Permalänk

Operation Mahogny

Tjena alla Sweclockare!
Det är nu dags att presentera mitt och min fars andra projekt!
Vi presenterar våran Operation Mahogny. Det är som ni kan se en trälåda med komponenter ihopsatt för att stationeras som en HTPC. Den är gjort av mahogny som ni kanske har listat ut vid det här laget. Det första projektet var ”HTPC med Microprocessor”. Vi byggde detta mahogny chassit för både jag och min far tyckte det var kul att konstruera det första chassit och att lösa alla problem med infästningar och liknande. Vi försökte hålla ner storleken på chassit då första chassit blev ganska stort.

HTPC:n består av följande komponenter:
Moderkort: Asus E45M1-I Deluxe
Hårddisk: Samsung 830-Series 128GB (SSD)
Nätaggregat: FSP PicoPSU 90W
Minne: A-Data 1x4GB 1333Mhz
Övrigt: En Scythe 120mm Gentle Typhoon, 500rpm och FSP PicoPSU 230->19V Adapter.

Fläkten bytte vi ut ganska snabbt då vi tyckte den täckte för mycket av insynen i chassit. Vi ersatte den med en Noctua NF-R8 (80mm).
Datorn drar ca 30W när man spelar en Full HD film och ca 20-25W i Idle.

Första projektet:
http://www.sweclockers.com/galleri/10408-htpc-med-microproces...

Operation Mahogny

Permalänk
Medlem

grymt snyggt! Vilket arbete

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt och ser fruktansvärt välgjort ut, undrar bara över ventilationen, kanske missade det men såg inga direkta utblås eller missade jag det helt?

Edit: Missade att det var hål i glaset...

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Skrivet av Rosslan:

Riktigt snyggt och ser fruktansvärt välgjort ut, undrar bara över ventilationen, kanske missade det men såg inga direkta utblås eller missade jag det helt?

Edit: Missade att det var hål i glaset...

På sidorna sitter det utblås också som är ca 1,5x8cm som står för utblåset, då fläkten trycker luften neråt. Du ser utblåshålen på sidorna av chassit.

Kolla bild 4 och 6 så ser du

Permalänk
Skrivet av cosmos92:

grymt snyggt! Vilket arbete

Man tackar!
Kan ju säga, det gick inte på en timme

Permalänk
Medlem

Grymt snyggt 5/5
Finner tyvärr inga fler ord än så.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Fruktansvärt fin, dock lite väl lik en kista tycker jag >_>

Fortfarande 5/5!

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem

Skitsnyggt! Men sista bilden såg den faktiskt ut som en kista XD Men annars jäkligt fin! Börja sälja sådana till äldre? Tror dem skulle vilja ha en fin trä sak bredvid teven

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Brutalt snyggt!
5/5 alla dagar!

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem

Mycket trevlig låda må jag säga och det är en jäkla tur att farsan är finsnickare, synd bara att han inte bor granne med mig för då hade jag behövt hans hjälp.
Jag hade hellre velat se en låda med finzinkning men det är min smak, mycket fint arbete men jag hade hellre gjort den stående men annars ett kanonjobb.

Visa signatur

Merlin

Permalänk
Skrivet av RFM:

Mycket trevlig låda må jag säga och det är en jäkla tur att farsan är finsnickare, synd bara att han inte bor granne med mig för då hade jag behövt hans hjälp.
Jag hade hellre velat se en låda med finzinkning men det är min smak, mycket fint arbete men jag hade hellre gjort den stående men annars ett kanonjobb.

Farsan nappade direkt! Nästa maskin kommer vara stående och hand-zinkad! Vi hade tänkt att göra nästa stående men zinkningsmetoden låter som en toppen idé!

Permalänk
Medlem

RIktigt fint bygge måste jag säga, full pott

Visa signatur

I7-4770k | Corsair 8GB 2133MHz VENGEANCE PRO | Gigabyte 760 | Asus z97-A | Samsung 840 Series 120 gb | 2x2TB 1x1TB | Corsair H80i | FD R4 |Corsair 750W

Permalänk
Skrivet av Extremaz:

Skitsnyggt! Men sista bilden såg den faktiskt ut som en kista XD Men annars jäkligt fin! Börja sälja sådana till äldre? Tror dem skulle vilja ha en fin trä sak bredvid teven

Den ska eventuellt säljas! svider lite i hjärtat då vi har lagt ner ett antal timmar på den. Vi behåller ju den gamla htpcn med microprocessorn.

Permalänk
Medlem

En vacker och stilig skapelse tycker jag.

Visa signatur

I ate a clown once, he tasted funny :)

MB: Asus X99-A, GPU: Asus GTX980Ti, CPU: Intel 5820K, Ram: 16GB 2666Mhz, Ljud: Sound Blaster Z, Skärm: ASUS VG278H 120Hz., Datakunskap:Amatör

Permalänk
Medlem
Skrivet av simmefinne:

Farsan nappade direkt! Nästa maskin kommer vara stående och hand-zinkad! Vi hade tänkt att göra nästa stående men zinkningsmetoden låter som en toppen idé!

Jag hade helt klart hängt med er där grabbar, jag har ideer utöver min handöverfräs men det roliga är att jag inte kan använda den alls pga jag väntar på den samt jag har en Leigh zinkfräs och den hade jag gärna lånat er med sk. speciella mallar.
Ser fram emot nästa projekt och jag kan gärna komma med ett förslag som troligtvis alla blir imponerade på, din farsa klarar det nog det utan större problem om han nu gjort det förr så att säga (jag har inte testat ännu) men jag vet hur man skall gå tillväga.
Håll mig gärna underrättad samt jag skickar ett pm imorgon när jag fixat till min dator, den är helt slö av någon anledning.
Gör den bara inte lik en kista haha

Visa signatur

Merlin

Permalänk
Medlem

snyggt gjort!
men måste fråga, är det medvetet att den ska se ut som en lik-kista?

Permalänk
Skrivet av Extremaz:

Skitsnyggt! Men sista bilden såg den faktiskt ut som en kista XD Men annars jäkligt fin! Börja sälja sådana till äldre? Tror dem skulle vilja ha en fin trä sak bredvid teven

Jag tror inte de får plats i vår likkista!

Permalänk
Skrivet av RFM:

Jag hade helt klart hängt med er där grabbar, jag har ideer utöver min handöverfräs men det roliga är att jag inte kan använda den alls pga jag väntar på den samt jag har en Leigh zinkfräs och den hade jag gärna lånat er med sk. speciella mallar.
Ser fram emot nästa projekt och jag kan gärna komma med ett förslag som troligtvis alla blir imponerade på, din farsa klarar det nog det utan större problem om han nu gjort det förr så att säga (jag har inte testat ännu) men jag vet hur man skall gå tillväga.
Håll mig gärna underrättad samt jag skickar ett pm imorgon när jag fixat till min dator, den är helt slö av någon anledning.
Gör den bara inte lik en kista haha

Mm farsan har de flesta maskinerna på jobbet, då han jobbar som fin snickare. Likkista! Sista bilden fick mig själv att inse att det faktist såg ut som en likkista! Mm skicka lite idèer! Det hade varit kul!
vad är det som krånglar med datorn? Slöö säger du! De blir ju tyvärr det när de blir äldre därför byggde vi en likkista till datorkomponenterna! haha!

Permalänk
Skrivet av Edlar:

snyggt gjort!
men måste fråga, är det medvetet att den ska se ut som en lik-kista?

Haha nej! kompisen sa det till mig och jag kollade på sista bilden och tänkte "oj, det ser faktist ut som en likkista!" haha!

Permalänk
Medlem

Otroligt fint chassi, blir lite avis på det.

Tog det många timmar att bygga?

Permalänk
Skrivet av aahlstro:

Otroligt fint chassi, blir lite avis på det.

Tog det många timmar att bygga?

Jag har inte exakta tiden man kan gissa på runt 100 timmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av simmefinne:

Jag har inte exakta tiden man kan gissa på runt 100 timmar

Okej, de va inte illa det. men förstås så går det tid när man bygger i trä.

Permalänk
Skrivet av aahlstro:

Okej, de va inte illa det. men förstås så går det tid när man bygger i trä.

Japp alla små moment som locket är handgjort. Så bara det tog cirkus 4-7timmar (jag är dålig på att uppskatta!).
Knappar och fräsa bakplåten tar ju också tid! allt tar tid så det plockar på ganska snabbt!

Permalänk
Medlem

Vilket hantverk...men jag tänker lik kista med locket på.

Visa signatur

Intel Core i7-4770K 4,6 ghz, Gigabyte GTX 690 4gb, Corsair Dominator Platinum 1866MHz 16GB, ASUS TUF SABERTOOTH Z87, LG 29EA93 IPS 29", Fractal DesignDefine R2, G15 tb, Logitech G700 mus.
Nexus 4,5,7 & 9
BF30, klanen för dig över 30, och som gillar teamplay!

Permalänk
Medlem

Om morfar hade haft en HTPC hade den sett ut såhär! Sjukt snyggt verkligen!

Utan att på det minsta sätt försöka vara kritisk, har ni funderat på att byta ut switchen som släcker dioderna mot en magnetswitch? Fäll in en magnet i locket istället för pinnen, byt ut mikrogapswitchen mot en magnetswitch. SKulle nog bli lite prydligare än att ha den där pinnen där.

Det finns magnetswitchar som är kapslade i glasrör, och påminner om elektronrör i miniatyr, skulle passa stilen på bygget helt perfekt

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simmefinne:

Haha nej! kompisen sa det till mig och jag kollade på sista bilden och tänkte "oj, det ser faktist ut som en likkista!" haha!

haha! vilket fall som helst så är den skitsnygg!

Permalänk

Förlåt i förskott men jag kommer sno den inatt, love it ^^

Permalänk
Avstängd

Fan så snygg! Du får en 5/5 av mig, du hade fått mer om det fanns fler stjärnor

Funderar faktiskt själv på att bygga en HTPC med en riktigt gammal klockradio jag ärvt efter farsan
Har tyvärr inga delar liggandes för det nu och alla pengar som kommer in går åt till min "main" burk.

Visa signatur

CPU: 4770K | GPU: 2x EVGA GTX 980 SC ACX 2.0 SLI | RAM: 16GB Kingston HyperX 1600MHz | PSU: EVGA Supernova G2 850W | Moderkort: Gigabyte Z87X-OC | SSD: Samsung 830 256GB & Samsung 850 Pro 512GB | HDD: 2TB | Chassi: NXZT H440 Black/Orange | CPU Kylning: Hydro H100i | Skärm: LG IPS277L 27"

Permalänk

Riktigt snyggt! braaa gjort!
5/5!
Gillar Locket!

Visa signatur

Specs:Prolle - Intel i5 2500k @4.0ghz, Mobo - Gigabyte z68 ud3p, Ram - 8gb ddr3, Nätagg - Fractal design newton r2 1000w, Graffe - Gtx670 2gb

Permalänk
Medlem

Jag bara undrar om du fick bilden jag lagt ihop med sinkningar pga. du skickade aldrig något tillbaka.

Visa signatur

Merlin