Sidan 1 av 2 1 2

Verktyg Visningsval
2012-11-26, 21:09   #1

bzn

Medlem

Plats: Kävlinge

Registrerad: jun 2006

PDP-8/L Renovering

Detta handlar inte om någon modifierad dator eller något som jag byggt själv. Istället har jag under 1,5 års tid tagit hand om en gammal Digital Equipment Corporation PDP-8/L. Detta är en dator som tillverkades mellan 1968 och 1971 i knappt 4000 exemplar. Den lär ha kostat $8500 då.

Jag har renoverat datorn av samma anledning som man renoverar en T-Ford. Detta är en av datorernas T-Fordar, tekniskt sett är det en dator men både tekniken som den är byggd med och hur man använder den är helt annorlunda jämfört med en modern dator. Det stavas alltså nostalgi och teknikhistoria!

Datorn hade stått i ett garage i över 20 år när jag fick den. Den var då i ett ganska dåligt skick och hade rostat av all fukt den blivit utsatt för. Under sin aktiva tid har den använts som styrsystem till en medicinsk analysmaskin på Karlstads lasarett.

Datorn har ingen hårddisk eller floppydisk, man laddar in programmen från en pappersremsa med hål i. Man kan också programmera den igenom att fylla minnen manuellt med hjälp av brytarna på framsidan, instruktion för instruktion. Datorn har ingen skärm eller eget tangentbord. Man använde en elektromekanisk terminal som skrev på papper som satt kopplad på datorns enda serieport på hela 110 bitar per sekund.

Data:
* Tillverkad ca 1970 av Digital Equipment Corporation.
* 12 bitars buss.
* 4096 12-bitars ord kärnminne
* En serieport, 110 bitar/sekund.
* Klockfrekvens (en minnescykel) 625kHz
* Byggd av 368 TTL kretsar

I korta drag har jag gjort följande:
* Rengjort och städat ut hela datorn, förzinkat om chassiet
* Lagat nätdelen
* Bytt ~100 TTL kretsar,
* Bytt ~20 lampor,
* Bytt ~30 transistorer
* Bytt ~50 dioder
* Bytt många skruvar
* Servat Teletypen, oljat upp den.

Man kan följa renoveringen på EF: http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?t=46611
Datorn kör ett testprogram: http://www.youtube.com/watch?v=-qcRGtNaX58
Teletypen skriver en rad (inte så fort den kan): http://www.youtube.com/watch?v=UxKqOdQx-9k

PDP-8/L Renovering
bzn är inte uppkopplad
2012-11-26, 22:52   #2

JAZIP

Medlem

JAZIPs avatar

Plats: ö

Registrerad: jan 2002

Väldigt kul att se sånt här! Bra jobbat!

Men videorna funkar inte tyvärr.
JAZIP är inte uppkopplad Folding
2012-11-26, 22:54   #3

Danne

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: jun 2002

Äntligen ett intressant galleri !!
Hoppas på att få ser mer av den här och kanske även en film?
Hade varit skoj.

Har du några fler tillbehör till den? Ingen diskenhet eller band?
Danne är inte uppkopplad
2012-11-26, 23:16   #4

Bakgrund

Medlem

Bakgrunds avatar

Registrerad: apr 2012

Inte för att jag förstod speciellt mycket av vad du gjorde, men ändå trevligt när folk renoverar gamla grejor.
Bakgrund är inte uppkopplad Folding
2012-11-27, 07:36   #5

bzn

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av JAZIP Visa inlägg
Väldigt kul att se sånt här! Bra jobbat!

Men videorna funkar inte tyvärr.
Tack. Länkarna borde fungera nu.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Danne Visa inlägg
Äntligen ett intressant galleri !!
Hoppas på att få ser mer av den här och kanske även en film?
Hade varit skoj.

Har du några fler tillbehör till den? Ingen diskenhet eller band?
Inga mer tyvärr. Har en låda kort som använts för intefacet till maskinen den styrt men inget bakplan att stoppa dem i. Det såldes en minnesexpantion på Ebay för ett tag sedan men frakten från USA är inte gratis (och inte minnesexpantionen heller för den delen).

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Bakgrund Visa inlägg
Inte för att jag förstod speciellt mycket av vad du gjorde, men ändå trevligt när folk renoverar gamla grejor.
Det jag gjort är att jag renoverat den, både till utseende och funktion. Det har gått åt många timmar med oscilloskop och logikanalysator för att hitta alla felen. Jag hade aldrig kört en sådanhär dator före så jag visste inte hur den skulle fungera utan det fick jag lära mig på vägen. Schemor finns men nästan ingen att fråga...

Senast redigerad av bzn 2012-11-27 klockan 07:44.
bzn är inte uppkopplad
2012-11-27, 11:40   #6

swesen

Medlem

Plats: Bålsta

Registrerad: jul 2011

Coolt med riktigt gamla grejer. Vad kan man göra med den?
Systemkylning: Egen vattenkylning, 240x30 + 360x60 Radiatorer
Galleri
swesen är inte uppkopplad Folding
2012-11-27, 16:41   #7

bzn

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av swesen Visa inlägg
Coolt med riktigt gamla grejer. Vad kan man göra med den?
Man kan köra små program, det finns assembler och andra utvecklingsverktyg. Ett och annat spel finns också. Men oftast styrde just den här datorn någon form av maskin eller industriell process.
bzn är inte uppkopplad
2012-11-27, 17:03   #8

Fluf

Hjälpsam

Flufs avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: mar 2004

Attan, du har bränt åtminstone en timma av min tid renovering. Fantastiskt läckert och grattis till att få den fungerande igen!

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI
Fluf är inte uppkopplad
2012-11-27, 23:27   #9

Saiibot

Medlem

Registrerad: sep 2009

Så det är typ en PLC?
Lian Li någonting || AMD Phenom ll X4 965 med EK Supreme AMD vattenblock || ATI Radeon 4890 med EK vattenblock || Asus M4A79T Deluxe || Corsair HS 620 W || 4 GB RAM || 1 TB HDD, 111 GB HDD || 1 st EK 120 mm radiator, 1 st EK 2x120 mm radiator || X5PC reservoar med 12 V pump ||

Saiibot är inte uppkopplad
2012-11-28, 09:07   #10

bzn

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Mordarosten Visa inlägg
Så det är typ en PLC?
Nej, det är mer en dator eftersom man programmerar den som en sådan. Men den användes nog till ungefär samma saker som man använder ett PLC idag.
bzn är inte uppkopplad
2012-11-28, 10:56   #11

bellasoda

Medlem

Plats: Upppsala

Registrerad: dec 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av bzn Visa inlägg
... byggdes för hand av kvinnor under mikroskop.
Det måste varit små kvinnor?
CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64
bellasoda är inte uppkopplad
2012-11-28, 18:33   #12

CD32

Medlem

Plats: Malmö

Registrerad: apr 2009

Det är så skönt att se någon ta tag i ett sånt stort jobb som det innebär att renovera denna typ av datorer.
Som du säger så var detta en mycket populär dator på den tiden de användes.

Bl.a. användes dessa datorer för övervakning av elsystem i många städer men när datorerna blev kraftfullare så åkte många på tippen.

Jag skulle rekommendera dig en resa till Bletchely Park i England. Där har man ett museum för äldre datorer samt den första datorn (Den som knäckte tysk kod under WWII). Fanns även en hel "datahall" som de såg ut på 70/80-talet med ICL-maskiner.
Finns också chans att du kan få svar på frågor om du kontaktar dem.
CD32 är inte uppkopplad
2012-11-28, 19:07   #13

usilusken

Medlem

usiluskens avatar

Registrerad: nov 2009

Enorm respekt till både dig och kvinnorna som flätade minnen!
Härligt galleri.
usilusken är inte uppkopplad
2012-11-28, 21:07   #14

Gelantious

Medlem

Gelantiouss avatar

Plats: Trelleborgen

Registrerad: jul 2001

Riktigt läckert
2012-11-29, 10:47   #15

ZAIZAI

Medlem

Plats: Varberg

Registrerad: dec 2007

Det var ett tag sedan en data-tekniker behövde ha en oljekanna i sin verktygslåda.

Vackert jobbat!
MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, Gigabyte 680 GTX med vattenblock, 16 Gig DDR3, SSD 120GB Intel 520 + lite fler HDDs, Fractal Design R2, Zalman reserator (passiv), G15 tangentbord, G9 mus, 22" skärm, Win 7 64 BIT
ZAIZAI är inte uppkopplad Folding
2012-11-29, 17:41   #16

gonkypete

Medlem

gonkypetes avatar

Plats: gonkytown

Registrerad: jan 2010

Underbart! Fantastiskt att få ta del av detaljerna i den här elektroniken. Välkommet med fler bilder, om du skulle ha lust!
gonkypete är inte uppkopplad
2012-11-29, 20:10   #17

belga

Medlem

belgas avatar

Plats: Norrköping

Registrerad: jan 2003

Allvarligt talat, vem är det som inte har röstat 5 på det här! Allt annat än topp-betyg är förtjänt av en redig örfil.

Otroligt snyggt jobbat, för att inte tala om respektingivande att ge sig på ett sådant projekt. Jag var inte ens född när den byggdes men det är magnifikt att få se dessa maskiner igen, och ännu mer så att få se dem i gott skick
belga är inte uppkopplad
2012-11-29, 20:20   #18

Emil_98197

Medlem

Emil_98197s avatar

Plats: Norrland

Registrerad: nov 2009

Att du orkar, 5P
Emil_98197 är inte uppkopplad
2012-11-29, 20:57   #19

Gulbanan

Medlem

Gulbanans avatar

Plats: karlskrona

Registrerad: jan 2011

hahah du är kung ^^ fortsätt så
5så klart^^ du kan säkert sälja den till något musseum snart ;D
Gulbanan är inte uppkopplad
2012-11-29, 21:19   #20

bzn

Medlem

Tack alla!

Citat:
Ursprungligen inskrivet av CD32 Visa inlägg
Det är så skönt att se någon ta tag i ett sånt stort jobb som det innebär att renovera denna typ av datorer.
Som du säger så var detta en mycket populär dator på den tiden de användes.

Bl.a. användes dessa datorer för övervakning av elsystem i många städer men när datorerna blev kraftfullare så åkte många på tippen.

Jag skulle rekommendera dig en resa till Bletchely Park i England. Där har man ett museum för äldre datorer samt den första datorn (Den som knäckte tysk kod under WWII). Fanns även en hel "datahall" som de såg ut på 70/80-talet med ICL-maskiner.
Finns också chans att du kan få svar på frågor om du kontaktar dem.
Det står på listan över saker som jag ska besöka, det gör även http://www.computerhistory.org i Kalifornien.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ZAIZAI Visa inlägg
Det var ett tag sedan en data-tekniker behövde ha en oljekanna i sin verktygslåda.

Vackert jobbat!
I servicemanualen för teletypen var det listat var man skulle olja och med vilka intervall. Det var ganska många sidor...

Citat:
Ursprungligen inskrivet av gonkypete Visa inlägg
Underbart! Fantastiskt att få ta del av detaljerna i den här elektroniken. Välkommet med fler bilder, om du skulle ha lust!
OK. Jag ska lägga upp fler bilder. Man kan även besöka tråden på EF som jag länkade till, där finns det en hel del.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av belga Visa inlägg
Allvarligt talat, vem är det som inte har röstat 5 på det här! Allt annat än topp-betyg är förtjänt av en redig örfil.

Otroligt snyggt jobbat, för att inte tala om respektingivande att ge sig på ett sådant projekt. Jag var inte ens född när den byggdes men det är magnifikt att få se dessa maskiner igen, och ännu mer så att få se dem i gott skick
Jag var inte heller född så, datorn är några få år äldre än mig...

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Gulbanan Visa inlägg
hahah du är kung ^^ fortsätt så
5så klart^^ du kan säkert sälja den till något musseum snart ;D
Jo, den är nog inte svårsåld till någon samlare. Det dyker upp någon på Ebay då och då men det har aldrig sålts någon i fungerande skick. Priserna har varit uppåt $2500 för en defekt, men denna är inte till salu.
bzn är inte uppkopplad
2012-11-29, 22:01   #21

bzn

Medlem

Lade upp fler bilder.
bzn är inte uppkopplad
2012-11-29, 22:29   #22

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Plats: Salstad

Registrerad: feb 2009

Fräckt, har i ett tidigare liv använt en pdp8 men den rensades bort i mitten på 90 talet, men den hade vi vt100 terminal och 8" floppys till och den hade även nån form av vattenkylning, så den hade väl uppgraderats för att fortsätta vara en värsting
Kommer tyvärr inte ihåg så mycket detaljer om hur man hanterade själva datorn längre.
mrqaffe är uppkopplad nu
2012-11-30, 02:24   #23

