Permalänk
Medlem

Puppy Prodigy

#Update: 2014-04-12
Radiator monterat i toppen, fläktar sitter under.
fick kapa bort en bit som det ordinarie fläktskyddet vilar på.

Reservoar får inmatning under vattenytan vilket minimerar "akvarieljud".
Endast en fläkt fick plats då dagens slangragning är ivägen för den andra.

Inom kort skall slangdragning göras om så att en andra fläkt kan monteras samt få ett mer städat utseende.

Därefter skall ett snyggt radiatorskydd byggas/inhandlas, detta skall spraymålas vitt. Kommer smälta in bra.

#Update: 2014-04-10
Jag har tre saker till som skall "fixas":
1. Eftersom jag nu kan montera bort toppen. Kan nu radiatorn byta plats med fläktarna, känns trevligt att verkligen förflytta det varma vattnet ut ur lådan. Dessutom kommer fläktarna trycka igenom luft vilket ytterligare borde pressa vattentemperaturen någon grad.

2. Komponenter inhandlade för att bygga en ny startpanel, att ha knappar på sidopanelen är klumpigt, fult och de är väldigt "kexiga"(Jonas Stockholmsdialekt). Dessutom är led ljuset alldeles för starkt(och blått).
Nya panelen kommer ha följande: Vippbrytare on-(on) för start och reset.
Vippbrytare on-off för att kontrollera hdd samt power led
Kommer använda mig av en 10 bitars "led graph" för hdd aktivitet(samt "historik")
Power LED kommer lysa upp själva panelen(toppen) på ett diskret sett.

3. "Vindruta" beställd och skall ge lite mer insyn, kommer nog bli trevligt!

Kompakt, effektiv, tyst och gullig!
Det viktigaste för mig hos en livskamrat.
Prodigy bjöd på trevliga möjligheter och för 13 månader sedan blev såväl komponenter, vattenkylning och chassi beställt! Jag började med en 240 mm radiator i toppen som gav fullgoda temperaturer och en mycket, mycket tyst dator
CPU gick aldrig över 55 grader celcius(GPU aldrig över 45).

För några månader sedan hittade jag en phoyba 200mm på tradera.
Tjusningen och utmaningen att få in denna i chassit gjorde mig helt tossig.
Efter en tid i sketchup så insåg jag att det skulle gå!
Och visst det gjorde det

För cirkus tre veckor sedan hände dock något förfärligt.
Under en lättare minecraftsession gav mitt moderkort upp med ett "poff". Forumpost: http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...
Tyvärr hade det gått tretton månader efter inköp och Asrock tillhandahåller inte längre garantitid än 12månader. Mellan snyftningarna bestämmer jag mig för att beställa ett Asus P8Z77-I med 36 månaders garanti och 8+2 fasers strömförsörjning(då jag misstänker att spolarna med icke solida kärnor var källan till allt ont).

Spec:sen är inte så otroliga men räcker gott för mig:
ASUS P8Z77-I W/D (tidigare Asrock Z77e-itx)
Intel i5 3550k @stock
Asus GTX 660 2GB
Corsair Dominator 2x4Gb @ 1866Mhz
Samsung 840 Pro 256 gb
Western Digital Green 500Gb
be Quitet! Straight Power E9 580w 80+Gold, modulärt

Fuktiga Fakta:
Block GPU: EK-Supremacy VGA Acetal
Block CPU: EK-Supremacy Acetal
Pump: EK-DCP 2.2 (låter inte så mycket vid 60% hastighet)
Radiator 1: EK Coolstream XT 240
Radiator 2: Pohyba 200
Res: EK-Res X3 150
Vatten: Biltemas batterivatten 90% + 10% Biltema glykol(1,2 etandiol + drick mig inte medel)
Nipplar: EK 13/10mm Svart
Slang: Masterkleer 13/10mm klar (blir dimmig efter ganska kort tag, kanske mjukgörare som gör att det "immar")

Puppy Prodigy

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kyler verkligen kylhuvudet på GPU:n, VRAM:et? :3

Annars tyckte jag det var riktigt snyggt gjort

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem
Skrivet av wipen96:

Kyler verkligen kylhuvudet på GPU:n, VRAM:et? :3

Annars tyckte jag det var riktigt snyggt gjort

Självklart inte, inte heller spänningsregulatorerna men kylflänsarna gör det tillräckligt bra!
Vill inte köpa ett heltäckande plåt för ett 660.
Vid överklockning tror jag faktiskt att strömförsörjningen (mofset) skulle bli lidande innan vramet blir överhettat.

Kanske inte det mest estetiskt korrekta. Men har inte sett ett prodigy med 2 fullstora radiatorer + hdd bur

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

snyggt bygge dock tycker jag chassit va för plastigt för min smak, jag köpte detta chassi för att bygga min sk dröm itx dator, men känns som om när man tar i chasit att något kommer att gå sönder så detta chassi är byggt för att stå, inte som va jag ville ha som extra lan dator.

jag får nog behålla mitt fractall design node 304 och ha som lan dator då den är mer kompakt i chassit

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tranceguy:

snyggt bygge dock tycker jag chassit va för plastigt för min smak, jag köpte detta chassi för att bygga min sk dröm itx dator, men känns som om när man tar i chasit att något kommer att gå sönder så detta chassi är byggt för att stå, inte som va jag ville ha som extra lan dator.

jag får nog behålla mitt fractall design node 304 och ha som lan dator då den är mer kompakt i chassit

Tack!
Jo möjligheterna är många, men det har sina brister.
Skulle dock inte säga att chassit känns plastigt, eller "kexigt".
Plåten är hyffsat solid och tjockare än vad många andra chassin är.

Det jag vill anmärka på

  • "störtbågen" flexar lite väl mycket, vilket som du säger gör att känslan är något ostadig.Det krävs nästan mer kraft än ett vanligt chassi för att välta det på grund av flexet. Sedan gör radiatorer plus nästan en liter vatten att mitt chassi är tämligen tungt vilket stabiliserar väldigt mycket.

  • Startknapparnas placering är tråkig, ännvärre är känslan av dem som är extremt plastiga.
    Jag skall inom en 6 månaders period bygga en egen startpanel med vippbrytare on-(on)

  • Dammfiltret undertill sitter lite halvtaskigt på plats, ingen bigge kanske

Jag kommer nog överge chassit när jag hittar en värdig ersättare. Men än sålänge måste jag säga att chassit är hyffsat bra, ett egendesignat chassi vore dock optimalt såklart.
Man får alltid göra avkall på något.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xwerty:

Tack!
Jo möjligheterna är många, men det har sina brister.
Skulle dock inte säga att chassit känns plastigt, eller "kexigt".
Plåten är hyffsat solid och tjockare än vad många andra chassin är.

Det jag vill anmärka på

  • "störtbågen" flexar lite väl mycket, vilket som du säger gör att känslan är något ostadig.Det krävs nästan mer kraft än ett vanligt chassi för att välta det på grund av flexet. Sedan gör radiatorer plus nästan en liter vatten att mitt chassi är tämligen tungt vilket stabiliserar väldigt mycket.

  • Startknapparnas placering är tråkig, ännvärre är känslan av dem som är extremt plastiga.
    Jag skall inom en 6 månaders period bygga en egen startpanel med vippbrytare on-(on)

  • Dammfiltret undertill sitter lite halvtaskigt på plats, ingen bigge kanske

Jag kommer nog överge chassit när jag hittar en värdig ersättare. Men än sålänge måste jag säga att chassit är hyffsat bra, ett egendesignat chassi vore dock optimalt såklart.
Man får alltid göra avkall på något.

det va störtbågen jag syftade på i första hand helt klart nog trodde jag den först va gjort av metall eller något mer spänstigt när det nu var en dekorations fas på chasit. skulle ha varit något likvärdigt som cosmo chassina från coolermaster då är det stabilt bygge

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tranceguy:

det va störtbågen jag syftade på i första hand helt klart nog trodde jag den först va gjort av metall eller något mer spänstigt när det nu var en dekorations fas på chasit. skulle ha varit något likvärdigt som cosmo chassina från coolermaster då är det stabilt bygge

Jaha, jag tror jag läste 10 recensioner och kollade 5 videos innan jag bestämde mig för ett köp
Överraskningar är sällan positiva...
Jag hade gärna med sett någon form av cosmos båge måste jag säga!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är det normalt med sådär mycket luft i slangarna? Snyggt oavsett!

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekner:

Är det normalt med sådär mycket luft i slangarna? Snyggt oavsett!

Jo jag hade tömt ut en del för att byta ut en slang.
När det trycksatt så blir det endast lite luft i reservoaren. Men som sagt systemet var inte fullt när bilden togs.

Visa signatur