Permalänk

DIY CNC fräs (i mdf)

Hej Swec, har sett lite gallerier där folk bygger sina egna cnc fräsar och tänkte att jag skulle försöka mig på att bygga en.

Den ska vara gjord i mdf iom att det är lättast och billigast, skärytan blir ca 25cmX35cm.

Som fräsmotor (spindle) kommer jag att använda en billig överhandsfräs, och ER16 spännhylsa från Ebay.

Axel beställd från maskindelen.se

Inköpslista med totala priser:
http://antonfredriksson.se/cnc/

Stort tack till JB CNC för sponsring av motorer och nätagg

DIY CNC fräs (i mdf)

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4.8 GHz | Asus P8Z68-V Pro | Corsair Vengeance 1600mhz 24gb | 512gb SSD | MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X

Permalänk

blev riiktigt sugen på att bygga nått sånthär helt plötsligt

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Coooolt! Stor tumme upp, detta skall följas, och går det bra kommer jag definitivt också försöka mig på en, så mycket instruktioner och beskrivningar efterfrågas.

Hur är det tänkt att programmera den? En arduino som hjärna kanske, som får läsa in en koordinatfil, eller tänkte du göra nåt slags simpelt CAM-gränssnitt?

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Skrivet av nikwid:

Coooolt! Stor tumme upp, detta skall följas, och går det bra kommer jag definitivt också försöka mig på en, så mycket instruktioner och beskrivningar efterfrågas.

Hur är det tänkt att programmera den? En arduino som hjärna kanske, som får läsa in en koordinatfil, eller tänkte du göra nåt slags simpelt CAM-gränssnitt?

Ska försöka beskriva så mycket jag kan och ritningarna kommer jag nog lägga upp när jag har tid Angående styrningen kommer jag att använda Mach3 och ha stationerad dator som styr fräsen

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4.8 GHz | Asus P8Z68-V Pro | Corsair Vengeance 1600mhz 24gb | 512gb SSD | MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X

Permalänk
Medlem

SPÄNNANDE ATT FÅ SE RESULTATET! caps, orka inte skriva om.

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|

Permalänk

Riktigt intressant, har varit sugen på ett liknande bygge ett tag men sambon anser inte att det är rimligt att ha en sådan i en liten 2a

Hur stabil räknar du med att den ska bli? tillräckligt för metall arbeten?

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Riktigt intressant, har varit sugen på ett liknande bygge ett tag men sambon anser inte att det är rimligt att ha en sådan i en liten 2a

Hur stabil räknar du med att den ska bli? tillräckligt för metall arbeten?

Jag hoppas att den ska klara av alu iaf men huvudmålet är trä/mdf och plast

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4.8 GHz | Asus P8Z68-V Pro | Corsair Vengeance 1600mhz 24gb | 512gb SSD | MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X

Permalänk
Medlem

Oooh, detta skall följas, har under flera år velat bygga en men tummen sitter fast...

Kör du från någon ritning på nätet?
Vilken fräs?
Vill veta allt

Permalänk
Medlem

Kommer du att använda band eller hydraulik för att styra huvudet?
Ser i övrigt ut som en fin början

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

Oh my! Bokmärke direkt! Lägg gärna upp en lista på alla grejer du beställt, ifall man skulle vilja bygga en likadan så skulle det underlätta, samt du kan få feedback på delarna du valt!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Skrivet av The Door:

Oooh, detta skall följas, har under flera år velat bygga en men tummen sitter fast...

Kör du från någon ritning på nätet?
Vilken fräs?
Vill veta allt

Ritningarna är egen designade, jag kommer lägga upp dom när jag får iordning på min webbserver

Skrivet av devhdc:

Kommer du att använda band eller hydraulik för att styra huvudet?
Ser i övrigt ut som en fin början

Kommer att använda M10 gäng till att börja med

Skrivet av Tozzi:

Oh my! Bokmärke direkt! Lägg gärna upp en lista på alla grejer du beställt, ifall man skulle vilja bygga en likadan så skulle det underlätta, samt du kan få feedback på delarna du valt!

En lista kommer med alla delar och priser när jag fått iordning min server

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4.8 GHz | Asus P8Z68-V Pro | Corsair Vengeance 1600mhz 24gb | 512gb SSD | MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X

Permalänk
Skrivet av The Door:

Oooh, detta skall följas, har under flera år velat bygga en men tummen sitter fast...

Kör du från någon ritning på nätet?
Vilken fräs?
Vill veta allt

Ritning: http://electricman.se/cnc/
Byggtråd: http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=28723
Galleri: http://www.sweclockers.com/galleri/4264-electricmans-cnc-fras

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att följa, hoppas detta blir fröt till en egen CNC fräs

Visa signatur

Ett härligt gäng med div. elektronik.
Marknadsreferenser | Rabattkoder | Dagens fynd | Övriga fynd

"The mediocre teacher tells, The good teacher explains, The superior teacher demonstrates but the great teacher inspires."

Permalänk
Medlem

Intressant, kommer följas!

Permalänk

Har gjort en inköpslista med priser som kommer hållas uppdaterad, listan hittar ni på http://antonfredriksson.se/cnc/

Lägger även ut solidworks filerna, dom hittas på
http://antonfredriksson.se/cnc/cnc.zip

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4.8 GHz | Asus P8Z68-V Pro | Corsair Vengeance 1600mhz 24gb | 512gb SSD | MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X

Permalänk
Medlem

Sen finns det ju andra roliga fräsdesigner man kan köpa ritningar (numera) till om man vill komma igång direkt

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Skrivet av ODDNAME:

http://imageshack.us/a/img267/6893/millcnc.jpg

Sen finns det ju andra roliga fräsdesigner man kan köpa ritningar (numera) till om man vill komma igång direkt

Det där såg ut som en rätt mycket större fräs, vad tar den för format?

Permalänk
Medlem

Större måhända, men det är en mycket väldokumenterad maskin med ritningar och designförslag där man kan använda flera lösningar.
En väldigt enkel maskin som är hyffsat billig att bygga om man har kunskapen och materialet.
Sen finns det ju många andra färdiga koncept på nätet, men detta är det jag har erfarenhet av

Den tar hela skivmaterial av standardformatet 2440x1220 utan problem, min faktiska yta är dock 2750x1250 ca.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Större måhända, men det är en mycket väldokumenterad maskin med ritningar och designförslag där man kan använda flera lösningar.
En väldigt enkel maskin som är hyffsat billig att bygga om man har kunskapen och materialet.
Sen finns det ju många andra färdiga koncept på nätet, men detta är det jag har erfarenhet av

Den tar hela skivmaterial av standardformatet 2440x1220 utan problem, min faktiska yta är dock 2750x1250 ca.

För att inte tala om hur bra/dålig den är, så undrar jag vad priset är. Kan man använda egna delar för det mesta så kommer man undan billigt (några tusenlappar). Det där såg däremot dyrt ut. minst 20.000 iaf

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Skrivet av ODDNAME:

Större måhända, men det är en mycket väldokumenterad maskin med ritningar och designförslag där man kan använda flera lösningar.
En väldigt enkel maskin som är hyffsat billig att bygga om man har kunskapen och materialet.
Sen finns det ju många andra färdiga koncept på nätet, men detta är det jag har erfarenhet av

Den tar hela skivmaterial av standardformatet 2440x1220 utan problem, min faktiska yta är dock 2750x1250 ca.

Som tidigare talare undrar jag också vad som menas med hyfsat billig, för den såg klart dyrare ut än många andra hemma byggen jag sett. Dock imponerande att den tar en hela skivor

Permalänk

ser ut o kunna bli nice ^^ men funderar på hur det blir med stabilitet i själva fräsen då det uppstår vibrationer och kontruktionen verkar inte vibrations hämmande

Visa signatur

Gaming, Better than nothing. | Intel Core i7 4970k @ 4.4 GHz | Corsair H80i | Asus Maximus VII Hero | Corsair Dominator Platinum Cl9-9-9-24 2x4GB @ 1600 MHz | Asus GTX 780 DC2 @ 1.1 GHz Boost | 2TB Seagate | Samsung 840 EVO 250GB | FD Define R4 | FD Newton R3 80+ Platinum 600w |

Permalänk
Medlem

Om du inte redan köpt parallellport-kortet så se över en gång till att det passar din dator du tänkt använda.
För den du valt är ett gammalt 5V kort. Och det var väl typ 10 år sedan de slutande hamna på normala moderkort.
Titta på hacket i PCI-kontakten. Sitter det baktill så är det ett 5V kort, och sitter det framtill så är det ett 3,3V kort.

Permalänk
Medlem

hej

undrar över en sak, vad ska man kunna för att kunna styra en cnc?
riktigt sugen

mvh

Permalänk
Skrivet av Gulbanan:

hej

undrar över en sak, vad ska man kunna för att kunna styra en cnc?
riktigt sugen

mvh

Hej, det beror lite på vilken typ av maskin du vill styra, den fräs jag bygger kommer styras av Mach3. Mach3 matas med G-Kod. G-Kod genereras med CAM, eller att man skriver den själv

Sakerna jag tycker man behöver veta för att styra en enkel cnc som denna är, CAD, CAM och lite kännedom om maskinen (Hur fort du kan skära i vilka material)

Men nu har jag inte styrt cnc-fräs så jag kan ha fel, så om det är någon som vet, rätta mig gärna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4.8 GHz | Asus P8Z68-V Pro | Corsair Vengeance 1600mhz 24gb | 512gb SSD | MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X

Permalänk
Medlem

Att skriva sitt program själv är (enligt mig) bättre, man lär sig mer medans man knackar. Sen är det inte allt för avancerat när det bara är 3 axlar och en spindel. Ett simpelt koordinatsystem i x/y/z att röra sig i
Alla G-koder är generella koder, vilka du styr rörelserna med, sedan kan du ha maskninspecifika koder, så kallade M-koder.

Visa signatur

Mobo: Asus Maximus VI Hero Processor: 4770k Ram: 16gb corsair vengeance. GPU: ASUS GTX980ti STRIX. PSU: Corsair RM550 . Samsung 840 250gb. Chassi: Silverstone Fortress 2. Skärm: AOC 24" 144hz.

Permalänk
Medlem

Hur blir det med y-axelen? Kan du köra hela vägen utan för bordet med fräsen ? Eller tar det stop innan du når kanten av bordet?

Ser riktigt bra ut annars kommer att följa det!!

Permalänk
Skrivet av Toerman:

Att skriva sitt program själv är (enligt mig) bättre, man lär sig mer medans man knackar. Sen är det inte allt för avancerat när det bara är 3 axlar och en spindel. Ett simpelt koordinatsystem i x/y/z att röra sig i
Alla G-koder är generella koder, vilka du styr rörelserna med, sedan kan du ha maskninspecifika koder, så kallade M-koder.

Kanske skulle försöka att skriva lite egen kod, verkar som om man lär sig en hel del av det

Skrivet av Icecoool:

Hur blir det med y-axelen? Kan du köra hela vägen utan för bordet med fräsen ? Eller tar det stop innan du når kanten av bordet?

Ser riktigt bra ut annars kommer att följa det!!

Spetsen på verktyget kommer att precis vara vid kanten av bordet när Y-axeln tar i Så jag kommer i princip kunna få ut 300mm arbetsyta på Y-Axel

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4.8 GHz | Asus P8Z68-V Pro | Corsair Vengeance 1600mhz 24gb | 512gb SSD | MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X

Permalänk
Medlem

HEJ fint projekt du håller på med!
Undrar hur du har byggt kulskruven?
Kan du lägga upp ett par bilder kanske ??

Permalänk
Skrivet av zapp13:

HEJ fint projekt du håller på med!
Undrar hur du har byggt kulskruven?
Kan du lägga upp ett par bilder kanske ??

Kan nog lägga upp lite bilder imorgon

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4.8 GHz | Asus P8Z68-V Pro | Corsair Vengeance 1600mhz 24gb | 512gb SSD | MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X