Verktyg Visningsval
2012-06-19, 13:05   #1

matchout

Medlem

Plats: Linköping

Registrerad: maj 2012

Sommarbygge

Sedan jag beslutade mig för att bygga en ihop en egen dator så har jag varit en flitig besökare av galleridelen här på Sweclockers. Så nu blir det min tur att bidra med lite inspiration.

Spec.

Chassi: Fractal Design Define R3 USB 3.0, Svart
Moderkort: MSI Z77A-GD65
RAM: G.Skill Ripjaws Gaming 2x4GB DDR3 2133Mhz
CPU: Intel Core i5 3570K 3,4Ghz
CPU kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO
Grafikkort: Gigabyte Radeon HD7970 OC 3GB
Hårddisk: SSD 120GB Intel 520 OEM
Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Silver Modulär

Så får vi se om det blir lite moddar i höst t.ex. fler insugsål under nätagget, backplate bakom hårddiskburarna och ny frontpanel i Aluminium.

Sommarbygge
matchout är inte uppkopplad
2012-06-19, 16:20   #2

Reyintaz

Medlem

Reyintazs avatar

Registrerad: okt 2011

Fint galleri.

Om du ska göra ny framsida senare hur hade du tänkt att den skulle se ut? För i min mening så har R3:an en ganska snygg sådan redan

Fin kabeldragning på baksidan också!
2012-06-19, 17:37   #3

matchout

Medlem

Trevligt att du gillar galleriet.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Reyintaz Visa inlägg
Om du ska göra ny framsida senare hur hade du tänkt att den skulle se ut? För i min mening så har R3:an en ganska snygg sådan redan
Håller med om att den ser okej ut men det känns lite tråkigt med plast och så vore det kul att ha någonting lite mer personligt. Jag har funderingar på att ersätta främre delen av frontpanelen med en 3 eller 4mm aluminiumplåt som jag ger en borstad yta ev. lackar.
2012-06-19, 17:50   #4

Reyintaz

Medlem

Reyintazs avatar

Registrerad: okt 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av matchout Visa inlägg
Trevligt att du gillar galleriet.

Håller med om att den ser okej ut men det känns lite tråkigt med plast och så vore det kul att ha någonting lite mer personligt. Jag har funderingar på att ersätta främre delen av frontpanelen med en 3 eller 4mm aluminiumplåt som jag ger en borstad yta ev. lackar.
Jaha, jag trodde det var aluminiumplåt på framsidan, men då kan jag förstå
2012-06-19, 20:06   #5

pimpy

Medlem

Plats: Göteborg

Registrerad: mar 2005

Fint galleri! Borde platsa som "så här skall du göra ett galleri" -exempel.

Förvånad över den urdåliga passningen på sidoplåten, undrar om det var måndags-ex eller
om det är vanligt av R3.
2012-06-19, 21:13   #6

Breddas

Medlem

Breddass avatar

Plats: Källarn

Registrerad: maj 2007

Det går bra att köra minnena i de svarta socklarna också, så du kan köra push på processorn istället
Breddas är inte uppkopplad
2012-06-19, 23:56   #7

matchout

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Breddas Visa inlägg
Det går bra att köra minnena i de svarta socklarna också, så du kan köra push på processorn istället
I instruktionen för moderkortet står det att man alltid ska placera minnesmoduler i slot 1 först. Om man ska flytta minnena till slott 2 och 4 måste man göra någon inställning i BIOS eller liknande för att det ska fungera?

Har planer på att köra "push and pull" så det vore verkligen bra om man kunde flytta minnena ett hack åt höger. Är ju inte så snyggt om en fläkt sticker ut från kylaren eller att köra en 92mm fläkt på pushsidan.
2012-06-19, 23:59   #8

Superlight

Medlem

Superlights avatar

Plats: Stockholm, Spånga

Registrerad: jul 2008

Fläkten på din CPU-kylare ska vara åt andra hållet bara så du vet.
2012-06-20, 11:28   #9

matchout

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Superlight Visa inlägg
Fläkten på din CPU-kylare ska vara åt andra hållet bara så du vet.
Som jag skrev i galleriet så flyttade jag fläkten till andra sidan så att den inte skulle slå i minnena. Har fungerat bra hittills.
2012-06-20, 16:31   #10

Breddas

Medlem

Breddass avatar

Plats: Källarn

Registrerad: maj 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av matchout Visa inlägg
I instruktionen för moderkortet står det att man alltid ska placera minnesmoduler i slot 1 först. Om man ska flytta minnena till slott 2 och 4 måste man göra någon inställning i BIOS eller liknande för att det ska fungera?

Har planer på att köra "push and pull" så det vore verkligen bra om man kunde flytta minnena ett hack åt höger. Är ju inte så snyggt om en fläkt sticker ut från kylaren eller att köra en 92mm fläkt på pushsidan.
Jag hade ett MSI för p67, och där var det inga problem att köra minnena i "fel" uttag, trotts att manualen sa annat. Det är bara att testa, i värsta fall så bootar inte datorn och du får flytta tillbaka minnena.
Breddas är inte uppkopplad
2012-06-20, 18:45   #11

matchout

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Breddas Visa inlägg
Jag hade ett MSI för p67, och där var det inga problem att köra minnena i "fel" uttag, trotts att manualen sa annat. Det är bara att testa, i värsta fall så bootar inte datorn och du får flytta tillbaka minnena.
Okej, tack för tipset
2012-06-21, 22:44   #12

jakob.ee.

Medlem

Plats: Varberg

Registrerad: aug 2011

varför drar du inte 24 pinnarn via ett genomdragnings hål? det har jag gjort.. det blir lite snyggare
jakob.ee. är inte uppkopplad
2012-06-23, 20:58   #13

matchout

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av jakob.ee. Visa inlägg
varför drar du inte 24 pinnarn via ett genomdragnings hål? det har jag gjort.. det blir lite snyggare
Det var planen från början men tyvärr får kabeln inte plats bakom moderkortsplåten och dessutom så är den inte tillräckligt böjbar för att dra in igenom hålet som ligger bredvid 24-pinskontakten på moderkortet Alternativet är att sleeva om alla kablar individuellt, då skulle dom bli mycket mer fexibla. Funderar på att lägga en platta framför kabeln så man slipper se den bakom hårddiskburarna

Jag hade inte heller mage att böja USB 3.0 kabeln 180° genom ett indragningshål om det är någon som undrar varför den är dragen som den är.
2013-01-13, 00:30   #14

NJB Mods

Medlem

NJB Modss avatar

Plats: Sverige, Örebro

Registrerad: apr 2011

Får man fråga herren hur minnerna fungerar? några blue screens?
https://www.facebook.com/WorldModifications

NJB Mods är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb