Mr3D bygger ett skärmställ för 4st 24" skärmar

Permalänk
Casemod-mästare

Mr3D bygger ett skärmställ för 4st 24" skärmar

Jag har nu i någon månad jobbat på ett skärmställ för 4st 24" datorskärmar. Designen och tillverkningen är allt gjort av mig. (Om inte så nämns det.)

Anledningen till bygget är att jag tycker 3 skärmar är för lite(som jag kör nu) och det vore trevligt med en 4:e. Jag har kollat runt lite men hittar inget skärmställ jag riktigt gillar, dels för att jag inte hittar något som man kan tilta den 4:e skärmen lite neråt med(Eller så har jag letat för dåligt) och dels för att det är kul att bygga saker. Tanken är att jag ska ha 3 skärmar stå bredvid varann och den 4:e ska monteras över mittenskärmen, alla skärmar ska vara tiltade lite emot mig. Jag har CAD-modeller på det hela men inget jag kommer visa förrän bygget är klart.

Som jag redan nämnt har jag redan jobbat ett bra tag på bygget, jag ville inte skapa en bygglogg förrän det verkligen var up-and-running. (Som nu dvs.)

Kan tillägga att jag mer eller mindre har/kommer tillverka alla delar i manuella fräsar och svarvar. (Förutom basplattan som är körd i en trådgnist.)

Mr3D bygger ett skärmställ för 4st 24" skärmar

Permalänk
Medlem

det var länge sen man såg ett projekt på denna nivå! grymt jobbat! längtar efter att få se resultatet

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd

En tråd helt i min smak...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Vill se en fortsättning NUUU!! Underbart med sådana här projekt!

Visa signatur

TiTaN SLI

Permalänk
Medlem

Häftigt projekt! Avundas personer med kunskapen som galleriet visar

Permalänk
Medlem

Snälla behåll dem i rå alu-look fast glas eller isblästrat

Permalänk
Casemod-mästare

Tack för all positiv feedback! Ni hade tur att jag la upp byggloggen/galleriet så sent in i byggets gång.

KoSoVaR; Tanken är att alla aluminiumdetaljer ska blästras och sen skickas på anodisering för att bli svarta. Basplattan hade jag tänkt pulverlackera svart. (Blir det för mycket svart? Hmmmm.... Jag vill ju ha det diskret...)

Jag vet inte om ni får någon notis om det men galleriet är nu iaf uppdaterat med en bild där allt är monterat, saknar dock lite grejjer för den 4:e skärmen och några plattor för att montera skärmarna.

Permalänk
Medlem

Det ska bli kul att se hur detta projekt sluter!
Tror inte att jag sett ett skärmställ med 4 skärmar förut!

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D CPU: Intel i5 4670K GPU: GTX 780 msi tf SLI RAM: Dominator Platinum 8GB 1866MHz Moderkort: Gigabyte G1.Sniper M5 Kylare: Corsair H100i PSU: Corsair AX760i

Permalänk
Medlem

Är du möjligtvis en hantverkare, typ plåtslagare eller något sånt? För du dina gallerier bjuder sannerligen på helt fantastiska saker som du skapat! 5/5p!

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Casemod-mästare

vompen; Du är nära iaf! Jag är verktygsmakare. Tillverkar formverktyg till plastindustrin, kapsyler och dyl.

Hehe, Tackar!

Permalänk
Medlem

Var får du tag på aluminiumprofilerna?
Riktigt snyggt bygge, känn dig stolt

Permalänk
Medlem

Vilket hantverk, måste vara kul att kunna göra sånt helt själv. Snyggt!

Visa signatur

Intel Core i7-4770K 4,6 ghz, Gigabyte GTX 690 4gb, Corsair Dominator Platinum 1866MHz 16GB, ASUS TUF SABERTOOTH Z87, LG 29EA93 IPS 29", Fractal DesignDefine R2, G15 tb, Logitech G700 mus.
Nexus 4,5,7 & 9
BF30, klanen för dig över 30, och som gillar teamplay!

Permalänk
Casemod-mästare

jörgen; Profilerna är köpta på http://www.alucon.se/ Tack.

Duca; Självklart är det de! Tackar!

Permalänk
Medlem

Haha, jäklar vad fint!

Inte alls avundsjuk på maskinerna..

Permalänk
Medlem

Snyggt, om man får komma med lite konstruktiv kritik skulle det nog vara nära perfektion om profilerna som fästs i bottenplattan var aningen mer centrerade samt lite längre "fram" sett på galleribilden.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Casemod-mästare

Sheik; Anledningen att 40x40 profilerna har sånt stort mellanrum är för att hela konstruktionen blir styvare då. Iaf i "roterande belastning". Och anledningen till att de är placerade så långt bak är för att när skärmarna är monterade så ligger massans centrum i mitten av stålbiten.

Jag har dolt hela 3D modellen för jag inte vill spoila något, visar bara basplattan och skärmarna, den vitsvarta punkten är massans centrum på hela bygget. Som du ser ligger den precis(kanske inte exakt, men rätt nära iaf) i mitten på stålbiten = blir stadigast så.

Permalänk
Medlem

Åh vad skönt med ett galleri som inte bara visar CAD-ritningar på "kolla vad jag tänker göra", utan bilder på faktiska resultat.
Och vilka resultat sedan! Det är kul att se ett hantverk gjort av någon som vet vad dom sysslar med.

Förutom projektet. Det är trevligt galleri också. Bra bilder med välskrivna bildbeskrivningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr 3D:

Sheik; Anledningen att 40x40 profilerna har sånt stort mellanrum är för att hela konstruktionen blir styvare då. Iaf i "roterande belastning". Och anledningen till att de är placerade så långt bak är för att när skärmarna är monterade så ligger massans centrum i mitten av stålbiten.

Jag har dolt hela 3D modellen för jag inte vill spoila något, visar bara basplattan och skärmarna, den vitsvarta punkten är massans centrum på hela bygget. Som du ser ligger den precis(kanske inte exakt, men rätt nära iaf) i mitten på stålbiten = blir stadigast så.

http://i.imgur.com/cf3SIuG.png

http://i.imgur.com/2RbKYt7.png

Tackar för svaret, riktigt kul att du tar dig tid att svara så utförligt

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Avstängd

riktigt nice!

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem

skit, riktigt sexigt, du får mej att vilja att ladda upp bilder på mitt trä skärmfäste bygge, men blir säkert nockad av ditt alu bygge haha

men vrf inte fästa på väggen? mycket cleanare?

Permalänk
Casemod-mästare

Gulbanan; Tackar! Klart du ska posta det! Alltid trevligt med faktiska byggen och inte bara 3D modeller som biorrith säger.

Anledningen till att jag inte ska köra väggmonterat är för att datorn/skärmarna inte står vid väggen.

Och, ja. datorbordet kommer att bytas ut mot något stabilare när stället är klart.

p.s. (obv. joke) jag med kör ett "skärmställ" av trä nu, en träskiva lagd över det allt för lilla datorbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr 3D:

Gulbanan; Tackar! Klart du ska posta det! Alltid trevligt med faktiska byggen och inte bara 3D modeller som biorrith säger.

Anledningen till att jag inte ska köra väggmonterat är för att datorn/skärmarna inte står vid väggen.

Och, ja. datorbordet kommer att bytas ut mot något stabilare när stället är klart.

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/995728...

https://scontent-b-lhr.xx.fbcdn.net/hphotos-frc3/1069147_1020...

p.s. (obv. joke) jag med kör ett "skärmställ" av trä nu, en träskiva lagd över det allt för lilla datorbordet.

np:D hmm får nog göra det, med tanken på hur mycket den kostade för att väggfästa 3skärmar och två 5kg högtalare ;D

men din kommer vara dödssexigt, se till att lacka den också och så klart se till göra klart den^^
ja lite synd, men riktigt fint rum annars och ingen dålig setup^^

så här ser lekplatsen ut, obs homemada gtx780 backplate till ett gt8800 ;D

för nåt år sen http://oi48.tinypic.com/11twhgn.jpg

men väntar på resultatet från ditt projekt:D

Permalänk
Casemod-mästare

Ser ju inte alls dumt ut du! Men måste bara fråga, varför har du det utsticket på träbiten? Som jag kan se på bilden är det ju bara överflödigt? Och en grej till, använder du seriöst bara en pall när du sitter framför datorn?! iaf, rätt stor skillnad på gamla och nya hörnan.

Som jag redan nämnt så kommer all aluminium att blästras och sen anodiseras till svart, basplattan ska pulverlackeras till svart. Klart den ska byggas klart! Efter att lagt så mycket jobb som jag gjort på det så är det inget jag bara ger upp på. Men visst, det kanske drar ut på tiden liiiite, iaf nu runt jul och så.

Permalänk
Medlem

riktigt bra arbete märks att du kan ditt yrke ``eller hobby

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem

Snyggt som alltid när du gör något!, seriöst med tillgång till gnistning. Är det du själv som svarvar/fräser?

Permalänk
Entusiast

Mummel, gruff och allt sånt där! Vill ju se resultatet nuuuu

Ser ut att bli ett väldigt nice bygge, hoppas vesa-fästena stadgar upp lite, annars får du sätta dit en tvärslå eller något.

Permalänk
Casemod-mästare

Tackar!

Englund!; Jo, gnistning är coolt. Jag jobbar delvis med sänk-gnistning på jobbet.
Japp! Jag har fräst och svarvat alla detaljer själv.

Blargmode; Du vill se en uppdatering nuuu? Vilken timing! Uppdaterade just galleriet med lite nya bilder.
Det återstår och se. Jag har med funderat på en "uppsagninsbalk" och jag vet hur jag ska lösa det om det skulle behövas.

Permalänk
Medlem

Fränt bygge! Aningen överseriöst att trådgnista en bottenplatta som i princip bara ska agera motvikt, var fräsen upptagen eller? (Men betalar man inget för maskintiden så varför inte)
Sen tycker jag nog att det hade varit snyggare med profiler utan spår i. Dom du använder ger ett väldigt universellt/"moduligt" utseende snarare än ett utseende av specialbyggnation. Självklart förstår ju jag också att det är hundra gånger smidigare att bygga med sådana men det är bara en tanke jag fick
Annars ser det väldigt trevligt ut! Gillar utseendet på gångjärnen

Visa signatur
Permalänk
Casemod-mästare

NysoO; Hehe, tackar! Jag hade tänkt att köra basplattan i CNC-fräsen först men kom på att det var mycket lättare att köra ut den i gnisten. Så det bara blev så. Ang. profiler utan spår så är 20x20 profilerna utan spår, eller ja, på några sidor iaf. Därifrån jag beställde hade inte 20x40 och 40x40 profiler utan spår och när jag beställde de var jag lite lagom impulsiv så det bara blev så... Var kan man få tag på 20x40 och 40x40 profiler utan spår?

Permalänk
Medlem

Ja har man möjlighet och tid att köra med trådgnisten så varför inte, blir ju väldigt bra om inte annat =). Angående vart man kan få tag i profiler, lite svårt för mig att hjälpa dig då jag inte har någon kännedom om Alvestas stålindustri. Kan ju vara lite knepigt också att köpa material i så små mängder. Du får helt enkelt söka på nätet efter någon mindre distributör i närområdet som har sånt på lager, det är trots allt inte några jätteovanliga dimensioner.

Visa signatur