Permalänk
Proffsmoddare

Model 01 | av Brodholm

Välkommen!

Nu är det dags att lägga upp galleriet på det slutgiltiga resultatet på "Model 01".

Från och med nyår 2013 har jag byggt och installerat delar och komponenter i ett chassi som jag byggt och designat HELT från grunden. Detta är det slutgiltiga resultatet. Det har varit ett väldigt stort och omfattande projekt som tidvis var varit väldigt jobbigt för mig personligen. Men det känns nu sjukt skönt att äntligen vara klar! Och jag kan ärligt säga att jag är riktigt nöjd med resultatet!

Om någon är intresserad av mer information ang projektet kan ni klicka på spoilertabbarna för ytterligare info. Hela byggloggen finns här!

Bakgrund

2008 så fick jag iden att jag skulle vattenkyla mitt system. Dock så hade jag ett Antec P180 vilket inte var/är ett "optimalt" chassi för vattenkylning. Jag fick då iden att jag skulle bygga ett eget chassi. Jag skissade lite i "ms paint" och var ganska nöjd så jag beställde vattenkylning från USA. Men under tiden jag väntade så upptäckte jag Google Sketchup. Detta gjorde att designen ändrades flera gånger. Jag blev dock aldrig riktigt nöjd och jag var fortfarande väldigt dålig att rita i sketchup. Detta i samband med jobb gjorde att projektet lades på is.

Under 2010 gjorde jag en ny design i Sketchup som jag var nöjd med. Jag sålde mina gamla vattenkylningsdelar och beställde nya. Men när 2D ritningar skulle göras så stötte jag på problem. Sketchup har inget inbyggt system för att hantera bockar och är långt från optimalt när det kommer till att konstruera användbara ritningar. Som ett exempel: en bit som ska ha en bock på 20mm och vara 100 lång ska inte ha en total längd på 120mm då radien på bocken "äter upp" en del av längden. Detta innebär att hål och liknande blir förskjutna. Så jag var än en gång fast med en modell som var mer eller mindre "värdelös". Det var då jag insåg att jag skulle behöva byta till ett annat program. Detta var en stor "bummer" och det tog nu lång tid innan jag skulle börja med något nytt.

Det var inte innan 2012 som jag hade tid och lust att fortsätta rita. Jag hade då bytt till Autodesk Inventor och det hade tagit ett tag innan jag var bra nog att rita. I december 2012 så ritade jag den slutgiltiga/nuvarande versionen av chassit, en design som jag kunde känna mig nöjd med.

Dold text

Specifikationer

Chassi:
Höjd: 570mm.
Djup: 610mm.
Bredd: 240mm.
Vikt (Beräknad): 14.5kg (Utan komponenter).
Vikt (total): 34kg (Allt installerat och klart).
Material: Aluminum (1 och 3mm plåtar).
Färg: Anodiserat svart.

Hårdvara:

# ASUS GeForce GTX 780 3GB i SLI
# ASUS ROG Xonar Phoebus Sound Card
# ASUS ROG Maximus VI Extreme
# 2x 240GB INTEL 520 SSD i Raid
# INTEL i7-4770K Processor
# Corsair AX860i Power Supply
#Corsair Dominator-GT 16GB (4x4) 2133MHz RAM
#Corsair SP120 Quiet Edition Fans (1450rpm)

Liquid Cooling:
#EK XTX 240 Radiator
#EK XTX 480 Radiator
#EK Supremacy - Full Nickel
#EK-FC Titan XXL Edition incl. Backplate
#EK Coolant CLEAR (premix 1000mL)
#EK Monarch X6 Dominator Ram Block
AC Aquaero 5 PRO/XT
AC D5 Pump
AC Aqualis D5 Pump Adapter
AC Aqualis Resorvar
AC Flow Sensor
AC Temp Sensor
#BP Multi-Link Adapter

#BP Low-Profile Stop Fitting

#BP CaseTop Water-Fill SET

#BP Mini-Valve With Handle

#BP Triple Rotary 90 Degree

Misc Items:
#AcoustiPack Sound Dampening Material
MDPC-X Sleeve Small Black
MDPC-X Sleeve Small Color-X
MDPC-X Sleeve SATA Color-X
MDPC-X Heatshrink Black
[/LIST]

Dold text

Mål och Design

Chassit är specifikt designat för vattenkylning och anpassat för specifika produkter. Målet var att tillverka ett chassi som kan hantera högpresterade komponenter och fortfarande hålla en låg ljudnivå. Jag har siktat på att göra en stilren och tidlös design som inte faller ur tiden snabbt.

Dold text

Är det något ni undrar så är det bara att fråga i tråden eller via PM!

https://www.youtube.com/watch?v=0kCLktHX_SE
https://www.youtube.com/watch?v=UqpNqE_wbBc

Mvh
Andreas | Brodholm

Model 01 | av Brodholm

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Så jäkla vackert!

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Avstängd

Älskar ditt arbete, riktigt jävla snyggt.

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Inaktiv

Drömdatorn, defninitivt!
SJUKT bra jobbat Bordholm, jag är djupt imponerad!

Permalänk

Satans vilket snyggt monster.

Permalänk
Medlem

Kan det vara möjligt att jag känner igen detta från /r/gamingpc på reddit?

edit: jo http://imgur.com/a/Iq3z4

Visa signatur

Corsair Carbide 500r Black - Xfx Proseries 750w - Msi z77a-g43 - Intel 3570k @4.4ghz, Stock voltage -CM Seidon 120m - MSI GTX 680 2gb OC edition - 2x4gb Corsair Vengeance - WD Caviar black 500gb

Permalänk
Medlem

Ojojoj.... enkel 5:a.... kanske redan fanns i galleriet men vad får du för temperaturer?

Permalänk
Entusiast

Fantastiskt snyggt!

Dold text
Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk

Får detta inte 5,0 är det omöjligt

Permalänk
Medlem

5p !
Vilket arbete!

Visa signatur

Hårdvara: Intel i5 4670K @ 3,4 ghz | ASUS Gryphon m-ATX | 16 GB RAM | GIGABYTE 7950 | Samsung 840 Series 250 GB | 120 GB Intel SSD | Skärmar 3 x Fujitsu P23T-6 Thor Edition IPS 23" |

Permalänk
Medlem

Är det typ koppar eller aluminum rör eller är det silikon slang ?
Sjukt snyggt bygge

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Hedersmedlem

Utan tvekan ett av de snyggaste byggena jag sett. Bra jobbat!

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Seriöst! Att ge nåt annat än en femma för detta bygge är otänkbart.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 @4,2GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, GTX 1080 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Ska jag påpeka något så är det din blandning av böjda kopparrör vissa ställen, samt vinklade anslutningar andra ställen.
Man ser även klistermärket på fläkten bredvid I/O plåten samt att det skriker gult genom aggets perforerade plåt.

Men inte desto mindre står du kvar på en solid femma!

Hur kan det för övrigt komma sig att du har GTX 680 DC2 vattenblock på ett GTX 780?
Passar det verkligen?

Permalänk

Insane! Vad kostade det hela, totalt?

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem

Ett mästerverk rakt igenom. Otroligt imponerande!

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk

Ruggigt snyggt!! 5p

Visa signatur

| Intel Core i7 4790K |NZXT Kraken X61 | ASUS Z97-A |Asus GTX 780 DCII OC 3GB SLI |16 gb Corsair 1600Mhz vengeance |Cooler Master V1200 | Kingston Hyper X 240GB , Corsair force series3 120GB, 1TB WD Caviar Black | Fractal Design Define XL R2 | Acer Predator XB270HU| Win 10 Pro 64 bit |

Permalänk
Medlem

Konst, kan inte sluta titta. Hade jag själv lyckats framställa något i stil med detta hade jag förmodligen drabbats av storhetsvansinne och deklarerat mig själv någon form av gud.

Permalänk
ASUS Nordic

Solklar 5:a! Helt otroligt bygge, vet inte vad jag ska säga... så sjukt...

Permalänk
Medlem

VARFÖR har han fått 4,8???? Vem gav inte 5!?

Permalänk
Medlem

Väldigt vackert bygge önskar jag hade samma kunskaper som dig. Kan inte säga annat än vackert.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

VARFÖR har han fått 4,8???? Vem gav inte 5!?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jantelagen
Tyvärr.

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk

Riktigt snyggt!

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk

Håller med någon tidigare... hur i helvete kan han få 4.8?!? Detta är ett mästerverk och det är endast avundsjuka som gör att han inte får 5.0! Magnifikt, strålande och helt underbart bygge!

Permalänk

Helt otroligt bygge. Gör du detta professionellt? Om inte, så borde du det. Ligger nog en del pengar där och väntar på dig :).

Imponerande!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5 4670K | Gigabyte Geforce GTX 760 rev 2.0 | Crucial 8GB Ballistix Sport | be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär | Kingston SSD V300 120GB | WDC 750GB | ASUS Z87-A ATX

Permalänk
Medlem

5p

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem

Ohh helvete vilken rigg, den där kan du sälja till NSA så de får lite mer prestanda bakom fötterna.

Hoppas den rullar på bra nu! Vore kul om man kunde få se några benchmarks?

Permalänk
Medlem

Detta är ett underverk!

Visa signatur
Permalänk

Wow!

Första gången jag ser rör istället för slang, det gör en hel del på intrycket.

Permalänk
Medlem

Ett av de vackraste byggena på Swec helt klart!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet