Permalänk
Medlem

Vintage 286 PC Släpbar

Det här är en Charisma Plasma Portabel computer från 1988.

Specs:
Moderkortet sitter det en 286 processor på hela 10mhz!
Internminnet är på 640 kb.
HDD Seagate ST-125 på 21mb.
Mekaniskt tangentbord.
Orange-on-black monochrome plasma display.
MFM HDD kontakter.
(lite osäker på hdd kontakten)

Jag hittade den i min fars källare där den hade stått sedan han fick den skänkt av någon.
Men hårddisken verkade ha gett sig, vilket ledde till att jag öppnade den och utforskade hårdvaran.
Själva datorn går bra med DOS startdisketer.

Jag har haft svårigheter att hitta information om datorn på internet, jag har inte hittat nånting om just den här modellen eller om märket Charisma.
Det enda jag hittat är att Compaq portabel III från 1987 är slående lik den här pc'n.

Vintage 286 PC Släpbar

Visa signatur

Cherry MX Clear: Cherry G80-3000LQCDE Cherry MX Brown: Ducky 1087, G80-11800 Cherry MX Blue: Ducky 1087, KBC Poker Cherry MX Red: PLU ML-87, Alps Black: Delll AT102W, Alps Blue: Charisma Portabel, Acer Switch: Viglen 6312-TW, Buckling Spring: IBM Model M,

Permalänk
Medlem

5P
Nostalgi
var dock inte ens född när den kom ut. haha

Permalänk

Roligt att se hur tekniken har gått framåt på 23år. Skulle vara kul och veta hur tekniken ser ut om ytterligare 23år =D

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk

Tror jag ägt en sådan dator för en 5-6år sedan.. dock är den skrot idag.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Alltid kul med gamla datorer! 5p får du av mig.

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem

Underbar nostalgimaskin!
Det där var nog en riktigt tokdyr maskin en gång i tiden, skulle gissa att den kostat över hundratusen. Vill minnas att 286an som köptes till jobbet kostade strax över sextiotusen och det var en vanlig stationär sak. Själv hade jag som första burk en 8086 med en 20mb hårdisk som jag partionerade till två tior, en tia med spel och en med nyttoprogram. Tiderna förändras, nu har jag 16gb minne i telefonen

Permalänk
Medlem

Härligt chassikoncept ju! Lite moderna gamingkomponenter, uppdaterad display och en mus så har man ju _perfekta_ landatorn!

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Ytmonterat ftw

Permalänk
Medlem

Jag kommer med dåliga nyheter, jag har lekt mycket med gammla GRiD 16xx serien portabla datorer och för att komma åt bios måste du ha en speciell bios bootdisk vilket kan vara mycket svårt att få tag på använder den enbart DD floppys? Kan titta igenom mitt arkiv idag efter jobbet om jag kan ha någon kompatibel bios startdisk

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

Det står nog både Intel och AMD på processorn eftersom AMD var andrehands-tillverkare till Intel under den här tiden.. Tror dock att det var intel som stod för hela designen av prollen.

Permalänk

The only question that matters; will it max Crysis?

Permalänk
Medlem

Inte för att häda den där vackra klenoden, men att skrota allt innanmäte inklusive skärmens innanmäte och modda in en ny skärm och ett Sandy-Bridge mini-ITX system.....

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Jag kommer med dåliga nyheter, jag har lekt mycket med gammla GRiD 16xx serien portabla datorer och för att komma åt bios måste du ha en speciell bios bootdisk vilket kan vara mycket svårt att få tag på använder den enbart DD floppys? Kan titta igenom mitt arkiv idag efter jobbet om jag kan ha någon kompatibel bios startdisk

Det jag har pillat med den så har jag kommit in i bios utan någon startdisket, dock ett väldigt tunt bios, med endast en rad med ca 8 inställningar. Finns det extra bios inställningar som jag inte kommer åt utan speciel bootdisk? Jag är rätt grön på så här gammal hårdvara.

Floppyn tar disketter upp till 1.4mb (HD?).

All hjälp är välkommen

//Kman

Visa signatur

Cherry MX Clear: Cherry G80-3000LQCDE Cherry MX Brown: Ducky 1087, G80-11800 Cherry MX Blue: Ducky 1087, KBC Poker Cherry MX Red: PLU ML-87, Alps Black: Delll AT102W, Alps Blue: Charisma Portabel, Acer Switch: Viglen 6312-TW, Buckling Spring: IBM Model M,

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Inte för att häda den där vackra klenoden, men att skrota allt innanmäte inklusive skärmens innanmäte och modda in en ny skärm och ett Sandy-Bridge mini-ITX system.....

håller med!

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Inte för att häda den där vackra klenoden, men att skrota allt innanmäte inklusive skärmens innanmäte och modda in en ny skärm och ett Sandy-Bridge mini-ITX system.....

Lekte också med den tanken, skulle bli en klockren landator!
Men jag har lite svårt för att förstöra gamla grejer som funkar :/

Visa signatur

Cherry MX Clear: Cherry G80-3000LQCDE Cherry MX Brown: Ducky 1087, G80-11800 Cherry MX Blue: Ducky 1087, KBC Poker Cherry MX Red: PLU ML-87, Alps Black: Delll AT102W, Alps Blue: Charisma Portabel, Acer Switch: Viglen 6312-TW, Buckling Spring: IBM Model M,

Permalänk
Medlem

Kul att se att den har en AMD CPU, eller iaf en av AMD:s Intel 286 kloner.

Den enda information jag hittade om märket var att det verkar vara ett Taiwanesiskt märke.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Inte för att häda den där vackra klenoden, men att skrota allt innanmäte inklusive skärmens innanmäte och modda in en ny skärm och ett Sandy-Bridge mini-ITX system.....

vore sjukt coolt!

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Medlem

Så ni menar att han ska förstöra en fungerande relik för att trycka in ett SB system?!
att folk kan vara så greedy på att få "Snabba" saker, det är sjukt.

edit: det är mord att döda denna maskin!

Permalänk
Medlem

Lol, spara den i 10 år till och försök få tag i en likvärdig fungerande hårddisk, gör så _lite_ förändringar som möjligt för att få den att fungera!

Sen kan du starta ett datormuseum, 10000kr för en liten sneak peak (Ja, det är hyperinflation i världen just nu...)

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Hjälpsam

Vacker maskin!

Den skall absolut inte slaktas, dock hade jag gott kunnat tänka mig att om man kan få tag på en defekt dito att rensa ur den på reservdelar och bygga något läckert i det skalet efter lite restaurering.

PS, tror hårddisken kör på ett ST506 interface, men är inte säker.

EDIT;
Förresten, är tangentbordet med mekaniska brytare? Ser ut att vara ett modifierat IBM Model M

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Ganska intressant att se färgskillnaden på Compaq-datorn och din egna Charisma efter alla dessa år

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Det här bevisar att bärbara datorer har funnits länge. Tack för att du lade upp galleriet. Skulle vara kul om den gick att starta ordentligt.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Vacker maskin!

Den skall absolut inte slaktas, dock hade jag gott kunnat tänka mig att om man kan få tag på en defekt dito att rensa ur den på reservdelar och bygga något läckert i det skalet efter lite restaurering.

PS, tror hårddisken kör på ett ST506 interface, men är inte säker.

EDIT;
Förresten, är tangentbordet med mekaniska brytare? Ser ut att vara ett modifierat IBM Model M

Japp tangentbordet har mekaniska brytare, riktigt härligt att skriva på!

Och vad det gäller hårddisken verkar den ha ST506 interfacet, då gäller det att få tag på någon hårddisk att byta den här med.

Kanske det finns EISA kontrollerkort för IDE? Kanske inte funkar på det här moderkortet?

Visa signatur

Cherry MX Clear: Cherry G80-3000LQCDE Cherry MX Brown: Ducky 1087, G80-11800 Cherry MX Blue: Ducky 1087, KBC Poker Cherry MX Red: PLU ML-87, Alps Black: Delll AT102W, Alps Blue: Charisma Portabel, Acer Switch: Viglen 6312-TW, Buckling Spring: IBM Model M,

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av NePpo:

Japp tangentbordet har mekaniska brytare, riktigt härligt att skriva på!

Och vad det gäller hårddisken verkar den ha ST506 interfacet, då gäller det att få tag på någon hårddisk att byta den här med.

Kanske det finns EISA kontrollerkort för IDE? Kanske inte funkar på det här moderkortet?

ST506 IDE adapter homebrew ^^

http://www.s100computers.com/My%20System%20Pages/IDE%20Board/...

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Kul med nostalgi, men två små rättningar:

"Styrkort för HDD och Floppy" = 16 bit ISA
"Ett väldigt långt EISA kort" = 8 bit ISA
Inget av korten är EISA. EISA kom ut först 1988, i tid med 386an, men slog väl igenom först med 486an några år senare innan den ersattes av PCI och Pentium.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem

Det där ser väldigt spännande ut!!

Skrivet av mar3ld:

Kul med nostalgi, men två små rättningar:

"Styrkort för HDD och Floppy" = 16 bit ISA
"Ett väldigt långt EISA kort" = 8 bit ISA
Inget av korten är EISA. EISA kom ut först 1988, i tid med 386an, men slog väl igenom först med 486an några år senare innan den ersattes av PCI och Pentium.

Tack för rättningen, är som sagt rätt grön på så här gammal hårdvara

//Kman

Visa signatur

Cherry MX Clear: Cherry G80-3000LQCDE Cherry MX Brown: Ducky 1087, G80-11800 Cherry MX Blue: Ducky 1087, KBC Poker Cherry MX Red: PLU ML-87, Alps Black: Delll AT102W, Alps Blue: Charisma Portabel, Acer Switch: Viglen 6312-TW, Buckling Spring: IBM Model M,

Permalänk

Neeejjjjj döda den inte! jag skulle behålla den och se vad man kan få för den om 20 år eller nåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Neeejjjjj döda den inte! jag skulle behålla den och se vad man kan få för den om 20 år eller nåt

Ska absolut inte döda den

Visa signatur

Cherry MX Clear: Cherry G80-3000LQCDE Cherry MX Brown: Ducky 1087, G80-11800 Cherry MX Blue: Ducky 1087, KBC Poker Cherry MX Red: PLU ML-87, Alps Black: Delll AT102W, Alps Blue: Charisma Portabel, Acer Switch: Viglen 6312-TW, Buckling Spring: IBM Model M,

Permalänk

Angående floppy-converten.. Det har alldeles säkert suttit en 5,25" floppydrive i den.
Kontakten du inte känner igen är just en "vanlig 5.25-fd-anslutning"

Permalänk
Medlem
Skrivet av NePpo:

Det jag har pillat med den så har jag kommit in i bios utan någon startdisket, dock ett väldigt tunt bios, med endast en rad med ca 8 inställningar. Finns det extra bios inställningar som jag inte kommer åt utan speciel bootdisk? Jag är rätt grön på så här gammal hårdvara.

Floppyn tar disketter upp till 1.4mb (HD?).

All hjälp är välkommen

//Kman

Precis så är det, nu har jag inte haft tid att se om jag har en floppy avbildning som funkar med den.

Strunta i vad folk säger, förstör den inte! Sen om du skulle slakta den så kan det bli knepigt att få tag på en skärm som passar i den nuvarandes fattning.
Kram

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.