Permalänk

Vattenkylning i Corsair Obsidian 350D

Ett mindre vattenkylt system som jag försökt hålla relativt tyst men ändå effektivt, snyggt och stilrent. Det blev en del mindre "moddning" för att få allt att passa, men inget för komplicerat.

Komponenter:
Asus Maximus IV Gene
Core i5 2500K
Corsair Vengeance Low Profile 16Gb
Asus R9 290X 4GB DirectCU II
Corsair AX750
Corsair Obsidian D350
2x 3TB WD Red 7200rpm 64MB
Intel 520 SSD 240GB

Kylning:
EK-Supreme HF - Acetal
EK-D5 Vario X-RES 140
EK-FC R9-290X DCII - Acetal+Nickel
EK-FC R9-290X DCII Backplate - Black
EK CoolStream PE 240 (Dual)
3x Noiseblocker NB-eLoop B12-2 - 1300 rpm

Vattenkylning i Corsair Obsidian 350D

Permalänk
Medlem

Riktigt snygg, bra jobbat!

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus B450i Strix | Trident Z Neo 3600mhz cl16 | EVGA 3080 | Lian Li TU150 |

Permalänk
Medlem

Kan man få lite specs?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Skrivet av infigo:

Kan man få lite specs?

Är en hel del gammalt faktiskt. Uppgraderade bara kylningen och chassit denna gången, men under hösten blir det nog nytt mobo, cpu, ram i alla fall. Kanske behöver et nytt CPU block, men annars behåller jag nog resten.

Komponenter:
Asus Maximus IV Gene
Core i5 2500K
Corsair Vengeance Low Profile 16Gb
Asus R9 290X 4GB DirectCU II
Corsair AX750
Corsair Obsidian D350
2x 3TB WD Red 7200rpm 64MB
Intel 520 SSD 240GB

Kylning:
EK-Supreme HF - Acetal
EK-D5 Vario X-RES 140
EK-FC R9-290X DCII - Acetal+Nickel
EK-FC R9-290X DCII Backplate - Black
EK CoolStream PE 240 (Dual)
3x Noiseblocker NB-eLoop B12-2 - 1300 rpm

Permalänk
Medlem

Hur är tempsen och vilken volt kör du fläktarna i?
Jag har kyler en 3930k, Gene moderkort och ett 290 med 360+240 rad och 5st 1900 rpm noiseblocker över en aquero 5 controller. Tycker att jag har svårt för att få systemet tyst vid hyggliga temps. (fläktarna går väl i 6ish volt under gaming)

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

snygg, men önskar fler bilder! Har du en radd i fronten med? hur ser det ut bakom? SPECS?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Vart köpte du monteringsramen för pumpen? Har letat efter en sån hur länge som helst.

Permalänk
Skrivet av hammerTH:

Vart köpte du monteringsramen för pumpen? Har letat efter en sån hur länge som helst.

EK-UNI Holder D5 V2 ingick i paketet EK-D5 Vario X-RES 140 (incl. pump), men du kan ju köpa den separat t.ex. direkt i EK shoppen eller från http://www.coolerkit.se/ när dom får den i lager igen.

EK-UNI Holdern är sedan monterad på specialtillverkad platta som sitter på 3,5" ramen. Kan vara värt att lägga tid eller pengar på om du har lika svårt att hitta en bra lösning som jag hade.

Permalänk
Skrivet av Tbax:

Hur är tempsen och vilken volt kör du fläktarna i?
Jag har kyler en 3930k, Gene moderkort och ett 290 med 360+240 rad och 5st 1900 rpm noiseblocker över en aquero 5 controller. Tycker att jag har svårt för att få systemet tyst vid hyggliga temps. (fläktarna går väl i 6ish volt under gaming)

I idle är CPU 31 grader, och GPU 35. Efter 30 min last (WoT i detta fallet) så ligger CPU på 42 grader och GPU på 45. Fläktarna kör på 12V dvs 1300rpm (se lista på komponenter i kommentar tidigare)

Permalänk

Snyggt! Jag fick kapa bort delen som håller 8-pin 12V-cpu på plats för att få in fläktar + radiator i toppen på mitt 350D. Samt ta bort "gummipads" på ena sidan av Noctuafläktarna.

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Avstängd

Nice. Jobbigt att ta bort 5.25" platsen?

Permalänk
Proffsmobbare

Fantastiskt snyggt "plug-n-play" system! Undra om du inte hade klarat dig med bara hälften av 45: orna dock? Kanske ger en något renare look.

Permalänk
Skrivet av Mars SSX:

Nice. Jobbigt att ta bort 5.25" platsen?

Tyvärr så är chassit inte byggt så att man kan ta bort den endast genom att ta bort skruvar/popnitar, men det var kanske enkelt att skära bort med en Dremel. Fick måla några kanter för att snygga till det.

Tycker dock att 5.25" platser borde byggas så att de kan tas bort, speciellt när 3.5" platser ofta går att skruva bort. Känns vanligare att man skippar CD/DVD/BR än att man inte använder 3.5" platserna...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LazerBrain:

Tyvärr så är chassit inte byggt så att man kan ta bort den endast genom att ta bort skruvar/popnitar, men det var kanske enkelt att skära bort med en Dremel. Fick måla några kanter för att snygga till det.

Tycker dock att 5.25" platser borde byggas så att de kan tas bort, speciellt när 3.5" platser ofta går att skruva bort. Känns vanligare att man skippar CD/DVD/BR än att man inte använder 3.5" platserna...

Trist att man behöver snygga till det i efterhand. Och jag instämmer. Bort med 5.25" platser och förhoppningsvis snart också 3.5" platser. Vore kung med en kompakt, välbyggd, snygg och välkyld låda som inte hade några 5.25" platser eller 3.5" platser.

Permalänk
Medlem

snyggt och stilrent. satte poäng därefter med. högt som tusan.) vad tycker du ang kylpastan??? var det värt att sätta ditt det på cpu samt gpu?? vad gjorde det i temp.? vad jag förstått så är det lite pill att få fast det.

Permalänk
Skrivet av Helge200:

snyggt och stilrent. satte poäng därefter med. högt som tusan.) vad tycker du ang kylpastan??? var det värt att sätta ditt det på cpu samt gpu?? vad gjorde det i temp.? vad jag förstått så är det lite pill att få fast det.

Tack så mycket!

Läste också att kylpastan skulle vara svår att få på plats innan jag köpte den, men det var inte alls så klurigt. Jag köpte ett kit som innehöll kylpasta och rengörningsskit. Det innehöll bl.a. en svinto-liknande svamp som kunde användas för att rugga kontaktytorna mellan CPU/GPU och kylblock. Det är nog inte alla som vill använda det, men jag tror att det skapade en mycket bättre fästyta jämfört med de normalt polerade ytorna.

Pastan penslas sedan ut enkelt. Först gjorde jag dock misstaget att använda för mycket. Man skall nog vara ganska sparsam med appliceringen eftersom pastan beter sig likt en vätska jämfört med vanliga kylpasta. Man vill med andra ord inte att det skall flyta ut utanför kylblocket när det trycks på. Vad jag förstått så har det en elektrisk ledningsförmåga som kan vara förödande om den kommer på villovägar....

Jag vet inte vad jag vann i temperatur pga pastan, men om man jämför med mitt förra bygge (som även hade en annan pump och radiator) så verkar detta kyla mycket mer effektivt.

Permalänk
Medlem

tack för ett riktigt bra svar helnöjd.

Permalänk

usch, inte bra att sitta och kolla på sånt här. Blir så fruktansvärt sugen på att skaffa vattenkylning!

Riktigt fint bygge!

Visa signatur

citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnnyw93:

usch, inte bra att sitta och kolla på sånt här. Blir så fruktansvärt sugen på att skaffa vattenkylning!

Riktigt fint bygge!

det är löjligt roligt att pyssla med, "vuxenlego"

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Hur tycker du ljudnivån är på den med en 240 rad det jag har hört är att man bör ha en för varje komponent man har för att få det tyst! Snyggt bygge!

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Skrivet av jacobtr:

Hur tycker du ljudnivån är på den med en 240 rad det jag har hört är att man bör ha en för varje komponent man har för att få det tyst! Snyggt bygge!

Kör CPUn på stock klocka, och då behövs det verkligen inte någon större radiator för att hålla temp nere. För tillfället har jag endast 2 st 1300 rpm fläktar i bygget , och personligen tycker jag inte att det låter mycket alls. Svårt att säga vad andra skulle tycka dock...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LazerBrain:

EK-UNI Holder D5 V2 ingick i paketet EK-D5 Vario X-RES 140 (incl. pump), men du kan ju köpa den separat t.ex. direkt i EK shoppen eller från http://www.coolerkit.se/ när dom får den i lager igen.

EK-UNI Holdern är sedan monterad på specialtillverkad platta som sitter på 3,5" ramen. Kan vara värt att lägga tid eller pengar på om du har lika svårt att hitta en bra lösning som jag hade.

Hur bra funkar dämpningen med de fästet?

Permalänk
Skrivet av Chricke46:

Hur bra funkar dämpningen med de fästet?

Förvånansvärt bra! Jag är mycket nöjd med den biten!

Jag kör pumpen på näst högsta hastigheten och den hörs knappt alls. Om jag jämför med den DDC pump med liknande EK top+res jag körde i mitt förra bygge så är ljudnivån mycket lägre.

Jag kan däremot tänka mig att ljudet kan variera lite beroende på hur man monterar EK-UNI Holder D5 V2 i chassit.

Jag har bara byggt två vattenkylda system, men i det första mycket gick jag igenom 4 olika pump-top/res lösningar för att jag inte var nöjd med montering och resulterande ljudnivå. Personligen tycker jag den delen är det absolut svåraste i att bygga vattenkylt.

Permalänk

Snyggt bygge! Men tycker att lösningen med kopplingarna var lite sådär :/

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc mini l Nätdel: Corsair CX750 l Moderkort: ASRock Fatal1ty Z77 Professional-M l Processor: Intel core i5 3570K (4.5GHz @ 1,128Volt) l Minnen: Corsair 16GB Vengeance l Grafikkort: Msi GeForce GTX 670 sli l Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB l SSD: Kingston V300 120GB l Citera för snabbare svar.