kaput

Medlem

kaputs avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: apr 2012

Haha, detta är fan porr för gamla nördar. Nu kom jag förvisso inte in i gemet förrän efter hålkortens, ferritminnenas, och de virade anslutningarnas tid, så kan väl egentligen inte uttala mig om deras förträfflighet. Vad som däremot vem som helst kan konstatera är att de hade koll på det estetiska. Fy fan vad snygga de där gamla grejorna är!

Kul att någon tar hand om och restaurerar såna här gamla grejer, trots att de kanske inte har något uppenbart användningsområde idag
2012-11-30, 12:20   #24

Waxinator

Medlem

Waxinators avatar

Plats: Falkenberg

Registrerad: dec 2007

Kul att få se en dator igen som jag en gång i tiden har servat ! :-)
(Göteborg 1979)

Senast redigerad av Waxinator 2012-11-30 klockan 23:24.
Waxinator är inte uppkopplad Folding
2012-11-30, 14:55   #25

Ra Linux

Medlem

Ra Linuxs avatar

Plats: Österrike

Registrerad: okt 2010

Ett hantverk på sin tid.
Ra Linux är inte uppkopplad
2012-11-30, 15:47   #26

flashen

Medlem

flashens avatar

Plats: Summer '79

Registrerad: maj 2002

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Ra Linux Visa inlägg
Ett hantverk på sin tid.
Och ett hantverk att renovera den på våran tid

Underbart galleri, tack

En youtube-film hade inte varit helt fel där du visar lite saker vad man kan göra å så hade uppskattats!
CPU: Intel Core i7 4770K @ 4.2Ghz Motherboard: Asus Maximus VI Hero GPU: Zotac GeForce GTX 780 AMP Edition Memory: Kingston Beast 16GB @ 2133Mhz SSD: 240GB Intel 530 PSU: Corsair AX 860W 80+ Platinum Chassi: Corsair Obsidian 750D OS: Windows 7 x64 Professional 3Dmark11: 13739 3Dmark Vantage: 42063 Valley Benchmark 1.0 Extreme HD: 2810 Desktop: Click to show image
flashen är uppkopplad nu Folding
2012-11-30, 16:00   #27

Dusty Circuit

Medlem

Dusty Circuits avatar

Plats: Hjälteby - Tjörn

Registrerad: mar 2011

Det där bakplanet måste verkligen varit en mardröm att vira ihop.

Snyggt jobbat med renoveringen!
Dusty Circuit är inte uppkopplad
2012-11-30, 20:02   #28

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av flashen Visa inlägg
Och ett hantverk att renovera den på våran tid

Underbart galleri, tack

En youtube-film hade inte varit helt fel där du visar lite saker vad man kan göra å så hade uppskattats!
Man kan göra såna här, det har jag haft pdp er till.
Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.
mrqaffe är uppkopplad nu
2012-11-30, 21:13   #29

flashen

Medlem

flashens avatar

Plats: Summer '79

Registrerad: maj 2002

Citat:
Ursprungligen inskrivet av mrqaffe Visa inlägg
Man kan göra såna här, det har jag haft pdp er till.
http://img2.netcarshow.com/Saab-900_...llpaper_01.jpg
En Saab?
CPU: Intel Core i7 4770K @ 4.2Ghz Motherboard: Asus Maximus VI Hero GPU: Zotac GeForce GTX 780 AMP Edition Memory: Kingston Beast 16GB @ 2133Mhz SSD: 240GB Intel 530 PSU: Corsair AX 860W 80+ Platinum Chassi: Corsair Obsidian 750D OS: Windows 7 x64 Professional 3Dmark11: 13739 3Dmark Vantage: 42063 Valley Benchmark 1.0 Extreme HD: 2810 Desktop: Click to show image
flashen är uppkopplad nu Folding
2012-11-30, 22:09   #30

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av flashen Visa inlägg
En Saab?
Ja gamla 900 hade vi gamla hederliga digitaldatorer till att styra vissa utrustningar med
Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.
mrqaffe är uppkopplad nu
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb