Permalänk
Medlem

PDP-8/L Renovering

Detta handlar inte om någon modifierad dator eller något som jag byggt själv. Istället har jag under 1,5 års tid tagit hand om en gammal Digital Equipment Corporation PDP-8/L. Detta är en dator som tillverkades mellan 1968 och 1971 i knappt 4000 exemplar. Den lär ha kostat $8500 då.

Jag har renoverat datorn av samma anledning som man renoverar en T-Ford. Detta är en av datorernas T-Fordar, tekniskt sett är det en dator men både tekniken som den är byggd med och hur man använder den är helt annorlunda jämfört med en modern dator. Det stavas alltså nostalgi och teknikhistoria!

Datorn hade stått i ett garage i över 20 år när jag fick den. Den var då i ett ganska dåligt skick och hade rostat av all fukt den blivit utsatt för. Under sin aktiva tid har den använts som styrsystem till en medicinsk analysmaskin på Karlstads lasarett.

Datorn har ingen hårddisk eller floppydisk, man laddar in programmen från en pappersremsa med hål i. Man kan också programmera den igenom att fylla minnen manuellt med hjälp av brytarna på framsidan, instruktion för instruktion. Datorn har ingen skärm eller eget tangentbord. Man använde en elektromekanisk terminal som skrev på papper som satt kopplad på datorns enda serieport på hela 110 bitar per sekund.

Data:
* Tillverkad ca 1970 av Digital Equipment Corporation.
* 12 bitars buss.
* 4096 12-bitars ord kärnminne
* En serieport, 110 bitar/sekund.
* Klockfrekvens (en minnescykel) 625kHz
* Byggd av 368 TTL kretsar

I korta drag har jag gjort följande:
* Rengjort och städat ut hela datorn, förzinkat om chassiet
* Lagat nätdelen
* Bytt ~100 TTL kretsar,
* Bytt ~20 lampor,
* Bytt ~30 transistorer
* Bytt ~50 dioder
* Bytt många skruvar
* Servat Teletypen, oljat upp den.

Man kan följa renoveringen på EF: http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?t=46611
Datorn kör ett testprogram: http://www.youtube.com/watch?v=-qcRGtNaX58
Teletypen skriver en rad (inte så fort den kan): http://www.youtube.com/watch?v=UxKqOdQx-9k

PDP-8/L Renovering

Permalänk
Medlem

Väldigt kul att se sånt här! Bra jobbat!

Men videorna funkar inte tyvärr.

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem

Äntligen ett intressant galleri !!
Hoppas på att få ser mer av den här och kanske även en film?
Hade varit skoj.

Har du några fler tillbehör till den? Ingen diskenhet eller band?

Permalänk
Medlem

Inte för att jag förstod speciellt mycket av vad du gjorde, men ändå trevligt när folk renoverar gamla grejor.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av JAZIP:

Väldigt kul att se sånt här! Bra jobbat!

Men videorna funkar inte tyvärr.

Tack. Länkarna borde fungera nu.

Skrivet av Danne:

Äntligen ett intressant galleri !!
Hoppas på att få ser mer av den här och kanske även en film?
Hade varit skoj.

Har du några fler tillbehör till den? Ingen diskenhet eller band?

Inga mer tyvärr. Har en låda kort som använts för intefacet till maskinen den styrt men inget bakplan att stoppa dem i. Det såldes en minnesexpantion på Ebay för ett tag sedan men frakten från USA är inte gratis (och inte minnesexpantionen heller för den delen).

Skrivet av Bakgrund:

Inte för att jag förstod speciellt mycket av vad du gjorde, men ändå trevligt när folk renoverar gamla grejor.

Det jag gjort är att jag renoverat den, både till utseende och funktion. Det har gått åt många timmar med oscilloskop och logikanalysator för att hitta alla felen. Jag hade aldrig kört en sådanhär dator före så jag visste inte hur den skulle fungera utan det fick jag lära mig på vägen. Schemor finns men nästan ingen att fråga...

Permalänk
Medlem

Coolt med riktigt gamla grejer. Vad kan man göra med den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Coolt med riktigt gamla grejer. Vad kan man göra med den?

Man kan köra små program, det finns assembler och andra utvecklingsverktyg. Ett och annat spel finns också. Men oftast styrde just den här datorn någon form av maskin eller industriell process.

Permalänk
Hjälpsam

Attan, du har bränt åtminstone en timma av min tid renovering. Fantastiskt läckert och grattis till att få den fungerande igen!

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Så det är typ en PLC?

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordarosten:

Så det är typ en PLC?

Nej, det är mer en dator eftersom man programmerar den som en sådan. Men den användes nog till ungefär samma saker som man använder ett PLC idag.

Permalänk
Skrivet av bzn:

... byggdes för hand av kvinnor under mikroskop.

Det måste varit små kvinnor?

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem

Det är så skönt att se någon ta tag i ett sånt stort jobb som det innebär att renovera denna typ av datorer.
Som du säger så var detta en mycket populär dator på den tiden de användes.

Bl.a. användes dessa datorer för övervakning av elsystem i många städer men när datorerna blev kraftfullare så åkte många på tippen.

Jag skulle rekommendera dig en resa till Bletchely Park i England. Där har man ett museum för äldre datorer samt den första datorn (Den som knäckte tysk kod under WWII). Fanns även en hel "datahall" som de såg ut på 70/80-talet med ICL-maskiner.
Finns också chans att du kan få svar på frågor om du kontaktar dem.

Permalänk
Medlem

Enorm respekt till både dig och kvinnorna som flätade minnen!
Härligt galleri.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Riktigt läckert

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Det var ett tag sedan en data-tekniker behövde ha en oljekanna i sin verktygslåda.

Vackert jobbat!

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk

Underbart! Fantastiskt att få ta del av detaljerna i den här elektroniken. Välkommet med fler bilder, om du skulle ha lust!

Visa signatur

Define r2 med 2*Scythe gt1150 och Noctua s12b | Seasonic x-560 | Asus p7p55d med u3s6 | i5 750@3,7GHz | Coolermaster hyper 212+ med Noctua p12 | 8 GB ddr3 Corsair xms3 1600 | OCZ vertex 4 256 GB | Samsung f2 500GB | gtx570 med AC xtreme+ | Dell u2410 | Pantone huey

Permalänk
Medlem

Allvarligt talat, vem är det som inte har röstat 5 på det här! Allt annat än topp-betyg är förtjänt av en redig örfil.

Otroligt snyggt jobbat, för att inte tala om respektingivande att ge sig på ett sådant projekt. Jag var inte ens född när den byggdes men det är magnifikt att få se dessa maskiner igen, och ännu mer så att få se dem i gott skick

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Inaktiv

Att du orkar, 5P

Permalänk
Medlem

hahah du är kung ^^ fortsätt så :D:D
5så klart^^ du kan säkert sälja den till något musseum snart ;D

Permalänk
Medlem

Tack alla!

Skrivet av CD32:

Det är så skönt att se någon ta tag i ett sånt stort jobb som det innebär att renovera denna typ av datorer.
Som du säger så var detta en mycket populär dator på den tiden de användes.

Bl.a. användes dessa datorer för övervakning av elsystem i många städer men när datorerna blev kraftfullare så åkte många på tippen.

Jag skulle rekommendera dig en resa till Bletchely Park i England. Där har man ett museum för äldre datorer samt den första datorn (Den som knäckte tysk kod under WWII). Fanns även en hel "datahall" som de såg ut på 70/80-talet med ICL-maskiner.
Finns också chans att du kan få svar på frågor om du kontaktar dem.

Det står på listan över saker som jag ska besöka, det gör även http://www.computerhistory.org i Kalifornien.

Skrivet av ZAIZAI:

Det var ett tag sedan en data-tekniker behövde ha en oljekanna i sin verktygslåda.

Vackert jobbat!

I servicemanualen för teletypen var det listat var man skulle olja och med vilka intervall. Det var ganska många sidor...

Skrivet av gonkypete:

Underbart! Fantastiskt att få ta del av detaljerna i den här elektroniken. Välkommet med fler bilder, om du skulle ha lust!

OK. Jag ska lägga upp fler bilder. Man kan även besöka tråden på EF som jag länkade till, där finns det en hel del.

Skrivet av belga:

Allvarligt talat, vem är det som inte har röstat 5 på det här! Allt annat än topp-betyg är förtjänt av en redig örfil.

Otroligt snyggt jobbat, för att inte tala om respektingivande att ge sig på ett sådant projekt. Jag var inte ens född när den byggdes men det är magnifikt att få se dessa maskiner igen, och ännu mer så att få se dem i gott skick

Jag var inte heller född så, datorn är några få år äldre än mig...

Skrivet av Gulbanan:

hahah du är kung ^^ fortsätt så :D:D
5så klart^^ du kan säkert sälja den till något musseum snart ;D

Jo, den är nog inte svårsåld till någon samlare. Det dyker upp någon på Ebay då och då men det har aldrig sålts någon i fungerande skick. Priserna har varit uppåt $2500 för en defekt, men denna är inte till salu.

Permalänk
Medlem

Lade upp fler bilder.

Permalänk
Rekordmedlem

Fräckt, har i ett tidigare liv använt en pdp8 men den rensades bort i mitten på 90 talet, men den hade vi vt100 terminal och 8" floppys till och den hade även nån form av vattenkylning, så den hade väl uppgraderats för att fortsätta vara en värsting
Kommer tyvärr inte ihåg så mycket detaljer om hur man hanterade själva datorn längre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Haha, detta är fan porr för gamla nördar. Nu kom jag förvisso inte in i gemet förrän efter hålkortens, ferritminnenas, och de virade anslutningarnas tid, så kan väl egentligen inte uttala mig om deras förträfflighet. Vad som däremot vem som helst kan konstatera är att de hade koll på det estetiska. Fy fan vad snygga de där gamla grejorna är!

Kul att någon tar hand om och restaurerar såna här gamla grejer, trots att de kanske inte har något uppenbart användningsområde idag

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Kul att få se en dator igen som jag en gång i tiden har servat !
(Göteborg 1979)

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Ett hantverk på sin tid.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Ra Linux:

Ett hantverk på sin tid.

Och ett hantverk att renovera den på våran tid

Underbart galleri, tack

En youtube-film hade inte varit helt fel där du visar lite saker vad man kan göra å så hade uppskattats!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Det där bakplanet måste verkligen varit en mardröm att vira ihop.

Snyggt jobbat med renoveringen!

Visa signatur

Storskrot:
MB - Asus RIVE X79 // CPU - 3930K @ 5GHz // RAM - 32GB // GPU - Asus GTX680 DCU-IIT // HD - 2 x Corsair 128GB RAID0, 4 x 2TB WD // Chassi - Fractal Design Define XL
Lillskrot:
ASUS G750JX

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av flashen:

Och ett hantverk att renovera den på våran tid

Underbart galleri, tack

En youtube-film hade inte varit helt fel där du visar lite saker vad man kan göra å så hade uppskattats!

Man kan göra såna här, det har jag haft pdp er till.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av mrqaffe:

Man kan göra såna här, det har jag haft pdp er till.
http://img2.netcarshow.com/Saab-900_Turbo_16S_1984_1024x768_w...

En Saab?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av flashen:

Ja gamla 900 hade vi gamla hederliga digitaldatorer till att styra vissa utrustningar med

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.