Sidan 1 av 2 1 2

Verktyg Visningsval
2011-02-23, 20:32   #1

ideeric

Medlem

Plats: Karlstad

Registrerad: feb 2011

Kablar till studiomonitorer?

Hej!

Jag köpte för 1 månad sedan ett par studiomonitorer (Yamaha HS80M) som jag är mycket nöjd med!

Det enda problemet är ett svagt susande ljud.. det är knappt hörbart men hörs ändå när jag är nära högtalaren och har låg volym.. Suset ökar inte när jag höjer volymen utan är konstant. Beror detta på kablarna, eller kan det vara ljudkortet eller monitorerna?

Jag har dem kopplade till mitt ljudkort(Digidesign Mbox) med vanliga billiga TS-kablar, och började funderar på om de är analoga kablar och att suset kan komma därifrån.

Vad säger ni som har lite bättre kolla på detta?

MVH // Eric
ideeric är inte uppkopplad
2011-02-23, 21:16   #2

simonwellander

Medlem

Plats: Karlskoga

Registrerad: jun 2009

det är ljudkortet förmodligen jag körde med det inbyggda ljudkortet förut innan jag skaffade ett nytt ljudkort (Asus Xonar DX). med det inbyggda brusade det för mig också, men efter jag böt ljudkort försvann bruset och det är knäpptyst om man inte spelar upp något.
2011-02-23, 21:39   #3

x3me00

Medlem

Plats: Ystad, Skåne

Registrerad: jul 2009

Det tysta bruset du beskriver beror med 95%säkerhet på någon form av jordfel. Och det kan bero på en väldig massa olika saker ... om du har någon annan signalkälla hemma (CD spelare eller liknande med volymkontroll) så kan du pröva monitorerna med den. men de kan lika gärna vara störningar / ljudkortet/ Kablar men så skulle jag nog personligen börja felsöka.
Stereo // Thorens TD-166 mk2 -> Diy rörförsteg med riia baserat på hma -> 150w diy rörslutsteg -> Focal Chorus 826v, Äger en väldigt fin dac, men sen nya försteget blev klart är digitalmusik inte längre välkommet.
x3me00 är inte uppkopplad
2011-02-23, 22:15   #4

ideeric

Medlem

OM det är ljudkortet, finns det något sätt att reducera det eller är det inget att göra åt?

Har läst lite om balanserade vs. obalanserade kablar och använder nu obalanserade. Vad jag läst mig till kan just sånt här signalbrus komma av att man inte kör balanserade. Jag har ju mycket elektrisk utrustning runt monitorerna också (dator, gitarr-förstärkare, effektpedal), kan det störa signalen?
2011-02-23, 22:20   #5

simonwellander

Medlem

tror fortfarande på ljudkortet, men OM du kör på det inbyggda (moderkortets ljudkort) så tycker jag att du ska köpa ett nytt. helt klart. ljudkvalliten blir mycket bättre och hela ljudet blir bättre. instrumenten låter inte lika ihopblandande och basen låter skönar. Asus Xonar DX är det bästa du kan få under 1500 kr . !! Undvik Creative om du ska köpa ett nytt, just sayin !!

Mvh Simon
2011-02-23, 22:21   #6

Typhonos

Medlem

Plats: Norrköööping

Registrerad: dec 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ideeric Visa inlägg
OM det är ljudkortet, finns det något sätt att reducera det eller är det inget att göra åt?

Har läst lite om balanserade vs. obalanserade kablar och använder nu obalanserade. Vad jag läst mig till kan just sånt här signalbrus komma av att man inte kör balanserade. Jag har ju mycket elektrisk utrustning runt monitorerna också (dator, gitarr-förstärkare, effektpedal), kan det störa signalen?
Kan det definitivt göra. Kör alltid balanserat där du kan. Ditt ljudkort ger inte upphov till bruset i sig utan det är sannolikt en yttre störning.

Jag har själv ett M-audio 2496 med obalanserade kablar och det har jag varit tvungen att skärma av när jag spelar in. Har även obalanserade tele-rca kablar här och det kräver viss tankeverksamhet när om man har störande källor i närheten.
Typhonos är inte uppkopplad
2011-02-23, 22:23   #7

Typhonos

Medlem

Plats: Norrköööping

Registrerad: dec 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av simonwellander Visa inlägg
tror fortfarande på ljudkortet, men OM du kör på det inbyggda (moderkortets ljudkort) så tycker jag att du ska köpa ett nytt. helt klart. ljudkvalliten blir mycket bättre och hela ljudet blir bättre. instrumenten låter inte lika ihopblandande och basen låter skönar. Asus Xonar DX är det bästa du kan få under 1500 kr . !! Undvik Creative om du ska köpa ett nytt, just sayin !!

