Permalänk
Medlem

Spotify styr förstärkare

Hejsan.
Har länge präglats av träningsvärk efter att ha sträckt mig för att så på förstärkaren.
Igår kom jag på lösningen på problemet.
Ett program som slår på förstärkaren automatiskt när den ska användas, dvs när spotify körs

Jag hade ett reläkort liggande hemma som jag för länge sedan köpt på dx (http://www.dx.com/p/keyes-2-way-5v-free-drive-usb-control-swi...).
Jag skar ut en kopplingsdosa jag hade liggande hemma så att kortet skulle passa däri.
Eftersom det jag har dragit 230V direkt in i relät så är det viktigt att se till att dosan är säker osv.
Sedan tog jag en stickpropp och ett skarvuttag och satte dit så att det blev som en förlängningssladd med en brytare på (relä kortet).
Nästa steg var att programmera kortet. När jag kopte kortet fick jag med lite exempelkod (C++) som jag använde för att skriva ett programm som kunde öppna och stänga relät. Efter det tog jag reda på hur man kan kolla om en process körs eller ej och skrev om programmet så relät slår till när spotify.exe körs och från när processen inte körs.

EDIT:
Jag använder ett equalify, plugin till spotify (http://www.equalify.me/?page=download) för att ställa in vilken ljudenhet spotify ska spela ur. Sen har jag ställt in så att spotify använder headphones-enheten medan allt annat ljud går genom default enheten (ljudporten på baksidan av datorn).
Allt förklaras bra här: http://www.tall-paul.co.uk/2013/08/1...evice-windows/
Därför används bara förstärkaren till spotify så jag kan lyssna på musik genom förstärkaren samtidigt som jag har spelljud mm i hörlurarna.

Har ingen bygglogg på detta eftersom jag nyss kom på att jag skulle dela med mig av mitt projekt.
Hoppas det gav er några nya idéer.

MVH Johan

Spotify styr förstärkare

Permalänk
Medlem

Enkelt och snyggt + att du får ett relä kvar till diskokulan 5/5

Permalänk
Medlem

Helt solklart! Synd att du inte planerade att göra en bygglogg innan, för det hade varit väldigt intressant att se. Men ändå, 5 av 5!

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem

Jävligt coolt måste jag säga, men varför vill du stänga av förstärkaren när inte Spotify är på? Man vill väl ha ljud i datorn även när man inte har musik på?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Smart. Kanske kan styra vår baslåda med en sådan här istället mot htpc. Idag kör jag master/slave strömmuttag(deltaco) på förstärkaren, men det är inte stabilt. Ibland hoppar basen igång med en smäll mitt i natten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Jävligt coolt måste jag säga, men varför vill du stänga av förstärkaren när inte Spotify är på? Man vill väl ha ljud i datorn även när man inte har musik på?

Har två ljuduttag på datorn, ett där bak och ett för hedset där fram.
Har gjort så att endast spotify går till det ena ljuduttaget, det jag har förstärkaren kopplad till.
Allt annat ljud går via andra ljuduttaget in till mitt headset.

Så förstärkaren används ändå bara till sporify

Permalänk
Medlem

Hmm inte för att vara sådan men varför inte bara ett http://www.clasohlson.com/se/Fj%C3%A4rrstr%C3%B6mbrytarset-3-...

?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk

varför jaga när det finns kött i affären?

Permalänk
Medlem

Du menar varför köpa något dubbelt så dyrt och som inte sätter på förstärkaren när han startar spotify?

Permalänk
Medlem

Länkade bara en, har sett för så lågt som 79/99:- och att ha en fjärrkontroll bredvid tangentbordet är inte så farligt sedan kan man ju ha två saker till inkopplade tex belysning bakom skärmarna och kanske en "nattlampa" någon annanstans i rummet.

Istället för att kapa kabel och sitta och programmera in att den ska starta när spotify startar.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Livsnjutare 😎

Haha, så smart!
Detta borde man ju kunna använda till något annat smidigt...

Bokmärker

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av Extremaz:

Länkade bara en, har sett för så lågt som 79/99:- och att ha en fjärrkontroll bredvid tangentbordet är inte så farligt sedan kan man ju ha två saker till inkopplade tex belysning bakom skärmarna och kanske en "nattlampa" någon annanstans i rummet.

Istället för att kapa kabel och sitta och programmera in att den ska starta när spotify startar.

återigen:
varför jaga vilt när det finns stekfläsk i affären?

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av FiskFisk33:

återigen:
varför jaga vilt när det finns stekfläsk i affären?

Haha, den kommentaren snor jag till framtida avhysningar.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Innan folk klämmer fram massa idéer är det väldigt viktigt att tänka på att inte överbelasta för då finns risk för brand! Kolla alltid på varje kretskort hur många watt som är max när ni ska pyssla med 240v!

Samma begränsning finns även på kabel för vägguttag in + ut.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Innan folk klämmer fram massa idéer är det väldigt viktigt att tänka på att inte överbelasta för då finns risk för brand! Kolla alltid på varje kretskort hur många watt som är max när ni ska pyssla med 240v!

Samma begränsning finns även på kabel för vägguttag in + ut.

Om du kollar på länken som han har i sitt galleri så ser du att reläkortet klarar upp till 250V i 10A (2500W), så i detta fallet är det rätt lungt

Permalänk

Har själv funderat på att göra nåt sånt här. Ett problem är att min förstärkare startar i "stand-by" när strömmen sätts på. Alltså måste jag ändå till förstärkaren och slå ingång den...

Permalänk
Medlem
Skrivet av akkaniclas:

Har själv funderat på att göra nåt sånt här. Ett problem är att min förstärkare startar i "stand-by" när strömmen sätts på. Alltså måste jag ändå till förstärkaren och slå ingång den...

Löd om powerknappen i förstärkaren till ett relä.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av akkaniclas:

Har själv funderat på att göra nåt sånt här. Ett problem är att min förstärkare startar i "stand-by" när strömmen sätts på. Alltså måste jag ändå till förstärkaren och slå ingång den...

Det kan e.v. finnas inställning för det. Min Yamaha kommer iaf ihåg om den var på eller inte och startar i samma läge som när strömmen bröts (antar att det är reläet som styr det).

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinx95:

Har två ljuduttag på datorn, ett där bak och ett för hedset där fram.
Har gjort så att endast spotify går till det ena ljuduttaget, det jag har förstärkaren kopplad till.
Allt annat ljud går via andra ljuduttaget in till mitt headset.

Så förstärkaren används ändå bara till sporify

Hur har du gjort så att du kan ändra ljudutkälla från spotify?

Permalänk
Skrivet av warh0g:

Det kan e.v. finnas inställning för det. Min Yamaha kommer iaf ihåg om den var på eller inte och startar i samma läge som när strömmen bröts (antar att det är reläet som styr det).

Tack för tipset. Ska kolla

Permalänk
Medlem

Då är det väl bättre att använda fjärren till förstärkaren direkt istället?

För min del får den 5/5, nu blev man ju inspirerad till ett eget projekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stidt-O:

Hur har du gjort så att du kan ändra ljudutkälla från spotify?

Jag använder ett equalify, plugin till spotify (http://www.equalify.me/?page=download) för att ställa in vilken ljudenhet spotify ska spela ur. Sen har jag ställt in så att spotify använder headphones-enheten medan allt annat ljud går genom default enheten (ljudporten på baksidan av datorn).
Allt förklaras bra här: http://www.tall-paul.co.uk/2013/08/16/play-spotify-through-a-...

Permalänk

Tyvärr är detta ej godkänt som du har gjort. Det skall finnas dragavlastning på kablarna samt så bör det finnas skyddsjord med och jordade kontakter i båda ändarna. En apparatkabel som du dessutom använt har oftast 2x0,75 mm2 i sig och därmed inte godkänd för 10A. En behörig elektriker bör dessutom utföra kopplingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zerophax:

Om du kollar på länken som han har i sitt galleri så ser du att reläkortet klarar upp till 250V i 10A (2500W), så i detta fallet är det rätt lungt

I detta fallet ja, tänkte mer så ingen McGuyver gör ett genidrag att koppla in en förgreningsdosa med x antal saker på som kan överbelasta. Lika bra att informera just in case

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av turbowille:

Tyvärr är detta ej godkänt som du har gjort. Det skall finnas dragavlastning på kablarna samt så bör det finnas skyddsjord med och jordade kontakter i båda ändarna. En apparatkabel som du dessutom använt har oftast 2x0,75 mm2 i sig och därmed inte godkänd för 10A. En behörig elektriker bör dessutom utföra kopplingen.

Godkänt gentemot vad? Vilken lag/förordning reglerar hemmagjorda apparater som ej är till försäljning?

Visa signatur

Stationär: Asus P8Z68-V Gen 3; 2500K; GTX460; 650W Newton R2; 2x4 GB 1600MHz + 2x2 GB 1333 MHz A-data; Plextor SSD M3 Pro 128GB i ett Fractal Design R3, kopplad till en 24" Syncmaster Rose Black.
Laptops: Thinkpad TP43p; Thinkpad X200.

Permalänk
Medlem
Skrivet av turbowille:

Tyvärr är detta ej godkänt som du har gjort. Det skall finnas dragavlastning på kablarna samt så bör det finnas skyddsjord med och jordade kontakter i båda ändarna. En apparatkabel som du dessutom använt har oftast 2x0,75 mm2 i sig och därmed inte godkänd för 10A. En behörig elektriker bör dessutom utföra kopplingen.

Godkänd och godkänd, så länge inte huset brinner upp är det ju chill...
Dragavlastning finns självklart. Hade inga jordkablar hemma, och eftersom mitt hus är gammalt och inte har jordade vägguttag så fann jag ingen vits i att skaffa jordade kablar/kontakter. Förstärkaren drar inte mycket mer än någon ampere så borde inte vara någon fara med den kabel jag använder. Sen är det trots allt ett hobbyprojekt som jag inte direkt tänker sälja så att be en elektriker godkänna kopplingen känns lite överambitiöst.

Permalänk
Skrivet av HoChi:

Godkänt gentemot vad? Vilken lag/förordning reglerar hemmagjorda apparater som ej är till försäljning?

Här ser du vad man utan utbildning får göra om man är helt säker på vad man gör: http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Din-elsakerhet/Vad_du_for_...
detta regleras i författningen: ELSÄK-FS 2013:1 finns att läsa här: http://www.elsakerhetsverket.se/Global/F%C3%B6reskrifter/ELS%...

Skrivet av Pinx95:

Godkänd och godkänd, så länge inte huset brinner upp är det ju chill...
Dragavlastning finns självklart. Hade inga jordkablar hemma, och eftersom mitt hus är gammalt och inte har jordade vägguttag så fann jag ingen vits i att skaffa jordade kablar/kontakter. Förstärkaren drar inte mycket mer än någon ampere så borde inte vara någon fara med den kabel jag använder. Sen är det trots allt ett hobbyprojekt som jag inte direkt tänker sälja så att be en elektriker godkänna kopplingen känns lite överambitiöst.

Eftersom du inte kan garantera att kabeln endast kan anslutas till just förstärkaren ( eftersom det finns en kontakt i änden) så Måste ledararean vara minst 1,5mm2 för 10A. Spelar ingen roll om du tänker sälja eller ej. författningen är till för att det skall gå rätt till. Möjligtvis kan det du gjort gå under montering av förlängningssladd ifall USB reläkortet kan anses som en brytare. då får du montera det själv. Dragavlastning är inte godkänt med enbart ett buntband innanför en kulodosa. det skall vara skruvgenomföring. Det du gjort ovan kan vara straffbart om myndigheten ser dig, gör om gör rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinx95:

Jag använder ett equalify, plugin till spotify (http://www.equalify.me/?page=download) för att ställa in vilken ljudenhet spotify ska spela ur. Sen har jag ställt in så att spotify använder headphones-enheten medan allt annat ljud går genom default enheten (ljudporten på baksidan av datorn).
Allt förklaras bra här: http://www.tall-paul.co.uk/2013/08/16/play-spotify-through-a-...

(lånar tråden)
Finns det något liknande för andra program? Då jag inte använder spotify så hjälper inte detta program mig någonting.

Det som jag är ute efter är att ha skype i hörlurarna och sen allt annat i högtalare. Har hittills inte lyckats hitta något och struntat i det tills nu då jag läste om equalify som du nämde ^^

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghollghost:

(lånar tråden)
Finns det något liknande för andra program? Då jag inte använder spotify så hjälper inte detta program mig någonting.

Det som jag är ute efter är att ha skype i hörlurarna och sen allt annat i högtalare. Har hittills inte lyckats hitta något och struntat i det tills nu då jag läste om equalify som du nämde ^^

I Skype kan du välja vilken enhet du ska använda för ljudet.
Tools \ Options \ Audio settings
Där kan du välja enhet för mikrofon och högtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pake:

I Skype kan du välja vilken enhet du ska använda för ljudet.
Tools \ Options \ Audio settings
Där kan du välja enhet för mikrofon och högtalare.

hm. har för mig att det va något som blev fel sist jag höll på med det. Får kolla på det nu i helgen när jag kommer hem.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.