra då att skicka ljudet via HDMI från grafikkortet till en receiver.

Mitt svar på HDMI frågan kommer sist.

Jag säger detta efter egna upplevelser, och efter det som jag läst in i jakt efter bättre ljud i min dator. En digital signal skickar naturligtvis ett bättre ljud än en analog, efterssom att det är "allt eller inget" i det fallet. Dessutom är det mer praktiskt, enligt mig. Tyvärr så är det svårt att hitta utrustning som jag vill koppla in i mitt ljudkort som stödjer det.

Men det var inte alls det som jag argumenterade ihop. Jag vet inte hur länge sedan du började med datorer. Men om det är ett tag sen så minns du kanske ett ljudkort som hette SOUND BLASTER PRO. Detta var väl creatives sista 8-bitars ljudkort, innan SOUND BLASTER 16(bit) kom ut, och satte ribban för en ganska lång tid. Här kunde man naturligtvis höra skilldnaden utan att vara (audiofil) efterssom att frekvensen som ljudkortet kastade ut var i "Cd-kvalité". Det lät bättre på alla vis.

Idag är de flesta ljudkort, troligen även inbyggda 24-bitars ljudkort. Dessa har en uppspelningsfrekvens i 96Khz. "headroomet" är större. En flac-fil låter nog ganska likt för många. Men i ett spel där flera kanaler skall mixas ihop och nå dina öron, tex 15 soldater som skjuter, musik i cd kvalité, och fotsteg osv.. Ja du vet vilken detaljrikedom det är i dagens spel. Om spelet inte har ett fast antal "ljudkällor" så lär ett ljudkort kunna komprimera ner dessa ljud mer övertygande än ett som exempelvis endast klarar 44Khz. Ditt öra kan inte höra en skilldnad mellan en FLAC fil mellan de två. Men om du har flera olika ljud som spelas upp samtidigt så kan du höra det som inte skall vara där, och det är Harmonisk förvrängning. Alltså att ljuden individuellt inte låter lika bra längre för att "de inte får plats". Idag finns det ju kort som spelar upp i 192Khz.

Men det är inte min huvudpoäng. När du har ett billigt inbyggt ljudkort så är dess samlade komponenter först inte så välgjorda, sen är de inte byggda för att exempelvis hålla utomstående störningar borta från det levererade ljudet. Många billigare inbyggda kort har ett brus/oljud i bakrunden som kommer från dina övriga komponenter, och deras digitala signaler. Ljudkortet håller inte tätt. I mitt fall har jag hört det mest från sydbryggan, och därmed USB-signaler och hårdiskar.

Länken jag skickade innan var kanske inte lika bra som denna, som jag tycker är rent av klockren och pedagogisk.

http://sound-cards-review.toptenreviews.com

Två begrepp du kan hålla utkik på:

THD (total harmonic distortion)
SNR (signal-to-noise ratio)

HDMI kommer naturligtvis att eliminera de störningar som en analog kabel kan ge. Och ge 100% av det ljud som ljudkortet skickar ut. Men om ett billigt ljudkort skickar ut en signal som är nedlusad av störningar, låg detaljrikedom osv så kommer man ju aldrig få mer än det oavsett anslutningstyp.

Mitt fåniga grafikkortsexempel ville endast säga att kedjan aldrig är starkare än dess svagaste länk.

Och sist men inte minste (speciellt på detta forum). Ett bra ljudkort har en signalprocessor (ljud-cpu) som är snabbare än hos billigare kort, vilket hjälper till att minska ljud-letacy. Alltså fördröjningar i ljudet. Något som kan märkas i just en väldigt aktiv ljudmiljö. Och du hör allt utan förlust i "realtid". Detta är förvisso mest framstående i ex musiksammanhang där ljudkortet måste hinna med att spela in din röst i samma fas som musiken du sjunger till. Men även i spel exempelvis så är detta en faktor. Om du spelar med "team-speak", så är det samma princip. Ljukortet måste omvandla din röst och skicka den vidare till CPU, samtidigt som uppspelningen inte får vara lidande.

När jag sade att du dummar ner en branch så menar jag att om din filosofi var korrekt, så skulle det inte vara nödvändigt att utveckla nya och bätte ljudkorts, DSPn osv, så länge man hade en digital utgång.

Nu kan det vara såhär att du alltid suttit med jättefina moderkort från tex ASUS, som själva som företag utvecklar ganska bra mainstream ljudkort. Och på så vis har du inte haft vissa av de problem som jag nämnt ovan.

