Jag har alltid varit intresserad av sim-spel och haft en ratt länge, men jag har alltid känt att det inte varit så kul när man ska dra fram ratt och pedal varje gång bara för att sitta dåligt och att grejorna ska flyga omkring eftersom de inte sitter riktigt.
Nu tänkte jag slå slag i saken och bygga mig ett eget playseat, dels av ekonomiska skäl men även för att man får det som man vill ha det när man gör det själv. De billigare playseaten tycker jag lämnar en del att önska och någon mycket högre budget än 3000 ville jag inte ha för själva ställningen och stolen.
Jag letade omkring en hel del på internet för inspiration och satt ett tag och klottrade på olika versioner och gjorde modeller av några men efter ett tag så hittade jag en ställning gjord av en person som kallar sig för Chilicoke. Hans modell föll mig i smaken och jag började rita på en designen i Google Sketchup och tog måtten från min egna bil.
Budgeten följs ganska bra och jag blev ganska förvånad att metallen jag använder var relativt billig.
Min tanke hela tiden var att man skulle kunna ta isär och stoppa undan eller flytta ställningen, att inte kunna helsvetsa allt gör att det tar lite längre tid. Vardera sida ska gå att ta isär och mittendelarna ska vara lösa.
Till hjälp för allt detta har jag min far, en gammal svetsare, som är mycket värdefullt.
Jag uppdaterar som bygger fortskrider.
Hemmabyggd playseat