6,3 mm - Vad är fördelarna?

Permalänk
Medlem

6,3 mm - Vad är fördelarna?

Det finns ju fortfarande hörlurar med 6,3 mm och så men har den några fördelar jämfört med 3,5 mm kontakten?

Permalänk
Medlem

6.3mm utgångarna på t.ex ljudkort börjar inte glappa som 3.5mm gör efter 2-3år (för mig)

3.5mm med skruvadapter till 6.5mm är att föredra.

Annars är det bara större kontaktyta och möjlighet till grövre kablar.

Permalänk
Medlem

Man slipper sätta på en adapter när man ska stoppa i pluggen i 6.3mm lur-uttag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TijY:

6.3mm utgångarna på t.ex ljudkort börjar inte glappa som 3.5mm gör efter 2-3år (för mig)

3.5mm med skruvadapter till 6.5mm är att föredra.

Annars är det bara större kontaktyta och möjlighet till grövre kablar.

Makes sense. Nackdelen är ju att alla apparater inte har en 6,3 mm kabel.

Men så det är enda skillnaden? Det blir inte bättre ljudkvalitet eller så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Makes sense. Nackdelen är ju att alla apparater inte har en 6,3 mm kabel.

Men så det är enda skillnaden? Det blir inte bättre ljudkvalitet eller så?

Tror inte det,däremot är väl 6.3mm mer för proffsbruk.

Permalänk
Medlem

6.3 är mestadels till DJ samt tekniker saker...ljudbord har itne 3.5 millimeterskontakter

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

6.3 är mestadels till DJ samt tekniker saker...ljudbord har itne 3.5 millimeterskontakter

Får jag fortsätta på diskussionen? Hur kommer det sig att det finns två olika standarder, eller vad det nu kallas, om de båda låter lika bra? Det argument jag kan se är att 6,3mm är mer slitstarkt. Något annat? Hur kommer det sig att "proffs" använder 6,3mm när 3,5mm annars är lika bra? Handlar allt om denna påstådda hållbarhet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KonradA:

Får jag fortsätta på diskussionen? Hur kommer det sig att det finns två olika standarder, eller vad det nu kallas, om de båda låter lika bra? Det argument jag kan se är att 6,3mm är mer slitstarkt. Något annat? Hur kommer det sig att "proffs" använder 6,3mm när 3,5mm annars är lika bra? Handlar allt om denna påstådda hållbarhet?

Skickades från m.sweclockers.com

Hållbarhet och pålitlighet, ja. I proffsvärlden används även XLR istället för RCA och Speakon istället för vanliga högtalarkontakter. Allt för pålitlighet och hållbarhet.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av KonradA:

Får jag fortsätta på diskussionen? Hur kommer det sig att det finns två olika standarder, eller vad det nu kallas, om de båda låter lika bra? Det argument jag kan se är att 6,3mm är mer slitstarkt. Något annat? Hur kommer det sig att "proffs" använder 6,3mm när 3,5mm annars är lika bra? Handlar allt om denna påstådda hållbarhet?

Skickades från m.sweclockers.com

2 standarder? Njaeh, det finns nog ett par fler standarder egentligen. RCA & XLR tex. är ju precis samma signaltyp, fast annorlunda kontakt.

Men för att svara på frågan så handlar det väl helt enkelt om kontaktens fysiska delar, dvs. hållbarhet, kontaktyta, hur lätt den slinker ut av misstag mm. Den tekniska biten är precis likadan på alla standarder.

EDIT: Sen kan man ju argumentera om balanserat samt obalanserat ljud, men tekniskt sett går det ju att få balanserat ljud även i en 3.5mm-kontakt, bara det att det aldrig används, eftersom balanserat ljud anses som "studiokvalitet", och då är det ju generellt sett XLR eller TRS (6.3mm) som används ändå.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av morxy49:

2 standarder? Njaeh, det finns nog ett par fler standarder egentligen. RCA & XLR tex. är ju precis samma signaltyp, fast annorlunda kontakt.

Men för att svara på frågan så handlar det väl helt enkelt om kontaktens fysiska delar, dvs. hållbarhet, kontaktyta, hur lätt den slinker ut av misstag mm. Den tekniska biten är precis likadan på alla standarder.

Nej det är oftast inte samma signaler, 3 pol xlr används till balanserad mono signalöverföring medan det så vitt jag vet är mycket ovanligt att köra balanserat med rca, (och även stereo i 3pol xlr) Thule har använt dubbla rca per kanal för balanserat i övrigt har jag aldrig sett det.
Däremot används tele till både till stereo och mono och balanserat och obalanserat.
4 pol xlr finns däremot på en del hörlurar.

#11951534

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej det är oftast inte samma signaler, 3 pol xlr används till balanserad mono signalöverföring medan det så vitt jag vet är mycket ovanligt att köra balanserat med rca, Thule har gjort det med dubbla rca per kanal men i övrigt har jag aldrig sett det.
Däremot används tele till både till stereo och mono och balanserat och obalanserat.
4 pol xlr finns däremot på en del hörlurar.
http://forumbilder.se/images/be3201243322P4d72.jpg

#11951534

Läs min edit

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

6,3mm var den ursprungliga HiFi-standaren och har funnits sen 60-talet, minst. Det var först när det började komma bärbara enheter som 6,3 var för stort och 3,5mm utvecklades.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NoWin:

6,3mm var den ursprungliga HiFi-standaren och har funnits sen 60-talet, minst. Det var först när det började komma bärbara enheter som 6,3 var för stort och 3,5mm utvecklades.

Stereo 3,5mm kontakterna dök upp på lurar när freestyles blev moderna men de har använts länge på hörsnäckor i mono.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En fråga, borde det inte hänga ihop med effekten och att man får bättre överföring vid höga effekter (Proffsbruk) när man använder 6.3?

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Skrivet av phlopydisk:

En fråga, borde det inte hänga ihop med effekten och att man får bättre överföring vid höga effekter (Proffsbruk) när man använder 6.3?

Nä. 6,3mm används för signalnivå: ett ensiffrigt antal volt och tiondels ampere.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av phlopydisk:

En fråga, borde det inte hänga ihop med effekten och att man får bättre överföring vid höga effekter (Proffsbruk) när man använder 6.3?

Framförallt så är kontaktytan mycket liten, det är en plan fjäder i honan som ligger ann mot en rund pinne i kabelkontakten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

En fråga, borde det inte hänga ihop med effekten och att man får bättre överföring vid höga effekter (Proffsbruk) när man använder 6.3?

Nej, kabeltjockleken och kontaktytan spelar förvånansvärt lite roll för effekten, hörlurar och signalen som dras över dessa kontakter handlar det oftast om milliwatt eller någon enstacka watt. Se på en vanlig ström kontakt t.ex http://www.gnosjoregion.se/gfx/turism/stickpropp_03.jpg den kan dra runt 100+ watt utan större besvär.

Nej, fördelarna ligger i att större kontakt har bättre kontakt med ytorna, mer rör vid varandra inne i kopplingen så slipper man glapp och kontakten håller längre.

Alla sådana här kontakter har en liten fjäder som trycker emot hane-kontakten för att hålla kopplingen, ju mindre kontakt ju mindre fjäder och ju färre kopplingar klara den innan fjäder blir för slö och inte håller emot.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Nä. 6,3mm används för signalnivå: ett ensiffrigt antal volt och tiondels ampere.

Vilket får oss att tänka på att vi hittar 6,3mm på både PA-slutsteg och PA-högtalare.
Om den nu är så klen så borde den vara förbehållen signalkablar och hörlurar, inte högeffektsutrustning.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lifooz:

Vilket får oss att tänka på att vi hittar 6,3mm på både PA-slutsteg och PA-högtalare.
Om den nu är så klen så borde den vara förbehållen signalkablar och hörlurar, inte högeffektsutrustning.
/Lifooz

Och det fungera för det mesta skit att använda tele till högtalare och man gick därför först över till xlr för att sedan skippa även det och ta fram Speakon som är en bra kontakt för ändamålet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Speakon är underbart. Använder det till mina subbar och det är så sjukt smidigt att det går inte att förstå om man inte får prova själv.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Vilket får oss att tänka på att vi hittar 6,3mm på både PA-slutsteg och PA-högtalare.
Om den nu är så klen så borde den vara förbehållen signalkablar och hörlurar, inte högeffektsutrustning.

Signalnivån är klen; kontakttypen klarar massor med effekt momentant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Signalnivån är klen; kontakttypen klarar massor med effekt momentant.

Jaha😯 då är jag med.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Speakon för högtalare togs fram för att utspänningen och även strömstyrkan från högeffektsslutsteg blev allt för höga för XLR.

Utspänningen har klivit över klenspänningsgränsen (50V AC) och det är ju inte tillåtet på oskyddade pinnar som det är på XLR på utgångarna.
Speakon är isolerade för beröring och även godkända för lågspänning.

Visa signatur

Medlem #14