Jag å andra sidan har aldrig gett mer än 1000:- för ett moderkort, eftersom att jag aldrig känt att det varit lönt, så länge jag fått de komponenter jag behöver och det chipset jag nöjer mig med.

Däremot märket är jag petig med pga dåliga erfarenheter med andra.

Jag ville ej klanka ner på dig, men det kändes snarare som om det var tvärtom om du läser tråden från början.

Strunt samma nu.

Lev väl!
Peace

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

http://www.inet.se/produkt/6304861/creative-sound-blaster-x-f...

Tycker den duger. Jag vet inte hur det låter med såna som kostar 2tusen pluss men.

Snyggt va det i alla fall

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Mitt svar på HDMI frågan kommer sist.

Jag säger detta efter egna upplevelser, och efter det som jag läst in i jakt efter bättre ljud i min dator. En digital signal skickar naturligtvis ett bättre ljud än en analog, efterssom att det är "allt eller inget" i det fallet. Dessutom är det mer praktiskt, enligt mig. Tyvärr så är det svårt att hitta utrustning som jag vill koppla in i mitt ljudkort som stödjer det.

Men det var inte alls det som jag argumenterade ihop. Jag vet inte hur länge sedan du började med datorer. Men om det är ett tag sen så minns du kanske ett ljudkort som hette SOUND BLASTER PRO. Detta var väl creatives sista 8-bitars ljudkort, innan SOUND BLASTER 16(bit) kom ut, och satte ribban för en ganska lång tid. Här kunde man naturligtvis höra skilldnaden utan att vara (audiofil) efterssom att frekvensen som ljudkortet kastade ut var i "Cd-kvalité". Det lät bättre på alla vis.

Idag är de flesta ljudkort, troligen även inbyggda 24-bitars ljudkort. Dessa har en uppspelningsfrekvens i 96Khz. "headroomet" är större. En flac-fil låter nog ganska likt för många. Men i ett spel där flera kanaler skall mixas ihop och nå dina öron, tex 15 soldater som skjuter, musik i cd kvalité, och fotsteg osv.. Ja du vet vilken detaljrikedom det är i dagens spel. Om spelet inte har ett fast antal "ljudkällor" så lär ett ljudkort kunna komprimera ner dessa ljud mer övertygande än ett som exempelvis endast klarar 44Khz. Ditt öra kan inte höra en skilldnad mellan en FLAC fil mellan de två. Men om du har flera olika ljud som spelas upp samtidigt så kan du höra det som inte skall vara där, och det är Harmonisk förvrängning. Alltså att ljuden individuellt inte låter lika bra längre för att "de inte får plats". Idag finns det ju kort som spelar upp i 192Khz.

Men det är inte min huvudpoäng. När du har ett billigt inbyggt ljudkort så är dess samlade komponenter först inte så välgjorda, sen är de inte byggda för att exempelvis hålla utomstående störningar borta från det levererade ljudet. Många billigare inbyggda kort har ett brus/oljud i bakrunden som kommer från dina övriga komponenter, och deras digitala signaler. Ljudkortet håller inte tätt. I mitt fall har jag hört det mest från sydbryggan, och därmed USB-signaler och hårdiskar.

Länken jag skickade innan var kanske inte lika bra som denna, som jag tycker är rent av klockren och pedagogisk.

http://sound-cards-review.toptenreviews.com

Två begrepp du kan hålla utkik på:

THD (total harmonic distortion)
SNR (signal-to-noise ratio)

HDMI kommer naturligtvis att eliminera de störningar som en analog kabel kan ge. Och ge 100% av det ljud som ljudkortet skickar ut. Men om ett billigt ljudkort skickar ut en signal som är nedlusad av störningar, låg detaljrikedom osv så kommer man ju aldrig få mer än det oavsett anslutningstyp.

Mitt fåniga grafikkortsexempel ville endast säga att kedjan aldrig är starkare än dess svagaste länk.

Och sist men inte minste (speciellt på detta forum). Ett bra ljudkort har en signalprocessor (ljud-cpu) som är snabbare än hos billigare kort, vilket hjälper till att minska ljud-letacy. Alltså fördröjningar i ljudet. Något som kan märkas i just en väldigt aktiv ljudmiljö. Och du hör allt utan förlust i "realtid". Detta är förvisso mest framstående i ex musiksammanhang där ljudkortet måste hinna med att spela in din röst i samma fas som musiken du sjunger till. Men även i spel exempelvis så är detta en faktor. Om du spelar med "team-speak", så är det samma princip. Ljukortet måste omvandla din röst och skicka den vidare till CPU, samtidigt som uppspelningen inte får vara lidande.

När jag sade att du dummar ner en branch så menar jag att om din filosofi var korrekt, så skulle det inte vara nödvändigt att utveckla nya och bätte ljudkorts, DSPn osv, så länge man hade en digital utgång.

Nu kan det vara såhär att du alltid suttit med jättefina moderkort från tex ASUS, som själva som företag utvecklar ganska bra mainstream ljudkort. Och på så vis har du inte haft vissa av de problem som jag nämnt ovan.

Jag å andra sidan har aldrig gett mer än 1000:- för ett moderkort, eftersom att jag aldrig känt att det varit lönt, så länge jag fått de komponenter jag behöver och det chipset jag nöjer mig med.

Däremot märket är jag petig med pga dåliga erfarenheter med andra.

Jag ville ej klanka ner på dig, men det kändes snarare som om det var tvärtom om du läser tråden från början.

Strunt samma nu.

Lev väl!
Peace

Det här kan man ju "diskutera" i en evighet. Jag minns mycket väl Soundblaster korten :), hade själv ett vad jag tror, var ett "värsting" kort för många år sedan.

Varför hade jag då ett sådant kort?
* Jag visste inte bättre?
* Det fanns inte så smarta lösningar för att koppla ihop datorn med övrig elektronik, tänker då främst på dagens HDMI, som är helt fantastiskt.
* Vet inte ens om moderkorten på den tiden hade "onboard" ljudkretsar, det är så länge sen?
Främsta anledningen, vad jag kan minnas, var att det underlättade att koppla in ljudet till en förstärkare

Om vi nu tar dagens system, vi kan ta mitt system, jag använder inte något "onboard" ljudkort inte heller använder jag ett separat ljudkort utan jag använder mig av mitt grafikkort. Denna skickar både bilddata och ljuddata helt digitalt via samma kabel till min förstärkare. Någon konvertering av analoga signaler existerar inte. Skulle jag köpa ett ljudkort för tusentals kronor så skulle jag ändå inte höra någon skillnad. För jag håller endast på med digitala grejer.

Peace, ha en riktigt bra helg! Det är så mycket roligare att diskutera om man inte blir irriterad

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Varje gång du omvandlar analogt ljud till digitalt förlorar du litegrann, frågan är bara hur mycket.

Men om man går från digitalt till digitalt, förlorar man då något? Varför?

Permalänk
Rekordmedlem

Om man spelar kan ljudkortet påverka hur ljudet renderas, det finns små skillnader mellan olika kort, hur mycket det hörs har jag inte testat, korten skiljer sig även i dac kvalitet, det är en påtaglig skillnad där, men om man kör ut signalen digitalt och sköter omvandlingen tex i en hembioreceiver så använder man inte dacarna i ljudkortet,
Då blir slutsatsen att vid spel kan det vara olika ljud som renderas, på samma sätt som att bilden inte är lika på olika grafikkort.
Men om man återger musik eller annat som inte ska renderas utan bara spelas upp så är det dackvaliten som bestämmer ljudkvaliten.
Om man ansluter en extern decoder/daclösning så är det den som bestämmer kvalitén, åtminstone om man har den galvaniskt isolerad från datorn, tex genom att koppla via toslink eller transformatorer.
Ansluter man galvaniskt kan dator skick störningar som ibland går att höra, det är rätt vanligt på laptops att man tex hör aktiviteten på usb bussen tydligt i brusgolvet på ljudutgången.
Musikljudkort brukar ha betydligt bättre adc delar är datorkort, men de har inte alltid bättre dacar, de är oftast optimerade för inspelnnig snarare än uppspelning.

Vad kallar man förresten den teknik som skapar ljudet i spel, rendering är kanske inte rätt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om man spelar kan ljudkortet påverka hur ljudet renderas, det finns små skillnader mellan olika kort, hur mycket det hörs har jag inte testat, korten skiljer sig även i dac kvalitet, det är en påtaglig skillnad där, men om man kör ut signalen digitalt och sköter omvandlingen tex i en hembioreceiver så använder man inte dacarna i ljudkortet,
Då blir slutsatsen att vid spel kan det vara olika ljud som renderas, på samma sätt som att bilden inte är lika på olika grafikkort.
Men om man återger musik eller annat som inte ska renderas utan bara spelas upp så är det dackvaliten som bestämmer ljudkvaliten.
Om man ansluter en extern decoder/daclösning så är det den som bestämmer kvalitén, åtminstone om man har den galvaniskt isolerad från datorn, tex genom att koppla via toslink eller transformatorer.
Ansluter man galvaniskt kan dator skick störningar som ibland går att höra, det är rätt vanligt på laptops att man tex hör aktiviteten på usb bussen tydligt i brusgolvet på ljudutgången.
Musikljudkort brukar ha betydligt bättre adc delar är datorkort, men de har inte alltid bättre dacar, de är oftast optimerade för inspelnnig snarare än uppspelning.

Vad kallar man förresten den teknik som skapar ljudet i spel, rendering är kanske inte rätt ?

Intressant att man kan skicka iväg jobbet till tex en reciever. Men TS frågade om huruvida ljudkortet spelar roll. Och om du skickar jobbet vidare och förbigår ljudkortet, så är det inte längre det vi pratar om.

Och jo, de är optimerade för uppspelning då detta är jätteviktigt i mixnings-sammanhang. Vill inte säga emot längre, men måste denna gång.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Men om man går från digitalt till digitalt, förlorar man då något? Varför?

Ljud är ALDIG analogt, då digitalt är ettor och nollor i din dator, och ljud är vågor i luften som pulserar och får saker att hända i dina öron. Helt naturligt. Det är konverteringen och tillbaka igen denna tråden har börjat handla om, hehe.. Nåja.

Ps. Jag kanske missförstod dig. Man kan ju skapa ett konstgjort ljud i datorn, med tex en synthesiser eller annat. Men det måste ju ändå konverteras och nå ut till dina öron. Och här spelar det roll, om man är petig. I musiksammanhang spelar ljudkortet stor roll här då det hjälper till med effekter osv, men det är en annan historia. De flesta speltillverkare (idag) samplar nog allt de använder som ljud i sina produkter. In the good old days så var det tvärtom, då skapade man musiken, ljuden och allt i datorn. Kommer ni ihåg c64? Hehe. Vilken ljudkrets!!!!

missförstånd kanske
Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad kallar man förresten den teknik som skapar ljudet i spel, rendering är kanske inte rätt ?

Bra fråga. Finns det ett enskilt namn, eller beror det kanske på spelmotorn, och det utvecklarna valt att använda? Jag är ingen expert men jobbet skickas väl från programmet till processen som hanterar ljud. Just nu, i Ubuntu använder jag tex PulseAudio & Alsa (inspelning). I windows är det kanske Directsound, Ja gud HJÄLP MIG!!! Hahaha denna tråden blev sjukt avancerad... XD

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Ljud är ALDIG analogt, då digitalt är ettor och nollor i din dator, och ljud är vågor i luften som pulserar och får saker att hända i dina öron. Helt naturligt. Det är konverteringen och tillbaka igen denna tråden har börjat handla om, hehe.. Nåja.

Ja, men det är också det jag undrar

1. Analogt (finns i luften)
2. Digitalt (mikrofonenheten omvandlar till digitalt)
3. Digitalt (skickas till hårddisken)
4. Digitalt (skickas till recivern)
5. Recivern gör nu om den digitala informationen till analogt.

Varför skulle det spela större roll vad man har i steg 3-4?! Digitalt som digitalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Ja, men det är också det jag undrar

1. Analogt (finns i luften)
2. Digitalt (mikrofonenheten omvandlar till digitalt)
3. Digitalt (skickas till hårddisken)
4. Digitalt (skickas till recivern)
5. Recivern gör nu om den digitala informationen till analogt.

Varför skulle det spela större roll vad man har i steg 3-4?! Digitalt som digitalt.

Ja det är här ni verkligen "GOT ME". Jag vet inte hur det funkar i alla recievers, med dagens teknik. I min Yamaha som är ansluten till min HTPC via optisk kabel, så sker konverteringen till analogt i mitt ljudkort, och sen skickas denna signal återigen konverterad till digitalt till min förstärkare(reciever), och omvandlas IGEN till analogt och skickas ut till mina högtalare. HEHE... Men som sagt nu är du på Hifi territorium, och här har jag missat så mycket under senare år.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Det här kan man ju "diskutera" i en evighet. Jag minns mycket väl Soundblaster korten :), hade själv ett vad jag tror, var ett "värsting" kort för många år sedan.
http://m1.agitomedia.pl/image/700x700/0/karty-dzwiekowe/creat...

Varför hade jag då ett sådant kort?
* Jag visste inte bättre?
* Det fanns inte så smarta lösningar för att koppla ihop datorn med övrig elektronik, tänker då främst på dagens HDMI, som är helt fantastiskt.
* Vet inte ens om moderkorten på den tiden hade "onboard" ljudkretsar, det är så länge sen?
Främsta anledningen, vad jag kan minnas, var att det underlättade att koppla in ljudet till en förstärkare

Om vi nu tar dagens system, vi kan ta mitt system, jag använder inte något "onboard" ljudkort inte heller använder jag ett separat ljudkort utan jag använder mig av mitt grafikkort. Denna skickar både bilddata och ljuddata helt digitalt via samma kabel till min förstärkare. Någon konvertering av analoga signaler existerar inte. Skulle jag köpa ett ljudkort för tusentals kronor så skulle jag ändå inte höra någon skillnad. För jag håller endast på med digitala grejer.

Peace, ha en riktigt bra helg! Det är så mycket roligare att diskutera om man inte blir irriterad

Haha. Ja detta blev sjukt nördigt!!!

I tex grafikkort som AMD skapar så är det faktist en realtek krets som omvandlar ljudet åt dig. "Ljudkortet" är ditt grafikkort. Nu vet jag inte om det gäller alla AMD kort osv men i ett 5870 så är det samma HDaudio som man har på moderkort.

Så då är ditt grafikkort ett ljudkort också! Fantastiskt med dagens teknologi!! Om du har ett Nvidia så kanske det är andra komponenter som omvandlar ljudet. Men ljudet måste omvandlas, och om inte AMD/Nvidia/Matrox låter sina GPUs omvandla ljudet, vilket inte ens AMDs APUs gör, så måste en annan krets göra jobbet. Drivrutinen i ditt os skickar ljudet till kretsen på ditt grafikkort (för att du valde den drivisen), så det är inga konstigheter på den fronten.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av serverfel:

Ja det är här ni verkligen "GOT ME". Jag vet inte hur det funkar i alla recievers, med dagens teknik. I min Yamaha som är ansluten till min HTPC via optisk kabel, så sker konverteringen till analogt i mitt ljudkort, och sen skickas denna signal återigen konverterad till digitalt till min förstärkare(reciever), och omvandlas IGEN till analogt och skickas ut till mina högtalare. HEHE... Men som sagt nu är du på Hifi territorium, och här har jag missat så mycket under senare år.

Hur menar du att din dac>adc> toslink kedja ser ut ?
Det finns DD live och DTS connect som tidigare gjorde liknande saker, men de jobbade helt i digital domänen så att ditt ljudkort skulle köra igenom en helt onödig dac>adc låter otroligt.
Och om det är en htpc så sker det normalt sett ingen som helst behandling av ljudet i datorn, det är därför man låter grafikkorten skicka ut ljudströmmen via hdmi, det är helt enkelt bara en dataström som ska sändas till en viss kontakt, det är därför som du tex inte kan reglera ljudnivån i datorn om du kör en film och matar ut ljudet till en receiver, det sänds bara ut helt opåverkat, försöker du tex ändra en dts fil så blir det bara brus av bitströmmen som matas till dekodern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Haha. Ja detta blev sjukt nördigt!!!

I tex grafikkort som AMD skapar så är det faktist en realtek krets som omvandlar ljudet åt dig. "Ljudkortet" är ditt grafikkort. Nu vet jag inte om det gäller alla AMD kort osv men i ett 5870 så är det samma HDaudio som man har på moderkort.

Så då är ditt grafikkort ett ljudkort också! Fantastiskt med dagens teknologi!! Om du har ett Nvidia så kanske det är andra komponenter som omvandlar ljudet. Men ljudet måste omvandlas, och om inte AMD/Nvidia/Matrox låter sina GPUs omvandla ljudet, vilket inte ens AMDs APUs gör, så måste en annan krets göra jobbet. Drivrutinen i ditt os skickar ljudet till kretsen på ditt grafikkort (för att du valde den drivisen), så det är inga konstigheter på den fronten.