Mvh Simon
Har du inte läst att han använder ett Digidesgn Mbox specifikt för ljudproduktion? Det finns inget spelljudkort i världen som har samma kvalitet och prestanda. Det är inte heller orsaken till hans störningar.
Typhonos är inte uppkopplad
2011-02-23, 22:30   #8

Wasting

Medlem

Plats: stockholm

Registrerad: okt 2007

Jordfel gissar jag på. Dock kan det vara just för du använder en balanserad sladd. om inte båda stödjer balanserad (out från Mbox till in på högtalaren etc) tjänar du inget på det, det kan bara skapa mer problem.

Ljudkortet är det verkligen inte i alla fall.
Wasting är inte uppkopplad
2011-02-23, 22:32   #9

brimstone

Medlem

brimstones avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: sep 2007

Vad händer med bruset om du drar ut signalkablarna?
brimstone är inte uppkopplad
2011-02-23, 22:32   #10

Saeon

Medlem

Saeons avatar

Registrerad: apr 2009

Om det beror på ljudkortet ska det ju inte låta om man dragit ut signalkabeln. Men för mig som har samma problem (har dock ett par KRK Rokit RP6 G2) så brusar det även om jag dragit ut signalkabeln. Balanserade kablar borde väl inte hjälpa då? Problem finns ju där även utan kablar. Eller kan den balanserade kabeln på något sätt råda bot på detta ändå?

Hur ska man tänka? Hjälp!
Saeon är inte uppkopplad
2011-02-23, 22:33   #11

matnojje

Medlem

matnojjes avatar

Plats: Löddeköpinge

Registrerad: nov 2010

Citat:
Hej!

Jag köpte för 1 månad sedan ett par studiomonitorer (Yamaha HS80M) som jag är mycket nöjd med!

Det enda problemet är ett svagt susande ljud.. det är knappt hörbart men hörs ändå när jag är nära högtalaren och har låg volym.. Suset ökar inte när jag höjer volymen utan är konstant. Beror detta på kablarna, eller kan det vara ljudkortet eller monitorerna?

Jag har dem kopplade till mitt ljudkort(Digidesign Mbox) med vanliga billiga TS-kablar, och började funderar på om de är analoga kablar och att suset kan komma därifrån.

Vad säger ni som har lite bättre kolla på detta?

MVH // Eric
Jag hadde ett liknande proplem i skolan, jag testade att ta ut stöm kontakten och stoppa in den på andra hållet och då försvan bruset.
2011-02-23, 22:34   #12

ideeric

Medlem

Tacksam för snabbt svar! Men det känns som sagt att det enklaste är att köpa ett par balanserade kablar och testa! Eller testa att flytta förstärkaren o de och se om det gör någon skillnad!

Och jag kör som sagt med ett externt Mbox ljudkort.
2011-02-23, 22:38   #13

Wasting

Medlem

är det denna version av Mbox du har? http://www.avid.com/US/products/Pro-Tools-Mbox/features

Tänkte bara då det finns flera versioner av den.

Senast redigerad av Wasting 2011-02-23 klockan 22:47.
2011-02-23, 22:43   #14

Decoman

Medlem

Plats: Oslo, Norge

Registrerad: aug 2008

Hvis man holder input knotten bak på hs80m monitorene så lav som mulig, så er dette en måte å dempe susing så vidt jeg har skjønt.

Er selv nysgjerrig på få løst et par mysterier. Skal forsøke finne ut forholdene omkring jording hos meg. Bruker et billig Creative USB lydkort med RCA kabler, og tror jeg får heller skaffe et lydkort med balansert signal en gang seinere.

En annen ting jeg har lyst til er å lage 4 stk lydisolerende hylleseksjoner (Ivar hyllene hos Ikea) med steinull.
Decoman är inte uppkopplad
2011-02-23, 22:56   #15

ideeric

Medlem

jag testade nu att sätta på monitorerna enbart med AC adaptern ikopplad, och bruset kvarstår.. så då antar jag tyvärr att det ligger ett konstant litet brus i högtalaren.. som att de får för mkt ström.

matnojje: hur menar du att du "stoppade in kontakten på andra hållet"? På ena sidan av strömkabeln är det en stick-kontakt och på andra en hona som går in i förstärkaren.
2011-02-23, 23:13   #16

AlbertMwugabi

Medlem

AlbertMwugabis avatar

Plats: Mitt skrivbord

Registrerad: feb 2008

Jag skulle absolut testa balanserade kablar, har liknande problem med mina monitorer och jag kör också med obalanserade kablar. Dock får jag andra problem med att mitt grafikkort stör ut mitt ASUS Essence ST. Ska göra en liknande lösning som dig och köra med externt ljudkort, har testat med ett externt och mycket av mina störningar försvann då, dock inte dom som jag tror uppkommer av de obalanserade kablarna.
AlbertMwugabi är inte uppkopplad
2011-02-23, 23:19   #17

Saeon

Medlem

Saeons avatar

Registrerad: apr 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av AlbertMwugabi Visa inlägg
Jag skulle absolut testa balanserade kablar, har liknande problem med mina monitorer och jag kör också med obalanserade kablar. Dock får jag andra problem med att mitt grafikkort stör ut mitt ASUS Essence ST. Ska göra en liknande lösning som dig och köra med externt ljudkort, har testat med ett externt och mycket av mina störningar försvann då, dock inte dom som jag tror uppkommer av de obalanserade kablarna.
Grejen är att det brusar trots att inga signalkablar kopplats in. Skulle det kunna lösa problemet ändå?
Saeon är inte uppkopplad
2011-02-23, 23:52   #18

Zotamedu

Medlem

Zotamedus avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: dec 2005

Citat:
jag testade nu att sätta på monitorerna enbart med AC adaptern ikopplad, och bruset kvarstår.. så då antar jag tyvärr att det ligger ett konstant litet brus i högtalaren.. som att de får för mkt ström.

matnojje: hur menar du att du "stoppade in kontakten på andra hållet"? På ena sidan av strömkabeln är det en stick-kontakt och på andra en hona som går in i förstärkaren.
Kan fortfarande vara jordfel och inte fel på högtalarna. Jag har stora problem med det hemma då min basförstärkare brummar en hel del av sig själv. Har varit med om dålig elinstallationer när brummet från störningarna var högre än ljudet när jag spelade vilket var lite tråkigt.

Med vrida kontakten menar han att du ska dra ur strömkontatken och vrida den 180 grader och sedan stoppa in den igen. Det kan faktiskt hjälpa även om det känns så intuitivt att det ska spela någon roll med växelström. Testa även andra vägguttag så kan du se om det försvinner. Vissa andra saker som också är inkopplade kan ge upphov till ljudet. Dimmrar och lysrör ska vara klassiker som ställer till det.
Zotamedu är uppkopplad nu Folding
2011-02-24, 00:16   #19

sirnicke

Medlem

sirnickes avatar

Registrerad: jun 2010

Nja, är surrandet lågfrekvent runt 60hz-surrmär det med all sannolikhet något medmelinstallationen. Har du möjlighet att gå hem till nån polare eller nåt och testa, gör det!
Corsair 650D | Maximus IV Extreme | i5 2500k | 16GB Corsair Vengeance LP | Corsair H100 | 2x Corsair Force GT 120GB i Raid-0 | Enermax Cluster | Lamptron FC5 V2 | Asus GTX 680 DirectCU II TOP | Seagate 2TB | Corsair AX850 | Dell UltraSharp U2711 | Dell 2407WFP | Logitech G510 & G35 | Mionix Naos 5000
sirnicke är inte uppkopplad
2011-02-24, 00:42   #20

ideeric

Medlem

suset ligger i tweetern och är ganska högfrekvent.. men jag ska testa något annat uttag imorgon och se om det hjälper, även kanske ringa återförsäljaren och se om de känner igen detta
2011-02-24, 09:55   #21

simonwellander

Medlem

Bra
2011-02-24, 10:06   #22

Decoman

Medlem

@ideeric, hvis du legger øret inntil 8 tommer's elementet, så tipper jeg at du skal kunne høre noe støy, men dette er hos meg veldig svakt.
2011-02-24, 10:10   #23

simonwellander

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Decoman Visa inlägg
@ideeric, hvis du legger øret inntil 8 tommer's elementet, så tipper jeg at du skal kunne høre noe støy, men dette er hos meg veldig svakt.
Översättning till svenska: Om man sätter örat mot 8 tum's högtalare, så antar jag att du skulle höra en del brus, men detta är nog mycket svagt.
2011-02-24, 11:07   #24

ideeric

Medlem

Jo absolut.. men det är i disktanten (1" diskant) som bruset ligger. Testad idag med en annan grendosa, direkt i uttaget och ett annat uttag i köket. Men utan resultat tyvärr! Har inte testat ett ojordat uttag, men det känns inte så smart att ha det så heller...
2011-02-24, 11:25   #25

kerbo

Medlem

Plats: karlskrona

Registrerad: maj 2008

Citat:

Det kan vara ac-adaptern som orsakar bruset, det är inte ovanligt tyvärr!
matnojje menade nog att han har en jordad elkabel som han snurrade 180 grader så att han bytte fas på stiften.
kerbo är inte uppkopplad
2011-02-24, 12:14   #26

Wasting

Medlem

Du har nog en störning via el nätet, det är något annat som ligger och "läcker"
Testa att tejpa för dom två jordade delarna på hanen av apparatkabeln.

Du kan också testa med att koppla ur andra saker, datan, förstärkan, transformatorer, ja allt möjligt.
Det kan vara så allvarligt att det är en granne 200 meter bort som har en billig Kina transformator inkopplad som sedan stör/läcker in hela elnätet. har varit med om det många gånger.
2011-02-24, 14:53   #27

Decoman

Medlem

Lurer på hva slags målinger man kan gjøre for elsystemet i leieligheten sin.

Jeg så i en video, en fyr som brukte en liten penne-dings til å finne elektromagnetiske felt, som var en indikator på hvorvidt f.eks musikk-utstyr ledet ut i jord. Han hadde også en annen dings som kunne plugges inn i et strømstøpsel, som med tre lysdioder i kombinasjon kunne fortelle noe om det var god nok jording der.

Hm, slike tynne stikk-kontakter uten jording er angivelig noe som kan forstyrre jordingsforholdene for en skjøteledning av hva jeg har skjønt. Veit ikke om dette spiller noen stor rolle. Jeg fjerna et par strømtransformatorer fra en skjøteledning jeg hadde i bruk, for tilkobling av strømforsyning til pc'en, men tror ikke jeg merka noen forskjell. Men jeg ville bare nevne dette i tilfelle noen hadde litt mer peil på mulige problem om bruk av utstyr uten jording.
2011-02-24, 14:57   #28

Decoman

Medlem

Det hadde vært moro å hørt om folk med balanserte kabler (TRS, XLR) kunne fortelle om hvorvidt de har litt susing med sine HS80M høyttalerne.

Jeg var i en butikk nylig hvor jeg kjøpte et par medd HS80M monitorer og fikk høre på de med balanserte kabler, men tenkte ikke da å sjekke om det var litt suselyd i dem dessverre.

Edit: Jeg kan høre en svak pipelyd i monitorene mine i tillegg til litt susing, og er sikker på at dette ikke har noe med Yamaha høyttalerne å gjøre.

Edit2: Ah, pipinga forsvinner når jeg lukker media player classic. Lurer på om kanskje strøm eller strømkabel til dataskjermen forstyrrer. På det ene skjøteledningen, så er begge høyttalerne kobla til, i tillegg til strømkabelen for dataskjermen.

Forresten, både cpu og grafikkort er overklokka i mitt tilfelle.

Edit3: Jeg flytta kontakten for dataskjermen over fra den ene skjøteledningen til den andre, og da forsvant den lille pipelyden jeg hørte tidligere da jeg spilte av film med media player classic.

Senast redigerad av Decoman 2011-02-24 klockan 16:35.
2011-06-26, 11:53   #29

drytap

Medlem

Plats: Skövde

Registrerad: jun 2011

ideeric löste du någonsin problemet? Jag har intressant fakta annars.

Jag har exakt samma högtalare och verkar som vi har exakt samma ljudkort också. Riktigt billiga thoman sssnake obalanserade kablar från ljudkort till monitorerna också.

Nu till det intressanta... Via USB till PC:n och ja det brusar som fan oavsett ljudnivå. Men hör här; har min mac precis intill. Jag byter plats på USB sladden och kopplar systemet till macen istället.

Nu låter det absolut ingenting. DVS inget problem med högtalare, ljudkort eller sladdar.

Problemet måste ligga i PC:n och dess nätaggregat? Har en riktigt seriös gaming-pc och jag tror helt enkelt problemet ligger där - jordningsfel. Vad jag läst verkar du ha samma problem.

Om du hade en lösning så vill jag gärna höra.

/drytap
drytap är inte uppkopplad
2011-06-26, 12:06   #30

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Plats: Salstad

Registrerad: feb 2009

Det är troligen förstärkarens egenbrus du hör, det är enkelt att testa det, dra ut signalkablarna och lyssna, du kan även jorda signalingångarna och höra vad som händer, men ett litet egenbrus finns hos alla förstärkare, och sitter man så pass nära som du troligen gör så kan man höra det.
Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.
mrqaffe är uppkopplad nu
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb