Permalänk
Medlem

RFID entrédörr - Från kaos till ordning

Följ min dröm att skapa det intelligenta hemmet. Detta är delprojekt 1: Målet är att slippa nycklar och istället kunna öppna dörren med en RFID-tagg. Och i sann Sweclockers-anda måste en dator givetvis vara med på ett hörn.

RFID-tekniken kan ni läsa mer om här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/RFID

RFID entrédörr - Från kaos till ordning

Permalänk

Mycket intressant! Kommer att följa detta

Permalänk

Ser lovande ut! Ska följas! Gör ett resultat galleri med tycker jag!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur coolt som helst!

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Medlem

Spännande! Ska helt klart följas!

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant att se detta kan jag säga
Längtar tills du lagt upp fler bilder

Permalänk

Mycket underhållande! ska följas

Permalänk
Avstängd

Mest intressanta galleriet imo

Permalänk
Medlem

coolt bygge.
Kommer följas.
En sak bara. Var det inte precis det är låset som var så sjukt lätt att bryta sig in i?
Som det bara räckte att använda en kniv eller liknande hårt föremål för att flytta kolven?
Du vet precis som dom gör i alla filmer med ett kredit kort. Fanns en video på youtube om det och assa tvingade ner den ett flertal ggr.

*EDIT* Hittade en video men var inte samma lås som jag prata om. Vet att den andra använde samma kolv som du har och var motordrivet och öppnades ännu lättare. Med som sagt bara en kniv. Men denna vid visar iaf liknande assa lås. http://www.youtube.com/watch?v=kvrkLMUiYqM

Som sagt behöver inte alls vara samma lås men

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Fräkt! Kommer följas med stort intresse!

Men vad händer om du kommer hem och så har strömmen gått?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z0l!d:

coolt bygge.
Kommer följas.
En sak bara. Var det inte precis det är låset som var så sjukt lätt att bryta sig in i?
Som det bara räckte att använda en kniv eller liknande hårt föremål för att flytta kolven?
Du vet precis som dom gör i alla filmer med ett kredit kort. Fanns en video på youtube om det och assa tvingade ner den ett flertal ggr.

Nope, Tror det var ASSA 2000, ett av de vanligaste nyckellåsen i Sverige. Där räcktre det med "vibrera" handtaget samtidigt som du tryckte undan kolven med tex en kreditkort. Man blir ju skrämd av hur ett företag som ASSA kan göra ett sådant lås.
Vad som är ännu värre är tekniken "bumping" som i stort sett ALLA lås är mottagliga för. Sök på Youtube för exempel. Kan man tekniken öppnar du ett lås på några sekunder utan åverkan. (Lycka till av övertyga försäkringsbolaget att dörren var låst!)
Här är en riktigt bra videoklipp som visar bumping med olika sorters lås + underbara historier. http://www.2shared.com/video/1pJVRfMA/21c3.html

Skrivet av Seeis:

Fräkt! Kommer följas med stort intresse!
Men vad händer om du kommer hem och så har strömmen gått?

Då blir det att slagga på parkbänken :). Funderar på att ha en batteri-backup. Har dock inte kommit på en bra lösning än. Det som är bra är att det räcker med att strömföra elektroniken, då alla RFID-taggar är lagrade på ett EEPROM vilket gör att datorn inte måste vara igång. Om ni har en bra ide för batteribackup så blir jag jätteglad.
Ps, Det går fortfarande att öppna dörren med nyckel om man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supreme8001:

Nope, Tror det var ASSA 2000, ett av de vanligaste nyckellåsen i Sverige. Där räcktre det med "vibrera" handtaget samtidigt som du tryckte undan kolven med tex en kreditkort. Man blir ju skrämd av hur ett företag som ASSA kan göra ett sådant lås.
Vad som är ännu värre är tekniken "bumping" som i stort sett ALLA lås är mottagliga för. Sök på Youtube för exempel. Kan man tekniken öppnar du ett lås på några sekunder utan åverkan. (Lycka till av övertyga försäkringsbolaget att dörren var låst!)

Då blir det att slagga på parkbänken :). Funderar på att ha en batteri-backup. Har dock inte kommit på en bra lösning än. Det som är bra är att det räcker med att strömföra elektroniken, då alla RFID-taggar är lagrade på ett EEPROM vilket gör att datorn inte måste vara igång. Om ni har en bra ide för batteribackup så blir jag jätteglad.

Kolla min edit
Vet att det var problem med ett motorlås också men kmr inte ihåg modell numret. Men men spela roll var säkert inte det du har.
Är lite läskit ja att det fortfarnade är så stor del av låsen som görs som är lätta att bumpa.
Mycket intresant bygge iaf. Lycka till med allt kommer följas.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Mycket intressant projekt!

Antar att du är legitimerad elektriker, annars så får du inte göra elinstallationerna själv, eller åtminstone få dem inspekterade av en leg. elektriker. Annars gäller inga försäkringar om det skulle hända något.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z0l!d:

Kolla min edit
Vet att det var problem med ett motorlås också men kmr inte ihåg modell numret. Men men spela roll var säkert inte det du har. Är lite läskit ja att det fortfarnade är så stor del av låsen som görs som är lätta att bumpa.
Mycket intresant bygge iaf. Lycka till med allt kommer följas.

Ska se om jag kan återskapa det killen gjorde i videon du länkade till. För Assa's skull hoppas jag inte. Nerd-rage är inte att leka med!

Permalänk
Medlem

ngn avundsjuk jävel kommer sno skärmen xD

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimrood:

Mycket intressant projekt!
Antar att du är legitimerad elektriker, annars så får du inte göra elinstallationerna själv, eller åtminstone få dem inspekterade av en leg. elektriker. Annars gäller inga försäkringar om det skulle hända något.

Nästan elektriker, har gått kurserna, men har inte gått som "lärling" vilket man måste för att bli certifierad elektriker ;). Dock kommer jag ta in en elektriker för att dra gjord till uttagen i vardagsrummet, så tänkte jag passa på och be honom kontrollera min egen installation

Skrivet av Kardizz:

ngn avundsjuk jävel kommer sno skärmen xD

Som tur är sitter den på insidan. Men visst, orkar de såga upp väggen så bjuder jag på skärmen!

Permalänk
Medlem

Galet imponerande Skall bli kul att se hur resultatet blir!

Visa signatur

MSI P67A-G45 REV B3 | Intel Core i7 2600K 3.8GHz | Geforce GTX 1060 6GB DUAL | Corsair HX 750W 80+ | Corsair SSD Force 3 Series 120GB | Samsung SSD 850 EVO 500GB | 1TB Seagate Barracuda 7200rpm | Corsair 8GB CL9 1600Mhz XMS3 | Fractal Design Define R3, Titanium

Permalänk
Medlem

Ser grymt bra ut!
Bokmärkt

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att se hur detta slutar
Väntar förväntansfullt

Visa signatur

Bildskärm: Acer 27" WQHD 170Hz 2560x1440
Datorsystem: AMD Ryzen 3600 @4.0GHz - Nvidia RTX 3060 - ASUS TUF GAMING X570-PLUS - NZXT H440 Blue
Övrigt: Corsair K95 RGB - Corsair Scimitar - Corsair VOID Wireless

Permalänk
Medlem

super nice ;D

Visa signatur

AMD FX-Series FX-8370 4,3GHz Socket AM3+-Corsair Hydro iCUE H100x RGB Elite 240mm-Asus TUF Sabertooth 990FX R3.0-Corsair XMS3 Vengeance Black DDR3 1600MHz 4x4GB-Asus Radeon RX 7700 XT TUF Gaming OC Edition HDMI 3xDP 12GB-OCZ Vertex 4 250Gb-Corsair 1200AX-CoolerMaster CmStacker-Win8x64-Vantage P20600-Fire Strike 24000

Permalänk
Medlem

Hur blir det med nyckelhåls-låset då?
Eller brukar du bara använda dig av cylinderlåset?

Permalänk
Medlem

Det lättaste sättet att motverka att någon använder något för att peta undan låskolven är ju en enkel täckplatta som man skruvar i dörren. Att detta inte är ett krav från samtliga försäkringsbolag är för mig en gåta. Nu när du har en dator vid dörren så är det ju mycket simpelt att bygga ett eget larmsystem. En enkel magnetkontakt på ytterdörren kopplad till en 200 dB siren är fördjävla effektiva. Har du inte hörselskydd så står du inte ut många sekunder när sirenen börjar ljuda.

Permalänk
Medlem

Snyggt!.
Kommer följas.
En annan kände sig ganska manlig i förra evckan när jag rev en väg och bilade bort en gjuten vägg som gick runt oljetanken i källaren XD
Lycka till med allt

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

Hur blir det med nyckelhåls-låset då?
Eller brukar du bara använda dig av cylinderlåset?

Använder inte sjutillhållarlåset. Dörren är relativt säker ändå tror jag. (se svaret till Lajning)

Skrivet av Lajning:

Det lättaste sättet att motverka att någon använder något för att peta undan låskolven är ju en enkel täckplatta som man skruvar i dörren. Att detta inte är ett krav från samtliga försäkringsbolag är för mig en gåta. Nu när du har en dator vid dörren så är det ju mycket simpelt att bygga ett eget larmsystem. En enkel magnetkontakt på ytterdörren kopplad till en 200 dB siren är fördjävla effektiva. Har du inte hörselskydd så står du inte ut många sekunder när sirenen börjar ljuda.

Personen som bodde före mig har redan monterat en täckbricka framför kolvarna samt monterat "stålpipor" (vad kallas det?) i bakkanten av dörren som går in i karmen när dörren stängs. Tillsammans med hakregeln i låset gör det att dörren inte kan lyftas bort om man sågar bort gångjärnen.

Larm:
Det finns mycket roligt att göra när man har en dator till hands :). Möjligheterna är oändliga! Det coola är att låset har inbyggt "larm". Den för-larmar när dörren har stått öppen en viss tid eller när sensorerna visar motstridiga uppgifter. Den har även larm om någon försöker "mickla" med elektroniken. (komunikationen mellan DAC och låshuset är krypterad och handskakad).

En ultraljuds-sensor ska monteras i hallen som detekterar rörelser. Jag hade främst tänkt att använda den för att väcka LCD-skärmen när någon närmar sig, men nu när jag tänker på det skulle den även kunna trigga ett alarm.
http://www.maxbotix.com/documents/MB1000_Datasheet.pdf
http://www.sparkfun.com/products/8502

Permalänk
Medlem

Skön ide!
Ska definitivt följas.

Visa signatur

CPU: Intel i7-950 @ stock, Noctua NH-U12P | MoBo: ASrock Extreme3 X58 | Ram: 6gb Corsair Dominator 1600mHz | GPU: 2x Gigabyte GeForce GTX 460 1gb OC i SLI | HDD: 1x Corsair F80 + 1x Samsung Spinpoint 1tb | PSU: 850w Chieftec Nitroseries | Chassi: NZXT Phantom - Black

Permalänk
Medlem

detta bygget gillar jag! mer tack.

Permalänk

Jisses, vilket arbete du har lagt ner för att få fram 230v till datorn. Bilat och spårat i väggen samt att det tillkommer ett jättejobb att återställa det hela.

Tittar man på bilden med "Knappen för ytterbelysning sedd innefrån" så ser man en röd apparatdosa.
I den röda dosan så hittar du minst två trådar "fas" och "tändtråd". Hade du pillat in en dragfjäder så hade du kunnat med lätthet dragit fram "nolla" och "jord". Anslutit ett flexrör på en av de lediga studsarna så hade det varit klart, ingen åverkan eller efterlagning.

Ett spännande projekt som kommer att följas

/ Robert

Permalänk
Medlem

Fy fan vad kung detta arbete kommer att bli längtar otroligt mkt efter din nästa uppdaterig
Och trevligt att se att du vågar göra saker fasten att du är lite osäker hur det funkar med allting det går ju att läsa sig till det måste här eller på Google

Lycka till

Visa signatur

Project [Mac G5]: ReBoot
Stationär: i7 2600k @ 4,4 GHz | CoolIT ECO PnP| EVGA z68 sli atx | EVGA 580 SOC SLI | Corsair 16GB VENGEANCE | OCZ Vertex3 120gb x2 Raid 0 | Corsair AX 850W
Laptop: Acer 5820gt
Dyslektiker så har svårt med stavning och meningsuppbyggnad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supreme8001:

Normal sett behöver man inte en rörelsedetektor innanför ytterdörrar som saknar glas. När magnetkontakten larmar betyder det nämligen att det är skarpt inbrott. Jag har varit med om en fellarmande magnetkontakt en gång och det är verkligen inte vanligt. Om du vill ha rörelsedetektor för andra ändamål så är det såklart en kul grej. Ir/Mw detektorer fungerar bäst för att täcka stora ytor med flera fönster/dörrar, då behövs varken glaskross eller magnetkontakter på dessa.

Tänk dock på att rörelsedetektorer är väldigt känsliga. Spindlar som kryper över sensorn, flugor som irrar omkring eller faxar som spottar ut papper mitt i natten är vanliga källor till fellarm.

Permalänk
Medlem

Vi behöver mer sånt här på swec! Instant boner..

Visa signatur

~ Asus P8P67 Deluxe B3 - Intel i5 2500k 4,4Ghz - Gainward GeForce GTX 460 SLI - Corsair XMS3 4x4gb 1600Mhz - Corsair 1000w HX - Intel SSD 510 120gb - Rasurbo BC-10 Härligt moddat ;) ~
~ Sony Vaio VPCEB1M1E - Inte Core i3 2,13Ghz - ATI Mobility Radeon HD5650 1024mb - 2x2gb 1066Mhz - 500gb 5400rpm ~