Digitalt ljud ut omvandlas inte alls i en dator om man t.ex. skickar det ut via HDMI. Den digitala ljudströmmen skickas direkt från källfilen till t.ex. en extern förstärkare, som då får agera ljudkort och konvertera signalen till analogt till högtalarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Digitalt ljud ut omvandlas inte alls i en dator om man t.ex. skickar det ut via HDMI. Den digitala ljudströmmen skickas direkt från källfilen till t.ex. en extern förstärkare, som då får agera ljudkort och konvertera signalen till analogt till högtalarna.

mitt OS kan inte svenska bokstaver just nu.. new install. sorry

Jag far borja utga ifran att jag har fel da...

Kan du ge mig ett par lankar pa denna teknologi som konverterar instruktionerna fran din CPU i tex din forstankare eller TV? Jag har i denna trad verkligen forsokt att lanka till olika kallor som beskriver datorljud.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur menar du att din dac>adc> toslink kedja ser ut ?
Det finns DD live och DTS connect som tidigare gjorde liknande saker, men de jobbade helt i digital domänen så att ditt ljudkort skulle köra igenom en helt onödig dac>adc låter otroligt.
Och om det är en htpc så sker det normalt sett ingen som helst behandling av ljudet i datorn, det är därför man låter grafikkorten skicka ut ljudströmmen via hdmi, det är helt enkelt bara en dataström som ska sändas till en viss kontakt, det är därför som du tex inte kan reglera ljudnivån i datorn om du kör en film och matar ut ljudet till en receiver, det sänds bara ut helt opåverkat, försöker du tex ändra en dts fil så blir det bara brus av bitströmmen som matas till dekodern.

Ok. Nu fattar jag hur du menar. Och skall soka mer om avlastning av ljudbiten via direktsignal till annan mottagare. For detta ar helt nytt for mig. Har man da en standarddrivrutin till ljudet, for det maste ju i alla fall folja en standard? Men De flesta grafikkort med inbyggt hdmi har visst da en ljudkrets som skoter ljudbiten. Googla. Jag har lankat till massa sidor i traden som stodjer min kunskap. Lanka garna tillbaka med vettiga lankar. Och helst inte forum for da ar vi tillbaka pa ruta ett.

Nar jag skickar ljud via hdmi direkt till min tv, sa ar det i mitt fall en realtekljudkrets som i alla fall mottar ljudet sen om den bara skickar vidare vet jag nu inte. skall kolla. Det ar alltsa ljudkretsen pa mitt moderkort, da det ar realtek som skrivit den drivrutinen. Grafikkortet ar en radeonkrets som ar inbakad i min CPU. I ett annat ATI kort som jag ager ar det ett ljudchip inbyggt pa korttet som skoter detta, och jag behover saledes inga ljudkort alls pa datorn om jag anvander detta kort da aven mitt grafikkort ar ett ljudkort nu, om jag nu inte hade anvant mitt ljudkort och annat grafikkort.

Mitt grafikkort som namnts ar ett Radeon HD5570. skall ta reda pa marke om du vill.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan väl sitta nån enkel ljudcodec på grafikkorten, men oavsett det så görs det ingen dac>adc det är helt enkelt onödiga steg, och för i princip allt ljud utom i spel och musikskapande så handlar det bara om att sända ut ett redan färdigt ljud idag. Att packa upp komprimerade ljud sker i cpun, och om du gör nån avancerad ljudprocessning på riktigt så sker det i cpun eller i grafikkortets gpu del, det är bara leksaks funktioner utan större värde som finns i normala ljudkort vid musikuppspelning som "crystaliser" och sånt.
Win 7 har en helt ny ljuddel jämfört med xp och behovet av src funktion har i princip försvunnit, src var annars ett starkt argument för creative x fi på xp tiden.
Det som jag däremot är osäker på hur det funkar är convolvern som numera finns i win, microsoft gör väldigt lite väsen av sig om att den finns, det vore oerhört bra om det gick att använda den seriöst, men det verkar inte finnas andra än MS som vet hur den fungerar, och de nyttjar den tyvärr inte till fullo, ett bra interface där man kunde reglera den fritt hade varit oerhört kraftfult och bra, nu verkar den mest bara användas till tidsfördröjningar och en grov nivåmatchning.
Det är alltså den här funktionen jag avser som de är förtegna med att beskriva detaljerat, den vore oerhört intressant att kunna använda seriöst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.