Permalänk
Medlem

Antec Kühler H2o 620 - 6950 Mod

Blev inspirerad av flera andra medlemmar här på forumet och ville själv pröva på detta experiment! Gick relativt smärtfritt. Mina största problem var småsaker så som att skruvarna Antec skickat med var försmå och heatsinksen bara lossnade.

Men allt fungerade som det skulle och resultatet var oerhört bra! Knäpptyst grafikkort och väldigt svalt. Med original kylaren landade tempen på runt 80-85c. Med vattenkylningen blev det som max 53c efter 20 minuters FurMark. Då var chassit helt stängt med botten-fläkten avstängd.

Nu till bilderna! (Ursäktar för dåliga bilder. Hyfsad kamera, uselt ljus.)

Update med PnP: 29C i idle. Landade på 46C efter 10min FurMark. Orkade inte vänta längre. Tempen rörde inte på sig efter 1min. Kör dock ingen överklockning på GPUn men ändå rätt schyssta temps!

Besök galleriet här

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Medlem

tycker det känns lite osäkert med buntband sådär. jag har varit med om flera gånger att ett buntband som är hårt åtspänt går av efter ett tag. skulle innebära nästintill katastrof om det hände här.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

inte illa
coolt att du fick den för 300kr ^^ prisvärt^^

mmen vet du vad som är mer prisvärt? en hr03(80 inkl frakt) och sen någon gammal 92-120mm fläkt och bang lägre temperaturer och ljudnivå ;D men dock inte lika fint som detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

tycker det känns lite osäkert med buntband sådär. jag har varit med om flera gånger att ett buntband som är hårt åtspänt går av efter ett tag. skulle innebära nästintill katastrof om det hände här.

håller med dej, buntband är rena skiten :/ inget att lita på, skruvar med fjädring är att fördra
till TS kolla vad andra ha gjort, vissa har gjort ett riktigt fäste

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

tycker det känns lite osäkert med buntband sådär. jag har varit med om flera gånger att ett buntband som är hårt åtspänt går av efter ett tag. skulle innebära nästintill katastrof om det hände här.

Skrivet av Gulbanan:

håller med dej, buntband är rena skiten :/ inget att lita på, skruvar med fjädring är att fördra
till TS kolla vad andra ha gjort, vissa har gjort ett riktigt fäste

Ahh, förstår vad ni menar! Kanske ska försöka mig på "Raumo" här på forumets ide att använda originalfästet.

http://www.sweclockers.com/galleri/8922-antec-kuhler-620-gtx4...

Kör på så länge ialla fall! Grafikkortet har väl något överhettningsskydd ifall att?

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manett:

Blev inspirerad av flera andra medlemmar här på forumet och ville själv pröva på detta experiment! Gick relativt smärtfritt. Mina största problem var småsaker så som att skruvarna Antec skickat med var försmå och heatsinksen bara lossnade.

Men allt fungerade som det skulle och resultatet var oerhört bra! Knäpptyst grafikkort och väldigt svalt. Med original kylaren landade tempen på runt 80-85c. Med vattenkylningen blev det som max 53c efter 20 minuters FurMark. Då var chassit helt stängt med botten-fläkten avstängd.

Nu till bilderna!

Antec Kühler H2o 620 - GPU Mod

Använde du vanlig dubbelhäftande tejp på kylflänsarna??

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

Använde du vanlig dubbelhäftande tejp på kylflänsarna??

Ja, väldigt tunn sådan. Fast bara på 2st av de. Resten satt fast.

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manett:

Ahh, förstår vad ni menar! Kanske ska försöka mig på "Raumo" här på forumets ide att använda originalfästet.

http://www.sweclockers.com/galleri/8922-antec-kuhler-620-gtx4...

Kör på så länge ialla fall! Grafikkortet har väl något överhettningsskydd ifall att?

Det bör nog finnas överhettningsskydd, men du skall inte vara säker på att det hinner med att skydda GPU om kylaren trillar av.

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manett:

Ja, väldigt tunn sådan. Fast bara på 2st av de. Resten satt fast.

Skulle nog råda dig att göra om och göra rätt så snart som möjligt

Inte nog med att du får en extremt mycket sämre kylförmåga, dom kan också mycket väl trilla av när limmet på tejpen blir varmt..

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

Skulle nog råda dig att göra om och göra rätt så snart som möjligt

Inte nog med att du får en extremt mycket sämre kylförmåga, dom kan också mycket väl trilla av när limmet på tejpen blir varmt..

Fast det kan ju inte jag hjälpa att det var dåligt lim på 2 av de som följde med? Bättre med dubbelhäftande tejp än inget? Köpa nya för 70:- tänker jag inte göra.

Finns jättemånga som har gjort samma mod med buntband, fungerar bra för dem. Ska kolla på en annan lösning senare.

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manett:

Fast det kan ju inte jag hjälpa att det var dåligt lim på 2 av de som följde med? Bättre med dubbelhäftande tejp än inget? Köpa nya för 70:- tänker jag inte göra.

Finns jättemånga som har gjort samma mod med buntband, fungerar bra för dem. Ska kolla på en annan lösning senare.

Absolut inte ditt fel Modden är skitbra, tror dock som sagt att just den dubbelhäftande tejpen kanske inte var det bästa

Bor du nära en inet-butik kanske detta kan vara något?

http://www.inet.se/produkt/5322224/varmeledande-dubbelhaftad-...

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manett:

Ahh, förstår vad ni menar! Kanske ska försöka mig på "Raumo" här på forumets ide att använda originalfästet.

http://www.sweclockers.com/galleri/8922-antec-kuhler-620-gtx4...

Kör på så länge ialla fall! Grafikkortet har väl något överhettningsskydd ifall att?

nej lite mer som detta http://www.sweclockers.com/galleri/8599-antec-h2o-620-hd-6850...

sen kan du ha backplate(skruv bakplate, för att kretsen inte ska böjas) eller ännu bättre skruvar med fjädringar

ang kylflänsarna, så beställ från ebay, 8stycken kostade mej 16kr inkl frakt http://viewitem.eim.ebay.se/8pcs-Aluminium-Heatsink-For-Mothe...
funkar hur fint som helst

ang att grafikkortet stängs av sej själv, kan du inte lita på så mycket, inte värt att vänta på att det ska hända, cpu går ju sönder om du startar datorn utan heatsink och det är för att cpu:n inte hinner stänga av sej, så inte värt det

men det är ditt gpu och det var bara ett tips, annars kan det funka så om man har tur men finns ju en risk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

Absolut inte ditt fel Modden är skitbra, tror dock som sagt att just den dubbelhäftande tejpen kanske inte var det bästa

Bor du nära en inet-butik kanske detta kan vara något?

http://www.inet.se/produkt/5322224/varmeledande-dubbelhaftad-...

Den tejp jag använde var precis lika tunn som den som satt på innan och liknande den på bilden hos Inet. Om den var värmeledande eller ej vette tusan :). Kör dock ingen överklockningen alls på GPUn. Jag kör på som det är nu, finns alltid rum för förbättringar!

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Medlem

Kul att du fick ett bra resultat till slut.

Visa signatur

Prisa Solen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hemming:

Kul att du fick ett bra resultat till slut.

Tack!

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Medlem

Körde med stripes varianten väldigt länge på mitt 6970 förut, sålde sedan datorn och det sitter kvar fint än Har väl suttit i ca 1,5 år nu.
Skitnice mod måste jag säga, gillar den starkt då den är sjukligt billig och bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunezz:

Körde med stripes varianten väldigt länge på mitt 6970 förut, sålde sedan datorn och det sitter kvar fint än Har väl suttit i ca 1,5 år nu.
Skitnice mod måste jag säga, gillar den starkt då den är sjukligt billig och bra

Tack! Kommer nog hitta på en annan lösning dock lite senare. Blir väldigt varmt i burken nu med så mycket inblås men bara 1 fläkt som utblås. Tror jag byter ut buntbanden mot skruv och flyttar radiatorn till fronten istället och sätter tillbaka H60 där den satt innan och så 2 fläktar i taket. Då blir det 3 inblås och 3 utblås

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk

Nice! Buntband ftw! Finns inget som inte löses med buntband!
För 4-5 år sen köpte jag ett "mega-pack" med buntband. Kostade typ 100kr, jämfört med ett 5pack för typ 20kr, men detta hade typ 1000 buntband. Jag behövde bara typ 2-3 stycken just då, så sambon skrattade åt mig när jag kom hem med det. Nu fem år senare är hon omvänd och håller med om att det var en av de bästa investeringarna jag gjort

Permalänk
Medlem

Otroligt fint bygge!
Och roligt att någon lägger upp ett riktigt furmark test och inte 5 minuter

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk

grymt!

Visa signatur

•••• ¨˜”°ºIntel I7-6700k 4.0ghz - 16gb Ram - GTX 980ti 6gbº°”˜¨ ••••

Permalänk

skall oxå göra luft > vatten konvertering snart skall bli spännande!

Permalänk
Skrivet av Gulbanan:

, cpu går ju sönder om du startar datorn utan heatsink och det är för att cpu:n inte hinner stänga av sej,

Vad för datorer har du varit med om som inte hinner stänga av sig? Har hjälpt många polare där deras kylning har blivit full proppat med damm, eller en annan gång när en tog bort cpu kylaren(Personen kunde inget om datorer) så har inte processorn bränts. Personen testade att få igång datorn säkert 30 gånger(Han kom fram till windows loggan sedan stängde den av sig). Det var en core 2 duo processor. Och den tuffar på fint fortfarande idag för han!
Vet att SOCKET A hade dom här felen men inte nuvarande processorerna.

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

en annan gång när en tog bort cpu kylaren(Personen kunde inget om datorer) så har inte processorn bränts. Personen testade att få igång datorn säkert 30 gånger(Han kom fram till windows loggan sedan stängde den av sig)..

Den skulle inte visa bild överhuvudtaget utan kylaren på. (Kanske om du menade att han tagit av fläkten men kylflänsen var kvar)

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Skrivet av WoXeR123:

Den skulle inte visa bild överhuvudtaget utan kylaren på. (Kanske om du menade att han tagit av fläkten men kylflänsen var kvar)

Nej, det var utan kylfläns, försök inte säga att det inte går när jag själv såg det framför mina egna ögon.

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

Flyttat runt radiatorerna lite i burken. Blev mycket bättre luftflöde!

Edit: Får nog sätta en fläkt på radiatorn på Antec kylaren, alternativt flytta fläkten som blåser på den nu närmare. GPUn blev 80c efter 10min FurMark

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

Vad för datorer har du varit med om som inte hinner stänga av sig? Har hjälpt många polare där deras kylning har blivit full proppat med damm, eller en annan gång när en tog bort cpu kylaren(Personen kunde inget om datorer) så har inte processorn bränts. Personen testade att få igång datorn säkert 30 gånger(Han kom fram till windows loggan sedan stängde den av sig). Det var en core 2 duo processor. Och den tuffar på fint fortfarande idag för han!
Vet att SOCKET A hade dom här felen men inte nuvarande processorerna.

vrf så arg?!! chilla!!!

har aldrig varit med om det och vill inte det heller... läser här på swec och några har varit med om det(ett 2500k). Klartklart core2due är inget dåligt cpu men allt har blivit känsligare med tiden, Jag tar på ddr1 minnerna utan esd skydd hur mycket som helst utan att skada dem, men de nya ddr3 går sönder hur lätt som helst, bluescreens och massa skit(kingstone/adata/corsair)

vad har du för cpu? testa att köra utan kylare om du är så säker!! vågar du nej? för det är inte värt att ta risken right?

Permalänk
Skrivet av Gulbanan:

vrf så arg?!! chilla!!!

har aldrig varit med om det och vill inte det heller... läser här på swec och några har varit med om det(ett 2500k). Klartklart core2due är inget dåligt cpu men allt har blivit känsligare med tiden, Jag tar på ddr1 minnerna utan esd skydd hur mycket som helst utan att skada dem, men de nya ddr3 går sönder hur lätt som helst, bluescreens och massa skit(kingstone/adata/corsair)

vad har du för cpu? testa att köra utan kylare om du är så säker!! vågar du nej? för det är inte värt att ta risken right?

Arg? Ser ingen i mitt inlägg som kan tyda på att jag är arg.

Har sett det också, men något fel är det ifall äldre cpuer hinner stänga av sig. Sedan jag har rört nya ddr3 ram minnen och skiten har inte gott sönder. Du som haft otur då.

Ser du inte i sign pöjk att jag har en i5 460m cpu? Snackar inte ens om denna laptop, men när jag testade massa olika cpuer när s 478 var ganska nytt, då kommer jag ihåg att jag testade olika pentium cpuer för att se om dom funkade och dom tuffar på än idag.

Jag tar ju inte bort heatsinken bara för att jag tycker det är roligt, då är man ju dum i huvudet.

Btw, det räcker med 1 !.

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

Bara jag som blev sugen på donuts?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Haha, varje gång så blir jag det XD

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk

Jag måste medge, att bygga vattenkylning med buntband ( stripes ) kan vara det bästa jag sett på länge, *5 !

Visa signatur

Intel i5 - 750 @ 2,67 GHz | Gigabyte P55-UD3 | 12GB Corsair XMS3 Vengeance @ 1600 MHz | MSI GTX560Ti 448-cores | Fractal Design Define R3 Black | Steelseries Siberia V2 Limited Edition