Permalänk

Oakbox Mk 1 - Bygglogg

Då min nuvarande dator börjar kännas lite ålderstigen och otymplig, något ett antal flyttar har bevisat, kände jag för att dra igång ett nytt projekt för att få en lite smidigare och modernare dator.
Efter en hel del skissande fram och tillbaka kom jag fram till en enkel och relativt stilren design i ek. Här följer processen att få den till verklighet.

Designen är baserad kring att använda ett mATX-moderkort, för att på så sätt kunna få ner storleken något. För att kunna designa datorn utan att ha alla komponenter (har inte råd att köpa det nu p.g.a. att jag precis blivit arbetslös) har jag letat upp mått och gjort mockup-komponenter i cad. På så sätt har jag kunnat flytta runt komponenterna tills jag hittade något jag är nöjd med.

Anledningen till att jag valde ek är att jag ville göra något som är lite annorlunda, samtidigt är ek ett väldigt snyggt material.

Ber om ursäkt för den något kassa bildkvalitén här i början, men det gick lite fort och hade bara min mobilkamera att tillgå. Bättre bilder kommer framöver.

Stort tack till alla på Prototal i Jönköping som har hjälpt mig att förverkliga den här idén!

Är ni bara intresserade av att se resultatet kan ni kolla in det här galleriet istället: http://www.sweclockers.com/galleri/13072-oakbox-mk-1

Besök galleriet här

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ser seriöst ut! Detta ska nog bli bra.

Permalänk
Medlem

Kommer nog bli schysst, blir att följa.
En liten fundering bara, har du i cad kollat hur mycket allting väger? Just med tanke på att ek väger en del, vilket är lite motsatsen till vad du vill ha i en mindre otymplig dator.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem

Detta ska bli sköj.

Visa signatur

"If you don't controll your mind, someone else will."
- John Allston

Permalänk
Medlem

Grymt jobbat! Blir ju smått avundsjuk när jag ser vilka möjligheter du har på jobbet=)

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Skrivet av Cheesier:

Kommer nog bli schysst, blir att följa.
En liten fundering bara, har du i cad kollat hur mycket allting väger? Just med tanke på att ek väger en del, vilket är lite motsatsen till vad du vill ha i en mindre otymplig dator.

Nej, jag har inte gjort några uträkningar. Det blev lite stressigt mot slutet för att hinna med, så jag beslöt mig att fokusera på att få till en snygg design. Hur som helst är den mindre än min nuvarande låda, så den kommer vara smidigare.

Eftersom jag har dålig tillgång på maskiner, tid och pengar för tillfället kommer det här projektet ta ett tag att genomföra. Jag räknar inte med att kunna starta upp datorn förrän tidigast i höst. Så jag hoppas ni har tålamod att hänga med fram tills dess.

/Mikael

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Av ren nyfikenhet, vad arbetade du med innan du blev arbetslös?

Ser fram emot fortsättningen på detta projekt btw

Permalänk

Ser fram mot mer bilder. Kommer bli en unik och snygg låda

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock, 1.26V, Asus Z97 Deluxe (4x4GB) 16GB Corsair Vengeance 1600 DDR3, 2 x Evga GeForce 980GTX Superclocked 4GB ram SLI, Corsair AX1200 PSU, 1 x 128GB Crucial M4 SSD, En hög med hårddiskar, och Windows 8.1.

Permalänk
Skrivet av foxzox7:

Av ren nyfikenhet, vad arbetade du med innan du blev arbetslös?

Ser fram emot fortsättningen på detta projekt btw

Jobbade med plastgjutning på Prototal i Jönköping, fick låna lite coola maskiner där. Jag är även utbildad industridesigner

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke1989:

Jobbade med plastgjutning på Prototal i Jönköping, fick låna lite coola maskiner där. Jag är även utbildad industridesigner

Prototal ja! Juste ja, det företaget vet jag om. I ljungarum va?
Inom industrin borde det väl finnas tokmycket jobb? Vet att det iaf är en enorm brist på CNC operatörer.

Permalänk
Skrivet av foxzox7:

Prototal ja! Juste ja, det företaget vet jag om. I ljungarum va?
Inom industrin borde det väl finnas tokmycket jobb? Vet att det iaf är en enorm brist på CNC operatörer.

Japp, Prototal ligger i Ljungarum. Men nu har jag börjat på praktik på Applied Engineering inne i stan istället.

sorry för segt svar, har blivit mycket nötande framför datorn på praktiken på sistone, så jag har inte känt något större sug att sitta och nöta mer när jag har kommit hem. Men jag har jobbat mer på datorn, ska bara få lite tid över att få ur bilderna ur kameran och upp i galleriet

Visa signatur
Permalänk

Ber om ursäkt för den sega uppdateringen, men det har varit väldigt mycket som har kommit i vägen. Att ha ett jobb där man sitter och nöter framför datorn hela dagarna gör det inte mer lockande att sitta och sortera bilder när man kommer hem heller...
Chassit är i alla fall klart nu, det enda som återstår är att få råd att köpa komponenter till det.
Fler bilder kommer alldeles strax, sen tänkte jag skapa ett nytt galleri med bara bilderna på resultatet för er som inte orkar skrolla igenom hela bygget

Visa signatur
Permalänk
Medlem

WOW den ser otrolig ut!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Avstängd

Brukar inte gilla trächassin annars, men detta vara bara otroligt snyggt!
Klar femma!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Tackar så mycket! Fler bilder på resultatet finns nu att beskåda i det här, lite mer översiktliga, galleriet: http://www.sweclockers.com/galleri/13072-oakbox-mk-1

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vackert hantverk, mycket imponerad!

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Medlem

Helt galet! sjukt grymt bygge!

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Medlem

Äntligen lite komponenter i bygget! Synd att du inte hade komponenter i det på Dreamhack. Men bygget kommer nog bli otroligt fint. Ser fram emot slutbilderna! / Alex

Visa signatur