Permalänk
Medlem

Raven XS: bygglog

hej

jag har alltid velat ha ett raven chassi men de kostar tyvärr för mycket och är för stora för mina behov och sen har jag ett litet gammal lätt chassi som jag har alltid velat moda och nu passar jag på när mitt moderkort har brunnit upp XD i alla fall så kommer det lite bilder på hur långt jag har kommit idag, och mer kommer senare

lista på vad jag ska göra

[x]vända på moderkorts plåten
[x]kapa ett hål för kylare i moderkortsplåten
[x]hål i botten för 2 120mm fläktar
[x]ett hål för 120mm och ett för 92mm fläktar i taket
[x]plats för nätagget
[x]140mm fläkt hål i framsidan(till hårddiskarna och insug)
[x]hål för en 120mm fläkt på baksidan + ännu mer hål på baksidan men bara för skruvar till två 120mm fläktar(har lite planer för vattenkylning)
[x]hänga upp hårddiskarna(hål för att fästa hårddiskarna)
[x]göra egna fötter till chassiet(mjuka och vibration-dämpande) ska använda puckar
[X]ny plåt för båda fram och baksidan
[blir inget, för dyr nätagg att leka medXD] modulär-moda och sleeva nätagget(bilderna kommer att finnas i nätaggets galleri)
[50%]lacka insidan av chassiet svart och utsidan vit
[50%]fixa belysningen, har gjort den grejen som gör att led blinkar itakt med musiken, har led lampor men ska skaffa bättre led)
[70%]göra en egen front
[blir inget, inget utrymme]hål för att kunna fästa ännu mer hårddiskar i chassiet(baksidan och framsidan, bakom fronten av chassiet)
[99%]köpa vattenkylning
[x]kapa ett fönster
[x] fästa ett nätagg kontakt på baksidan av chassiet, som sen går till nätagget i framsidan
[X] köp eller göra egna dammfilter(fick dammfilter av Snogga^_- gratis, tack Snogga )
[x]handtag
[50]en cover för kablarna
mer kommer
[]göra en panel i fronten(usb, ljud och powerknapp och resetknapp)
[30%]blir klar med fläktkontrollern(som ska kunna styra 10fläktar)

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Tjenare Ska du ha något lock ovanför? Går i samma tankar som du här hemma men funderar på hur man ska göra locket för att täcka för kablarna i toppen. Kommer följas

"edit" såg nu att du skulle göra en "cover" till ovan sidan, hur hade du tänkt? Vill ha lite tips

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem
Skrivet av roobi:

Tjenare Ska du ha något lock ovanför? Går i samma tankar som du här hemma men funderar på hur man ska göra locket för att täcka för kablarna i toppen. Kommer följas

"edit" såg nu att du skulle göra en "cover" till ovan sidan, hur hade du tänkt? Vill ha lite tips

hoppas att du gillar det har tänkt mej som silverstone fortress men mer fyrkantigare och galler på taket med några smala/tunna fläktar(över grafikkortet) tips till dej eller till mej? tips på någon front?? färgen på chassiet?

Permalänk

Riktigt cool idea med hårddisk fläktarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

hoppas att du gillar det har tänkt mej som silverstone fortress men mer fyrkantigare och galler på taket med några smala/tunna fläktar(över grafikkortet) tips till dej eller till mej? tips på någon front?? färgen på chassiet?

Tips till mig Jag funderar på att bygga om mitt, ta bort fronten och Vrida hela chassit 90° så chassit står på "framsidan" sedan blir det att ha "nuvarande-toppen" som en Clean front med hål för 3 120mm fläktar, funderar också på att bygga "topp-skyddet" till kablarna i 22mm Mdf skiva och bara lacka svart för att få ett helt Cleant chassi, Får se hur det går, fick världens idéer nu när jag såg ditt projekt

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem

Här är en bild på Chassit jag tänkte använda mig av = http://i41.tinypic.com/n5oj0k.jpg

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem
Skrivet av roobi:

Tips till mig Jag funderar på att bygga om mitt, ta bort fronten och Vrida hela chassit 90° så chassit står på "framsidan" sedan blir det att ha "nuvarande-toppen" som en Clean front med hål för 3 120mm fläktar, funderar också på att bygga "topp-skyddet" till kablarna i 22mm Mdf skiva och bara lacka svart för att få ett helt Cleant chassi, Får se hur det går, fick världens idéer nu när jag såg ditt projekt

Ah ok men kolla på galleriet, en massa kommer, jag ska göra en egen front så du kanske får en nytta av det, fötter kommer jag också att fixa och handtag m.m ditt chassi kommer att passa fint, avlång och allt, men tung min väger typ 3kg lan chassi

Permalänk
Medlem

Sånthär gillar vi!
Ser bra ut än så länge, lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

Ah ok men kolla på galleriet, en massa kommer, jag ska göra en egen front så du kanske får en nytta av det, fötter kommer jag också att fixa och handtag m.m ditt chassi kommer att passa fint, avlång och allt, men tung min väger typ 3kg lan chassi

Avlång ? Måtten på mitt chassi utan fronten är 46x46x18cm , så det är helt fyrkantigt sett från sidan

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem
Skrivet av roobi:

Avlång ? Måtten på mitt chassi utan fronten är 46x46x18cm , så det är helt fyrkantigt sett från sidan

Jag trodde att du ska moda ditt blåa chassi(från ditt första galleri) men kommer att bli kul att se ditt chassi modas

Permalänk

Skit nice ;D längtar efter resultatet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

Jag trodde att du ska moda ditt blåa chassi(från ditt första galleri) men kommer att bli kul att se ditt chassi modas

Det var så det var tänkt, men fick lite strul med kortslutning i det chassit, så fort jag satte i moderkortet i det chassit och startade fick jag kortis, så jag slängde ner grejerna i källarn och fixade fdet här chassit med grejerna jag har i sign

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk

Nu vart jag sugen på se resultat Upp mer med bilder (Y) blir roligt åh se fortsättning.

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem

Jaaa, Upp med bilder !

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem
Skrivet av roobi:

Det var så det var tänkt, men fick lite strul med kortslutning i det chassit, så fort jag satte i moderkortet i det chassit och startade fick jag kortis, så jag slängde ner grejerna i källarn och fixade fdet här chassit med grejerna jag har i sign

har du kopplat datorn till en jordad elkontakt? testa med att köra utan i/o plåt, något elbit som sticker ut och rör moderkortet, en distans för mycket?:/ tro mej det e kul och moda och bästa av allt e att se det man har skapat ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

har du kopplat datorn till en jordad elkontakt? testa med att köra utan i/o plåt, något elbit som sticker ut och rör moderkortet, en distans för mycket?:/ tro mej det e kul och moda och bästa av allt e att se det man har skapat ;D

Jordad kontakt använder jag alltid började aldrig felsöka då jag lessnade direkt och bytte ut grejerna inklusive chassi, jag vet att det är kul att modda, ska börja imorgon på mitt nuvarande chassi , Mitt Blåa Cheiftec dragon strunat jag i då det är så jäkla stort det får stå i källarn och ruttna funderade på att Göra chassit lägre alltså sänka taket så jag blir av med alla 5,25" platser men har ingen aning om hur jag skulle göra med sidorna då dom blir för höga,

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem
Skrivet av roobi:

funderade på att Göra chassit lägre alltså sänka taket så jag blir av med alla 5,25" platser men har ingen aning om hur jag skulle göra med sidorna då dom blir för höga,

men om du sänker chassiet så kommer sidopanelen att vara för höga, men det kan du utnyttja, jo böja de lite och så har du redan löst problemet med covern för kablarna i taket ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

men om du sänker chassiet så kommer sidopanelen att vara för höga, men det kan du utnyttja, jo böja de lite och så har du redan löst problemet med covern för kablarna i taket ;D

Vänta nu, Va? vad menar du ?

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem
Skrivet av roobi:

Vänta nu, Va? vad menar du ?

sidopanelen kommer att se ut typ så här http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/11/19/2011-10-0... när du har sänkt chassiet/moderkortsplåten, och så kan du bara böja sidopanelen inåt* och så sänker du båda chassiet och gömma kablarna, jag kan rita hur jag har tänkt när jag e klar med en rapport (skolan)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

sidopanelen kommer att se ut typ så här http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/11/19/2011-10-0... när du har sänkt chassiet/moderkortsplåten, och så kan du bara böja sidopanelen inåt* och så sänker du båda chassiet och gömma kablarna, jag kan rita hur jag har tänkt när jag e klar med en rapport (skolan)

Okej, då förstår jag, fast hur menar du med att böja inåt

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem
Skrivet av roobi:

Okej, då förstår jag, fast hur menar du med att böja inåt

snabb ritat men hoppas att du fattar jag menar http://img823.imageshack.us/img823/3400/chassi.jpg jag suger på att förklara/visa hur det ser ut i mitt huvud XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

snabb ritat men hoppas att du fattar jag menar http://img823.imageshack.us/img823/3400/chassi.jpg jag suger på att förklara/visa hur det ser ut i mitt huvud XD

Okej, men så tänker jag inte göra vill inte att det ska se helt wierd ut

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem
Skrivet av roobi:

Okej, men så tänker jag inte göra vill inte att det ska se helt wierd ut

Haha ok kommer att kräva ganska mycket jobb för att få den fint!! :/ men vrf vill du göra den lägre?vill inte ha den kvadratformen?då kan du förlänga chassiet;) tror att det finns ett galleri här i swec annars bara googla, jag kan rita dej en skiss

Permalänk
Medlem

Ser ut som ett roligt bygge
kommer följas.
Kör hårt!

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Hur går det ? Jag håller på med mitt fortfarande, måste bara byta fläkt i nätagget och sedan fixa en ny topp så jag kan gömma kablarna upptill, har fixat hål för kabeldragning och lackat chassit nu

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem
Skrivet av roobi:

Hur går det ? Jag håller på med mitt fortfarande, måste bara byta fläkt i nätagget och sedan fixa en ny topp så jag kan gömma kablarna upptill, har fixat hål för kabeldragning och lackat chassit nu

bara bra, har inte haft ork till att göra något, men är klar med toppen (förlänge sedan) har bara fronten kvar, och min hemgjorda fläktkontroller(ska kunna styra 10st fläktar ;D) som jag ska också bygga när jag har fått hem sakerna jag behöver, kommer att kosta en massa(mer än en färdig byggd) men det är säkert värt och sen väntar jag fortfarande på vattenkylningen och moderkortet :/ hur har du tänkt dej fästa toppen?? sandade du innan du färgade?vilken färg blev det? kommer det ett galleri?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

bara bra, har inte haft ork till att göra något, men är klar med toppen (förlänge sedan) har bara fronten kvar, och min hemgjorda fläktkontroller(ska kunna styra 10st fläktar ;D) som jag ska också bygga när jag har fått hem sakerna jag behöver, kommer att kosta en massa(mer än en färdig byggd) men det är säkert värt och sen väntar jag fortfarande på vattenkylningen och moderkortet :/ hur har du tänkt dej fästa toppen?? sandade du innan du färgade?vilken färg blev det? kommer det ett galleri?

Okej Mitt projekt har stannat upp då jag håller på med en HTPC, Söker fortfarande delar till min HTPC Har en annons här på SweC, 2 st som varit generösa och skänkt delar Jag Gjorde hål för kabeldragning i chassit och slipade ner vassa kanter och sedan sprayade insidan Silver/Vinrött, men sandade inte vilket var ganska dumt då den vinröda färgen lossnar ganska lätt, ska även fixa u-list och en Topp, funderar på att bygga toppen i Mdf skiva och sedan Lacka, får se hur det går.

Här har du mitt andra projekt = http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad...
Annonsen = http://www.sweclockers.com/annons/64295-behover-skankes-kompo...

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem

Fan va king Vad använder du för verktyg?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyfek:

Fan va king Vad använder du för verktyg?

tacktack jag använde allt möjligt, dremel, stickesåg, fil, hammare, nittång... säg vad du undrar över(bild från mitt galleri) så förklarar jag gärna:)

Permalänk
Medlem

Okej Jag har just fått hem ett eget chassi jag snart ska börja modda hade jag tänkt! Vet bara inte vilka verktyg jag behöver... Borrar man ut nitarna eller?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080