Citat:
Ursprungligen inskrivet av
Falcon
Om det är mitt svar?
Vad var frågan?
Du skrev: " Och om du inte håller med mig efter det så vill du bara inte ". Varför skulle jag hålla med om något som är felaktigt?
Men, först och främst, anledningen till att jag skrev wtf var ju för att du hoppade på mig och menade att jag fördummar en hel bransch. Inte konstigt att jag reagerar eller?
Nu bad du om ursäkt, strongt gjort av dig. Och jag godtar ursäkten också. Inga problem. Jag ber också om ursäkt för mina svordomar
Jag skrev en fråga bl.a till dig här ovan, läs gärna inlägg #8 en gång till.
Liknelsen med ett grafikkort och upplösning är tyvärr, enligt mig, riktigt dålig.
Min fråga till dig blir, igen, anser du att ett ljudkort i "gotte" klassen speglar ett bättre ljud om man t.ex lyssnar på FLAC, kollar en BD-film eller rentav spelar? Kontra då att skicka ljudet via HDMI från grafikkortet till en receiver.
Mitt svar på HDMI frågan kommer sist.
Jag säger detta efter egna upplevelser, och efter det som jag läst in i jakt efter bättre ljud i min dator. En digital signal skickar naturligtvis ett bättre ljud än en analog, efterssom att det är "allt eller inget" i det fallet. Dessutom är det mer praktiskt, enligt mig. Tyvärr så är det svårt att hitta utrustning som jag vill koppla in i mitt ljudkort som stödjer det.
Men det var inte alls det som jag argumenterade ihop. Jag vet inte hur länge sedan du började med datorer. Men om det är ett tag sen så minns du kanske ett ljudkort som hette SOUND BLASTER PRO. Detta var väl creatives sista 8-bitars ljudkort, innan SOUND BLASTER 16(bit) kom ut, och satte ribban för en ganska lång tid. Här kunde man naturligtvis höra skilldnaden utan att vara (audiofil) efterssom att frekvensen som ljudkortet kastade ut var i "Cd-kvalité". Det lät bättre på alla vis.
Idag är de flesta ljudkort, troligen även inbyggda 24-bitars ljudkort. Dessa har en uppspelningsfrekvens i 96Khz. "headroomet" är större. En flac-fil låter nog ganska likt för många. Men i ett spel där flera kanaler skall mixas ihop och nå dina öron, tex 15 soldater som skjuter, musik i cd kvalité, och fotsteg osv.. Ja du vet vilken detaljrikedom det är i dagens spel. Om spelet inte har ett fast antal "ljudkällor" så lär ett ljudkort kunna komprimera ner dessa ljud mer övertygande än ett som exempelvis endast klarar 44Khz. Ditt öra kan inte höra en skilldnad mellan en FLAC fil mellan de två. Men om du har flera olika ljud som spelas upp samtidigt så kan du höra det som inte skall vara där, och det är Harmonisk förvrängning. Alltså att ljuden individuellt inte låter lika bra längre för att "de inte får plats". Idag finns det ju kort som spelar upp i 192Khz.
Men det är inte min huvudpoäng. När du har ett billigt inbyggt ljudkort så är dess samlade komponenter först inte så välgjorda, sen är de inte byggda för att exempelvis hålla utomstående störningar borta från det levererade ljudet. Många billigare inbyggda kort har ett brus/oljud i bakrunden som kommer från dina övriga komponenter, och deras digitala signaler. Ljudkortet håller inte tätt. I mitt fall har jag hört det mest från sydbryggan, och därmed USB-signaler och hårdiskar.
Länken jag skickade innan var kanske inte lika bra som denna, som jag tycker är rent av klockren och pedagogisk.
http://sound-cards-review.toptenreviews.com
Två begrepp du kan hålla utkik på:
THD (total harmonic distortion)
SNR (signal-to-noise ratio)
HDMI kommer naturligtvis att eliminera de störningar som en analog kabel kan ge. Och ge 100% av det ljud som ljudkortet skickar ut. Men om ett billigt ljudkort skickar ut en signal som är nedlusad av störningar, låg detaljrikedom osv så kommer man ju aldrig få mer än det oavsett anslutningstyp.
Mitt fåniga grafikkortsexempel ville endast säga att kedjan aldrig är starkare än dess svagaste länk.
Och sist men inte minste (speciellt på detta forum). Ett bra ljudkort har en signalprocessor (ljud-cpu) som är snabbare än hos billigare kort, vilket hjälper till att minska ljud-letacy. Alltså fördröjningar i ljudet. Något som kan märkas i just en väldigt aktiv ljudmiljö. Och du hör allt utan förlust i "realtid". Detta är förvisso mest framstående i ex musiksammanhang där ljudkortet måste hinna med att spela in din röst i samma fas som musiken du sjunger till. Men även i spel exempelvis så är detta en faktor. Om du spelar med "team-speak", så är det samma princip. Ljukortet måste omvandla din röst och skicka den vidare till CPU, samtidigt som uppspelningen inte får vara lidande.
När jag sade att du dummar ner en branch så menar jag att om din filosofi var korrekt, så skulle det inte vara nödvändigt att utveckla nya och bätte ljudkorts, DSPn osv, så länge man hade en digital utgång.
Nu kan det vara såhär att du alltid suttit med jättefina moderkort från tex ASUS, som själva som företag utvecklar ganska bra mainstream ljudkort. Och på så vis har du inte haft vissa av de problem som jag nämnt ovan.
Jag å andra sidan har aldrig gett mer än 1000:- för ett moderkort, eftersom att jag aldrig känt att det varit lönt, så länge jag fått de komponenter jag behöver och det chipset jag nöjer mig med.
Däremot märket är jag petig med pga dåliga erfarenheter med andra.
Jag ville ej klanka ner på dig, men det kändes snarare som om det var tvärtom om du läser tråden från början.
Strunt samma nu.
Lev väl!
Peace