Permalänk
Proffsmoddare

F4DE

Hallå igen!

Jag har oftast byggt chassin från grunden, men jag ville testa på att modda ett befintligt chassi, valet föll på ett Cubitek Mini Cube, ett helt underbart Mini-ITX chassi, det bästa jag jobbat med. Enda sen jag installerade en dator åt en kompis i detta chassi har jag varit kär. Stilrent chassi med massa plats bakom moderkortet både för kabeldragning och hårddiskar.

Planen jag hade för detta projekt var att köra på en "stealth" design. Jag ville att det mesta skulle vara svart förutom några detaljer som skulle vara i krom eller rostfritt för att bryta av mot allt svart på ett snyggt sätt. Jag började med att plocka isär chassit för att lacka insidan svart. Sedan installerades en 240mm radiator i fronten som täcktes med ett stilrent radiatorgaller.

Hårdvaran:
CASE: Cubitek Mini Cube
MOBO: MSI Z87I
CPU: Intel I5 4670K
GPU: GTX 460
RAM: Corsair Dominator Platinum 2x4gb
SSD: Samsung 840 120gb
PSU: Be-Quiet! Dark Power Pro P10 550W

Vattenkylning:
RAD:EKWB XT 240
RES:EKWB X-RES DDC 100
PUMP:EKWB DDC 18W PWM
CPU:EKWB Supremacy
GPU:EKWB GTX 460
FITTINGS:EKWB HD
TUBE:Kopparrör från Biltema

Angående grafikkorten, det ultimata hade varit att få tag på ett 660/660ti/760 med referensdesign för dom är runt 17cm lång bara. Samtidigt så hade jag ett GTX 460 som jag precis hade fått tag vattenblock och backplate till väldigt billigt så fick bli den, jag spelar endast Dota 2 och Starcraft 2 så ett kraftigare grafikkort var inte nödvändigt, sen är blocken till de äldre grafikkorten mycket snyggare än de nya är enligt mig.

Jag skapade även en bygglogg för att visa upp hur hela processen med bygget ser ut, vill ni se det så kolla in här.

Jag vill passa på att tacka två vänner som jag lärt känna här på Sweclockers som nu blivit nära vänner, Nikkop och Jazid, tack för all hjälp, alla råd och all brainstorming.

Hoppas ni gillade detta projekt. Jag lärde mig mycket av att testa på att bygga mera i ett redan befintligt chassi, men tror nog fortfarande jag tycker mer om scratchbuilds. Fick också lära mig att vattenkylning i ett sådant här mindre chassi är trixigt, men roligt på samma gång då de är en större utmaning.

Update 2015-07-30:
Tog lite nya bilder innan datorn plockas isär för att säljas i delar.

Med vänliga hälsningar,
Johan Nyman

Besök galleriet här

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Master of Overkill

Väldigt fint

Älskar rören

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Mycket vackert!
5/5.

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Medlem

Dödsläcker liten burk du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Väldigt fint

Älskar rören

me too

Visa signatur

/// Vattenkyld 750D \\\

Permalänk
Medlem

ett bygge HELT i min smak, mycket snyggt jobbat!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av tvelander:

Väldigt fint

Älskar rören

Tack Tobias! Tycker du ska köra med rör i ditt Parvum!

Skrivet av boniz:

Mycket vackert!
5/5.

Man tackar!

Skrivet av biorrith:

Dödsläcker liten burk du har!

Jag tycker du är dödsläcker!!!

Skrivet av Marticus:

ett bygge HELT i min smak, mycket snyggt jobbat!

Man tackar! Känner mig nöjd nu iallafall. Den går riktigt tyst med, kör pumpen på 5V och fläktarna snurrar knappt. Sitter på Arlanda nu och ska på en månads semester men när jag kommer hem ska det benchas lite och se vad för temps man landar på.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av C4B12:

Tack Tobias! Tycker du ska köra med rör i ditt Parvum!

Funderar på det

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Har aldrig sett en loop jag tycker är vacker...förrens nu. Ruggigt snyggt att allt är vinkelrätt och minimalistiskt!

Funderade på alternativa grafikkort, 670 referens är också rätt kort (när man plockat bort referenskylaren).

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Får man fråga hur det funkar med dom där kopparrören, vad använder man för typ av nipplar för att det ska funka? Eller är det precis samma nipplar som för vanlig silikonslang?

Sjukt snyggt bygge iaf!

Permalänk
Medlem

Jisses!

Riktigt nice arbete!

Säger bara en sak RÖREN!!!! sjukt fett! 4/5!

Visa signatur

Hårdvara: Intel i5 4670K @ 3,4 ghz | ASUS Gryphon m-ATX | 16 GB RAM | GIGABYTE 7950 | Samsung 840 Series 250 GB | 120 GB Intel SSD | Skärmar 3 x Fujitsu P23T-6 Thor Edition IPS 23" |

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av tvelander:

Funderar på det

Ser fram emot det!

Skrivet av heffaklumpmamma:

Har aldrig sett en loop jag tycker är vacker...förrens nu. Ruggigt snyggt att allt är vinkelrätt och minimalistiskt!

Funderade på alternativa grafikkort, 670 referens är också rätt kort (när man plockat bort referenskylaren).

Tack så mycket, det är roligt att höra! Jag har ett GTX 760 referens här, men vattenblocken till dom är hemsk, samt finns ingen nickel-backplate till dom så jag tror jag kör vidare på GTX 460 ett tag, det är långt över vad jag behöver ändå.

Skrivet av FL3JM:

Får man fråga hur det funkar med dom där kopparrören, vad använder man för typ av nipplar för att det ska funka? Eller är det precis samma nipplar som för vanlig silikonslang?

Sjukt snyggt bygge iaf!

Rören är 12mm, köpt på Biltema. Nipplarna jag använder är EKWB's HD nipplar för 12mm rör, men finns många fler som gör bland annat Bitspower och Primochill, den senare där ska göra riktigt fina. Ett tips är att köpa en tub silikonfett med och dra på rörändarna som ska in i nippeln.

Skrivet av ARL650:

Jisses!

Riktigt nice arbete!

Säger bara en sak RÖREN!!!! sjukt fett! 4/5!

Tack tack och åter tack!

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Oerhört stilrent och strukturerat, jag gillar det strategiska tänket vad gäller utrymmesplaneringen.
Det höll dock på att bli LP-scratch när jag såg att rören var från Biltema, men va fasen dom var ju riktigt fina.:)

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Var köpte du fläktgallret som sitter i fronten?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Snyggt bygge! Får man fråga vart du fick tag i 460 blocket?

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Lifooz:

Oerhört stilrent och strukturerat, jag gillar det strategiska tänket vad gäller utrymmesplaneringen.
Det höll dock på att bli LP-scratch när jag såg att rören var från Biltema, men va fasen dom var ju riktigt fina.:)

Tack tack! Rören från Biltema är helt okej faktiskt.

Skrivet av Bakgrund:

Var köpte du fläktgallret som sitter i fronten?

Aquacomputers egen webshop.

Skrivet av Back_Man:

Snyggt bygge! Får man fråga vart du fick tag i 460 blocket?

Tack! Begagnat från en vän.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Proffsmoddare

Vadnu, ska du slakta?

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay